Jump to content

Veivakselbrudd Mercruiser/VM 4,2 L diesel?


Teerex

Recommended Posts

Min -98 D-tronic 250 hk diesel knakk veiva foran fremste veivlager (reim/svingningsdemperhjulet falt da av med den koniske tappen stikkende ut med 45 graders brudd i). Dette skjedde i 2003. Motor gått kun 700 timer. Men nå har jeg hørt om to lignende tilfeller nylig av samme type brudd.

 

Noen flere som har hørt noe om dette ?

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Noen vil kanskje se at det er frest et ekstra kilspor på tappen. Dette ble gjort av et verksted under en tidligere reparasjon av motoren (forrige eier). Jeg antok at dette var en medvirkende årsak til bruddet men nå er jeg ikke sikker lengre.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det var noe slikt som skjedde etter at motoren min var reparert for et annet havari (bl.a. bytta 3 topper, 3 stempler og 1 råde, turbo m.m. Den regninga fikk heldigvis ikke jeg...) Etter montering av motor løsna muttern og veiva ble skada, og i den forbindelse ble det frest et nytt kilspor i tappen. Denne frese-reparasjonen visste jeg ikke om da jeg kjøpte båt/motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men jeg lurer på hvilken retting som er gjort??

Jeg fikk ny veiv i 2004, men har ikke prøvd motoren ennå.... har ikke fått motorn i båten ennå :sad:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Skrekk og gru!

 

Jeg skal fluksens sjekke om reimhjulet mitt sitter fast.

 

Håper ikke dette er vanlig på disse motorene. Jeg har en 220hk med ZF gear og aksel fra desember 96 gått 800 timer.

 

Noen som vet dimmensjonen på mutteren eller er det flerer bolter kanskje?

 

 

Hilsen harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildene ser det ut som bruddet har startet i kilesporet og gått temmelig raskt som kombinert bøye og torsjonsbrudd. Jeg kjenner ikke kraftoverføringen her, men kan reima ha vært for stram? Kilesporet burde absoutt ikke vært der og har helt sikker vært utløsende faktor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildene ser det ut som bruddet har startet i kilesporet og gått temmelig raskt som kombinert bøye og torsjonsbrudd. Jeg kjenner ikke kraftoverføringen her, men kan reima ha vært for stram? Kilesporet burde absoutt ikke vært der og har helt sikker vært utløsende faktor.

Reima var nok ikke for stram, det er det 2 reimer som går hver sin vei, den ene driver servopumpa og den andre driver dynamo og sirkulasjonspumpe, så det blir ganske jevn belastning sånn sett.

Det nye kilesporet var nok laget fordi det gamle kilesporet var skadet pga. at svingningsdemper/reimhjulet har vært løst tidligere og skadet overflaten.

 

Har fått ny veiv samt nytt svingningsdemperhjul/reimhjul i erstatning, men skal gjøre jobben selv. Har motoren i småbiter nå :diving:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ut fra det siste bildet så ser det ut som om vib.demperen har vært løs. Det er skader på akslingen, men ikke i området ved sporet i demperen.

Vibrasjonene dette har medført har ledet til bruddet. Som har startet ved gamle utfresingen.

Vib.demperen har vært løs tidligere ja, og de har prøvd å reparere skaden ved. bl.a. å frese nytt kilespor. I shop manualen står det at veiva skal byttes dersom skader oppstår på den koniske delen av tappen... Det medførte at jeg bl.a. fikk ny veiv og vib.demper samt diverse andre deler i erstatning. Men må gjøre jobben sjøl.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Skrekk og gru!

 

Jeg skal fluksens sjekke om reimhjulet mitt sitter fast.

 

Håper ikke dette er vanlig på disse motorene. Jeg har en 220hk med ZF gear og aksel fra desember 96 gått 800 timer.

 

Noen som vet dimmensjonen på mutteren eller er det flerer bolter kanskje?

Hilsen harald L

Hvis det ikke sitter fast så hadde du nok merka det allerede....

41 mm mutter, 196 Nm moment, bør kanskje ha Loctite supersterk også :yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Flere bilder for den interesserte:

Det "nye" kilesporet er det som er alene. Originalkilesporene er de to som er på samme side.

Mutteren satt godt fast da bruddet skjedde.

Det merkeligste var at registertannhjulet satt fast på veiva selv om sporkilen var falt ut. Veiva hadde vridd seg såpass at tannhjulet satt fast allikevel. Det forskjøv seg imidlertid 1-2 mm slik at motoren ble tungstarta... :diving:

Hadde tannhjulet løsna fra veiva så kan man jo tenke seg resultatet....

 

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hmmmmm..det der så ut som en høyst tvilsom reperasjon. Var det et merkeverksted som gjorde dette?

 

Var borti noe lingende på en motorsykkel en gang, der hadde svinghjulet snurret på veiva. Løsningen som en eller annen hobby mekaniker hadde valgt var å sveise svinghjulet og mutteren fast til veiva. :cryin: Tror den veiva knakk.......jepp den gjorde det.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vib.demperen har vært løs tidligere ja,

Det jeg mente å si var at det ser ut som om det har vært bevegelse også etter reparasjonen.

