Jump to content

Vannlekkasje i gearhus på Volvo Penta 280 drev


hjjensen

Recommended Posts

Jeg har også vannlekkasje på drevet og har planer om å gjøre det samme nå til våren med en DP290A hos Ingvar Ytreby (905 09 274) hos Marineteknikk (eller noe sånt tror jeg firmaet het) på Fiskarstrand utenfor Ålesund. Jeg ser han har blitt anbefalt både på dette forumet og på Båtmagasinets forum. Med ompakking av drev og sliping av koner/koblinger så anslo han jobben til ca. 5 timer - 2500 kr + 1500 i deler. Altså 4000 til sammen. Jeg må da demontere/montere drevet selv og sende det til ham.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde selv en vannlekasje i en tidligere båt, med 280 drev. Det var foringen rundt gearskiftet som var slitt. Skiftet denne, og drevet var tett.

Hvorfor må du overhale drevet? Har det tatt skade? Mye vann?

Det er ikke sikkert at drevet har fått så mye vann at det har tatt skade. Noen andre her som kjenner dette drevet bedre en meg, kan vel svare.

Der er ikke fare for havari på drevet, om konene skulle vært slipt, det som du vil få problemet med, er å få de i gear.

Link to post
Share on other sites

Kjelli - konene slipes opp for å få anleggsflaten "ru" igjen pga. av at de har blitt "glassert". Når det kommer vann i drevet så kan innkoblingen ha en tendens til å begynne å slure med risiko for glassering av konene. Det har ved flere anledninger vært vann i mitt drev men det er nå først at jeg opplever problemet med sluring ved innkobling av gearet. Ved å slipe anleggsflatene kan man da bli kvitt sluringen.

 

Uten at jeg vet hvor omfattende problemene med drevet til hjjensen er så antar jeg at det er her problemet ligger siden det er snakk om overhaling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en vannlekasje til gearhuset, oppdaget av service verkstedet når de demonterte drevet i høst. De anbefaler overhaling og sliping av koblinger i gearet. Er dette nødvendig å gjøre. Relativt kostbart - annslo 10-12000 for jobben.

Takknemlig for tilbakemeldinger

Du behøver ikke ta overhaling så lenge du ikke merker noen ulyder eller har problemer med sluring. Her ser det ut til at verkstedet ønsker å tjene noen ekstra kroner. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...