Fremtidigeseiler Startet Søndag 13:50 Link til dette innlegget Startet Søndag 13:50 Hei! Meg og min samboer planlegger å kjøpe en seilbåt til høsten. Vi har ganske lite erfaring med seiling, så vi er så og si helt ferske i dette området. Vi ønsker litt tips og råd fra erfarne seilere og/eller personer med god kompetanse på hvilke seilbåter som er godt egnet for våre behov. Vi kommer til å bruke seilbåten vår som vårt bosted. Vi prøver å finne byggeplass i Norge ut høsten og vinteren før vi drar på seile eventyr. Siden vi skal bo i båten, må den være egnet for det. Vi har også behov for en seilbåt som er brukervennlig for nybegynnere. Det er viktig for oss at båten er robust og tåler hardt vært og is. Vi drømmer om å seile til Grønland og Shetlandsøyene blant annet i senere tid, når vi har blitt godt erfarne. Vi planlegger også å seile Middelhavet på Våren 2026 om vi er klare for dette. Vi har blant annet tittet på en Ansø 39 fot, stålbåt. Link: Til salgs: Ansø 39 langturseiler i stål - 1979 | FINN.no Har noen noe formeninger om dette kan være et lurt kjøp? Vi tar imot alle tips og råd, og er takknemlige hvis noen vil hjelpe oss:) Med vennlig hilsen Karen Wiik Olaussen Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 16:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:32 Ansø har ikke alltid det beste ryktet, men den båten der ser jo grei ut. Den har jo seilt på langtur før, og har også nyere motor som er et STOOOORT pluss. Det er jo en stor, gammel stålbåt, så dere må være innstilt på litt vedlikehold. Om dere er glad i å slipe rust, og kan beherske et sveiseapparat er det en fordel. Og for øvrig trenger man på ingen måte en stålbåt for å seile i hardt vær, eller for å seile til Shetland og Grønland. Om man skal presse seg gjennom Vestisen eller overvintre, er det nok greit med stål eller alu ja. Hva er budsjettet deres? Jeg ville også anbefale å se litt på det Europeiske markedet. Da slipper dere å sjekke inn og ut av EU med båten for å være i EU lovlig (typisk tur til Gibraltar, UK eller Afrika), og hvis dere er på tur i ett visst antall år kan dere ta med båten inn i Norge som flyttelass uten moms. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart Søndag 16:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:59 Dette med rust på stålbåter er en seiglivet myte. Denne båten er Ansö byggenr. 1 og ble laget til konstruktøren. Du burde ta en titt på båt og innredning. Isolasjon er også et stikkord. Hulda er den siste som ble bygget etter samme 'malen'. Sjøsatt 2000 og null rust. Sitér dette innlegget Link to post
Fremtidigeseiler Svart Søndag 19:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:41 Tusen takk for svar! Det er veldig til hjelp å høre meningen deres :) Vi har egentlig et budsjett på 600 000 kr. Vi har også sett på en annen båt som vi tenkte kunne være aktuell. Det er ikke en stålblåt. Jeg er forsovet enig at det ikke er nødvendig å kjøpe stålblåt med tanken på hva slags turer vi har planlagt. Har noen noe formening om denne båten? https://www.finn.no/mobility/item/421277340 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 20:39 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:39 Fremtidigeseiler skrev 57 minutter siden: Tusen takk for svar! Det er veldig til hjelp å høre meningen deres :) Vi har egentlig et budsjett på 600 000 kr. Vi har også sett på en annen båt som vi tenkte kunne være aktuell. Det er ikke en stålblåt. Jeg er forsovet enig at det ikke er nødvendig å kjøpe stålblåt med tanken på hva slags turer vi har planlagt. Har noen noe formening om denne båten? https://www.finn.no/mobility/item/421277340 Prisen viser vel at det er vanskeleg å få pengane att på slike båtar? Men det gjeld jo for mange båtar. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 21:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:00 Det er mye fint i glassfiber også ja. Tror man kunne funnet noe bedre enn et litt slitent Bruce Roberts selvbygg. På generelt basis er jeg litt skeptisk til selvbygg, det er mye ræl der ute (men selvfølgelig også gode båter som Hulda). Her har du jo et eksempel på en god fabrikkbygget båt innenfor budsjettet, som lett klarer de turene dere har sett for dere: https://www.devalk.nl/en/yachtbrokerage/810756/HALLBERG-RASSY-41.html Liker også Amel Sharki, Contest 38, Aphrodite 42, Saxe, Moody 42. Ja du får de til under 600 000, har noen lagrede annonser som bevis;) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
