Jump to content

Utvikler system for deteksjon av vann i båten. Jeg ønsker innspill

fuander

Recommended Posts

Jeg har utviklet et overvåkingssystem innen pneumatikk som omhandler smøring, det har åpnet noen synergieffekter som er enkle overførbare til båt. Siden jeg liker båt så falt det meg naturlig inn å tenke båt (er det en diagnose). Det jeg ser at noe av sensor systemene er super enkle og montere i båten og hvis det kommer inn vann når den ligger i havn så kan man få mail eller sms. De komponentene jeg leker med er industri standard så er av en kvalitet som sjeldent finnes i privat markede paga pris, men da må jeg gjøre noen kompromiss for at prisen skal bli slik jeg selv kunne kjøpt det.

Kort fortalt en sensor med batteri (lang levetid), gateway i hjemmehavn. Kan monteres i fra jolle til fregatt. Jeg har litt utviklingsarbeid igjen før det er et produkt som er klart før testing i felt og en pilot. 

Litt av det som står på min to do liste er

-Kostnader

-Enkelt

-Robust

-programmering

Det er ikke noe problem å lage alt mulig fancy greier, men da blir det flere kompromisser og økt pris, derfor ønsker jeg å gjøre det så enkelt som mulig. Har dere tanker så er det fint om dere kan dele dem slik at det vill påvirke prosjektet i en riktig retning . 

Jeg har en Shelly 1  med Shelly plus addon. Den er koblet til en Quick EBSN nivåbryter. Når nivåbryteren starter vannpumpen får jeg en SMS. Jeg kan også gi start og stoppsignal til nivåbryteren fra Shelly app eller webside. Jeg leser også av spenningen helt ved pumpen. Siden det er litt spenningsfall i tilførselsledningene, kan jeg da se om pumpen går, og hvor tungt den jobber. Samtidig kan jeg lese av batterispenningen når pumpen ikke går. I appen og på websiden får jeg opp en spenningskurve som viser når pumpen har gått. Med en ekstra Shelly 1  kan jeg slå av pumpen dersom den henger seg opp, eller noe annet galt skjer. En liten utfordring var spenningsmålingen på Shelly plus addon, som gikk bare til 10V. Jeg måtte flytte måleområdet med en zenerdiode, og skalere i Shelly konfigurasjonen. Jeg har også koblet til en DHT22

image.png

image.png

image.png.7cf7dce4fa5d05f1a92f7a46e4f82c9f.png

Traale og J-Å det er spennende system og i rett pris klasse, må lese meg opp på de systemene/komponentene. Etter litt googling så ser jeg det er beregnet for innendørsbruk, er de brukt over lang tid? IP klasse? For jeg må gjøre levetidsberegning av komponentene for bruk i mot maritime miljø. Det jeg har tenkt brukt er m12 kontakter og optisk sensor. 

Shelly komponentene i mitt system har vært i bruk i ca. 2 år. De er bygget inn i en boks, men den er ikke 100% vanntett pga luftfuktighetsensoren. Hvis en ikke trenger å måle temperatur og luftfuktighet så er det  uproblematisk å lage den vanntett.  Men den står 1 m over dørken, så jeg forventer ikke noe særlig fuktighet. 

Siden jeg bare gir et styresignal til ESBN, kunne jeg trolig klart meg med denne, som faktisk har et bedre voltmeter. 

Quick ESBN har vært i bruk i ca. 5 år. 

fuander skrev for 13 timer siden:

Traale og J-Å det er spennende system og i rett pris klasse, må lese meg opp på de systemene/komponentene. Etter litt googling så ser jeg det er beregnet for innendørsbruk, er de brukt over lang tid? IP klasse? For jeg må gjøre levetidsberegning av komponentene for bruk i mot maritime miljø. Det jeg har tenkt brukt er m12 kontakter og optisk sensor. 

Spennende prosjekt. Hva skal du bruke optisk sensor til? Og hvordan måleprinsipp?   M12-Connectorer brukes mye i industrien, disse er bra tilpasset maritimt miljø.

har hatt noe likt Disse i mange år  og NIVÅBRYTER som varsler hvs det kommer inn vann er også koplet til bilhorn som

har  tredd i kraft da eksosdemperen sprakk  og en anne tur da deksluka  forsvant  og derggrommet  fylte opp  lensebrønnen

son er under dørken  forrut . Koster meg 50 kr i året til Telia.

Så det behøver ikke bli dyrt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er mange veier til Rom og en start for mange kan være https://www.arduino.cc/ her er elektronikk billig og jeg har lekt og bygd mye med det for å lære og spesielt da jeg gikk skole. Nå når jeg bygger et produkt som kanskje kommer i salg så er det mange betraktninger å ta. Sensoren jeg tenker brukt som jeg har testet mye er en optisk sensor med super precision og den er i plast som gjør den veldig robust i et fuktig korrosivt miljø. i stress testing av sensorer så ser jeg at vekten på sensoren utgjør en del på levetiden når det er mye vibrasjon, det er ikke sensoren men innfestningen som får slitasjen. Det blir litt nærdete noen ganger når jeg holder på men liker det litt slik :). Med exs en Siemens sitrans LCS050 så kunne jeg troligt se om det var diesel eller vann i kjølen men tenker det er ok med bare veske eller ikke.   

Litt kort om optisk sensor og hvorfor så er det for å unngå bevegelige deler. noen vippe brytere eller flotører har jeg opplevd flere ganger at de feiler. Også en optisk sensor feiler hvis den blir for tilsmusset. 

Tenker du å utvide til styring av lensepumpe, overvåking av lading osv., slik jeg har?  Det jeg savner er en bedre håndtering av situasjonen hvor pumpen ikke stopper. Da vil jeg gjerne vite om det er flow i slangen, om vannet fortsetter å stige, om pumpen står fast, om den går tørr osv.  Jeg hadde for eksempel en situasjon i vinter, hvor utløpet i skutesiden frøs igjen. Min pumpe starter gjerne en gang i døgnet eller så, siden jeg har gjennomgående mast, og en avfukter uten eget utløp. Den kan godt stå noen dager, men da ønsker jeg å vite hvor mye mer vannet har steget.

Hva med å bruke en tankmåler som sensor, slik at en kan få informasjon om væskehøyde?  Det finnes f.eks. ultralydmålere, radarmålere osv.

Kanskje en NMEA2000 interface kan være smart. Da kan en rapportere til plotter  i forskjellige PGN, for eksempel :

127505  Fluid level

127489 Engine data

J-Å Det er goe innspill og slikt jeg ser på. Det er enkelt å legge inn forskjellige type sensorer som, batteri, veske, tankmåler osv. Så er det da den digitales software verden, kan jeg med API fra eks. Yanmar hente en api som gjør motordataen din tilgjengelig når du kjører eller andre systemer som er i båten, kan jeg nyttig gjøre allerede eksisterende sensorer? men jeg må ikke glemme de åpne små som ikke har strøm ombord osv. Så ja det må nokk trolig være modulbasert med utbyggingsmuligheter. Jeg får begynne og tegne et form for kart med ideer som kommer slik at jeg ser hva jeg kan og hva som er potensiale.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...