Hakkannen Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Vidar F.H. skrev for 9 timer siden: Dårlig gjort å friste meg med gode argumenter! En skikkelig prosjektvinter, hånd i hånd med drømmen om neste sommer i egen båt, er aldri å forakte😄👍 Selvsagt støttet opp med en fin (og obligatorisk) prosjekttråd her på forumet😁 Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Å, prosjekttråd blir det nå uansett hvilken kjøl jeg skaffer meg. :) Men jeg tror jeg skal vagle meg og se det hele an. Jeg har ventet siden 2017. Jeg kan vente litt til, hvis resultatet blir en båt jeg kan trives med en stund. Alderen har gitt meg den erfaringen at det har lite for seg å kjøpe for å kjøpe. Men hvis forumet vil starte en spleis i bytte for en svær prosjekttråd, så kan jeg betale for skroget! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
enslagsgjest Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Vidar F.H. skrev 36 minutter siden: Men hvis forumet vil starte en spleis i bytte for en svær prosjekttråd, så kan jeg betale for skroget! Skrog? Hvem trenger skrog? Det du trenger er et lass med kryssfinér og noen båttegninger! Vi trenger litt underholdning her på forumet. https://devlinboat.com/product/surf-scoter-22-cruiser-plans/ https://bartenderboats.com/product/22-bartender/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Mboat Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Jeg fikk tak i en Ocqueteau 615 med henger innenfor ditt budsjett. Den er litt mindre enn de du hadde sett for deg, men kanskje en ok ventepølse for 2026 sesongen? Det skal nevnes at det krevdes litt jobb å få den sjøklar både med motor og elektrisk. Er de I orden så er vel de fort litt over budsjett de også. Jeg så egentlig etter speedbåt, men så tok fornuften meg og jeg skaffet meg noe mer familie vennlig. Samboer var ikke interessert i båt egentlig, men i denne har hun vært med mange turer siste måneden og vi har tilbrakt mye tid på sjøen hele familien. Vil si at pilothouse var et perfekt valg som vestlandsbåt da jeg får brukt den selv om det regner litt og jeg kommer til å bruke den lenge enda før den blir hentet hjem for vinteren. Som deg så tenker jeg å øke budsjett gjerne opp i 300 området om et års tid om båt blir brukt like mye som jeg har gjort siden den ble hentet i sommer. Mest for å få nyere og litt større motor igrunn, men det hadde ikke gjort noe om den var hakket større heller. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September enslagsgjest skrev for 9 timer siden: Skrog? Hvem trenger skrog? Det du trenger er et lass med kryssfinér og noen båttegninger! Vi trenger litt underholdning her på forumet. https://devlinboat.com/product/surf-scoter-22-cruiser-plans/ https://bartenderboats.com/product/22-bartender/ Du, nå roter du med mørke krefter på en måte du ikke aner konsekvensene av! Skjerpings! Saken er nemlig den at i ei kasse i ei mørk hylle i et skap et sted i huset, ligger det komplette tegninger på denne her: Pilot 21 Boat Plans (P21) - Boat Builder Central http://217.252.myftpupload.com/wp-content/uploads/2020/06/P21_dock.jpg Men det prosjektet er lagt dødt for mange, mange år siden! Jeg. har. ikke. tid! Om det finnes et menneske som vil gå i gang med noe slikt, kan de få kjøpe tegningene av meg for en grei pris. Men jeg bygger IKKE skrog!!! @Mboat Det er ikke en dum tanke, men vi får se hva som dukker opp. Hadde jeg hatt budsjett til det, ville valget vært veldig enkelt - jeg vet hvilken båt jeg vil ha. Så at du bruker litt tid til å finne ut hvor det er du skal, gjennom å fikse opp båten din og bruke den ut fra de forutsetningene den har, er klokt. En kan ikke bygge erfaring på Finn.no - det gjøres gjennom timer på sjøen. Og når dagen kommer at du er klar for en oppgradering, har du mer kjøtt på beina og unngår bomkjøp. Sannsynligvis, da. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