Se de gule områdene, dersom dette stammer fra før reparasjonen burde det også vært skader i det røde området... :rolleyes:

Lurer også på hva som har skjedd til venstre for kilen, det er jo gått av ett stykke metall her.

Virker rart at dette kan ha skjedd hvis demperen satt ordentlig fast?

 

Posted Image

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar. Områdene merket med gult viser tydelige tegn på fretting, dvs. at delene har gnisset mot hverandre. Løs demperplate kan ha gitt vibrasjoner med utmattende bøyespenning

 

Likevel mener jeg ut fra det første bildet at bruddet har startet i kilesporet. Brudflaten viser tydelige "årringer" med sentrum i bunnen av kilesporet. Det er ellers helt normalt at et utmatningsbrudd starter i kilespor og lignende kjerver. Bruddflaten ligger 45 grader på aksen. Det indikerer store torsjonsspenninger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Likevel mener jeg ut fra det første bildet at bruddet har startet i kilesporet.

Også enig i det. Har vib.demperen fått "jobbe" ørlitegrann på akslingen kan vel dette ha ført til materialtretthet og at bruddet startet i det svakeste punktet.

På GM's 350 motorer sitter demperen presset på, uten kon. En skrekkelig jobb å demontere/montere, men muligens mer sikkert. Ville iallfall brukt rød Loctite på mutteren på denne diesel motoren... :rolleyes:

Et annet faremoment på V8 US motorer er at den ytre ringen på vib.demperen kan arbeide seg løs. Løsner den kan det gå veldig varmt for seg... :eek:

Man kan sette "overrett merker" på ytre og indre del for å sjekke at den ytre delen ikke har beveget seg.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente å si var at det ser ut som om det har vært bevegelse også etter reparasjonen.

Se de gule områdene, dersom dette stammer fra før reparasjonen burde det også vært skader i det røde området... :rolleyes:

Lurer også på hva som har skjedd til venstre for kilen, det er jo gått av ett stykke metall her.

Virker rart at dette kan ha skjedd hvis demperen satt ordentlig fast?

Det var kanskje litt misvisende men på dette bildet står kilen på sin opprinnelige plass, men den stod altså på andre siden da jeg demonterte den etter bruddet.

Mutteren satt iallefall godt fast da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bruddet kom etter en 3 dagers ferietur (i 2003). Noen uker tidligere hadde jeg fått en hydrolock på motoren etter at det kom kjølevæske inn i noen av sylindrene da jeg skulle sjekke en kjølevæskelekkasje på wastegaten og skrudd denne av uten å tømme motoren for kjølevæske først... :smash: (det var en frostplugg som lekket ved turtall over 3200. Har fått sveist igjen hullet (aluminum).)

 

Ved første forsøk på oppstart av motoren sveiv denne rundt kanskje en halv omdreining før det var bom stopp. Det var altså ikke noen stopp fra fullt turtall det var snakk om. Kan dette ha vært nok til å svekke veiva eller sette igang et brudd der kilesporet var frest tro?

 

Kort sagt: er det en svakhet ved disse veivakslene eller skyldes bruddet en rekke uheldige omstendigheter???

 

1. Reimhjul/vib.demper løsnet pga dårlig tiltrekking? av mutter etter rep/overhaling av motor (merkeverksted). Forøvrig en reparasjon til over kr 100.000 i 2002 (forrige eier).

2. Nytt kilspor laget istedenfor å følge verkstedhåndbok som spesifikt forbyr enhver bearbeiding av den koniske tappen, men foreskriver bytte av veiv ved skader i dette området.

3. Hydrolock laget ekstra stress på tappen ???

 

På forhånd takk for all hjelp og meningsytringer :yesnod:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Glemte dette bildet som viser innvendig i reimhjulet.

 

Forresten, når jeg studerer dette bildet og sammenligner bruddflaten med den knekte tappen så ser det jo faktisk ut som om sporkilen har stått i det opprinnelige sporet allikevel. Hvorfor har de de da laget et nytt kilespor da tro ? (den nye veiva har iallefall begge kilespor på samme side).

 

Posted Image

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ok, det forklarer saken.

Nå ble jeg faktisk usikker her, jeg gikk bare ut fra at kilen stod i det "nye" sporet sitt, men siden det er 3 år siden jeg demonterte så kan jeg nok ha tatt feil, når jeg ser på mønsteret inni reimhjulet og sammenligner med bruddkanten på tappen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

hei

har hatt samme problem. Dette skylde i følge min mekaniker at siliconmediet inne i tosjonsdemperen stivner og blir liggende ute i siden under rotasjon i stedet for å fordele seg jemt. Dette medfører at det blir en meget stor uballanse . Dette medfører enten at remhjul vries av ( kon defekt)

eller at tappen knekker hvis det blir satt på kile på veivtappen.

Hos meg satte de på samme demper ( den defekte) på remhjulet etter første rep. med det res at det samme skjedde en gang til etter bare 20 timer gange. Fikk da ny motor på garantien. Demper ble satt i ballanseringsmaskin og testet med sjokkerende res.

det har vært reparert mange slike tilfeller uten at man har visst årsaken og derfor satt på den samme defekte demperen igjen!!!!!!

Send meg gjerne e post med spørsmål

Maxe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...