Jump to content

Vask og impregnering av kalesje


Geir Frode

Recommended Posts

Hei

 

Så begynner våren å nærme seg..........i dag ihvertfall (blå himmel og vindstile)

 

Har en kalesje som trenger impregnering samt vask.

 

Snakte med en kar som har samme kalesje som meg til en Saga 27 cirka 4-5 år gammel kallesje.

Hans begynte å lekke etter vasken og impr. stoffet hadde "strukket" seg.

 

Bør jeg revurdere å levere den inn til vaskeri som sier de kan dette????

 

Geir Frode

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Så begynner våren å nærme seg..........i dag ihvertfall (blå himmel og vindstile)

 

Har en kalesje som trenger impregnering samt vask.

 

Snakte med en kar som har samme kalesje som meg til en Saga 27 cirka 4-5 år gammel kallesje.

Hans begynte å lekke etter vasken og impr. stoffet hadde "strukket" seg.

 

Bør jeg revurdere å levere den inn til vaskeri som sier de kan dette????

 

Geir Frode

 

Gjør jobben selv ,med vask i badekaret/ ute i hagen. Her har du også produkter med HØY kvalitet ...SE HER http://boat.no/jens-sagen/kalesjepleie.htm

Link to post
Share on other sites

Vask kalesjen forsiktig hjemme i badekaret, ikke over 30 graders vann (viktig, med høyere temperatur krymper stoffet). Skylle kalesjen VELDIG godt, for å få vekk alle såperester. Minst dobbelt så lenge som du antar er nødvendig. Såperester i duken får den til å begynne å lekke igjen etter impregnering. Har hørt enkelte som setter vannsprederen på den på gårdsplassen, og lar den stå og spyle noen timer...

 

Monter så kalesjen på båten mens den ennå er våt, så krymper den ikke noe mer under tørk. Så snart den er tørr impregneres den med kost og langhåret rulle samt naturligvis en god impregnering. Gjerne to ganger. Slik gjør jeg det hvert år, fungerer fint som bare det. Helt ren vil den aldri bli uten å ødelegge duken, men riktig representabel likevel. De siste årene har jeg brukt en impregnering som heter Seilmakerens, og er godt fornøyd med den. Men det finnes mange bra typer på markedet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den eneste gangen min har blitt noe videre skjoldete var første gangen, da jeg klarte å få hele kalesjen inn i vaskemaskinen... Det ble litt trangt inni der, så noen plasser ble bedre vasket enn andre. Men min kalesje var lys da, så da viser nok skjolder mindre enn på din blå.

 

Vanskelig å si hva som er best egentlig. Den blir ikke som ny om du leverer den inn heller, desverre. Jeg fikk en pris av Bjoa Industrisøm en gang på vask og impregnering, mener de var relativt rimelige samt ga inntrykk av å vite hva de holdt på med. Men i og med at du ikke kan ha over 30 grader pga krymping, og ikke bruke klorholdig vaskemiddel da dette tar sømmene og fargen så er det bortimot umulig å få det 100%. Men ganske bra blir det som regel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Støtter tidligere innlegg her. Leverte selv inn kalesjen til et renseri ved en anledning. Behandlingen de utførte tok så sterkt på sømmene at alt måtte syes om. Dette ble dyrt.

 

Ved vask egenhending i badekaret, blir resultatet tilnærmet like bra. Pleier selv å vaske flere ganger og jeg ser jo at vaskevannet blir svært skittent. Det er derfor ingen tvil om at metoden er effektiv. Skyller også nøye, slik som beskrevet ovenfor. Sømmene holder og vaskeresulatatet blir bra. Har aldri opplevd å få skjolder. Kalesjen blir ikke som ny etter noen års bruk, men det kan du jo heller ikke regne med.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja... Jeg leste at de som lager telt anbefaler å bruke et vaskemiddel uten tensider, da tensidene visstnok gjør at duken blir vanskelig å få tett igjen etter vask. Så jeg har brukt noe som var beregnet på vask av markiser, uten tensider. Kjøpt i femliterskanne på Obs bygg. Men sterkt var det! Brukte ikke gummihansker første gang, og hadde hendene fulle av sår i flere uker etterpå :sad: .

 

Har sett at mange anbefaler Bio-Tex, selv om denne inneholder mengder med tensider. Prøvde dette sist gang, og merket ikke noe større forskjell (bortsett fra på hendene da). Men om man bruker Bio-Tex så er god skylling etterpå ekstra viktig for å få vekk tensidrester. Klorholdige produkter slik som Ship Shape bør unngås så lenge som mulig, da dette angriper sømmene.

 

Jeg vurderer å kjøpe vaskemiddel for telt neste gang, det må da være velegnet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Legg kalesjen utover gårdsplassen, vask med grønnsåpe og kost og MASSE vann.

Eventuellt badekar (vaskemaskin om kalesja er liten) og Bio-Tex.

 

Ved å levere kalesjen inn til rensing sørger du for at trådene "tærer" bort.

Dette skyldes at tråden som kalesjen sys med (ikke de nye helly-hansen greiene....) inneholder

bommull, som når den blir våt trutner og tetter hullet etter nålen.

Seilmakere flest bruker også en dobbeltsidig teip i hovedsømmene for både styrke og tetting.

