tilplan Startet igår klokken 16:13 Link til dette innlegget Startet igår klokken 16:13 Vurderer å legge inn bud på en nesten 20 år gammel daycruiser med D3 og duoprop-drev. Har jo lest om skrekkhistorier om drev og selv opplevd gearhavari på utenbordsmotor. Hva kan enkelt sjekkes på egenhånd? Mekaniker kan først om et par uker. Båten ligger på vann, og vet ikke om det er mulig å få den på land uten at det begynner å koste litt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Jeg ville tatt med en mekaniker eller en som virkelig har peiling på drev. Det finnes i dag en bråta med forskjellige type Volvo drev, og jeg har ihvertfal falt av lasset. Hvert drev har jo sine svekheter og styrker Om jeg en gang går for tyngre båt på 30+ fot kommer det ikke til å bli drev på meg ihvertfall med mindre det står på et nyere Konrad. Test sikkelig både varm og kald motor og kjør en lengre tur. Hva er timetall og hva er gjort av service? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Noe får man sjekket med båten på vannet, men ikke alt. Jeg ville tatt en testtur som foreslått her. Kjenn etter vibrasjoner på ulike turtall og rattutslag. Sjekk at drevet skifter i forover/nøytral/revers slik det skal. Sjekk trim/tilt at drevet ikke siger og at tiltsensor fungerer som den skal. Om båten ligger i bås, kan du bakke den inn og tilte drevet helt opp slik at du kan inspisere propellene. Mulig du også kan sjekke kast i akslingen ved å rotere propellene i nøytral. Men du kommer ikke unna at viktige inspeksjoner må gjøres på land. Sjekk oljenivå. Tapp ut litt olje og se etter vann, misfarging og lukt. Ta av dekselet og inspiser girwiren med alle tilhørende deler. Om du vil/kan ta det enda lenger, ville jeg forsøkt å ta av drevet. Da finner du ut om det har vært tatt av og inspisert jevnlig (ellers sitter det fast) og du får inspisert drivknutebelg og drivknuten (slapp hånd ble vel nevnt i en annen trå her). Skal ikke være olje i drivknutebelgen. Gimballager skal rotere mykt og enkelt. Se på splines på akslingen og ikke minst om det er enkelt å sette drevet sammen igjen. Ble litt mye dette, men i mine øyne er det verdt å gjøre disse sjekkene (selv eller med mekaniker) når du vurderer en drevbåt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.