Enzo Startet Lørdag 15:38 Link til dette innlegget Startet Lørdag 15:38 Jeg har 100ah lifepo4 i båten. alt fungerer topp men ser at laderen som er stilt til 15a kun gir rundt 6-8A. Andre gang i år at jeg er på landstrøm og det er ikke så viktig men hadde jo vært greit om den ga full guffe ? har satt absorpsjon på 14,55. Float og storage på 13,5 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Lørdag 16:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:19 Det står jo på bildet at lader er i Absorpsjon, dvs den holder de valgte 14.55V ved å regulere ned strømmen. Så den ser helt normal ut i utg pkt. Så er det vel litt snodig at batterispenning avlest på MPPT som lader bittelitt og landstrømlader avviker så kraftig. Ingen av de har vel egen sensor på batteriene og lader samme batteri? I så fall kan det se ut som om det kan være spenningsfall i kabling fra lader til batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Lørdag 16:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:22 Fantino skrev Just now: Det står jo på bildet at lader er i Absorpsjon, dvs den holder de valgte 14.55V ved å regulere ned strømmen. Så den ser helt normal ut i utg pkt. Så er det vel litt snodig at batterispenning avlest på MPPT som lader bittelitt og landstrømlader avviker så kraftig. Ingen av de har vel egen sensor på batteriene og lader samme batteri? I så fall kan det se ut som om det kan være spenningsfall i kabling fra lader til batteri. Spenningsfall i kabling mellom lader og batteri. Takk jeg skal sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Lørdag 18:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:42 At victron batterilader lader med 14,55V på Lithium er muligens litt utypisk. Mine lader 14,2V. Er du sikker på at du har stilt den inn på å lade Lithium? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Lørdag 19:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:17 Gabi skrev 32 minutter siden: At victron batterilader lader med 14,55V på Lithium er muligens litt utypisk. Mine lader 14,2V. Er du sikker på at du har stilt den inn på å lade Lithium? Kan jo sette den på ekspert settings eller hva nå det heter i menyen. Bruker dette jeg. Men hvor høyt en klare sette husker jeg ikke. Men er vel uansett i høyeste laget. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Søndag 10:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 10:29 Gabi skrev for 15 timer siden: At victron batterilader lader med 14,55V på Lithium er muligens litt utypisk. Mine lader 14,2V. Er du sikker på at du har stilt den inn på å lade Lithium? Jeg har satt den opp manuelt, det er bare å åpne for manuell innstilling. Batteriet mitt sier 14,6V, jeg har satt den til 14,55V akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart Søndag 13:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:35 Da ser det logisk ut som @Fantino skriver at laderen er i absorpsjon og da regulerer ned ampere. Det står "Battery voltage" så spør om batteriene dine er bortimot helt fulladet og at laderen justerer seg ned på ampere i absorpsjonsfasen. Tror Victron har satt den til max 2 timer for Lithium? Hadde derimot batterispenningen vist feks 13,5V og med 6,8A lading når du hadde stilt den inn på 15A så hadde det nok vært en feil et sted. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 14:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:44 Gabi skrev 1 time siden: Hadde derimot batterispenningen vist feks 13,5V og med 6,8A lading når du hadde stilt den inn på 15A så hadde det nok vært en feil et sted. Smartshunt viser jo 13.51V og 64% SOC for batteriet. Så her er det nok som @Fantino et eller annet med kablingen, eller noe annet med tilkoblingen av laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart Søndag 16:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:11 13.51v på lithium er heller ikke tilsvarende 64% så noe stemmer ikke. Jeg har og lithium og samme smartshunt. 13.5v tilsvarer nesten 99% hos meg. 14.55v er og alt for høy ladespenning på lithium. Du må sette den på 14.2. Den laderen din har ett veldig bra program til lithium så bare å sette den til det. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Søndag 16:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:25 Mr_Stian skrev 3 minutter siden: 13.51v pp lithium er heller ikke tilsvarende 64% så noe stemmer ikke. Jeg har og lithium og samme smartshunt. 13.5v tilsvarer nesten 99% hos meg. Men dette er spenningen mens batteriet lades med 7.69A, ikke hvilespenning. Ut fra spec. som TS har lagt ut kan batteriet lades til 14.6V, så lenge strømmen er mindre enn 0.2C, altså 20A. Jeg hadde nok valgt å avslutte lading fra land på 14V eller lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Søndag 18:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:16 Det er lite/ingeting å hente i kapasitet over 13.8V på Lithium, eneste grunn for å lade høyere må være at BMS krever dette for å få gjort balansering. Usikker på om dette pleier å framgå klart av spec på ‘drop-in’ batterier. Men saken her er jo at landstrømlader ikke lader iht sin spec og det må nesten garantert skyldes spenningsfall i kabling ut fra datadump vi har fått se. Så ville løst det problemet først. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Søndag 20:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:55 Ser at flere her på forumet anbefaler lavere ladespenninger på lithium. Litime er en stor lithium batterileverandör og de anbefaler 14,4-14,6 De selger også en 20A lader,ment for ett batteri, denne leverer faktisk 14,6V Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Mandag 16:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 16:42 Vi bruker nærmest aldri landstrøm så det er ikke så farlig dette, plugget ut nå og tipper jeg ikke blir å bruke landstrøm igjen i år så jeg bytter ut kablingen etter sesongen. Kan vel ikke være noe annet som er feil. Ang ladespenning så har jeg hatt Lifepo4 i bruk i 25000nm i forrige båt og aldri ladet over 14V, men denne gangen så måtte jeg kjøpe et drop-in batteri og databladet sier 14,6V så hvorfor ikke følge det produsenten sier ? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Tirsdag 14:16 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:16 det som normalt leveres til båt er Lifepo. Det er samme batteritype som leveres med Tesla Model3 fra Kina. Denne modellen anbefales det og lade opp til 100% hver gang om man bruker hyjemmelader. Samtidig så har samme bil produsert i USA et annet lithiumbatteri. Dette anbefales ladet tiln 100% bare når man trenger det. Vanlig er 80%. Mine litime leveres med 14,6V lader. Men utfra overbevisning her på mange kunnskarike båtfanter, s¨å lader jeg med 14,4V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.