-morten- Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Jeg gikk direkte fra trefotsyken til femfotsyken. tror jeg sparte penger på det totalt, selv om jeg måtte tømme hele sparegrisen min. Skjelden man tjener veldig mye på å ha en båt i noen år, med mindre den her veldig spessiell eller at det er store svigninger i markedet i pluss favør Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mboat Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September -morten- skrev 38 minutter siden: Jeg gikk direkte fra trefotsyken til femfotsyken. tror jeg sparte penger på det totalt, selv om jeg måtte tømme hele sparegrisen min. Skjelden man tjener veldig mye på å ha en båt i noen år, med mindre den her veldig spessiell eller at det er store svigninger i markedet i pluss favør Det er sikkert sant, men om alternativet er ingen båt i de årene man må vente så har det en viss verdi å få vært på sjøen også vil jeg si. For min del så kunne jeg brukt 3-400k på min første båt, men som @Vidar F.H. Er inne på så er det vanskelig å vite om jeg hadde valgt riktig båt uten å få praktisk erfaring. Om jeg kjøpte feil båt til 400k og solgte den etter 1år så hadde tapet vært større enn om jeg kjøpte en 100k båt for å finne ut av ting. Nå vet @Vidar F.H. Hvilken båt han skal ha så det er ikke veldig relevant for tråden så jeg skal vise meg selv ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September @Mboat bare kjør på, selv om jeg vet retningen jeg skal gå i, hjelper refleksjoner alltid. Det er i grunnen slik jeg liker å kjøre mine prosesser: idemyldring, forfølge mange tangenter, vurdere flere løsninger - og til slutt lande på en velinformert endelig konklusjon. Bare diskuter! :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Vidar F.H. Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September I det siste har jeg lurket på Finn.no og lagt til en laaaang liste over båter jeg finner interessante. Jeg har studert bilder, laget mapper på PC'n der jeg lagrer bilder og info - det er en stor prosess. Og for meg er det slik det må gjøres. Vurdere mange innfallsvinkler og løsninger, og så forhåpentligvis lande på noe jeg blir fornøyd med. Så har jeg fått utrolig fin hjelp av @jonol som ikke bare velvillig svarer på spørsmål - han tok seg faktisk bryderiet med å gå i båten og ta mål til meg! For en fantastisk fin ting å gjøre for en vilt fremmed kar! I dag stakk jeg nedom småbåthavna her i Etne. På land der ligger det en NB 740, og den har jeg sirklet rundt og tittet nøye på. Så hva nå da? Det skal jeg komme tilbake til, men først noen tanker jeg har gjort meg i det siste. For et par uker siden var det gråvær og regn her. Jeg hadde en inspeksjonsrunde til noen stikkrenner oppi et boligfelt som vi må holde et øye med. Stikkrennene altså, ikke boligfeltet. Det ligger fint oppi lia og bærer det - i mitt nordnorske hode - noe uheldige navnet Fitja. Uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Utsikten derifra er upåklagelig - man ser rett ut Etnefjorden. Denne dagen lå skodda nedpå havet, det var 12-14 grader og lett yr i lufta. Sjøen lå stille, bare noen små krusninger. Du vet - en sånn dag som er HELT perfekt for å ligge utpå fjorden med en kopp kaffi i neven, stanga over bord og tusle sakte langs land mens man bare _er_. Lukta av sjø, klukking av vann langs båtsiden. Kanskje stopper man opp, stopper motoren og ligger og driver litt. Studerer naturen rundt seg og kjenner på små bevegelser i båten. Kanskje sitter man inne og har det varmt og godt - i bare t-skjorta. En sånn God Dag. Dit lengter jeg. Dit skal jeg. Men hva skal jeg dit i? Jo, det begynner å utkrystallisere seg. Omsider. For det er ikke å komme unna at Merry Fisher 695 - eller helst 795 - er idealet. Antares 680 eller 780 som alternativ, eller kanskje til og med en Merry Fisher 645. Det er jo i hovedsak samme båtene, alt