Lucky Strike Startet Torsdag 11:49 Link til dette innlegget Startet Torsdag 11:49 Jeg får fra VP verksted informasjon om at VP ikke lenger leverer sinkanoder til drev. Bare aluminium. Andre leverandører vil sikkert fortsette med sinkanoder som passer VP drev/seildrev. Men jeg lurer jo på hva som er nytt i verden nå. Tidligere var det slik at alu anoder skulle brukes i ferskvann, sink i saltvann. Hvis man brukte feil, har jeg lest at de kunne "deaktiveres". Har bransjen oppdaget noe nytt? Er det forskjell på hvordan og hvor mye det gror på de to typene? Vedlegger et bilde av en sink ringanode og en alu split anode som har sittet på hvert sitt seildrev i sommer. (Jeg visste ikke at det var alu split anode ved utsettele av båt i vår). Det har vært seilt mye i brakkvann. Alu anoden er ganske så overgrodd av rur/kalk, mer enn sinkanoden. Er sink mer giftig for organismene tro? Har noen kunnskap om hvorfor VP endrer syn på anoder? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 13:40 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:40 Harruk'e fulgt med i timen? Sink for sjøvann, punktum. Alu: For brakt- og sjøvann, passiverer ikke, inneholder mer energi og varer lenger. Og fremfor alt, koster mer. Veier mye mindre. Giftigheten vet jeg sikkert noe om, men har glemt det. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart Torsdag 14:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:01 Tar gjerne noen leksjoner jeg . Hulda skrev 17 minutter siden: inneholder mer energi Den egenskapen har jeg ikke hørt nevnt før. Er det derfor at den varer lengre, at den kan avgi flere partikler? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 14:33 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:33 Du må lese Byggingen av Hulda vettdu :-) Ja, det er korrekt. Alu inneholder mer energi pr arealenhet og har noe høyere spenning i forhold til SHE enn sink. SHE er Standard HydrogenElektrode, en basis (blant flere andre) for å danne en nullreferanse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.