Jump to content

(Bakvegg)båt under 150k, forslag/tankehjelp? Drivlinje, inn/utenbords?

Vidar F.H.

Recommended Posts

Jeg flytta til Vestlandet - Etne, nærmere bestemt - i 2017. 39 år, nybakt pappa og klar for et nytt kapittel i livet. Hjemme i NordNorge forlot jeg Pappa sin Rana 17 (link i signaturen for prosjekttråd) og et aktivt båtliv.

Spol så fram til 2025. I løpet av den tiden har jeg blitt pappa en gang til, kjøpt hus, skiftet jobb, mistet Pappa - og ikke vært på sjøen en eneste gang. Unntatt de gangene jeg drar til Stavanger og en tur til Utsira i sommer.

Det må gjøres noe med, men det må nok tas i to omganger. Så det blir først en kompromissbåt, før jeg i framtiden kanskje får mulighet til å falle for trefotssyken og skaffe den ideelle båten. Om slikt noe finnes.

Jeg har ganske god erfaring med båt, og har etter hvert fått pekt meg ut hva som trolig er den ideelle båten for meg. Men samtidig innrømmer jeg at en del av mine betraktninger er tatt uten noe annet enn vill gjetning og løsrevne erfaringer jeg har lest meg til. Så jeg tenker det er greit om jeg stiller spørsmål til båtfolket her - jeg trenger hjelp til å realitetsorientere meg og kanskje fjerne noen "sannheter" som ikke er sanne allikevel.

I signaturen min står altså rekka med båter jeg har brukt. Jeg har også hatt noen turer i andre båttyper, og jeg har en ganske god oversikt over behovet mitt. Og når jeg i tillegg tar hensyn til behovene til resten av familien, begynner Båten (med stor forbokstav) å tegne seg.

Det skal være en båt med bakvegg. Det skal være fiskedekk, som også kan være uteplass på fine dager. Det må være dass i båten (porta potti er helt greit). Pentry med vask, gjerne kokemulighet (men der finnes det jo så mangt som er transportabelt). Mulighet for kalesje over dekk. Varmeapparat. Kanskje ungene har lyst til å bli dratt på tube. Stabil båt som ikke er så rank. Og det er greit om den har litt tempo, så slipper vi å bruke en time på å komme oss ut Etnefjorden. Dog trenger jeg ikke noe som har det brenntravelt og drikker suppe som en hannkatt i fløtefatet.

Båten må opp av sjøen noen måneder på vinteren, for de driver og kjører bil på havisen år om anna her...
Jeg ønsker å kunne dra på fisketur, sette noen teiner - men jeg blir nok aldri en stor sportsfisker. Det er matauk og kos, og det viktigste for meg er å være på sjøen og kjenne lukta av saltvann og en kopp kaffi. Å kunne stå på dekk med fiskestanga i frisk bris med litt lett regn (helst under kalesjen, men ikke et absolutt krav), for så å trekke inn i hytta der det er varmt og godt, og sitte med kaffien og se på bølgene utenfor vinduet... Ja, da kan Vidar nyte livet!

Kona er ikke sjømenneske, men ho har heller aldri vært ute i en større båt en Pappa sin Rana 17. Den var i tillegg en halvplaner, så det rullet jo litt. Jeg ønsker en båt som ho vil føle seg trygg i, slik at vi kanskje kan ta overnattingsturer i uthavn eller på en av øyene i området her (å ta med telt og bo på land er en veldig grei mulighet). Og som ho vil føle seg trygg i selv om det blir litt sjø.

Jeg har konkludert at den ideelle båten er en Jeanneau Merry Fisher 7xx eller tilsvarende. Et godt kompromiss er en 695 eller 645. Evt. en Antares 680. Så har vi et eldre alternativ i Hansvik 21 Combi.

Og la meg her skyte inn at kompromissbåten min blir en Hansvik 21 combi, eller en Rana 18 Cabin. Om jeg kommer over den rette båten i 2026, blir det en av de to.

Så til de store spørsmålene: Har jeg tenkt rett? Har jeg noen sannheter som må lukes vekk?

- Utenbords eller innenbords? Jeg tenker utenbords er enklere å få hjelp med siden jeg ikke er mekaniker. De er kanskje enklere å serve, og billigere i drift og vedlikehold?

