Jump to content

Mercruiser 4.2 ES 320 - preventivt vedlikehold for å redusere sjansen for havari?


RR A

Recommended Posts

Har en Mercruiser diesel 4.2 ES 320 som er snart 15 år gammel og ca. 500 timer bak seg. Svært fornøyd med motoren og har aldri hatt noe trøbbel bortsett fra lekkasje i pakning mellom intercooler og manifold, tror jeg det var, som resulterte i manglende turbotrykk. Motoren er sterk, går pent, bruker lite drivstoff og har fint lydbilde. Ønsker derfor å beholde den så lenge som mulig, men leser jo noen horror stories om brukne ventiler og veivaksel. Spørsmålet er derfor om det noe man preventivt bør gjøre, gitt alder og gangtid, for å redusere sjansen for havari? Tenker da på bytte av ventiler og ventilseter. Er det noen måte å inspisere om dette er i god stand annet enn å ta av toppene? Bytte av ventiler er en stor og kostbar jobb så vil jo helst unngå det med prinsippet "if it ain't broken dont fix it"....... Er det eventuelt noe annet som er lurt å gjøre på en slik motor for å unngå havari av ett eller annet slag?

Trond

Link to post

Sjekk over ventilklaringer, for liten ventilklaring medfører varmere ventiler og dertil økt fare for skader.

Sjekk svingningsdemper(reimhjul) på veiv, denne består av to deler som er vulket sammen og nettopp vulkingen har en tendens til og slippe.

Dersom vulkingen slipper vil det medføre ubalanse og det er sansynligvis dette som kan forårsake at veive knekker i fremkant.

Det er også sterkt og anbefale et bytte av begge slangene for motorolje som går mellom motorblokk og oljefilter, di slangene er ikke av god kvalitet og har medført flere totalhavari.

Link to post
HRH-Z skrev 33 minutter siden:

Sjekk over ventilklaringer, for liten ventilklaring medfører varmere ventiler og dertil økt fare for skader.

Sjekk svingningsdemper(reimhjul) på veiv, denne består av to deler som er vulket sammen og nettopp vulkingen har en tendens til og slippe.

Dersom vulkingen slipper vil det medføre ubalanse og det er sansynligvis dette som kan forårsake at veive knekker i fremkant.

Det er også sterkt og anbefale et bytte av begge slangene for motorolje som går mellom motorblokk og oljefilter, di slangene er ikke av god kvalitet og har medført flere totalhavari.

 

Ventilene klarerer seg selv, ingen justering der (hydrauliske løftere). 

Svingningsdemperen er av en type som ikke er vulket på samme måte som mange andre. Den er fylt med en slags silikonvæske.

Den koster flesk, men er kanskje lurt å bytte. Vet ikke om det er timene eller alderen som er avgjørende.

Denne utgaven av motoren som kom rundt 2003-2004 har ikke sporkile på front av veiva slik som de foregående år. Samt linksgjenget mutter. Men har allikevel sett veivbrudd på disse.

Lurt å bytte de oljeslangene ja, de varer ikke evig. 

 

Bildet under viser min avknekte veiv, fortsatt med reimhjul og svingningsdemper skrudd fast i enden av veiva.

demper6.JPG.41883bd2cba24b33a0919f9a5c33a188.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Denne stod på min nye svingningsdemper som jeg fikk i 2004. Ja, det ble sterkt anbefalt å bytte svingningsdemperen etter veivakselbruddet.

Dette firmaet er iallefall spesialister på slike viskosedempere fra bl.a. Metaldyne https://www.metaldyne.co.uk/

 

American Axle & Manufacturing (AAM) acquired Metaldyne Performance Group in April 2017.

 

metaldyne.translated.jpg.534144442e0962adf4cdacf012dd2e73.jpg

 

Informasjon fra 2006

 

metaldyne.jpg.b342a234c4f981dde923096277577558.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis du ikke har service manual for motoren, så burde du få tak i en.

Kan laste ned fra flere steder, tror og det er en i dokument arkivet her på Båtplassen.

Der er det en oversikt over service intervaller og hva du må gjøre. 

 

Som på alle motorer, er oljeskift viktig å gjøre.

På din motor er det etter kjørt 50 timer eller hver sesong. Bruk en god olje, f.eks Mobil Delvac eller Castrol.

Da bytter du og oljefilter, diesel filtre, fin og grov.

Sjekke reimer til generator og servopumpe.

Gå over alle slanger, kjølevann og oljeslanger.

Sjekk at frosvæsken er ok og holder minus temperatur som kreves der du bor. 

Rundt minus 20 grader bruker jeg på mine motorer. Kan bli dårligere kjøling og det er mye konsentrert

kjølevæske. Og skifter hvert femte år.

