Jump to content

Husky R6 tar inn sjøvann

asghegg

Recommended Posts

-morten- skrev for 4 timer siden:

Dette systemet skjøndte jeg ingenting av! er det vannlås til drenering fra dekk/brønn, hvis ikke kommer det jo inn vann i bunnen av skroget

Dekket er selvlensende, renner ut av seg selv.  Og vannet kommer inn i bunnen av skroget.

Hvis det kommer mye vann i skroget så er det en pumpe som skal pumpe ut vannet.

asghegg skrev for 14 timer siden:

Ellers så ser du bildet hvor dreneringshullet er.

Tar opp båten etter hver tur, så vet ikke om den tar inn vann da.

Tror ikke det har noe med sjøsprøyt :undrer: 

20250912_123451.jpg

Neste tur kan du la være å åpne dreneringen når du tar opp båten. Parker i motbakke slik at vannet står mot dreneringspluggen og la båten stå til den har tørket utvendig. Da kan du lett se om det er fuktig rundt dreneringspluggen, noe som isåfall vil bety at den ikke er tett og at du har funnet synderen, eller hvertfall en av dem.

Husk å drenere før frosten kommer.

Bare for å få litt forståelse av systemet. Jeg har ikke kjennskap til denne båten. 

Du får vann i bunnen av båten. Det vil si, under dørken. Eventuell sjøsprøyt og annet som kommer i båten, skal selvlensingen sørge for renner ut av båten, og ikke ender opp under dørken. Slik du sier det gjør. 

Mulige årsaker å sjekke. Det må jo være en slange mellom dørken og utløpet, med flappen, akter? Antar du har en mulighet å sjekke tilstanden på denne gjennom en luke? Er det andre utløp, selvlensing, fra dørken og ut? Hvis så sjekk slanger der å. 
Sjekk at pakninger under alle luker på dørken er i god stand. 

Det andre alternativet er jo at båten er lekk. Det har jo vert noen tilfeller hvor alu-båter får sprekker i sveis. 

Som sagt bare noen tanker en lørdag morgen. 

Skal på tur igjen i morgen, så får se om det kommer vann inn...etter at jeg har smurt gjengene og o-ringen på dreneringsplugg.

Har planer om å fylle noe vann fra hageslangen og inn dreneringshullet, men skal gjøre det hvis problemet vedvarer.

Det kan selvsagt være sprekk i båten, men det skal vel godt gjøres.

Skal være obs på hekkbølgen.

Har ikke enda trimplan, men det kommer til våren, og i skruhullene står fortsatt plastskruene. Skruene til sinkanoder er korte, så kommer ikke inn vann der. 

Takk så langt for mange gode råd :smiler:

Sørlandet2 skrev On 13.9.2025 at 0.37:

Bare for å få litt forståelse av systemet. Jeg har ikke kjennskap til denne båten. 

Du får vann i bunnen av båten. Det vil si, under dørken. Eventuell sjøsprøyt og annet som kommer i båten, skal selvlensingen sørge for renner ut av båten, og ikke ender opp under dørken. Slik du sier det gjør. 

Mulige årsaker å sjekke. Det må jo være en slange mellom dørken og utløpet, med flappen, akter? Antar du har en mulighet å sjekke tilstanden på denne gjennom en luke? Er det andre utløp, selvlensing, fra dørken og ut? Hvis så sjekk slanger der å. 
Sjekk at pakninger under alle luker på dørken er i god stand. 

Det andre alternativet er jo at båten er lekk. Det har jo vert noen tilfeller hvor alu-båter får sprekker i sveis. 

Som sagt bare noen tanker en lørdag morgen. 

Da har jeg vært på tur og fått sett lekkasjen, det var i en kobling ved kuleventil(se bilde)

Så det stemte at det var mellom dørken og utløpet :) 

Bilde.jpg

• 2 uker senere...

Takk for oppdatering! Må forøvrig legge til at jeg ikke skjønner hvorfor produsenten (antatt) velger å installere en simpel PVC kran på selvlensingen under vannlinjen. Pga aluminium kan/bør du absolutt ikke bruke en kran av metall her, men en komposittventil ala Trudesign eller tilsvarende kvalitet.

Men egentlig burde produsenten ikke hatt kran der i det hele. De kunne lagt et helt alurør opp til selvlensebrønnen, evt bare en solid slange med doble klemmer og en enkel ekspanderende gummiplugg for å putte i hullet fra innsiden. Enklere, billigere og sikrere.

15 hours ago, PolarLi said:

Takk for oppdatering! Må forøvrig legge til at jeg ikke skjønner hvorfor produsenten (antatt) velger å installere en simpel PVC kran på selvlensingen under vannlinjen. Pga aluminium kan/bør du absolutt ikke bruke en kran av metall her, men en komposittventil ala Trudesign eller tilsvarende kvalitet.

Men egentlig burde produsenten ikke hatt kran der i det hele. De kunne lagt et helt alurør opp til selvlensebrønnen, evt bare en solid slange med doble klemmer og en enkel ekspanderende gummiplugg for å putte i hullet fra innsiden. Enklere, billigere og sikrere.

Til dels enig ja, Når man jobber med aluminium er det relativt enkelt å lage et rørsystem uten ventil.  På min båt er det ingen ventiler. er et system av kanaler i mellom dekkslukene som går rett i motorbrønnen med to drenshull. Så klart lettere å få til sånnt på styrehusbåter.

Hadde to ventiler op forrige båt med slangebiter som vannlås. Det var kraftige kuleventiler, men rørte dem aldri, for den hadde høy nok dørk.  Jeg forstår at mindre båter med litt for lav dørk i forhold til vannlinja må ha ventil. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

PolarLi skrev On 25.9.2025 at 7.20:

Helt enig, jeg synes det er en latterlig løsning.

Får lekkasje under vannlinjen, ja så er det takk og farvel hvis pumpen sku svikte :rekker_tunge:

Skal bestille ny den kuleventilen, ganske spesiell sak....alt kan tas fra hverandre av en merkelige grunn.

Hvis båten ligger på sjøen hele vinteren, så kan jo sjansen være stor for frostsprening.

asghegg skrev On 29.9.2025 at 19.33:

Helt enig, jeg synes det er en latterlig løsning.

Får lekkasje under vannlinjen, ja så er det takk og farvel hvis pumpen sku svikte :rekker_tunge:

Skal bestille ny den kuleventilen, ganske spesiell sak....alt kan tas fra hverandre av en merkelige grunn.

Hvis båten ligger på sjøen hele vinteren, så kan jo sjansen være stor for frostsprening.

Jeg nevnte Trudesign, og de skal faktisk være frostsikker :tommel_opp: Bestiller du ny hos forhandler mistenker jeg du får samme type PVC kran som var montert :bekymret:

Var innom rørlegger, og de kunne fortelle at det rustfrie røret ikke kunne være limt mot plast... noe jeg trodde. 

Har nå vært å skrudd løs den plastdelen som var nederst på kuleventil mot rustfrie røret.

Fikk spørsmål fra rørlegger, hvorfor må det være kuleventil der, og ikke bare et plastrør som ikke kan frostsprenges.

Noen som vet hvorfor kuleventilen må være der? 

Eneste gangen jeg har fått vann inn på dørken er når jeg bakker bakover.

20251009_200440.jpg.bdfa27153f955bab64539b13df54ba87.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...