Jump to content

Hva bør sjekkes på duoprop-drev før kjøp av båt


tilplan

Recommended Posts

Vurderer å legge inn bud på en nesten 20 år gammel daycruiser med D3 og duoprop-drev. Har jo lest om skrekkhistorier om drev og selv opplevd gearhavari på utenbordsmotor. Hva kan enkelt sjekkes på egenhånd? Mekaniker kan først om et par uker. Båten ligger på vann, og vet ikke om det er mulig å få den på land uten at det begynner å koste litt.

Link to post

Jeg ville tatt med en mekaniker eller en som virkelig har peiling på drev.   Det finnes i dag en bråta med forskjellige type Volvo drev, og jeg har ihvertfal falt av lasset.  Hvert drev har jo sine svekheter og styrker Om jeg en gang går for tyngre båt på 30+ fot kommer det ikke til å bli drev på meg ihvertfall med mindre det står på et nyere Konrad.  Test sikkelig både varm og kald motor og kjør en lengre tur.  Hva er timetall og hva er gjort av service?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Noe får man sjekket med båten på vannet, men ikke alt.

 

Jeg ville tatt en testtur som foreslått her. Kjenn etter vibrasjoner på ulike turtall og rattutslag. Sjekk at drevet skifter i forover/nøytral/revers slik det skal. Sjekk trim/tilt at drevet ikke siger og at tiltsensor fungerer som den skal. Om båten ligger i bås, kan du bakke den inn og tilte drevet helt opp slik at du kan inspisere propellene. Mulig du også kan sjekke kast i akslingen ved å rotere propellene i nøytral.

 

Men du kommer ikke unna at viktige inspeksjoner må gjøres på land. Sjekk oljenivå. Tapp ut litt olje og se etter vann, misfarging og lukt. Ta av dekselet og inspiser girwiren med alle tilhørende deler. Om du vil/kan ta det enda lenger, ville jeg forsøkt å ta av drevet. Da finner du ut om det har vært tatt av og inspisert jevnlig (ellers sitter det fast) og du får inspisert drivknutebelg og drivknuten (slapp hånd ble vel nevnt i en annen trå her). Skal ikke være olje i drivknutebelgen. Gimballager skal rotere mykt og enkelt. Se på splines på akslingen og ikke minst om det er enkelt å sette drevet sammen igjen.

 

Ble litt mye dette, men i mine øyne er det verdt å gjøre disse sjekkene (selv eller med mekaniker) når du vurderer en drevbåt.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Hvis jeg skulle selge en 20 år gammel båt med drev (20 år altså - drevet er i en fase av livet der reparasjoner og utskiftinger er å påregne, uansett vedlikehold) som jeg kunne lagt fram servicehistorikk etc på, og potensiell kjøper ønsket å demontere drevet… da hadde jeg sagt nei takk til handelen og gått videre til neste potensielle kjøper!

Link to post

Skal du ta en ordentlig sjekk må båten på land. Har knutebelgen hvert full av vann  ryker støttelagret inn til motoren.

Det er magnet på oljeavtapping se etter metal fraksjoner, finnes det styr unna. Har selv VP 290 DP det kan være misfarging

av olje etter sesongens slutt, blir det skiftet ny olje neste år går det fint. Et 290 drev tåler ikke 300 HK over tid. Mine drev som er fra 2001 er i god skikk, dreier seg om vedlikehold og ikke for stor motor.

Link to post
tilplan skrev On 28.8.2025 at 18.13:

Vurderer å legge inn bud på en nesten 20 år gammel daycruiser med D3 og duoprop-drev. Har jo lest om skrekkhistorier om drev og selv opplevd gearhavari på utenbordsmotor. Hva kan enkelt sjekkes på egenhånd? Mekaniker kan først om et par uker. Båten ligger på vann, og vet ikke om det er mulig å få den på land uten at det begynner å koste litt.


Hvilken D3 som står i båten og hvor mange timer drivlinjen har er også viktig, ikke bare år. Det var vel tildels store problemer med enkelte tidlige D3, men de har relativt lav effekt og moment og skulle dermed ikke drepe drevet så lett som større alternativ. VP’s serviceplan for DP foreskriver vel bytte eller heloverhaling etter 1000 timer mener jeg (muligens ulikt for ulike typer). Det er vanskelig å se for seg at en skal få lov å demontere drev i molekyler på et kjøpsobjekt. Dersom drevet fungerer prikkfritt ved grundig prøvekjøring (tilt/trim/ikke for mye slark/kontant giring), ikke fremstår som korrodert ihjel og ikke lekker olje fra trim/tilt så burde det gå an å gjøre en avtale om kjøp forutsatt ingen videre feil funnet ved løft, og foreta inspeksjon av drevolje/slark/skjevhet osv i tillegg til undervannsskrog. Gitt alderen tenker jeg at en heloverhaling av drevet bør være med i ens personlige budsjett for kjøpet. Jeg tror nesten jeg i utgangspunktet ville hatt piggene mer ut mhp motoren, avhengig av utgave. Det ligger en del eldre tråder rundt temaet problemer med tidlige D3 her inne som kanskje kan være til hjelp ved vurdering. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...