Jump to content

Erfaring med Autoterm varmeapparat/dieselvarmarar?


Ask

Recommended Posts

Teerex skrev for 9 timer siden:

Antar du mente Latvisk?

Absolutt. Begynte på en oppfølger med retting i går, men så...

 

Uansett hoderot og surr med baltiske EU land, Autoterm og Advers er samme selskap. Jeg moraliserer ikke over hvordan det skal påvirke folks valg - jeg er klar over at det er umulig å skille russisk økonomi helt fra resten av verden. Og jeg er enig i at latviske arbeidsplasser og skattesystemer sannsynligvis sørger for at en del av pengene blir i Latvia, og at EU kontroll av brenneren muligens sikrer kvaliteten.

 

Men det provoserer meg at Autoterm og norske importører og forhandlere gjør det de kan for å EU vaske, og kamuflere at det er snakk om et russisk morselskap, fordi de vet at det vil påvirke salget. Da føler jeg meg manipulert.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Angående Autoterm. Er det noen som har GSM-modulen, og fått den til å virke stabilt? Har prøvd (nesten) alle mobilselskaper, og sliter med å få den til å koble seg på nett. Hver gang den faller ut må jeg ringe kundeservice, og få de til å slå på og av alle funksjoner på simkortet manuelt. Og hver gang insisterer de på at alt er slått av, og jeg må forklare at ja, jeg vet det, men bare gjør som jeg sier likevel. Og noen ganger virker det, og andre ganger må jeg ringe opp på nytt for å få de til å prøve på nytt. Har fått den bytta en gang også uten at det hjalp. Men NÅR den virker, så er alt i skjønneste orden, helt til den mister strøm. Sinnsykt irriterende. 

Link to post

Ser at det ytres bekymring for at varmere kan sette fyr på båten.....kanskje spesielt de kinesiske det siktes til da....

Vil bare nevne at det er solgt milioner med slike varmere - I USA er de veldig utbredt til oppvarming av både hus, båter, biler, campingvogner, busser etc. Mange amerikanere har dårlig med penger, og fyrer disse varmerne med alternative drivstoff, som "black diesel" etc. Om det hadde vært et utbredt problem at disse satte fyr på det den står montert i så hadde det trolig kommet frem i flere av de store facebook gruppene hvor disse varmerne diskuteres. Jeg har til nå ikke sett noen si noe om slike problemer.

De kinesiske varmerne har samme sikkerhetsfunksjoner som de av annen opprinnelse - Det dreier seg stort sett om en temperatur sensor som passer på at ikke kroppen på varmeren blir for varm. Om denne sensoren ikke fungerer så lar ikke varmeren seg starte.

 

Disse varmerne er utrolig enkle i konstruksjonen, og det er smått utrolig at de store tyske kan ta seg så godt betalt for varmerne sine........

/Baard

Link to post
Okkaby skrev On 14.9.2025 at 15.12:

Men å betale 20-30k for en dieselvarmer fra Tyskland er komplett galskap. Disse er på ingen måte så mye bedre. Så da kan en like godt kjøpe hjem 5 stk fra kina, så bytter en om den skulle feile å kaster den ødelagte på dynga. 

 

Jeg har hatt min Eberspächer D4 i 19 år, så de ca 12 tusen jeg betalte blir lite per år. Og jeg kommer helt klart å kjøpe Eberspächer hvis den jeg har feiler. 

 

Jeg setter såpass stor pris på fritiden min at jeg ikke er villig til at en fisketur med båten blir avbrutt pga feilende utstyr. Hvis jeg ikke har autopilot, ekkolodd eller varmer som fungerer så vil turen bli avbrutt. Jeg har nå installert to autopiloter med 3 kompasser, 3 multifunksjonsskjermer, et kombinert ekkolodd/kartplotter, to ekkoloddmoduler i tillegg til de som er integrert i multifunksjonsskjermene, samt en skog av svingere. Elektronikken kjenner jeg meg trygg på at jeg skal kunne holde funksjonell, Så da er det viktig å ha en motor og en varmer en kan stole på.

