Jump to content

Relelogikk for polvending av 12V til ankervinsj

Lazyjack

Recommended Posts

Arne2 skrev 25 minutter siden:

Og så kan det se ut som at det også finnes løsninger basert på motor med bare 2 innganger, men da blir det vel egentlig en fastmagnetmotor og bare noe smått (??!)

Ja, det er to hovedtyper. De med tre innganger har ofte to separate feltviklinger som begge ligger i serie med anker(rotor), men er viklet (eller koblet) hver sin vei, og er koblet til separate terminaler. 

Arne2 skrev for 1 time siden:

Det som jeg lurer litt på det er om ikke denne løsningen basert på 2 releer egentlig og funksjonelt, er den samme løsningen som løsningene fra Ali Express, bare med den forskjell at funksjonen av to releer er bygd inn i en "boks"??!!

Min, sikkert 25 år gamle vinsj ble levert med 2 løse digre "kladder" av noen reléer, men de kunne selvfølgelig vært pakket inn og solgt som en enhet.

vinsj_inne.jpg.a2ac324eda30bfb1756eae8da2ace408.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, J-Å said:

Ja, det er to hovedtyper. De med tre innganger har ofte to separate feltviklinger som begge ligger i serie med anker(rotor), men er viklet (eller koblet) hver sin vei, og er koblet til separate terminaler. 

Det var jo en interessant og kanskje litt viktig detalj. Hvordan skulle man ellers klare å snu dreieretningen til en seriemotor med 3 innganger hvis den da ikke også har et dobbelt statorfelt?!

Det kan vel se ut som at de "ferdigkjøpte styringene" egentlig består av 2 stk "relefunksjoner" bygd sammen i ett hus, slik at man kanskje har en felles stator, eller statisk del, og to adskilte trekkspoler med hver sitt tilhørende bevegelig anker.

Hvis så det ene ankret skulle brenne fast, eller man trykker inn "opp" og "ned" knapp samtidig, så skulle det ikke bli noen kortslutning. De to statorfeltene, kobles da i parallell og vil da motvike hverandre slik at det blir "null" magnetfelt. Serieviklingene ligger hele tiden inne og motoren trekker da noe mer strøm enn normalt, men det skjer ikke noen kortslutning. 

Skulle jeg ha bygd opp noe slikt, så tror jeg faktisk at jeg først ville koblet opp styringen med to 12V lyspærer i hovedstrømkretsen, som indikatorer, og så etter at jeg så at styringen fungerte, så ville jeg ha koblet inn motoren til ankervinsjen.

Enig?

Hvorfor ikke bare koble etter monteringsanvisningen? Så slipper man å gruble på hvordan selve motoren er bygget opp.

Her et dårlig bilde av etiketten på vinsjen min.

vinsjmotor.jpg.51cb09a34b2f695160aa09e545ee764b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

3 hours ago, Lars H. said:

Hvorfor ikke bare koble etter monteringsanvisningen? Så slipper man å gruble på hvordan selve motoren er bygget opp.

Her et dårlig bilde av etiketten på vinsjen min.

Hvis man skal risikovurdere og vurdere hva som vil skje ved forskjellige typer feil, så er det jo greit å både følge monteringsanvisningen, og ha en god oversikt over hvordan tingene fungerer. En annen faktor det er jo hvis det finnes forskjellig typer vinsjmotorer og forskjellig typer styringer så bør vel de komponentene man kjøper inn også passe til hverandre.

Men har ikke vinsjen i din båt en motor med ett enkelt statorfelt, og 4 innganger, slik at dette blir til en litt annen variant enn de løsningene diskutert over, som har vært basert på motorer med 2 og 3 inganger? (Jeg ville regne med at når det er 3 innganger, så er det et motor med dobbelt statorfelt, og når det er 4, så er det snakk om ett enkelt statorfelt ??!!) 

Ellers takk for info/bilde!

Arne2 skrev for 17 timer siden:

Her har vi en kar som kobler opp en slik vinsj motor med 3 innganger og ved bruk av en standard styringsenhet:

Dette er vel en vinsjmotor med fire tilkoblinger (4-wire). Det er tre synlige ledninger ja, men i tillegg går trolig A til chassis og batteri -, som dette skjemaet viser. Rotor får i begge tilfeller + på B via feltviklingene, som kan få strøm begge veier. Altså som hos @Lars H.. Et standard rele for polvending kan brukes.

https://images.carid.com/smittybilt/items/pdf/97495-instruction-manual.pdf

image.png.ce8381cba62de25cc263d271192d1834.png

For en 3-wire motor ville en som diskutert før bare brukt +,M1 og M2 på reléboksen.  , mens en 2-wire er polvendig. Merk at hvis en 3-wire vinsj kobles polvendt, med pluss fast tilkoblet, så skal en bruke de samme tre terminalene (altså koble hhv M1 og M2 til Batteri - når rele er aktivt.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...