etter årsmodell. Ulempen er prisnivået på brukte båter; det er i øvre skiktet av hva jeg er villig til å bruke på noe som kanskje er veldig pappa-ego. Men OK, jeg har definert ønskedrømmen. Det er ikke alltid at det er så fryktelig viktig å oppnå drømmene, i alle fall ikke 100%. Særlig ikke når det finnes gode alternativer! Så jeg sirkler tilbake til drømmebåten fra ungdomstiden: gode, gamle Hansvik 21 Combi. Jeg har sett på 18 Combi - min bror har en. For liten, for trang, for rank. Sjukt mye båt, men mangler toalett. Da er Rana 18 Cabin et langt mer fristende alternativ, selv om jeg mister det gode dekket. Det ville uansett vært en midlertidig løsning, for jeg skal opp i antall fot. Min gode bekjente Jonol som har en 21 Combi, og som var så vennlig mot meg at han som sagt stakk i båten for å ta noen mål til meg, har gitt meg bekreftelse på min mistanke om at dette er SVÆRT mye båt for pengene, sett opp mot mitt behov og mine ønsker. Toalettrommet er nok i absolutt minste laget - jeg tenker med gru på toalettrommet i Merry Fisher Marlin 695; den må jeg rygge inn i med hele søndagsstasen ute om det skal bli gjort (!!!) noe som helst der. Men så gløtter jeg bort på søskenbarnet Hansvik 700 Combi - det går jo an å bygge om en 21 Combi slik at innredningen blir lik, om Det Aller Helligste skulle vise seg å ha smal sti og trang port. Snakk om prosjekttråd! Og dermed har jeg altså begynt å se meg litt rundt. Hansvik 700 er for dyr. Gammel båt som holder seg uforskammet godt i verdi, men sammenliknet med nyere båter blir det for dumt. Inn fra sidelinjen tøffer så to konkurrenter. NB og Tobias. En NB 750 eller 800 ville vært helt perfekt! Eller en Tobias 23/24. De har til og med en fordel over 700 Combi, i alle fall slik jeg ser det: salong oppe, der man kan sitte og se ut. Toalettrom der man kan stå og pisse. Ikke at man gjør det, men man KAN. Og man kan ivareta bluferdigheten og pakke ut søndagsstasen bak lukket dør. Jeg nærmer meg 50. Ikke i hauet, riktignok, men fysikken er nå det den er uavhengig av mine vrangforestillinger om egen ungdommelighet. Jeg er for lengst passert punktet der jeg begynner å lage lyder når jeg setter meg. Så vi får se hvor det ender. Først må jeg finne ut av økonomien i dette prosjektet. I vinter skal jeg legge unna den lille stabelen med båtpenger som kreves for å få en bås med mitt navn på, nede ved sjøen i Etne. Så gjelder det å finne Den Rette. Båten altså. Kona har jeg funnet, og der traff jeg eurojackpot, bingo og fullklaff. Strategien blir å se etter en Hansvik 21 Combi i god skikk og med relativt ny motor. Om økonomien tillater det, satser jeg på en NB 800 - eller en 750. En Tobias 23/24 er absolutt også et alternativ, men de er det ikke fryktelig mange av på markedet har jeg inntrykk av. På sidelinjen står Hansvik 700 combi, Merry Fisher 645/695/795 og Antares 680/780. De franske Youplait-begerne under 7 meter mangler jo toalettrom (unntatt de nyere utgavene av Merry Fisher). Det er ikke en dealbreaker, men om man nå får velge så... Det jeg også har funnet ut er at jeg enten skal ha utenbords, eller så blir det innenbords med aksling. Drev skal jeg IKKE ha. Jeg har også funnet ut at det vil koste meg ca. 1500-2000 for opptak eller utsett av båt, og da fraktes båten hjem i hagen. Da er plutselig mine betenkeligheter om maksimal bredde borte. Det er også en stor fordel om jeg kan få balja hjem; det letter vedlikehold - og det gjør det veldig mye enklere når (ikke hvis) jeg går i gang med tilpasninger og ombygginger. Så kanskje 2026 blir året da undertegnede kan bruke fredagen jeg har fri etter beredskapsvakta, til å putre stille ut på sjøen. Koke kaffi, høre på en podcast eller en lydbok. Kjenne lukta av sjø. Føle på ren og ekte glede over å bare være til. Kjenne at dørken beveger seg under meg. Kjenne på å ha kommet i mål med min lille båt-drøm. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
