Arne2 Svart Lørdag 09:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:19 Her kan det se ut som at man får til den samme funsjonaliteten ved hjelp av den samme typen "dobbelt rele" som man får kjøpt på Ali Express: Link for referanse. (Pluss og minus ser ut til å være byttet om på motoren, men det skulle vel fungere likt?!) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 09:26 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:26 Og så kan det se ut som at det også finnes løsninger basert på motor med bare 2 innganger, men da blir det vel egentlig en fastmagnetmotor og bare noe smått (??!) Ref-1 Ref-2 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 09:35 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:35 Arne2 skrev 25 minutter siden: Og så kan det se ut som at det også finnes løsninger basert på motor med bare 2 innganger, men da blir det vel egentlig en fastmagnetmotor og bare noe smått (??!) Ja, det er to hovedtyper. De med tre innganger har ofte to separate feltviklinger som begge ligger i serie med anker(rotor), men er viklet (eller koblet) hver sin vei, og er koblet til separate terminaler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 09:35 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:35 Noe i den duren, bare at hos meg er det felles pluss. I prinsippet det samme. Jeg har ikke fotbrytere, men en kablet fjernkontroll fra Quick. Men igjen, prinsippet blir det samme. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 10:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:15 Hulda skrev 35 minutter siden: Noe i den duren, bare at hos meg er det felles pluss. Ja en seriemotor vil gå samme vei uavhengig av polaritet. Det er jo det som utnyttes i en "gammeldags" AC drillmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Lørdag 10:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:45 Arne2 skrev for 1 time siden: Det som jeg lurer litt på det er om ikke denne løsningen basert på 2 releer egentlig og funksjonelt, er den samme løsningen som løsningene fra Ali Express, bare med den forskjell at funksjonen av to releer er bygd inn i en "boks"??!! Min, sikkert 25 år gamle vinsj ble levert med 2 løse digre "kladder" av noen reléer, men de kunne selvfølgelig vært pakket inn og solgt som en enhet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart Lørdag 11:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:27 1 hour ago, J-Å said: Ja, det er to hovedtyper. De med tre innganger har ofte to separate feltviklinger som begge ligger i serie med anker(rotor), men er viklet (eller koblet) hver sin vei, og er koblet til separate terminaler. Det var jo en interessant og kanskje litt viktig detalj. Hvordan skulle man ellers klare å snu dreieretningen til en seriemotor med 3 innganger hvis den da ikke også har et dobbelt statorfelt?! Det kan vel se ut som at de "ferdigkjøpte styringene" egentlig består av 2 stk "relefunksjoner" bygd sammen i ett hus, slik at man kanskje har en felles stator, eller statisk del, og to adskilte trekkspoler med hver sitt tilhørende bevegelig anker. Hvis så det ene ankret skulle brenne fast, eller man trykker inn "opp" og "ned" knapp samtidig, så skulle det ikke bli noen kortslutning. De to statorfeltene, kobles da i parallell og vil da motvike hverandre slik at det blir "null" magnetfelt. Serieviklingene ligger hele tiden inne og motoren trekker da noe mer strøm enn normalt, men det skjer ikke noen kortslutning. Skulle jeg ha bygd opp noe slikt, så tror jeg faktisk at jeg først ville koblet opp styringen med to 12V lyspærer i hovedstrømkretsen, som indikatorer, og så etter at jeg så at styringen fungerte, så ville jeg ha koblet inn motoren til ankervinsjen. Enig? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Lørdag 11:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:51 Hvorfor ikke bare koble etter monteringsanvisningen? Så slipper man å gruble på hvordan selve motoren er bygget opp. Her et dårlig bilde av etiketten på vinsjen min. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart Lørdag 12:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:04 3 hours ago, Lars H. said: Hvorfor ikke bare koble etter monteringsanvisningen? Så slipper man å gruble på hvordan selve motoren er bygget opp. Her et dårlig bilde av etiketten på vinsjen min. Hvis man skal risikovurdere og vurdere hva som vil skje ved forskjellige typer feil, så er det jo greit å både følge monteringsanvisningen, og ha en god oversikt over hvordan tingene fungerer. En annen faktor det er jo hvis det finnes forskjellig typer vinsjmotorer og forskjellig typer styringer så bør vel de komponentene man kjøper inn også passe til hverandre. Men har ikke vinsjen i din båt en motor med ett enkelt statorfelt, og 4 innganger, slik at dette blir til en litt annen variant enn de løsningene diskutert over, som har vært basert på motorer med 2 og 3 inganger? (Jeg ville regne med at når det er 3 innganger, så er det et motor med dobbelt statorfelt, og når det er 4, så er det snakk om ett enkelt statorfelt ??!!) Ellers takk for info/bilde! Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 16:43 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:43 Arne2 skrev for 4 timer siden: (Jeg ville regne med at når det er 3 innganger, så er det et motor med dobbelt statorfelt, og når det er 4, så er det snakk om ett enkelt statorfelt ??!!) Ja, denne varianten har jeg ikke sett før. Her ser det ut til at stator kobles samme vei alltid, mens rotorforsyning vendes. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 17:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:45 Her har vi en kar som kobler opp en slik vinsj motor med 3 innganger og ved bruk av en standard styringsenhet: Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 18:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:42 Og så litt om hva man kan regne med som innmat i en slik standard rele-kontroller. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 19:02 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:02 Arne2 skrev for 17 timer siden: Her har vi en kar som kobler opp en slik vinsj motor med 3 innganger og ved bruk av en standard styringsenhet: Dette er vel en vinsjmotor med fire tilkoblinger (4-wire). Det er tre synlige ledninger ja, men i tillegg går trolig A til chassis og batteri -, som dette skjemaet viser. Rotor får i begge tilfeller + på B via feltviklingene, som kan få strøm begge veier. Altså som hos @Lars H.. Et standard rele for polvending kan brukes. https://images.carid.com/smittybilt/items/pdf/97495-instruction-manual.pdf For en 3-wire motor ville en som diskutert før bare brukt +,M1 og M2 på reléboksen. , mens en 2-wire er polvendig. Merk at hvis en 3-wire vinsj kobles polvendt, med pluss fast tilkoblet, så skal en bruke de samme tre terminalene (altså koble hhv M1 og M2 til Batteri - når rele er aktivt.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.