- Drev: nei takk. Dyrt å ta service hvert år, tidsinnstilt bombe som koster skjorta og ryggen når de ryker og må erstattes.

- Innenbords: må være med strak aksel ut. Diesel. Men er utenbords å foretrekke?

- Båten bør kunne tas med hjem. Jeg bor 6 kilometer unna båthavna via E134. Det er også mulig å legge båten i opplag ved havna eller på leid grunn i området, men da uten overvåkning.

- Kjekt å ha egen henger, men samtidig skal den jo bare brukes 2 ganger om året. Kanskje det er like greit å ringe T. Hansen og be de komme med kranbil?

Drømmebåten er nok i retning av en NB 750 eller tilsvarende. Strak aksling og diesel på tanken. Men kanskje jeg blir like fornøyd med en Antares 680? Det er også et spørsmål om budsjett, for pr. i dag er nok drømmebåten uoppnåelig.

Slik jeg ser det, er budsjettet mitt 150' i 2026, men helst laaang under. På sikt tror jeg neppe at jeg er interessert i å bruke mer enn 300' på båt, dersom det blir oppgradering. Hvis kona ikke blir med, er det mye penger å bruke på egoet.

Dette var en haug med tanker og ideer slengt utover. Hva tenker du?

PS: En ting kan jeg love: uansett hvilken båt jeg kjøper meg - det BLIR ProsjektTråd av det! :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Kjekt å ha egen henger, men samtidig skal den jo bare brukes 2 ganger om året. Kanskje det er like greit å ringe T. Hansen og be de komme med kranbil?

Vet du hvor mye T. Hansen tar for et løft og kjøring hjem til deg? I så fall blir det enklere å sette opp et regnestykke for hva som lønner seg i lengden.

Båthengere er ofte forholdsvis dyre hengere, men fordelen er jo at du står friere med tanke på opptak og utsett selv. I tillegg kan båten bli stående på hengeren om vinteren (slipper styret med opplagskrybbe), i gårdsrommet eller hagen, altså får du båten hjem der du vil ha den og har den lettere tilgjengelig for vårpussen enn om du må kjøre til opplagsplassen ved havna hver gang. Hjemme kan du også engasjere ungene mer med båtholdet etter hvert som de vokser til. Og følge med på båten selv, omreisende banditter vil nok foretrekke en mørk og ubevoktet opplagsplass framfor å ta seg til rette i hagen din.

Hvis du har bil til å trekke båt og henger (som også er sterk nok til opptak og utsett på rampe) og er komfortabel med å kjøre med henger skulle T. Hansen kjørt rimelig OK priser før jeg hadde valgt dem til å ta seg av jobben. Over tid betales hengeren ned, og tar du vare på den synker de relativt lite i pris i forhold til mye annet😊

Innenbords diesel vs. utenbords bensin, både fordeler og bakdeler med begge løsninger. Enig med deg når det gjelder at strak aksling er å foretrekke, vanligvis mindre servicutgifter og mer stabil løsning. Greit i anstendig fartsområde, for mer hurtiggående båter (uanstendig fart) er drev mer effektivt.

Fordelene med innenbords dieselmotorer er at disse gjerne har lavere forbruk (og enn så lenge er grønn diesel rimeligere enn bensin), mulighet for varming av vann, er mer slitesterke (forutsatt at motoren ikke er pint opp til det maksimale og er av rimelig kvalitet) og med et brennstoff som er mindre eksplosjonsfarlig enn bensin. Et motorrom for en innenbords har også ofte tilrettelagt plass til det tekniske (dieselvarmer, bereder, batterier og mer), så får man alt på et sted.

Mens fordelene med påhengs er lettere tilkomst i forbindelse med service og reparasjoner, bedre innvendig plass, mer effektivt i forhold til høy fart enn strak aksling og med muligheter for å trimme underveis i forhold til vekt, fart og sjø. Sikkert glemt noe i farten, men det får nå være så😅

Spennende tid du har foran deg med valg av båt da! Kjekt å kunne bruke vinteren på å sjekke ut forskjellige modeller og løsninger.

