Arne2 Startet 10.September Link til dette innlegget Startet 10.September Jeg gikk over båten utvendig i sommer og reparerte div småskader i gelcoaten utvendig på skroget. Så ser jeg at det også er slitasje på innsiden av skroget, det man på ett sted kan se inn på glassfibermattene. Med andre ord - Noe av den opprinnelige overflatebehandlingen har forsvunnet i løpet av de årene som har gått. Innvendig overflate skal vel være grå/matt, og jeg antar at funksjonen skal være den samme som for gellcoaten på utsiden av skroget, først og fremst å hindre fukt i å trekke inn i glassfiberlagene(?!) Er det noen som kjenner til hvilket stoff det er man kan bruke for å legge et beskyttende lag på innsiden av glassfiberskroget? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Ikke gelcoat, men topcoat. Dvs gelcoat tilsatt voks. Først og fremst for å hindre UV stråling i å bryte ned laminatet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne2 Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September 15 minutes ago, index said: Ikke gelcoat, men topcoat. Dvs gelcoat tilsatt voks. Først og fremst for å hindre UV stråling i å bryte ned laminatet. OK. Takker for info! Ser at Biltema ikke selger små flasker med parafin, som skal blandes i gelcoat for å gi topcoat. https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/gelcoat/parafinlosning-60-ml-2000045083 Ikke så mye UV stråling under dekk, men regner med at det vil være gunstig å la glassfiberen tørke til neste sommer, og så legge på et lag med "topcoat" for ekstra beskyttelse, på de områdene dette mangler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Det kan du godt gjøre. Mest sannsynlig klarer båten seg greit uten også. Etter det jeg har sett på eldre båter var det vanlig å behandle i motorrom og evt stuerom som skulle være lett vaskbare. Samt flater eksponert for sollys. Resten klarer seg fint uten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.