asghegg Startet Fredag 06:32 Link til dette innlegget Startet Fredag 06:32 Noen som har vært borti at sjøvann kommer inn i skroget? Hver gang jeg kommer fra tur så kan jeg drenere sjøvann ut av dreneringhullet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Fredag 07:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:21 asghegg skrev 47 minutter siden: Noen som har vært borti at sjøvann kommer inn i skroget? Hver gang jeg kommer fra tur så kan jeg drenere sjøvann ut av dreneringhullet. Hvor er det du drenerer? Kan det være sjøsprøyt som renner inn et sted gjennom dørken? Tar den også inn vann når den ligger i ro? Sitér dette innlegget Link to post
asghegg Svart Fredag 10:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:43 Vet ikke om hekkbølgen kan slå inn såpass at den treffer de to ventilene som vises på bildet, har faktisk ikke sjekket. Ellers så ser du bildet hvor dreneringshullet er. Tar opp båten etter hver tur, så vet ikke om den tar inn vann da. Tror ikke det har noe med sjøsprøyt Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 11:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:29 Dette systemet skjøndte jeg ingenting av! er det vannlås til drenering fra dekk/brønn, hvis ikke kommer det jo inn vann i bunnen av skroget Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart Fredag 11:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:35 Dt kan ikke være så enkelt at dreneringsskruen ikke er helt tett? Prøv fett i gjengene. Det er vel ikke så mange andre gjennomføringer på en slik båt, kun utløpet av selvlensen som sitter ved siden av dreneringsskruen kanskje? Er det skrudd noen trimplan eller ekkolodd svinger i skroget? Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart Fredag 14:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:21 Jeg ville også prøvd med fett/gjengeteip eller noe lignende for å tette dreningsskruen, hvis du ikke allerede har det da. På min båt kommer det inn bittelitt vann fra skruene på trimplan (skal tettes med fugemasse på neste opptak) Sitér dette innlegget Link to post
asghegg Svart Fredag 16:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 16:11 -morten- skrev for 4 timer siden: Dette systemet skjøndte jeg ingenting av! er det vannlås til drenering fra dekk/brønn, hvis ikke kommer det jo inn vann i bunnen av skroget Dekket er selvlensende, renner ut av seg selv. Og vannet kommer inn i bunnen av skroget. Hvis det kommer mye vann i skroget så er det en pumpe som skal pumpe ut vannet. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 00:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 00:57 asghegg skrev for 14 timer siden: Ellers så ser du bildet hvor dreneringshullet er. Tar opp båten etter hver tur, så vet ikke om den tar inn vann da. Tror ikke det har noe med sjøsprøyt Neste tur kan du la være å åpne dreneringen når du tar opp båten. Parker i motbakke slik at vannet står mot dreneringspluggen og la båten stå til den har tørket utvendig. Da kan du lett se om det er fuktig rundt dreneringspluggen, noe som isåfall vil bety at den ikke er tett og at du har funnet synderen, eller hvertfall en av dem. Husk å drenere før frosten kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Lørdag 07:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:37 Bare for å få litt forståelse av systemet. Jeg har ikke kjennskap til denne båten. Du får vann i bunnen av båten. Det vil si, under dørken. Eventuell sjøsprøyt og annet som kommer i båten, skal selvlensingen sørge for renner ut av båten, og ikke ender opp under dørken. Slik du sier det gjør. Mulige årsaker å sjekke. Det må jo være en slange mellom dørken og utløpet, med flappen, akter? Antar du har en mulighet å sjekke tilstanden på denne gjennom en luke? Er det andre utløp, selvlensing, fra dørken og ut? Hvis så sjekk slanger der å. Sjekk at pakninger under alle luker på dørken er i god stand. Det andre alternativet er jo at båten er lekk. Det har jo vert noen tilfeller hvor alu-båter får sprekker i sveis. Som sagt bare noen tanker en lørdag morgen. Sitér dette innlegget Link to post
asghegg Svart Lørdag 16:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:53 Skal på tur igjen i morgen, så får se om det kommer vann inn...etter at jeg har smurt gjengene og o-ringen på dreneringsplugg. Har planer om å fylle noe vann fra hageslangen og inn dreneringshullet, men skal gjøre det hvis problemet vedvarer. Det kan selvsagt være sprekk i båten, men det skal vel godt gjøres. Skal være obs på hekkbølgen. Har ikke enda trimplan, men det kommer til våren, og i skruhullene står fortsatt plastskruene. Skruene til sinkanoder er korte, så kommer ikke inn vann der. Takk så langt for mange gode råd Sitér dette innlegget Link to post
asghegg Svart Søndag 19:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 19:06 Sørlandet2 skrev On 13.9.2025 at 0.37: Bare for å få litt forståelse av systemet. Jeg har ikke kjennskap til denne båten. Du får vann i bunnen av båten. Det vil si, under dørken. Eventuell sjøsprøyt og annet som kommer i båten, skal selvlensingen sørge for renner ut av båten, og ikke ender opp under dørken. Slik du sier det gjør. Mulige årsaker å sjekke. Det må jo være en slange mellom dørken og utløpet, med flappen, akter? Antar du har en mulighet å sjekke tilstanden på denne gjennom en luke? Er det andre utløp, selvlensing, fra dørken og ut? Hvis så sjekk slanger der å. Sjekk at pakninger under alle luker på dørken er i god stand. Det andre alternativet er jo at båten er lekk. Det har jo vert noen tilfeller hvor alu-båter får sprekker i sveis. Som sagt bare noen tanker en lørdag morgen. Da har jeg vært på tur og fått sett lekkasjen, det var i en kobling ved kuleventil(se bilde) Så det stemte at det var mellom dørken og utløpet :) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Søndag 19:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:48 Bra du fant ut av det 👍👍 Det ser forøvrig ut som ventilen for selvlensingen er stengt. Kanskje greit siden du har den på henger, men noe å tenke på hvis den skal ligge ute. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart igår klokken 05:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:54 Veldig bra du fant ut av dette. Tror det syndes en god del på inspeksjon av ventiler og gjenomføringer blandt folk. Ofte er de litt utilgjengelige også. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.