Hakkannen skrev 23 minutter siden:

Hvis du har bil til å trekke båt og henger (som også er sterk nok til opptak og utsett på rampe) og er komfortabel med å kjøre med henger skulle T. Hansen kjørt rimelig OK priser før jeg hadde valgt dem til å ta seg av jobben. Over tid betales hengeren ned, og tar du vare på den synker de relativt lite i pris i forhold til mye annet😊

Viktig poeng. Når det gjelder bil - ikke per i dag, selv om det er planen. Uansett et ikke-problem da jeg kan låne bil på jobb, pluss at jeg har 2 svigerbrødre med traktor i bygda. Pluss naboen og et kobbel med kjørevillige ungdommer som har traktorer med gardiner og lys som juletre. :)

Utfordringen blir om jeg går for en båt som er over 250 bredde. Noen cm over kan alltids gå om jeg kjører en liten omvei, men jeg er ikke så begeistret for selektiv lesing av lover og regler. Så om jeg skulle havne på noe større med tiden, får jeg fakturere inn kostnad for opptak og frakt.

Jeg er også enig i din betraktning om at innenbords diesel nok er mer slitesterk. Jeg tenker at en motor som bærer preg av omsorg (lite eller ingen rust, relativt rent under motor, etc.) av anerkjent merke (yanmar, VP, Perkins...) er "innafor" selv om timetelleren har passert 1500-2000 timer. Det burde gi meg mange år med bruk før jeg må se for meg en større investering, noe jeg også må ta med om jeg kjøper noe med visp på hekken.

Enig i den tankegangen?

Takk til moderator som kom på LANGT bedre emnetittel enn meg! :)

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Med traktorer lett tilgjengelig løser det meste seg😊👍 Ser den, ikke vits å strekke grensene for lovlig bredde på offentlig vei. 

Enig, en godt vedlikeholdt motor (enten det skulle være innenbords eller utenbords) er oftest oppskriften på et mer problemfritt båtliv, selv om man aldri kan sikre seg helt. Tar man vare på ting varer de oftest lengre. En ny motor er dyr i innkjøp, men også installasjonen koster en hel del, om man ikke gjør det selv. Derfor er det mye å spare, både bekymringsmessig og økonomisk, på å vedlikeholde skikkelig og kjøpe en generelt sett vedlikeholdt båt, om du har økonomi til det.

Selv hadde jeg nok hellet mest mot innenbords diesel hvis jeg hadde hatt muligheten, på grunn av fordelene denne fører med seg, spesielt i en båt stor nok til overnatting og lengre turer. Samtidig er en utenbords motor mer manøvreringsvillig i forhold til strak aksling, noe som også kan tas med i vurderingen. 

https://www.finn.no/mobility/item/425952494

Slike båter er jo veldig greie, men motoren er jo straks 20 år. Ny 115hk motor  koster fort  130-150K, samme båt med nyere motor koster jo deretter.

Min erfaring er at eldre båt med nyere motor er det som gir deg mest for  pengene.

Innenbords diesel med strak aksel holder vanligvis i flere tiår uten nevneverdige problemer. Ferskvannkjølte motorer tærer ikke fort i stykker ( slik som enkelte  4 taktere utenbords , Ref adapterplate etc ) Aberet med diesel er jo lavere fart og dårligere manureringsegenskaper.

Kostnad for  vedlikehold blir tilnærmet det samme for  diesel / påhengs. Har en 60Hk Yamaha og den er langt fra gratis å serve.

Budsjett og båtønsker går skjeldent overens.

Båttralle er jo veldig greit om man har plass til båten på gårdsplassen, de koster noen titusner  men holder seg veldig godt i pris. Stor fordel at man kan ta båten opp og ut etter behov.

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Høres ut som du vil ha en Arvor 215?

Tor Arild skrev 1 time siden:

Tenkte som @enslagsgjest på Alvor. 215 en enkel men stødig bår, brukt mye i fisketurisme. 

Takk for forslag, men dette er en "ren fiskebåt" etter mitt skjønn. Det må være plass å sitte flere inne, og da ha det litt hyggelig rundt bordet. Derav drømmen om Antares 680, merry fisher 695 og så videre.

