Jump to content

Maxi Fenix, jording mellom motor og kjøl?

frekar

Recommended Posts

Har en Maxi Fenix fra 1983 hvor jeg skal oppgradere det elektriske litt. Jord går som på de fleste eldre båter jeg har sett med forbindelse mellom - batteri og motor. 
Men ved søk på nett (og uvisst antall timer på YouTube) ser jeg mangei tillegg har jording koblet mot kjøl via kjølbolt. Er det en god grunn til dette? Burde jeg kanskje legge en ekstra kabel på jordingen med forbindelse til kjølen? 

Hva er evt fordel med dette? 
Eventuelt hvorfor bør dette ikke gjøres?

Takker for svar! Da dropper jeg denne løsningen.
Har plukket ut rundt 30m!! Kabel hvor det meste var "live" men ikke tilkoblet noen forbruker. Noen få igjen som jeg må demontere litt mer for å få løs før jeg kan begynne å legge opp nytt opplegg. Mye av det originale er uten sikringer og de få som er der er spredd på forskjellige, mer eller mindre tilgjengelige steder😅

Nå blir det etter hvert nytt opplegg fra batterier og ut når jeg bare blir ferdig å diskutere med meg selv hvordan jeg vil ha det, får tegnet og så kommet i gang med jobben😂

Gamle ledninger trenger ikke være dårlige, med mindre de har ligget fuktig. Men det er jo uansett greit å få ryddet bort det som ikke er i bruk, g få et ryddig anlegg med sikringer til alle forbrukere etc. Det er lurt å lage et skjema over det nye du legger opp, så ikke neste eier også må rive ut alt og legge opp nytt etter sin logikk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...