Jump to content

Kan jeg lage en stor strømfordeler som tåler å stå i åpen båt av aluminium og syrefaste stålskruer?


Mastiff

Recommended Posts

Takk! Jeg tenker helst på at skruene må lede fra aluplata og den centimeteren som er opp igjennom treplata, der jeg fester kabelskoene på dem. Men det blir ikke noe problem, da? Akkurat de med størst strømtrekk kan jeg jo også plassere på samme skrue som inntaket, så da vil det bli kabelsko mot kabelsko i noen lag på skruen. Og angående å få pinneskruene til å sitte vil jeg bruke flensmuttere som biter mot kabelskoene, og jeg kan jo bare holde igjen pinneskruen med ei tang når jeg skal løsne dem den første omdreiningen, før de løper fritt på gjengene. Da unngår jeg at Loctite fungerer isolerende, som @Cheyenne advarte mot.

Link to post
Mastiff skrev 9 minutter siden:

Jeg tenker helst på at skruene må lede fra aluplata og den centimeteren som er opp igjennom treplata, der jeg fester kabelskoene på dem. Men det blir ikke noe problem, da?

Mulig jeg har misforstått opplegget ditt. Trodde du skulle klemme kabelskoene (ledningskoene :fniser:) mot aluplata med en mutter. 

Link to post

Nei, aluplata skal legges mellom de to treplatene og så fuges rundt, så det ikke kommer sjøluft til den. Som jeg skrev i første melding:

 

Her er et av mine ynkelige forsøk på å tegne. De vannrette, svarte boksene er treplatene, den vannrette sølvboksen mellom dem er aluplata, de loddrette sølvboksene er 10, 8 og 6 mm skruer til å feste ringkabelsko på, og gult er SmartStore-boksen det hele skal være i.

 

Strmfordeler.jpg.f2ce7a95f4a5281a9499ed489c41a2b2.jpg

Link to post
Mastiff skrev for 4 timer siden:

Jeg tar ikke sjansen på å rote med kjemikalier som saltsyre, det er ikke min sterke side. Men takk for det om Loctite, da er ikke det et alternativ. Kanskje det lureste ville være å bruke ringkabelsko fra pinneskrue til pinneskrue uten noe syrefast imellom, da er det jo gjennom den fortinnede kobberen strømmen går.

Hvis du sender den til meg kan jeg fortinne for deg. Har blandingen stående klar.

DSC_0855.JPG

Link to post

@Cheyenne Det kunne absolutt være interessant, mange takk! Da kunne det kanskje ordnes ved å bruke alu mellom platene, syrefaste skruer med Loctite gjennom dem, og så en remse fortinnet kobber på oversiden av treplatene, med hull boret til skruene, for å stå for den elektriske kontakten. Høres det ut som en plan? Kan jeg i så fall bruke sånne kobberskinner på 14x3,25mm som jeg fant på Finn? De ser sånn ut:

 

Galleribilde

 

Eventuelt hvis du har en kilde til kobber av den typen som er på bildet, med brukbar pris, så kjøper jeg selvsagt mye heller av deg!

Link to post
Mastiff skrev 17 minutter siden:

@Cheyenne Det kunne absolutt være interessant, mange takk! Da kunne det kanskje ordnes ved å bruke alu mellom platene, syrefaste skruer med Loctite gjennom dem, og så en remse fortinnet kobber på oversiden av treplatene, med hull boret til skruene, for å stå for den elektriske kontakten. Høres det ut som en plan? Kan jeg i så fall bruke sånne kobberskinner på 14x3,25mm som jeg fant på Finn? De ser sånn ut:

 

Galleribilde

 

Eventuelt hvis du har en kilde til kobber av den typen som er på bildet, med brukbar pris, så kjøper jeg selvsagt mye heller av deg!

Har noe 12,5x2 mm kobberskinne liggende hvis det kan brukes.

Link to post
Mastiff skrev 34 minutter siden:

Det vet du garantert mye mer om enn meg. Hvis det er nok til å lede 60 ampere, så kan jeg bruke det. Men jeg må vel som sagt lage plater som mal først og sende deg, for det må vel fungere mot sin hensikt å bore hull til skruene i fortinnet kobber?

Det er nok ikke lurt å bore noe etter at det er fortinnet, nei. Hvilke dimensjoner tenker du på tilkoblinger? Hvis du tenker 10mm så blir skinnene jeg har for smale siden de er 12,5. Kvadratmessig tror jeg ikke det er noe problem. Legger tilførsel nærmest mulig det som trekker mest strøm og går deretter ut til sidene med minkende strømtrekk. Hvor lang blir skinna?

Link to post
Mastiff skrev 27 minutter siden:

Jeg kan jo isolere kobberet helt fra både aluminium og syrefast stål ved å ha hullene én millimeter større enn skruene, bruke krympeslange over skruen og en vinylskive øverst der den klemmer fast kabelskoene. Er det noe poeng?

Absolutt ikke dumt. Hvis du itillegg bygger skinna litt opp i fra treplate sånn at du kan bruke gjennomgangsskruer til kabelskoene blir dette helt topp. Hvilke kabeldimensjoner snakker du om her?