Jeg har også vurdert en Merry Fisher 625 som opsjon om kona bare vil være med på godværsdager. Da kan jeg ha en mindre båt for fiske i mer ruskete vær. :) Men man håper naturligvis at det går i litt annen retning når det gjelder antall fot. :seiler:

hanto1 skrev 14 minutter siden:

https://www.finn.no/mobility/item/425952494

Slike båter er jo veldig greie, men motoren er jo straks 20 år. Ny 115hk motor  koster fort  130-150K, samme båt med nyere motor koster jo deretter.

Min erfaring er at eldre båt med nyere motor er det som gir deg mest for  pengene.

Innenbords diesel med strak aksel holder vanligvis i flere tiår uten nevneverdige problemer. Ferskvannkjølte motorer tærer ikke fort i stykker ( slik som enkelte  4 taktere utenbords , Ref adapterplate etc ) Aberet med diesel er jo lavere fart og dårligere manureringsegenskaper.

Kostnad for  vedlikehold blir tilnærmet det samme for  diesel / påhengs. Har en 60Hk Yamaha og den er langt fra gratis å serve.

Budsjett og båtønsker går skjeldent overens.

Båttralle er jo veldig greit om man har plass til båten på gårdsplassen, de koster noen titusner  men holder seg veldig godt i pris. Stor fordel at man kan ta båten opp og ut etter behov.

Gode betraktninger!

Når det gjelder fart, er jeg som sagt ikke så avhengig av at det går fryktelig fort. Alt over 15 knop er etter mitt skjønn OK. Hadde jeg bare hatt behov for å putre rundt i fjorden, hadde ei plastsnekke med 20 hester vært et knallgodt alternativ. :) Det er naturligvis mye godt å si om båtliv i 8 knop, men vi bor innerst i en fjord som er 8,5km / 4,5 nm lang. Da er det greit å komme seg ut av den innen rimelig tid.

Men er egentlig 20 år mye på en utenbords motor om den har gått 3-400 timer og enda er "billedskjønn" (altså pent behandlet og vedlikeholdt)? Er moderne båtmotorer blitt så mye dårligere? Det putrer vel enda totaktere fra attenhundreogbrødmangel rundt om.

NB: Når det gjelder budsjett er overskriften litt misvisende. Budsjettet for 2026 er inntil 150'. På sikt tenker jeg at det budsjettet økes til hva som i dag ville vært ca. 300', dersom kona er med på det. Om ho ikke vil være med så mye, er behovet mitt langt, langt enklere. Selv om egoet har trefotssyken.

Vidar F.H. skrev 18 minutter siden:

Men er egentlig 20 år mye på en utenbords motor om den har gått 3-400 timer og enda er "billedskjønn" (altså pent behandlet og vedlikeholdt)? Er moderne båtmotorer blitt så mye dårligere? Det putrer vel enda totaktere fra attenhundreogbrødmangel rundt om.

En totakter kan holde i både 30 og 40 år uten de helt store problemene. Men med firtaktere så er egentlig 20 år mye. Ikke på grunn av slitasje, men de er mer utsatt for tæring. Så det er litt sjansespill. Jeg har hørt om flere som er tæret i stykker etter 10-15 år. Litt surt, motoren ser da ofte omtrent ny ut utvendig, men den er kjeks innvendig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Endel 4 taktere har omfattende tæring på eksossiden, noe totaktere ikke hadde. Det har også vært mye press for  å få 4 taktere så lette som mulig, dette i kombinasjon med noen "uheldige" mateialvalg gjør at mange av disse motorene ender sine  liv før de når 20år.

Om dagens motorer er bedre gjenstår å se, men antar en del av tidligere problemer er rettet opp i.

Forøvrig så er det jo ikke god butikk å levere et produkt som ikke krever særlig vedlikehold eller påkostninger de neste 40 år ( ref. gamle Yamaha  2 takt påhengere)

@index og @hanto1 - hvilke merker har pekt seg ut? Og er det noe jeg som lekmann kan gjøre for å undersøke tilstanden på en motor? Boroskop opp i rattata på motoren og foreta kolonoskopi?

OG: Vil det kanskje være lurere å kjøpe en eldre Yamaha Autolube (eller tilsvarende) kontra en firtakter som nylig er kommet ut av puberteten? Nå tenker jeg på den midlertidige 2026 -båten.

For øvrig takk for engasjement og råd!!!

Vanskelig å finne ut med kolonoskopi egentlig. Det er litt sånn Surprise Surprise når det dukker opp. 