J-Å Svart Søndag 21:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:27 Jeg hadde valgt å begynne med en noe mindre og noe nyere båt. Jeg ville prioritert nyere motor og rett aksling (ikke seildrev). Blir denne for liten? Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Mandag 07:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:50 Det er litt uklart når båten må være klar som bobåt. Min egen metode da jeg for 8 år siden var i lignende situasjon - og holdt på å bli sprø av å vurdere annonser med valg jeg ikke forsto, var en læreperiode i en veldig billig båt. Finne ut hva som var viktigst under seiling, og som bolig. Ikke prøv å lære alt på forhånd. En billig båt har som regel tatt verditapet, og en får de pengene igjen. Den må selvsagt være sjøklar for læring og overnattinger i skjermet farvann. Dere lærer enormt mye på få måneder. Jeg solgte min første etter to måneder, og fikk pengene igjen. Ellers enig med Hulda. Isolasjon er undervurdert og underkommunisert som komfort- og økonomifaktor. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart Mandag 08:09 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:09 Kloke ord @Steihy :-) Dette å tilbringe kalde netter i en båt der kondensen drypper og renner over alt. Fra hver minste gjennomgående skrue til aluminiumsrammer. Med luftfuktighet 90 %, er noe man fort blir forsynt av. Alt er rått og fuktig med lukt av mugg. Og med 'kalde netter' mener jeg fra +15 grader og nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Mandag 08:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:20 Ligger ett par Ansö 39er på Blocket også…… mötte en båt i somras, som hadde seilt hjem via Grønland. mener han sa att de var tvinget til å rapportere på VHFn hver 6 time hvor de var, døgnet rundt ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart Mandag 08:45 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:45 Om man får seg en Ansö, Motiva eller Långedrag, så vil jeg hevde at skumisolasjon er en meget stor, om ikke avgjørende fordel. Det gjelder også båter bygget i aluminium. Det samme gjelder for så vidt glassfiber uten sandwitch. Man bør i den forbindelse gå til YouTube og se 'Sailing Uma'. Der har de lagt ned veldig mye energi på å isolere båten. Fra dekk og skrogsider ned til den minste gjennomgående skrue. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Mandag 16:52 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:52 J-Å skrev for 19 timer siden: Jeg hadde valgt å begynne med en noe mindre og noe nyere båt. Jeg ville prioritert nyere motor og rett aksling (ikke seildrev). Blir denne for liten? Oceanis 323 er nok fin å bo i, enormt bad, stor akterlugar, litt grunne sofaer ellers fin båt. Men den har for lite ror så man broacher veldig lett på kryss, den tåler lite seil og er vel CE-B også ? Bobåt i Norge, seile til Middelhavet osv da er den toppers men skal man til Grønnland da ville jeg hatt en båt jeg kunne stole på om det ble vær Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 18:51 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:51 Jeg har seilt noen slike 'broache-båter' før i tiden. Noen av dem var så kjappe at de var risikable å seile. Slike båter er vel ikke noe for nybegynnere. Sitér dette innlegget Link to post
båt og møbel Svart Mandag 19:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:59 Hei, Dette høres spennende ut. Eg bodde i ein Comfortina 32 i 2,5 år. Vurdert ikkje større båt på det tidspunktet. Den var stor nok, men den plassen eg hadde behov for og kunne ha folk på ovenatting. Båten var billig og eie og lett og seiler alene. Var på flere turer med den opp og ned langs kysten og over til Danmark. Har flere kamerater som har bodd i ulike båter fra 25 til 43 fot. I senere tid har eg hatt ulike større båter , bl.a en Colin Acher losskøyter på 44 fot. Kjempe båt med masse plass. Solid og trygg. Bra som familie båt med 4-6 personer ombord. Til 2 personer blir det vel stor båt, om en ikkje kun har denne som bolig. Mitt råd er å kjøpe noe billig i glassfiber med bermudarigg. Test ut båtlivet og egen grenser. Ha med en person som er trygg på seiling med krenging,mye vind og hvordan man håndtere båten til og fra kai. Då blir dere trolig hurtigere kompetente båtfolk. Min første båt var en folkebåt på 25 fot. Hadde en drøm da om å kjøpe en større seilskøyte, men fikk råd fra en kollega på båtbyggeriet av en folkebåt var en mye bedre start .Det hadde han helt rett i. