Steihy Svart igår klokken 07:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:15 Teerex skrev for 9 timer siden: Antar du mente Latvisk? Absolutt. Begynte på en oppfølger med retting i går, men så... Uansett hoderot og surr med baltiske EU land, Autoterm og Advers er samme selskap. Jeg moraliserer ikke over hvordan det skal påvirke folks valg - jeg er klar over at det er umulig å skille russisk økonomi helt fra resten av verden. Og jeg er enig i at latviske arbeidsplasser og skattesystemer sannsynligvis sørger for at en del av pengene blir i Latvia, og at EU kontroll av brenneren muligens sikrer kvaliteten. Men det provoserer meg at Autoterm og norske importører og forhandlere gjør det de kan for å EU vaske, og kamuflere at det er snakk om et russisk morselskap, fordi de vet at det vil påvirke salget. Da føler jeg meg manipulert. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
DeepFu Svart igår klokken 07:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:38 Angående Autoterm. Er det noen som har GSM-modulen, og fått den til å virke stabilt? Har prøvd (nesten) alle mobilselskaper, og sliter med å få den til å koble seg på nett. Hver gang den faller ut må jeg ringe kundeservice, og få de til å slå på og av alle funksjoner på simkortet manuelt. Og hver gang insisterer de på at alt er slått av, og jeg må forklare at ja, jeg vet det, men bare gjør som jeg sier likevel. Og noen ganger virker det, og andre ganger må jeg ringe opp på nytt for å få de til å prøve på nytt. Har fått den bytta en gang også uten at det hjalp. Men NÅR den virker, så er alt i skjønneste orden, helt til den mister strøm. Sinnsykt irriterende. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Ser at det ytres bekymring for at varmere kan sette fyr på båten.....kanskje spesielt de kinesiske det siktes til da.... Vil bare nevne at det er solgt milioner med slike varmere - I USA er de veldig utbredt til oppvarming av både hus, båter, biler, campingvogner, busser etc. Mange amerikanere har dårlig med penger, og fyrer disse varmerne med alternative drivstoff, som "black diesel" etc. Om det hadde vært et utbredt problem at disse satte fyr på det den står montert i så hadde det trolig kommet frem i flere av de store facebook gruppene hvor disse varmerne diskuteres. Jeg har til nå ikke sett noen si noe om slike problemer. De kinesiske varmerne har samme sikkerhetsfunksjoner som de av annen opprinnelse - Det dreier seg stort sett om en temperatur sensor som passer på at ikke kroppen på varmeren blir for varm. Om denne sensoren ikke fungerer så lar ikke varmeren seg starte. Disse varmerne er utrolig enkle i konstruksjonen, og det er smått utrolig at de store tyske kan ta seg så godt betalt for varmerne sine........ Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Så også at det ble diskutert lyd fra dieselpumpa: Kjøp en slik en: https://www.silentdieselheaterpumps.co.uk/ Jeg har montert en slik på min varmer - 0 lyd :-) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Okkaby Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Baard skrev 1 time siden: Så også at det ble diskutert lyd fra dieselpumpa: Kjøp en slik en: https://www.silentdieselheaterpumps.co.uk/ Jeg har montert en slik på min varmer - 0 lyd :-) Om jeg ikke husker feil, sa var det ikke så mange kronene for å bytte til den lydløse under bestillingen. Var bare meg som klarte dumme meg ut i litt hastverk 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 7 minutes ago, Okkaby said: Om jeg ikke husker feil, sa var det ikke så mange kronene for å bytte til den lydløse under bestillingen. Var bare meg som klarte dumme meg ut i litt hastverk 😂 Den lydløse som selges av Servitek er nok neppe lydløs. Den bråker bare mindre. Den jeg lenket til er lydløs. /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
finnmarken Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Autoterm fungerer fint og selvsagt mye billigere enn Eber og de andre kjente. Ja,de er sikkert også endel dyrere enn kina-varmer. Fordelen når man kjøper disse hos Servitek er at du får hjelp der når du lurer på noe. De tar faktisk telefonen. Det er bedre enn å måtte ringe til Kina. Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Baard skrev for 3 timer siden: Den lydløse som selges av Servitek er nok neppe lydløs. Den bråker bare mindre. Den jeg lenket til er lydløs. /Baard Har den lydløse fra Servitek, og ja, den tikker litt når den går, men når brenneren går for full fres er det kun av teoretisk interesse. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Okkaby skrev On 14.9.2025 at 15.12: Men å betale 20-30k for en dieselvarmer fra Tyskland er komplett galskap. Disse er på ingen måte så mye bedre. Så da kan en like godt kjøpe hjem 5 stk fra kina, så bytter en om den skulle feile å kaster den ødelagte på dynga. Jeg har hatt min Eberspächer D4 i 19 år, så de ca 12 tusen jeg betalte blir lite per år. Og jeg kommer helt klart å kjøpe Eberspächer hvis den jeg har feiler. Jeg setter såpass stor pris på fritiden min at jeg ikke er villig til at en fisketur med båten blir avbrutt pga feilende utstyr. Hvis jeg ikke har autopilot, ekkolodd eller varmer som fungerer så vil turen bli avbrutt. Jeg har nå installert to autopiloter med 3 kompasser, 3 multifunksjonsskjermer, et kombinert ekkolodd/kartplotter, to ekkoloddmoduler i tillegg til de som er integrert i multifunksjonsskjermene, samt en skog av svingere. Elektronikken kjenner jeg meg trygg på at jeg skal kunne holde funksjonell, Så da er det viktig å ha en motor og en varmer en kan stole på. Å dra hjem for å hente en ny kinavarmer samt å montere den på en tilnærmet utilgjengelig posisjon er utelukket, jeg går for tysk kvalitet. Når det gjelder motor så satser jeg på japansk kvalitet (Suzuki). Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden abbor skrev 1 time siden: Å dra hjem for å hente en ny kinavarmer samt å montere den på en tilnærmet utilgjengelig posisjon er utelukket, Her er vi helt på linje. Uavhengig av diskusjonen om etikk og Russland og sånn. Argumentet om at man får fem kinavarmere for en tysk - ryker en kan du jo bare sette inn neste - passer ikke for meg på samme måten som om det var for eksempel briller. Hundre par Nillebriller +3,5 for et par optikerbriller +3,5. Mist, knus eller rot bort ett par, ta på et nytt. Gjenta. Lett. Det er trangt i seilbåten, installasjon av dieselvarmer er tortur - enten for kroppen eller lommeboka. Turen blir ødelagt om varmeren streiker, uansett hvor billig den var. Når jeg først gjør det, skal det funke. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Okkaby Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Når jeg leser her, så høres det ut som disse tyske varmere er feilfrie å går feilfritt i 20-30 år. Rart en da ofte leser andre plasser om problemer med disse å dyre deler som må byttes. Også rart butikker som maritim ligger inne med masse dyre reservedeler til disse varmere når de aldri streiker. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Når vi nå diskutere disse Autoterm varmere, så kom jeg over denne berederen fra de. Ikke set dette før. Ikke så stor bereder da. Men kan varmes med luft fra dieselvarmeren, med 12/230V, med kjølevann fra motor, samt brukes til forvarming av motor, som vel krever en ekstra pumpe. https://www.servitek.no/products/autoterm-combiboil-7-liter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.