 

Å dra hjem for å hente en ny kinavarmer samt å montere den på en tilnærmet utilgjengelig posisjon er utelukket, jeg går for tysk kvalitet. Når det gjelder motor så satser jeg på japansk kvalitet (Suzuki). 

Link to post
abbor skrev 1 time siden:

Å dra hjem for å hente en ny kinavarmer samt å montere den på en tilnærmet utilgjengelig posisjon er utelukket,

Her er vi helt på linje. Uavhengig av diskusjonen om etikk og Russland og sånn. Argumentet om at man får fem kinavarmere for en tysk - ryker en kan du jo bare sette inn neste - passer ikke for meg på samme måten som om det var for eksempel briller. Hundre par Nillebriller +3,5 for et par optikerbriller +3,5. Mist, knus eller rot bort ett par, ta på et nytt. Gjenta. Lett.

 

Det er trangt i seilbåten, installasjon av dieselvarmer er tortur - enten for kroppen eller lommeboka. Turen blir ødelagt om varmeren streiker, uansett hvor billig den var. Når jeg først gjør det, skal det funke. 

 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
On 9/15/2025 at 10:25 PM, Okkaby said:

Når jeg leser her, så høres det ut som disse tyske varmere er feilfrie å går feilfritt i 20-30 år. 

Rart en da ofte leser andre plasser om problemer med disse å dyre deler som må byttes. 

Også rart butikker som maritim ligger inne med masse dyre reservedeler til disse varmere når de aldri streiker.

 

 

Hehe - Jeg er helt enig. Veldig rare greier......

 

Jeg har hatt Eber i flere båter, og de er ikke på langt nær så driftssikre som det blir gitt uttrykk for her, og når de ryker og du sender de til et Eber verksted så føler du deg ranet på høylys dag etterpå.....Alle de jeg har hatt har kokset igjen i brennkammeret etter noen år, og ja - det er mange som sier "du må kjøre den på full fart før du skrir den av" etc., men med sånn tysk superkvalitet så skulle en vel tro at den tok seg av sånt selv?

 

Kinavarmeren har en funksjon som ikke Eber har - en kan tune de så de brenner rent, både på høy og lav fart. Det er relativt enkelt å gjennomføre. Kjenner flere som har hatt slik varmer i flere år etter at de er tunet, og de ser ut til å fungere like godt som Eber/Webasto. Det eneste en kan si om de er at de nok blir markedsført med litt høyere KW enn de faktisk er. 

 

Menn heldigvis kan vi velge hva vi vil, og de som vil bruke 20-30K på en Tysk varmer gjør jo det :-)

/Baard

Link to post
Baard skrev 11 minutter siden:

Hehe - Jeg er helt enig. Veldig rare greier......

 

Jeg har hatt Eber i flere båter, og de er ikke på langt nær så driftssikre som det blir gitt uttrykk for her, og når de ryker og du sender de til et Eber verksted så føler du deg ranet på høylys dag etterpå.....Alle de jeg har hatt har kokset igjen i brennkammeret etter noen år, og ja - det er mange som sier "du må kjøre den på full fart før du skrir den av" etc., men med sånn tysk superkvalitet så skulle en vel tro at den tok seg av sånt selv?

 

Kinavarmeren har en funksjon som ikke Eber har - en kan tune de så de brenner rent, både på høy og lav fart. Det er relativt enkelt å gjennomføre. Kjenner flere som har hatt slik varmer i flere år etter at de er tunet, og de ser ut til å fungere like godt som Eber/Webasto. Det eneste en kan si om de er at de nok blir markedsført med litt høyere KW enn de faktisk er. 

 

Menn heldigvis kan vi velge hva vi vil, og de som vil bruke 20-30K på en Tysk varmer gjør jo det :-)

Helt enige. Å husker jeg ikke feil, så her Autoterm også funksjon så de kjøre en ren brenning før den stenger ned.

 

 

 

Link to post

Nå går diskusjonen på flere plan. Etikk, kvalitet og økonomi. Personlig har jeg ikke ment noe om forskjellige brenneres kvalitet og/eller driftssikkerhet, jeg har bare sagt at "de er så billige at du kan kjøpe mange" argumentet ikke i seg selv gjelder for meg. Hadde vi hatt data som sa at alle er like effektive, driftssikre, lydsvake, har like gode utstyrspakker og support - eller hvor store forskjellene er - ville jeg nok endret syn. Men det virker ikke som det stor enighet der. 