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 05:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:17 Hulda skrev for 18 timer siden: Jeg har seilt noen slike 'broache-båter' før i tiden. Noen av dem var så kjappe at de var risikable å seile. Slike båter er vel ikke noe for nybegynnere. Jeg opplever ikke Oceanis-båtene og tilsvarende som vanskelige eller utrygge å seile. De er forholdsvis lavt rigget, og seiles mye som charterbåter av forholdsvis uerfarne. At roret glipper når de presses hardt, er ganske udramatisk, og snarere en inspirasjon til å lære mer om seilføring og seiltrim. Med erfaring fra slike båter, har folk grunnlag for å velge om de (som meg) vil gå i retning av raskere båter, eller mot mer typiske ekspedisjonsbåter. Denne eller denne kan også være gode alternativer. De seiler nok noe bedre. Men har seildrev som gjerne krever litt mer vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Tirsdag 14:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:02 Fremtidigeseiler skrev On 31.8.2025 at 15.50: Vi kommer til å bruke seilbåten vår som vårt bosted. Vi prøver å finne byggeplass i Norge ut høsten og vinteren før vi drar på seile eventyr. Siden vi skal bo i båten, må den være egnet for det. Jeg ville kjøpt en båt det finnes mange av, og som ikke er den endelige ekspedisjonsbåten. En du kan bo i, og som er egnet for en tur til middelhavet. Hvilket fabrikat er ikke det viktigste når du er nede i den prisklassen. Tilstand og oppgraderinger betyr mer. En «vanlig» båt som Bavaria, Jeanneau, Hanse etc. bør være god nok. Båten i linken nedenfor har en motor fra 2018, og det kan gjøre den enklere å selge om ett par år. Prisen på 500 000 er også mye bobåt for pengene. Med 115A dynamo, nyere forbruksbatterier, DC-DC lader, moderne B&G plotter, og nye overmadrasser og puter i salong, så har eieren tatt endel av de forventede utgiftene. At båten har divinycell i dekk og på skutesider er heller ingen ulempe på vinteren. https://www.finn.no/mobility/item/417022937 Sitér dette innlegget Link to post
Fremtidigeseiler Svart Tirsdag 18:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:20 Takker for alle tips! Vi har sett ekstra på denne båten, som vi tror kan passe bedre til våres behov. Har noen noe mening om denne? https://www.finn.no/mobility/item/419747651 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Tirsdag 18:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:26 Fremtidigeseiler skrev 3 minutter siden: Takker for alle tips! Vi har sett ekstra på denne båten, som vi tror kan passe bedre til våres behov. Har noen noe mening om denne? https://www.finn.no/mobility/item/419747651 Den ser jo fin ut den, og virker som at eieren har brydd seg, men teakdekk burde man alltid være skeptisk til. Hvis teakdekket er skrudd kan det fort bli lekkasje ned i kjernematerialet under, og hvis dette kjernematerialet er i balsa eller kryssfinér kan det fort bli stygt. Her har det jo vært gjort en liten jobb på dekket, som er en stor fordel, men det gir likevel ikke noen garanti på tett dekk. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart Tirsdag 19:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:57 Sweden Y. hadde skrudd teakdekk. Hvis det er originaldekk, regn med utfordringer. I sin tid en meget fin båt av høy byggekvalitet. Norsk båt? Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Tirsdag 20:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:02 Enig med gjesten. Omnating av originalt, skrudd teakdekk uten dokumentasjon på at det er tett under, er veldig suspekt. Hovedregelen er at man kjøper ikke båt med originalt, skrudd teakdekk. Se bilde 19, for øvrig det eneste bildet av dekk, dekksutstyr eller rigg. Det kan være en grunn til at alle bildene er av interiøret. Sannsynligvis original motor, det listes opp reparasjoner i eietiden. Du må regne med kontinuerlige slike. Stående rigg fra 1996, belg fra 2017... NASA isolasjon..? Innkjøpt ankerspill til 6 mm kjetting...Denne annonsen er så full av røde flagg at du skal være fullbefaren for å nærme deg denne. Den ligger i utlandet, og må momses inn. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hulda Svart igår klokken 10:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:23 Nei, det kan være norsk båt. Det er derfor jeg spør lenger opp. Norsk båt kan ligge i Sverige (EU) i 18 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart igår klokken 11:17 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:17 Godt utgangspunkt, prut 50 tusen og kost på 100. https://www.finn.no/273127489 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Enzo Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden J-Å skrev On 2.9.2025 at 7.17: Jeg opplever ikke Oceanis-båtene og tilsvarende som vanskelige eller utrygge å seile. De er forholdsvis lavt rigget, og seiles mye som charterbåter av forholdsvis uerfarne. At roret glipper når de presses hardt, er ganske udramatisk, og snarere en inspirasjon til å lære mer om seilføring og seiltrim. Jeg har vært borti en og annen Oceanis selv og det stemmer det du sier men 323 er spesiell, den kaster roret altfor lett, noe jeg ikke har opplevd med andre oceaniser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.