Oljeslanger er nevnt, men de virker solide, jeg har to 4.2L 220hk motorer og de

ser iallefall ok ut der. Sjekk at oljetrykket er ok. 4-5Bar ved oppstart og 1,5-2 Bar ved varm motor 

er ok.

Drev om du har det, bytte giroljen ifølge service oversikten. En gang i året.

Belger er anbefalt hvert 5.te år.

 

Det andre som er nevnt, ventiler og veivbrudd er relativt sjelden. 

Normalt er det bra motorer, men ville ikke kjørt motoren på full guffe, det er ofte da det smeller.

 

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Takk for info og tips. Motoren er koblet til drev (Bravo I) og med dette set up så gjør båten 30 knop ved 2400 omdr hvilket betyr at motor sjelden er over dette turtallsområdet hvilket kanskje heller ikke er optimalt? Oljetrykket er 4 bar ved oppstart, men kun 1-1,5 ved varm (85-90c) motor og tomgang (600 omdr). Olje er 15W 40 og av nevnte merke og skiftes hver ca. 30 time. Ved turtall over 2.000 omdr er oljetrykk 4 bar.

Er det noe spesielt man bør gjøre med dyser/dieselpumpe eller vil feil/slitasje vise seg med røyk eller ujevn gange?

Link to post

Man kan ikke se på slangene at di er i dårlig forfattning da di har fiberbeskyttelse utenpå, men dersom di ikke har vært byttet tidligere så er det definitivt aktuelt og gjøre det snarest.

 

Du sier at du får 30kn ved 2400 rpm!  er det maks fart og rpm du klarer og oppnå?  

Dersom det er tilfelle så er oppsettet alt for tungt,  gå ned på propellstigning/størrels til du oppnår fullt turtall med moderat last i båten.

Det er absolutt ikke bra og kjøre med for tungt oppsett og kan på sikt føre til havari.

Påse imidlertid at båt, drev og propell er fri for groe når du skal endre/teste propell-oppsett.

Link to post

Ok,  men da har du en forholdsvis lettdrevet båt og motor med kraftoverskudd som gjør at motoren jobber lett,  det har mye og si for holdbarheten. 

Et par ting med disse motorene i kombinasjon med drev, det kan være en god oppgradering og flytte vanninntaket fra drev til separat inntak gjennom skrog.

Samt ta vekk eksosforbindelsen som er montert på transom/drev da den kan strupe eksos-siden på motor(disse motorene produserer mye eksos) 

 

Link to post

Kan tildels være enig, men det har lite for seg og bare sjekke dyser, da må du ta med dieselpumpen også (hjelper ikke med tip top dyser dersom pumpen ikke er helt på spec).

Du får imidlertid en god indikasjon på tilstand på dyser og dieselpumpe ved å lytte på motor ved oppstart kald motor samt se på eksos opp gjennom turtalsområdet. (skal umiddelbart gå på alle sylindre og ikke ryke nevneverdig ved kaldstart)

Dersom den ikke ryker så er forbrenningen med stor grad av sikkerhet riktig og da ville i allefall ikke jeg kastet bort penger og energi på dyse/dieselpumpe sjekk.

Bytt fin og grovfilter før hver sesong, drener tanken før siste tur på høsten samt hell i en skvett totaktsolje i tanken samtidig,  da får du ut eventuelt vann som har samlet seg på bunnen av tanken gjennom sommeren pluss at du får litt ekstra smøreegenskaper på dieselen som skal stå i systemet gjennom vinteren.

Link to post
Ingar skrev for 2 timer siden:

Mulig det er denne 19 år gamle tråden til Teerex du tenker på: Veivakselbrudd Mercruiser/VM 4,2 L diesel?

 

Det er vel også noen tråder om ventilhavari på disse motorene (både svart og hvit versjon), 4,2L og 2,8L utgaver (samme topper, bare forskjellig antall).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
RR A skrev for 3 timer siden:

Max fart er 47 knop ved 3.800 rpm, men kjører hovedsakelig rundt 30 (mest behagelig).
Godt tips for slanger, takk!

 

Du kan få lov til å fortelle hvilken båttype dette er. Høres iallefall artig ut :glorie:

Vanligvis er disse motorene montert i båter med toppfart rundt 30-35 knop (med drev).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Denne halvannet år gamle tråden bør være obligatorisk for de som har disse motorene. Her får man virkelig en kirurgisk gjennomgang av det meste i en slik motor.

En D4.2L 300, som er relativt identisk med 320-hesteren.

Her var det en bøyd råde som var synderen. Utrolig små toleranser/klaringer for slikt, og veldig bra å oppdage det tidlig iallefall, før det går helt galt.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...