Litt usikker på hva jeg ville ha gått for, jeg må si det hadde fristet med en firtakter selv om potensialet for tæring finnes. Jeg har en 30hk totakter fra 1995 nå, som langt fra er utslitt. Men det er alltid noe klur med å få den til å gå fint. Mens firtakterne virker mye mer stabile slik. Så jeg tror egentlig jeg hadde gått for en firtakter og krysset fingrene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index ser poenget ditt. Og jeg tenker som så at om jeg ender opp med en båt som jeg ser for meg blir værende, så er det null stress for meg å måtte investere i ny motor på et tidspunkt. Siden jeg nå kommer til å anskaffe en midlertidig båt, får jeg litt erfaring med hva slags bruk jeg kan forvente meg å ha her nede på Vestlandet - og ikke minst får konemor erfaring fra noe mer enn en halvåpen Rana 17 halvplaner. Den rullet jo godt, særlig sammenliknet med rana 15 som var dønn stabil (men som drev av om du nøs over rekka).

For øvrig - vi er jo ca. naboer. Har du grei erfaring med forhandlerne i Haugesund?

Vidar F.H. skrev 1 time siden:

For øvrig - vi er jo ca. naboer. Har du grei erfaring med forhandlerne i Haugesund?

Ja, det er vi jo faktisk. Jeg pleier å fikse det meste selv da, men jeg har hatt god hjelp av både Wave Båtsenter og Marina AS for å skaffe deler. Greie folk begge steder. For snekka er det Røyksund Mekaniske som gjelder, gode erfaringer der også. Men jeg tror ikke de driver med utenbords. Helst tunge ting som lukter diesel;-)

ballistic skrev for 4 timer siden:

https://www.finn.no/mobility/item/425958235

Har en slik båt. Fyller vel en del av kriteriene dine. Kjøpte Quicksilveren da jeg ønsket en båt som kan kombinere tur og sportsfiske, mulighet for overnatting og med separat (lite ) toalettrom og som ikke koster for mye. Har 115 HK på min, marsjer fint på 15-25 knop, toppfart ca 27-28 knop

Den ligger som et alternativ på lista mi - har litt erfaring fra den. En kompis har en slik, og det var en kjekk opplevelse å være utpå i litt ruskevær med den. Tidenes mest håplause bord i disse (rakkelværk pluss glass!), men jeg er møbelsnekker - altså intet problem. :) 

Vidar F.H. skrev On 7.9.2025 at 18.55:

Jeg har konkludert at den ideelle båten er en Jeanneau Merry Fisher 7xx eller tilsvarende. Et godt kompromiss er en 695 eller 645. Evt. en Antares 680. 

Så posten din i går. Jeg er ikke en som følger med på finn.no, men fikk ikke ønskelisten din til å matche budsjettet. Siden jeg er i trollingmiljøet og har en Antares 650 med nesten ny motor så trodde jeg hadde en ide om prisnivået på franske pilothouse båter. Var nå inne og kikket litt og båtene du ønsker koster fra mer enn det dobbelte av budsjettet ditt og opp. Du har ikke engang budsjett til en gammel sliten Merry Fisher 625.

Du må nok finne en rimeligere båttype enn disse franskmennene. En mer enn 20 år gammel saltvannsljørt firetakter er heller ikke noe å stå etter så det kan tyde på at du bør se etter en mindre båt med mindre motor hvis du ikke har mulighet til å øke budsjett dramatisk. 

Innenbordsmotor skal jeg ikke uttale meg om da dette er noe jeg har null interesse for. Men en av fordelene med utenbords er at en i løpet av et par timer kan erstatte en ødelagt motor med en annen i samme modellserie. Da jeg kjøpte DF140BG ble min gamle DF115 flyttet til båten til en kompis og hans DF90A ble flyttet til båten til en annen kompis som hadde DF50. Instrumenter, kabler, gir og gass passet slik at det var bare å flytte over motorene. Instrumenter, kabler, gir og gass fra min DF115 ble solgt sammen med DF50. Så i stedet for å få ødelagt båtsesongen med å vente på mekaniker hvis en har en havarert innenbords så kan en med utenbords sammen med en kompis bytte motor på et par timer. 

