power Startet 26.Januar.2006 Del på Facebook Startet 26.Januar.2006 (redigert) Vil jeg få problemer hvis jeg blander kobber, messing og syrefast på sjøvannsiden i min varmevekksler? Årsaken er att jeg ønsker og bytte ut noen lokk som nå er i messing med syrefast. Redigert 26.Januar.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2006 Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 Syrefast er ikke bra i denne blandingen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Januar.2006 Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 bytte ut noen lokk som nå er i messing med syrefast Med stor fare for å kommentere noe jeg absolutt ikke har greie på: på en del av de eldre kjølerene har det vært nevnt i noen tidligere tråder at man har erfart at lokk av mykere metall har korrodert vekk, og derav satt inn sink. Men så er det på enkelte kjølere (bowmann) ikke bra med sink som kan ødelegge noe belegg i kjølerene. Bidrar myke lokk til å tære vekk i stedet for angrep på elementer inne i kjøleren? I så tilfelle er det vel bedre å bytte disse fra tid til annen en å sette inn noe permanent i syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
kajaa Svart 26.Januar.2006 Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 Syrefast (f.eks. Aisi316) er ikke særlig heldig mot varmt sjøvann (over 25-30 C) Da kan du fort få kraftig korrosjon særlig om det er små spalter med stillestående vann. Du må opp på et Molybdeninnhold over 2,7% ihvert fall. Messing er en legering og det finns ganske bestandige messinglegeringer kalt rødgods. Galvanisk er vel alle disse matr. ganske edle, og vil vel heller få enn gi matriale Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.Januar.2006 Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 Denne blandingen er jo ganske vanlig på dieselsystemer. Syrefast tank, messing fittings og kopper rør. Nå er dette i forbindelse med brennstoff da, men kanskje det gjør stor forskjell. Bør jeg sjekke systemet mitt for tæring? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 26.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 (redigert) 1000 takk for mange gode svar. Ut i fra dette så får jeg kjøpe 3mm messing i steden for 3mm syrefast som jeg har . Nye lokk i en Volvo butikk koster kun 750.- + mva pr.stk Redigert 26.Januar.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2006 Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Denne blandingen er jo ganske vanlig på dieselsystemer. Syrefast tank, messing fittings og kopper rør. Nå er dette i forbindelse med brennstoff da, men kanskje det gjør stor forskjell. Bør jeg sjekke systemet mitt for tæring? Den store forskjellen er at diesel ikke leder ioner i særlig grad. Systemet har altså ingen elektrolytt. Hadde det vært saltsyre på tanken, ville man fått en super reaksjon. Du kan ta det med relativ ro. Så sant du ikke har lekkasjer av elektrolytt fra utsiden eller uønskede stoffer på innsiden av tanken. Jeg tenker på slam, dieseldyr etc. som man uansett ikke bør ha. For å være litt spissfindig. Kajaa har i bunn og grunn rett. Men, AISI316 er ikke alltid AISI316. Man skal altså være en smule forsiktig. Som også ligger implisitt i det kajaa skriver. Avesta Sheffield har, i den gamle brosjyra jeg har, syv kvaliteter som kan klassifiseres under AISI316. Innholdet av Mo varierer fra 2,2% og opp til 2,9%. AISI316 er en litt "slakk" standard. Hvis man skal få laget saker i disse materialene, bør man nok stille kritiske krav til produsent. Ingar hadde en septiktank som skulle være syrefast, men som viste seg å være "kjøkkenbenkstål". Eksosanlegget til Hulda er slik at eksos (ut av manifolden) på ca. 300 grader går på innsiden av et syrefast rør, samtidig som kjølende sjøvann går på utsiden av røret. Det er mye sveis i dette området. Foreløpig har det gått slik i to år. Det er så langt ingen tegn som tyder på at systemet skal bryte sammen. I f.b. med forandringer i motorsystemet skal disse rørene skrus av nå i vinter og jeg kommer til å trykkteste dem. Jeg er neimen ikke sikker på at de holder. Selv en glitrende materialguru som Hulda blir herjet av tvil nå og da. Det er godt jeg ikke er prest, den situasjonen tror jeg ikke jeg ville overlevd. Med all den tvilen.... Power: Sats på messinglokket. Du kan vel også få tak i et lokk av uglødd kopper? Det som over tid skjer med messingen er at sinken forsvinner og du sitter igjen med porøs kopper. Du er vel ikke ute etter særlig mekanisk styrke i dette lokket? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.