Link to post
Mastiff skrev 11 minutter siden:

Bra, det kan funke å sikre dem i treplata en mutter og så vinylskive! De groveste er 16 mm2, i 16x10 rørkabelsko, så er det dimensjoner på 10, 4 og ned til 2,5 mm2 med vanlige krympekabelsko fra Biltema.

Jeg har noen 16kv kabelsko med 6 mm hull som ville passet bedre til dette tror jeg. Send meg en pm så tar vi det derfra. 

Link to post
Mastiff skrev for 9 timer siden:

@Seilars Så du tenker at jeg skal kjøpe noe sånt?

 

image.png.dfab0fb32f4b2fd333eb244374dcb620.png

 

Jeg tenker at noe slikt inni en tett koblingsboks vil spare kabler og kabelsko for mye salt. Det vil også være mulig å måle og feilsøke på installasjonen i ettertid når du kan åpne en koblingsboks og se samleskinnen. Mulig du aldri skal selge båten, men det er lettere å selge noe som ser profesjonelt ut. Bokser fås i alle mulige størrelser, og man kan kjøpe bokser med myke nippler der man kan dytte igjennom ringkabelsko.  

 

 

Link to post

Synes det höres litt overkill med 10 mm bolter i dette prosjektet. Antar at det bare er 1 forsterker som skal ha 75 A. Jeg ville ha startet med en 8mm bolt midt på skinna. Batterikabel mot skinna og forsterker kabel oppå samme bolt. Videre bör det jo holde med en fordeling med 5-6mm bolter  på hver side.  På denne maten går jo ikke hovedströmmen gjennom skinna og kan minimeres både i tykkelse og utstrekning. Om denne blir liten nok har jo Biltema billige og godekoblingsbokser med IP 68. Köp med noen nipler så kan du jo blande hva du vill av metaller i boksen. https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/elbokser/koblingsboks-110-x-180-x-70-mm-2000047450

Link to post

@Seilars og @JRK Takk for tipsene, men jeg har funnet fram til måten jeg vil gjøre det på, med hjelp fra @Cheyenne. Jeg vil ha lettere tilgjengelig koblinger og releer enn i en skrudd strømboks (denne typen boks vil gjøre det kjempelett å måle på alle punkter inni der), men boksen blir sittende så godt inn under dashbordet i det åpne styrehuset at det er null sjanse for at det kommer sjøsprøyt til. :tommel_opp: Med lanolin sprøytet over alt og kobberet isolert mot både alu og syrefast stål ved å bruke krympestrømpe på skruene er det heller ikke noe problem med galvanisk tæring noe sted.

Link to post

Joda det finnes flere veier til Rom, og det er ikke en dårlig lösning du velger. Ulempen jeg ser er om du skal endre eller fikse noe i ettertid er det mer servicevennlig med en ordentlig boks  med skruvar lokk med pakninger og nipler. 
Selv har jeg brukt samme boks til bluetooth lydanlegg (forsterker kretskort og powersupply kjøpt fra Amazon) , plassert under tofta på en Grand 300 rib. Har overlevd 2 sommar så langt, 15 cm over  dørken, så noe sprut blir det. 
Har egentlig 2 slike bokser montert med vingeskruer slik at man enkelt kan løsne boksene om en sikring  eller elektronik skulle ryke

Link to post

Vel, det er jo ganske servicevennlig med bare å vippe av klemmene på siden og ta av lokket på en Smartstore Home. :ja: Og til finelektronikk som ikke tåler litt sjøluft, som dette vil gjøre, har jeg standardisert på Clas Ohlsons vanntette bokser, de her:

 

68623504736286.jpg

 

Det eneste man må tenke på med dem, er at man må sprøyte hengslene med noe (jeg bruker også der Lanolin, så båten lukter sauefjøs etter en runde med oppfriskning!), ellers kan metallsplintene ruste. Litt merkelig at de ikke har brukt syrefast i noe som skal være en vanntett boks, men bortsett fra det funker de ypperlig. Jeg har utallige ESP32-er, et par Pi-er og diverse NMEA2000 gateway og releer i sånne, og de ser fremdeles ut som nye, selv de som har vært der i fire år, med båten på vannet hele året.

Link to post

Jeg får ta skylda for den standardiseringen tror jeg 😄 Min ble brukt til dassmåler 1.0 som forlengst er pensjonert og lever nå på tredje året plassert i kjølsvinet på en Princess V39 der det ofte er vått, men den måler fremdeles strøm/temperatur på begge dynamoene og regulerer de ekstra kjøleviftene vi satte inn, så den er ikke helt ubrukelig mhp vanntetthet.  

Link to post

@Fantino Det forsvever meg at det tipset kom fra Rogaland, ja. :fniser: Det er som sagt ikke antydning til irr på ESP-32-er, oktokoblerreleer eller Pi-er som sitter inni de boksene der, så jeg er godt fornøyd.

 

@JRK Jeg satser på at det vil funke, ja. :tommel_opp: Som med alt jeg gjør tar det en evighet av tid, er overkomplisert, men når det først er på plass blir det tilnærmet bombesikkert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...