@abbor Budsjettet for 2026 er omtrent 150', men helst mye mindre. Det er det jeg kan gjøre _nå_, men på sikt er budsjettet mye høyere - og da er MF7xx innen rekkevidde. :ja:

Altså: drømmebåten er i retning av en Merry Fisher 755, NB750 eller tilsvarende. Det er dit jeg skal i framtiden, og derfor spør jeg om drivlinjer og slikt, for å få litt mer "kjøtt på beina" for hvor jeg skal sikte meg inn.

Eksemplet ditt med utenbords er godt - det har også vært min tanke. En utenbords motor skal jeg sagtens klare å montere selv om det blir nødvendig. Den kan jeg også, i verste fall, skru av båten og ta med inn til Haugesund (1 times kjøring unna) for hjelp - jeg må ikke nødvendigvis traile hele båten.

Men jeg kan intet om innenbords motor, aksling og drev. Der må jeg få innspill fra folk som har kunnskap, ellers tar jeg valg ut av lause lufta. :)

I 2026 er det 2 båter jeg er spesielt på jakt etter, og som passer budsjettet: Rana 18 Cabin (har flere alternativer der, men det er ikke helt den båten jeg vil ha) eller Hansvik 21 Combi. Sistnevnte er mer sporadisk å finne. Nå ligger 3 vrak på Finn.no til runt 30-50k uten motor, evt. med aaalt for liten motor. Ingen av dem er aktuelle fordi prisen er alt for høy i forhold til investeringsbehovet om det skal bli noenlunde bra båt av det. En mangler dekkslukene, den andre har noen maltraktert akterspeilet på (trolig brukt til dykkerbåt). Den siste må i praksis innredningen rives og fornyes på. Det er litt for mye arbeid dersom jeg ikke blir fornøyd med båten, og investeringen vil jeg ikke få igjen ved evt. videresalg. Jeg må nemlig gjøre det skikkelig først som sist, i tilfelle det faktisk blir så bra at jeg ikke vil skifte ut båten.

Så da sitter jeg litt på gjerdet og ser det an. Kommer den rette Hansvik 21 Combi for salg innen grei avstand, blir det en sånn. Det kan fort bli enden på soga; om båten viser seg å fungere til våre behov, er det stor sannsynlighet for at det blir en laaaaaaaang prosjekttråd her og en haug med oppgraderinger. :) Da kan jeg til og med investere i flunke ny motor og ha et godt båtliv langt inn i aftensangen.

Vidar F.H. skrev for 4 timer siden:

med aaalt for liten motor

Denne du tenker på?

En vinter, og du har den klar til sommeren:glimter: Mye kjekt snekkerarbeid der, om du har tid og lyst. Motoren kan eventuelt byttes ut i en større variant om den blir for liten, du får noen tusen for den hvis den som står på sviver greit. Enig med deg i at det er en del arbeid å få den klar, men kan du prute deg ned til en fordelaktig pris er det ikke sikkert den er så galt utgangspunkt, sett i forhold til de andre som ligger for salg nå. Solide skrog, slår litt i bølger, men ellers OK til "fjordabruk" og har relativt godt med plass. Slikt som skott og annet løst kan skiftes, du trenger ikke bruke maritim kryssfiner til slikt så lenge det er inni hytta og du overflatebehandler skikkelig. 

Hakkannen skrev 23 minutter siden:

Denne du tenker på?

En vinter, og du har den klar til sommeren:glimter: Mye kjekt snekkerarbeid der, om du har tid og lyst. 

enslagsgjest skrev 10 minutter siden:

Den så jo ikke så verst ut den. Man får vel noen kroner for motoren også, om den er i grei stand. 

Nu må dåkker hoille trutn! Dårlig gjort å friste meg med gode argumenter!😤😤😤

tanken har slått meg, men jeg tror jeg vagler meg på gjerdet og ser etter noe som kan brukes uten en masse investeringer og arbeid. Det er noe med å bo seg inn i hus..🤔

Vidar F.H. skrev 7 minutter siden:

Nu må dåkker hoille trutn! Dårlig gjort å friste meg med gode argumenter!😤😤😤

Jeg tenkte samme tanken. Du får vel nesten det samme igjen for 40 hesteren som du må gi for en annen brukt 60-80hk. Men det blir jo noe arbeid da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...