enslagsgjest Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September NB800 er i en helt annen klasse enn de andre. Den oppleves faktisk som en ganske stor båt, spesielt i sammenheng med de andre du nevner. NB750 oppfattes som betydelig mindre. Viknes 770 er jo veldig fin, men fytti rakkern så godt den holder seg i pris. Jeg synes også at Saga 26 er en veldig fin båt i denne klassen, men dessverre har de ofret en del av uteplassen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Vidar F.H. Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Nå tror jeg at jeg begynner å komme litt i mål med mine betraktninger og funderinger. Overskriften sier "under 150k", og det er fortsatt plan A. Men det har sneket seg inn en plan B. Jeg har snakket litt med SWMBO*, og vi er samstemte på at økonomien må få avgjøre utfallet. Vi har flere investeringer foran oss, så vi må ta en totalvurdering av hva vi er villige til å forplikte oss til. Det skal jo gjerne være litt penger igjen til sånne kjedelige ting som drivstoff. Eller hva, @Chilli Solbris? @enslagsgjest takk for en god betraktning! Jeg har ikke vært oppi verken 750 eller 800 - kun stått på utsiden av en 740 som ligger på land nede i småbåthavna. Veldig greit å få høre andres erfaringer. Så her er planen: først avklare økonomien i det hele. Hva har vi faktisk interesse av å bruke på båt? Det blir unektelig ganske mye ego for meg, men samtidig velger jeg jo båt-type i håp om å få med meg jentene mine på sjøen. Skulle jeg kun tenkt på meg selv, hadde jeg klart meg med noe langt mindre. Dernest må jeg ut på leit for å finne Den Rette. Båt, altså. Kona er bankers og full eurojackpot! Plan A: Finne en Hansvik 21 Combi innafor overskriftens grenser. 80-90 hk motor av nyere årgang, ikke et utslitt vrak - men trenger heller ikke være perfekt. Det er gamle båter, og som speilet avslører: det kommer rynker med alderen. Nå har jeg aldri vært oppi en slik, så jeg kan ikke uttale meg altfor bastant. Men ut fra det jeg har hørt av erfaringer - spesielt det @jonol har bidratt med - tror jeg at jeg vil få STOR glede av en slik båt. Masse oppgraderinger er mulig - jeg vil f.eks. vurdere å bygge om innredningen slik at den likner mer på 700 Combi. Bl.a. toalettrom med full ståhøyde, flytte styreposisjonen fram og ha et lite pantry bak førersetet. Det kan bli litt av en prosjekttråd. Er det innafor å opprette spleis?? Og med tid og stunder kan jeg vurdere å skifte den ut med noe annet, dersom behovene tilsier det. Det kan jo også hende at jeg blir så fornøyd at jeg beholder båten. Plan B (og det jeg håper vi kan få til, naturligvis): NB 750 eller 800. Alt etter hvilken pris. Her vil budsjettet være med på å sette klare føringer, men jeg er i utgangspunktet villig til å strekke meg til 300-330 tusen. Vilkåret er godt vedlikeholdt båt med en motor som ikke har passert 1800-2000 timer. Da vil jeg ha båt i MANGE år før det blir på tide å skifte motor, drivstofføkonomien blir bedre og jeg får alle de andre fordelene som følger med innenbords dieselmotor med strak aksling. Drev er ut, det blir for mye dilldall og for mye kostnader. Begrepet "drevhavari" er i seg selv nok til å miste nattesøvnen. Nå gjelder det bare å sylte så mange dinarer jeg kan, og så får vi se hva 2026 bringer. Jeg har opprettet abonnement på is i magen - noe som er viktig, for Finn.no viser for tiden flere alternativer som er "innafor". Men vi er ikke der at vi kan kjøpe nå. Først må jeg få ordnet båtplass. Båtkontoen har begynt å vokse, så det ordner seg nok i løpet av vinteren. *She Who Must Be Obeyed Plan A: Plan B: Og har jeg litt flaks: Det er jo dette som er så fint med luftslott: de er gratis! Takk til alle som har bidratt med informasjon og kunnskap. Det blir spennende å se hva konklusjonen blir! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.