Jump to content

Kan jeg blande kobber,messing og syrefast?


power

Recommended Posts

bytte ut noen lokk som nå er i messing med syrefast

Med stor fare for å kommentere noe jeg absolutt ikke har greie på: på en del av de eldre kjølerene har det vært nevnt i noen tidligere tråder at man har erfart at lokk av mykere metall har korrodert vekk, og derav satt inn sink. Men så er det på enkelte kjølere (bowmann) ikke bra med sink som kan ødelegge noe belegg i kjølerene. Bidrar myke lokk til å tære vekk i stedet for angrep på elementer inne i kjøleren? I så tilfelle er det vel bedre å bytte disse fra tid til annen en å sette inn noe permanent i syrefast?

Link to post
Share on other sites

:flag: Syrefast (f.eks. Aisi316) er ikke særlig heldig mot varmt sjøvann (over 25-30 C) Da kan du fort få kraftig korrosjon særlig om det er små spalter med stillestående vann. Du må opp på et Molybdeninnhold over 2,7% ihvert fall. Messing er en legering og det finns ganske bestandige messinglegeringer kalt rødgods. Galvanisk er vel alle disse matr. ganske edle, og vil vel heller få enn gi matriale
Link to post
Share on other sites

Denne blandingen er jo ganske vanlig på dieselsystemer. Syrefast tank, messing fittings og kopper rør. Nå er dette i forbindelse med brennstoff da, men kanskje det gjør stor forskjell.

Bør jeg sjekke systemet mitt for tæring?

Den store forskjellen er at diesel ikke leder ioner i særlig grad. Systemet har altså ingen elektrolytt. Hadde det vært saltsyre på tanken, ville man fått en super reaksjon. Du kan ta det med relativ ro. Så sant du ikke har lekkasjer av elektrolytt fra utsiden eller uønskede stoffer på innsiden av tanken. Jeg tenker på slam, dieseldyr etc. som man uansett ikke bør ha.

 

For å være litt spissfindig. Kajaa har i bunn og grunn rett. Men, AISI316 er ikke alltid AISI316. Man skal altså være en smule forsiktig. Som også ligger implisitt i det kajaa skriver. Avesta Sheffield har, i den gamle brosjyra jeg har, syv kvaliteter som kan klassifiseres under AISI316. Innholdet av Mo varierer fra 2,2% og opp til 2,9%. AISI316 er en litt "slakk" standard.

 

Hvis man skal få laget saker i disse materialene, bør man nok stille kritiske krav til produsent. Ingar hadde en septiktank som skulle være syrefast, men som viste seg å være "kjøkkenbenkstål".

 

Eksosanlegget til Hulda er slik at eksos (ut av manifolden) på ca. 300 grader går på innsiden av et syrefast rør, samtidig som kjølende sjøvann går på utsiden av røret. Det er mye sveis i dette området. Foreløpig har det gått slik i to år. Det er så langt ingen tegn som tyder på at systemet skal bryte sammen. I f.b. med forandringer i motorsystemet skal disse rørene skrus av nå i vinter og jeg kommer til å trykkteste dem. Jeg er neimen ikke sikker på at de holder. Selv en glitrende materialguru som Hulda blir herjet av tvil nå og da. Det er godt jeg ikke er prest, den situasjonen tror jeg ikke jeg ville overlevd. Med all den tvilen....

 

Power: Sats på messinglokket. Du kan vel også få tak i et lokk av uglødd kopper? Det som over tid skjer med messingen er at sinken forsvinner og du sitter igjen med porøs kopper. Du er vel ikke ute etter særlig mekanisk styrke i dette lokket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...