Jump to content

Hvorfor har Volvo penta sluttet med sinkanoder på drev?


Lucky Strike

Recommended Posts

Jeg får fra VP verksted informasjon om at VP ikke lenger leverer sinkanoder til drev. Bare aluminium. Andre leverandører vil sikkert fortsette med sinkanoder som passer VP drev/seildrev. Men jeg lurer jo på hva som er nytt i verden nå. Tidligere var det slik at alu anoder skulle brukes i ferskvann, sink i saltvann. Hvis man brukte feil, har jeg lest at de kunne "deaktiveres". Har bransjen oppdaget noe nytt? 

 

Er det forskjell på hvordan og hvor mye det gror på de to typene? Vedlegger et bilde av en sink ringanode og en alu split anode som har sittet på hvert sitt seildrev i sommer. (Jeg visste ikke at det var alu split anode ved utsettele av båt i vår). Det har vært seilt mye i brakkvann. Alu anoden er ganske så overgrodd av rur/kalk, mer enn sinkanoden. Er sink mer giftig for organismene tro?

 

Har noen kunnskap om hvorfor VP endrer syn på anoder?

20250901_170937 – Kopi.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...