Lazyjack Startet Lørdag 08:09 Link til dette innlegget Startet Lørdag 08:09 Jeg har tatt ut "glasset" (8 mm polykarbonat eller lignende materiale) da det ikke ble tett etter at jeg hadde det ute tidligere i år. Da brukte jeg Multibond fra Biltema men dette har ikke festet seg til den blanke overflaten på glasset, kun mot kanten av glasset og mot metallet i luka sitter det som støpt. Jeg tenker at jeg kanskje derfor burde rufset opp den delen av glasset som vil ligge an mot ramma med sandpapir? Hva bør jeg bruke som fester både mot metallet og glasset? Mange anbefaler butyl til slike anvendelser men jeg er skeptisk til butyl her da det ikke er noe som presser glasset mot ramma og butyl er vel avhengig av press for å tette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Lørdag 08:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:37 Jeg tror kanskje at jeg ville gjort helt rent, vasket med aceton, rubbet glasset, og limt med Araldite eller tilsvarende epoxylim. Sett i svakt press til limet er herdet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart Lørdag 08:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:39 Enig i at butyl ikke har 'inherent strength' til å holde plasten fast til rammen. Multibond vil trenge en ru overflate for å feste. Vanlig Multibond, ikke Rapid, tror jeg vil være best egnet. Dog lurer jeg på hva som vil være best. Jeg kjøpte Moonlight luker fra Sleipner for 1/4 århundre siden. Stort sett har de vært utsatt for is, regn og UV i alle disse årene. Og de er fremdeles potte tette. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart Lørdag 08:44 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:44 Jeg gjorde samme jobben for et år siden. Vasket med aceton og limte med Tec7, har vært tett siden. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
W27 Svart Lørdag 11:00 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:00 Verken Tec7 eller Multibond er særlig egnet til dette formålet. Sikaflex 295 UV er et spesiallim som passer godt til trådstarters behov. Jeg har selv brukt det ved renovering av dekksluker med varig og godt resultat. Dette skriver Sikaflex selv: "Sikaflex®-295 UV er spesialutviklet for den marine industrien, der den brukes til å lime og forsegle vinduer av plast i båter og på skip. På grunn av sin utmerkede værbestandighet kan dette produktet også brukes til å forsegle fuger i utsatte områder. Egnede underlag er aluminium (ren eller eloksert), glassfiber (polyester), rustfritt stål, treverk, 2-komponent maling/lakk og plast- vinduer (PC, PMMA). Søk produsentens råd og utfør tester på de aktuelle materialer før Sikaflex®-295 UV benyttes på materialer som er utsatt for stressbrudd. Dette produktet er kun egnet for erfarne profesjonelle brukere. Tester med de aktuelle underlag og forhold må utføres for å sikre vedheft og materialkompatibilitet." Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 11:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:09 Butyl er ikke et lim! Butyl skal kun brukes der det blir klemt fast. Altså skrudde rammer. Skal noe feste mot acryl må det brukes en primer. Om du velger å lime med epoxy skal du bruke en variant som ikke blir knallhard etter herding. Tec7 egner seg ikke på steder hvor den blir utsatt for sollys (UV-stråler). FixAll fra Soudal er et bedre alternativ da den er uv-bedkyttet. Bruk maskeringstape der du ikke vil ha lim. Slip med grovt sandpapir og legg på primer (mulig jeg har en boks igjen på lager). Legg deretter på FixAll. Spray på en såleblanding med zalo og vann på det overskytende og på en silikontommel og fjern overskytende masse med en gang. Det skal ikke være skinndannelse på overskytende masse før den fjernes. Pass på å maskere godt nok slik at det ikke kommer masse på andre steder enn der det skal være. FixAll har en høyere grad av fleksibilitet over tid enn det Tec7 har og den er UV-beskyttet. Det er ikke Tec7. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 11:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:11 Dobbeltpost Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart Lørdag 11:12 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:12 Den er notert! Jeg må bytte vinduer i overbygget i løpet av året/tidlig neste år. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart Lørdag 11:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:15 Fixall kan sikkert brukes, men hvorfor ikke heller et produkt som er utviklet til nettopp dette formålet. Ref Sikaflex 295 UV. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Lørdag 11:18 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:18 W27 skrev 2 minutter siden: Fixall kan sikkert brukes, men hvorfor ikke heller et produkt som er utviklet til nettopp dette formålet. Ref Sikaflex 295 UV. Det er mange produkter som er utviklet til dette fra forskjellige leverandører. Finn de med samme egenskaper og fleksibilitet, sammenlign prisen og velg ut i fra det. Jeg forhandler fler av dem. Både Tec7 sine varianter m, Sika og Soudal. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lazyjack Svart Lørdag 11:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:58 Da ble det grovt sandpapir på limflaten av glasset, liming med Tec7 og det hele satt i press. Ville gjerne ha det gjort i dag med det jeg hadde liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart Lørdag 12:32 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:32 Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Gunga Din Svart Lørdag 15:41 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:41 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Da ble det grovt sandpapir på limflaten av glasset, liming med Tec7 og det hele satt i press. Ville gjerne ha det gjort i dag med det jeg hadde liggende. får håpe det blir OK…… aners som @W27 skrev Sika 295 UV er bra til dette + primer ! her er en informativ film! (noe lang, kanskje!) https://www.skippo.se/kunskap/tata-luckan-som-ett-proffs Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Chilli Solbris Svart Mandag 05:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:32 Det holder nok en god stund skal du se! 😄 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
W27 Svart Mandag 05:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:59 Ja, det er vel det som er greia med allround-produkter som ikke er spesielt egnet til noe som helst, det holder "en stund". For mange er det sikkert godt nok. Forøvrig er det ikke god praksis å slipe med grovt sandpapir i en eloksert overflate, det ødelegger det beskyttende laget og utsetter aluminiumsoverflaten for korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart Mandag 06:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:47 Det var vel bare glasset han brukte sandpapir på. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
W27 Svart Mandag 06:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:49 Godt observert, og det er jo trygt innafor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.