tilplan Startet 28.August Link til dette innlegget Startet 28.August Vurderer å legge inn bud på en nesten 20 år gammel daycruiser med D3 og duoprop-drev. Har jo lest om skrekkhistorier om drev og selv opplevd gearhavari på utenbordsmotor. Hva kan enkelt sjekkes på egenhånd? Mekaniker kan først om et par uker. Båten ligger på vann, og vet ikke om det er mulig å få den på land uten at det begynner å koste litt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Jeg ville tatt med en mekaniker eller en som virkelig har peiling på drev. Det finnes i dag en bråta med forskjellige type Volvo drev, og jeg har ihvertfal falt av lasset. Hvert drev har jo sine svekheter og styrker Om jeg en gang går for tyngre båt på 30+ fot kommer det ikke til å bli drev på meg ihvertfall med mindre det står på et nyere Konrad. Test sikkelig både varm og kald motor og kjør en lengre tur. Hva er timetall og hva er gjort av service? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Noe får man sjekket med båten på vannet, men ikke alt. Jeg ville tatt en testtur som foreslått her. Kjenn etter vibrasjoner på ulike turtall og rattutslag. Sjekk at drevet skifter i forover/nøytral/revers slik det skal. Sjekk trim/tilt at drevet ikke siger og at tiltsensor fungerer som den skal. Om båten ligger i bås, kan du bakke den inn og tilte drevet helt opp slik at du kan inspisere propellene. Mulig du også kan sjekke kast i akslingen ved å rotere propellene i nøytral. Men du kommer ikke unna at viktige inspeksjoner må gjøres på land. Sjekk oljenivå. Tapp ut litt olje og se etter vann, misfarging og lukt. Ta av dekselet og inspiser girwiren med alle tilhørende deler. Om du vil/kan ta det enda lenger, ville jeg forsøkt å ta av drevet. Da finner du ut om det har vært tatt av og inspisert jevnlig (ellers sitter det fast) og du får inspisert drivknutebelg og drivknuten (slapp hånd ble vel nevnt i en annen trå her). Skal ikke være olje i drivknutebelgen. Gimballager skal rotere mykt og enkelt. Se på splines på akslingen og ikke minst om det er enkelt å sette drevet sammen igjen. Ble litt mye dette, men i mine øyne er det verdt å gjøre disse sjekkene (selv eller med mekaniker) når du vurderer en drevbåt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
steib Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Hvis jeg skulle selge en 20 år gammel båt med drev (20 år altså - drevet er i en fase av livet der reparasjoner og utskiftinger er å påregne, uansett vedlikehold) som jeg kunne lagt fram servicehistorikk etc på, og potensiell kjøper ønsket å demontere drevet… da hadde jeg sagt nei takk til handelen og gått videre til neste potensielle kjøper! Sitér dette innlegget Link to post
st. hombor Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August Skal du ta en ordentlig sjekk må båten på land. Har knutebelgen hvert full av vann ryker støttelagret inn til motoren. Det er magnet på oljeavtapping se etter metal fraksjoner, finnes det styr unna. Har selv VP 290 DP det kan være misfarging av olje etter sesongens slutt, blir det skiftet ny olje neste år går det fint. Et 290 drev tåler ikke 300 HK over tid. Mine drev som er fra 2001 er i god skikk, dreier seg om vedlikehold og ikke for stor motor. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August Når du girer skal det komme et markant «dunk». Er giringen helt smooth er clucthen/konen/skåla sliten :-) Dunking er bra Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August tilplan skrev On 28.8.2025 at 18.13: Vurderer å legge inn bud på en nesten 20 år gammel daycruiser med D3 og duoprop-drev. Har jo lest om skrekkhistorier om drev og selv opplevd gearhavari på utenbordsmotor. Hva kan enkelt sjekkes på egenhånd? Mekaniker kan først om et par uker. Båten ligger på vann, og vet ikke om det er mulig å få den på land uten at det begynner å koste litt. Hvilken D3 som står i båten og hvor mange timer drivlinjen har er også viktig, ikke bare år. Det var vel tildels store problemer med enkelte tidlige D3, men de har relativt lav effekt og moment og skulle dermed ikke drepe drevet så lett som større alternativ. VP’s serviceplan for DP foreskriver vel bytte eller heloverhaling etter 1000 timer mener jeg (muligens ulikt for ulike typer). Det er vanskelig å se for seg at en skal få lov å demontere drev i molekyler på et kjøpsobjekt. Dersom drevet fungerer prikkfritt ved grundig prøvekjøring (tilt/trim/ikke for mye slark/kontant giring), ikke fremstår som korrodert ihjel og ikke lekker olje fra trim/tilt så burde det gå an å gjøre en avtale om kjøp forutsatt ingen videre feil funnet ved løft, og foreta inspeksjon av drevolje/slark/skjevhet osv i tillegg til undervannsskrog. Gitt alderen tenker jeg at en heloverhaling av drevet bør være med i ens personlige budsjett for kjøpet. Jeg tror nesten jeg i utgangspunktet ville hatt piggene mer ut mhp motoren, avhengig av utgave. Det ligger en del eldre tråder rundt temaet problemer med tidlige D3 her inne som kanskje kan være til hjelp ved vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 30.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August Takk for svar. Hadde prøvetur, og gear virket fint da. Kom ikke lenger siden selger ønsket mer for båten enn jeg ville gi. Endte i stedet med en med Mercruiser 2,8, Bravo 2 og servicehistorikk de siste årene i stedet. Håper på godt vær for hentetur om to uker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.