Jump to content

Husky R6 tar inn sjøvann

asghegg

Recommended Posts

-morten- skrev for 4 timer siden:

Dette systemet skjøndte jeg ingenting av! er det vannlås til drenering fra dekk/brønn, hvis ikke kommer det jo inn vann i bunnen av skroget

Dekket er selvlensende, renner ut av seg selv.  Og vannet kommer inn i bunnen av skroget.

Hvis det kommer mye vann i skroget så er det en pumpe som skal pumpe ut vannet.

asghegg skrev for 14 timer siden:

Ellers så ser du bildet hvor dreneringshullet er.

Tar opp båten etter hver tur, så vet ikke om den tar inn vann da.

Tror ikke det har noe med sjøsprøyt :undrer: 

20250912_123451.jpg

Neste tur kan du la være å åpne dreneringen når du tar opp båten. Parker i motbakke slik at vannet står mot dreneringspluggen og la båten stå til den har tørket utvendig. Da kan du lett se om det er fuktig rundt dreneringspluggen, noe som isåfall vil bety at den ikke er tett og at du har funnet synderen, eller hvertfall en av dem.

Husk å drenere før frosten kommer.

Bare for å få litt forståelse av systemet. Jeg har ikke kjennskap til denne båten. 

Du får vann i bunnen av båten. Det vil si, under dørken. Eventuell sjøsprøyt og annet som kommer i båten, skal selvlensingen sørge for renner ut av båten, og ikke ender opp under dørken. Slik du sier det gjør. 

Mulige årsaker å sjekke. Det må jo være en slange mellom dørken og utløpet, med flappen, akter? Antar du har en mulighet å sjekke tilstanden på denne gjennom en luke? Er det andre utløp, selvlensing, fra dørken og ut? Hvis så sjekk slanger der å. 
Sjekk at pakninger under alle luker på dørken er i god stand. 

Det andre alternativet er jo at båten er lekk. Det har jo vert noen tilfeller hvor alu-båter får sprekker i sveis. 

Som sagt bare noen tanker en lørdag morgen. 

Skal på tur igjen i morgen, så får se om det kommer vann inn...etter at jeg har smurt gjengene og o-ringen på dreneringsplugg.

Har planer om å fylle noe vann fra hageslangen og inn dreneringshullet, men skal gjøre det hvis problemet vedvarer.

Det kan selvsagt være sprekk i båten, men det skal vel godt gjøres.

Skal være obs på hekkbølgen.

Har ikke enda trimplan, men det kommer til våren, og i skruhullene står fortsatt plastskruene. Skruene til sinkanoder er korte, så kommer ikke inn vann der. 

Takk så langt for mange gode råd :smiler:

Sørlandet2 skrev On 13.9.2025 at 0.37:

Bare for å få litt forståelse av systemet. Jeg har ikke kjennskap til denne båten. 

Du får vann i bunnen av båten. Det vil si, under dørken. Eventuell sjøsprøyt og annet som kommer i båten, skal selvlensingen sørge for renner ut av båten, og ikke ender opp under dørken. Slik du sier det gjør. 

Mulige årsaker å sjekke. Det må jo være en slange mellom dørken og utløpet, med flappen, akter? Antar du har en mulighet å sjekke tilstanden på denne gjennom en luke? Er det andre utløp, selvlensing, fra dørken og ut? Hvis så sjekk slanger der å. 
Sjekk at pakninger under alle luker på dørken er i god stand. 

Det andre alternativet er jo at båten er lekk. Det har jo vert noen tilfeller hvor alu-båter får sprekker i sveis. 

Som sagt bare noen tanker en lørdag morgen. 

Da har jeg vært på tur og fått sett lekkasjen, det var i en kobling ved kuleventil(se bilde)

Så det stemte at det var mellom dørken og utløpet :) 

Bilde.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...