 

Jeg er helt enig i at prisspranget opp til "premiummerkene" er griskt og uforholdsmessig stort. Jeg er også klar over at de krasjer, de også. Jeg er uten brenner nå fordi Wallasen som sto i båten nok lot seg reparere "meeen - dyrt" sa wallas, omtrent som 3 nye kinabrennere. Så, nei takk. Og så har jeg båtkompiser som er på sine andre kinabrennere på to år, i tillegg til at de snakker om lydpotter, eksosslanger og jeg vet ikke hva, som må byttes før montering. Men de har kabincruisere med god tilgang. Jeg må ligge på magen tverrskips i seilbåten og jobbe en halv meter over hodehøyde. Jeg klarte å få den gamle ut, men trenger en ung og smidig proff for å installere ny.

 

Oppsummert har Autoterm for meg stått fram som beste mellomting, og hadde faktisk bestemt meg. Men jeg sliter med russisk eierskap og eurovasking, etter at vi begynte å se nærmere på dette. Det betyr ikke at jeg moraliserer eller kritiserer de som tenker anderledes. 

 

 

 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Baard skrev for 11 timer siden:

 

Baard skrev for 11 timer siden:

Kinavarmeren har en funksjon som ikke Eber har - en kan tune de så de brenner rent, både på høy og lav fart. Det er relativt enkelt å gjennomføre. Kjenner flere som har hatt slik varmer i flere år etter at de er tunet, og de ser ut til å fungere like godt som Eber/Webasto. 

 

Tuner dere de med en CO måler? Hvilken I tilfelle? 

Link to post

Ask: Da jeg bodde i båt hadde jeg stadige problemer med slitedeler på eber d4. Spesielt viftemotoren. Kjøpte en Planer/Autoterm 4 fra servitek i 2016. Når jeg solgte båten i 2024, hadde jeg fremdeles ikke gjort noe med den varmeren, og i følge ny eier funker den enda. Den er nok gått over 15000 timer nå. Anbefales. Med forbehold om at kvaliteten ikke har blitt dårligere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Min Eber hadde sikkert også vart like lenge som din hvis jeg hadde brukt den like lite som deg. Vi snakker helårsbåtboer i 21 år her. Nå bor jeg på land og har en d4 i båten. Den funker selvfølgelig perfekt og det regner jeg med den vil gjøre i mange sesonger siden min bruk nå er maks 3% av det jeg gjorde når jeg bodde i båten.

Hulda skrev for 17 timer siden:

Min Eber D4 ble montert rundt 2005. Jeg har ingen idé om hvor mange timer den har gått, men den brukes flittig. Siden montering har den ikke blitt rørt. For noen år siden kjøpte jeg deler og satte sammen en 'servicepakke'. Men originalen ser ikke ut til å ville gi opp ånden.

 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Ble tipset om de for et års tid siden, fant ikke ut stort. Fant siden (januar) en veldig dårlig youtube anmeldelse. https://www.youtube.com/watch?v=Zfrz7MIvSSY

 

Satte chatgpt til å snuse nå, ut fra finsk momsregister og moderselskap Arctic Spot OY nå, etter at du minnet oss på de. Ser ut som et rent  postordrefirma. 1 Ansatt. Juridisk adresse i Finland, Sertifiseringen virker autentisk. Lager i Finland. Oppgir ikke produksjonssted, noe de garantert ville gjort dersom det var Finland - eller "Latvia".

 

Min hypotese: Virker som kinesisk, muligens med finsk håndspålegging. Prisen og bare 1 ansatt indikerer at det ikke kan være omfattende. Den store mengden overstrømmende anmeldelser på nettsida virker litt oppkonstruert, gitt den relativt beskjedne mengden på Google.

 

Prøvde meldeskjema på hjemmesida med direkte spørsmål. Den lukket seg bare da jeg trykket send.

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...