 

Når den vaskes i diverse kjemikalier sliter dette på bommullen og kalesjen blir både utett, og må syes om. Omsying hjelper ikke på tetting av gamle hull - så mengden impregnering øker med mangfold.

Link to post
Share on other sites

Sist sommer vaska jeg vinterkalesja mi selv . Jeg skrubba med div såper og til slutt brukte jeg høytrykkspyler'n .For å si det med en gang ,den var ikke mye pen da jeg starta på jobben .Fikk nå vaska og skrubba den så godt jeg kunne og holdt nok på noen timer ja . Etter at den var vasket og satt på båten , tok jeg og impringnerte den med seilmakern's . Blei litt skjoldete og ikke direkte fin , blei foresten ikke helt klin rein heller var da noen prikker og sånn igjen på den . Men fikk nå vaska å inpringnert kalesja , kom vel på sånn ca 400- med alt . Aldig mere skal den jobben gjøres selv trur jeg . Leverer inn kalesja i Risør til Renhold Service og dem henter den i Horten og leverer den her , vask og inpringneringa kommer på 730- og da ser kalesja ut som den er ny . Da syntes jeg ikke det er verdt jobben og gjøre det selv , når det atpå til ikke blir topp resultat heller . Har levert inn den "nye" sommerkalesja for andre året nå ,. sist da jeg fikk den tilbake så det ut som den var ny og potte tett .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sist sommer vaska jeg vinterkalesja mi selv . Jeg skrubba med div såper og til slutt brukte jeg høytrykkspyler'n .For å si det med en gang ,den var ikke mye pen da jeg starta på jobben .Fikk nå vaska og skrubba den så godt jeg kunne og holdt nok på noen timer ja . Etter at den var vasket og satt på båten , tok jeg og impringnerte den med seilmakern's . Blei litt skjoldete og ikke direkte fin , blei foresten ikke helt klin rein heller var da noen prikker og sånn igjen på den . Men fikk nå vaska å inpringnert kalesja , kom vel på sånn ca 400- med alt . Aldig mere skal den jobben gjøres selv trur jeg . Leverer inn kalesja i Risør til Renhold Service og dem henter den i Horten og leverer den her , vask og inpringneringa kommer på 730- og da ser kalesja ut som den er ny . Da syntes jeg ikke det er verdt jobben og gjøre det selv , når det atpå til ikke blir topp resultat heller . Har levert inn den "nye" sommerkalesja for andre året nå ,. sist da jeg fikk den tilbake så det ut som den var ny og potte tett .

 

Tine II

Har du nummer/nettsted til Renhold Service?

Link to post
Share on other sites

Blir nok badekaret tror jeg.....

 

Hvilket vaskemiddel anbefales???

Noen gode kjerringråd...... ;-)

Jeg pleier også å bruke badekaret. Kalesjen på den forrige båten min (Nidelv 26)

kunne deles i fire, så jeg vasket en del om gangen. Jeg har brukt Milo de siste

årene - skånsomt mot kalesjestoffet og ok resultat.

 

Lykke til!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier også å bruke badekaret. Kalesjen på den forrige båten min (Nidelv 26)

kunne deles i fire, så jeg vasket en del om gangen. Jeg har brukt Milo de siste

årene - skånsomt mot kalesjestoffet og ok resultat.

 

Lykke til!

Har bestilt ny sprayhood i 100% Polyacrylic hos Alf Hansen og spurte ham akkurat om vask og impregnering.

 

Kortversjon; Bruk badekaret ikke over 30 graders vann (viktig), Milo eller grønnsepe, heng den opp til tørk og tilbake på båten.

Ikke nødvendig å impregnere før det kommer vann igjennom. Påfør impregnering med rulle med myk børste og pass på å ikke få impregnering på vinduene.

 

Jeg gjør det samme med alt tauverk ombord på høsten, men lar det ligge et par dager og skyller godt etterpå. Tauene blir brukbart rene, myke og lukter godt! Man kan også vaske tauverk i maskinen, men da innpakket i f.eks et dynetrekk slik at ikke tau setter seg fast i maskinen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg leverte kalesjen til J.Rønsdal for vask og imregnering til forrige sesong, den jobben ble helt ok. Den ble ikke helt rein, men utgangspunktet var ikke det beste.

Hadde ikke noe problem med lekasje, så den blir levert inn igjen i år.

 

Totalt sett ble jeg fornøyd med resultatet.

Link to post
Share on other sites

Kjøp NixWax sitt produkt TechWash ( kjøpes i velassorterte sportsforetninger f.eks. G-Sport). Dette eret mildt vaskemiddel for impregnerte materialer (telt o.l.). Jeg bruker dette med meget godt resultat. Sømmene er like fine og kalesjen lekker ikke. Har ennå ikke impregnert den på nytt og den er nå 5 år gammel.

 

Produktet er konsentrert så det rekker med et par-tre korker i en bøtte vann.

 

Jeg vasker kalesjen i dusjen da jeg ikke har badekar. Kalesjen er i 2 deler den største delen er 6,5 meter den ene veien og 4 meter den andre veien, litt stor å bakse med men det går helt greit. Skylles godt etter vask. En annen fordel er at dette produktet skummer veldig lite så det er lett å skylle ut.

 

 

Mvh

Fru Charente

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...