RR A Startet Lørdag 16:42 Link til dette innlegget Startet Lørdag 16:42 Har en Mercruiser diesel 4.2 ES 320 som er snart 15 år gammel og ca. 500 timer bak seg. Svært fornøyd med motoren og har aldri hatt noe trøbbel bortsett fra lekkasje i pakning mellom intercooler og manifold, tror jeg det var, som resulterte i manglende turbotrykk. Motoren er sterk, går pent, bruker lite drivstoff og har fint lydbilde. Ønsker derfor å beholde den så lenge som mulig, men leser jo noen horror stories om brukne ventiler og veivaksel. Spørsmålet er derfor om det noe man preventivt bør gjøre, gitt alder og gangtid, for å redusere sjansen for havari? Tenker da på bytte av ventiler og ventilseter. Er det noen måte å inspisere om dette er i god stand annet enn å ta av toppene? Bytte av ventiler er en stor og kostbar jobb så vil jo helst unngå det med prinsippet "if it ain't broken dont fix it"....... Er det eventuelt noe annet som er lurt å gjøre på en slik motor for å unngå havari av ett eller annet slag? Trond Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart Lørdag 21:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:22 Sjekk over ventilklaringer, for liten ventilklaring medfører varmere ventiler og dertil økt fare for skader. Sjekk svingningsdemper(reimhjul) på veiv, denne består av to deler som er vulket sammen og nettopp vulkingen har en tendens til og slippe. Dersom vulkingen slipper vil det medføre ubalanse og det er sansynligvis dette som kan forårsake at veive knekker i fremkant. Det er også sterkt og anbefale et bytte av begge slangene for motorolje som går mellom motorblokk og oljefilter, di slangene er ikke av god kvalitet og har medført flere totalhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Lørdag 21:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:37 HRH-Z skrev 33 minutter siden: Sjekk over ventilklaringer, for liten ventilklaring medfører varmere ventiler og dertil økt fare for skader. Sjekk svingningsdemper(reimhjul) på veiv, denne består av to deler som er vulket sammen og nettopp vulkingen har en tendens til og slippe. Dersom vulkingen slipper vil det medføre ubalanse og det er sansynligvis dette som kan forårsake at veive knekker i fremkant. Det er også sterkt og anbefale et bytte av begge slangene for motorolje som går mellom motorblokk og oljefilter, di slangene er ikke av god kvalitet og har medført flere totalhavari. Ventilene klarerer seg selv, ingen justering der (hydrauliske løftere). Svingningsdemperen er av en type som ikke er vulket på samme måte som mange andre. Den er fylt med en slags silikonvæske. Den koster flesk, men er kanskje lurt å bytte. Vet ikke om det er timene eller alderen som er avgjørende. Denne utgaven av motoren som kom rundt 2003-2004 har ikke sporkile på front av veiva slik som de foregående år. Samt linksgjenget mutter. Men har allikevel sett veivbrudd på disse. Lurt å bytte de oljeslangene ja, de varer ikke evig. Bildet under viser min avknekte veiv, fortsatt med reimhjul og svingningsdemper skrudd fast i enden av veiva. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
HRH-Z Svart Lørdag 21:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:54 Ok, du har rett, jeg regnet i farten med at det var mekaniske løftere, se bort fra det med ventilklaring. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Lørdag 22:28 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:28 Denne stod på min nye svingningsdemper som jeg fikk i 2004. Ja, det ble sterkt anbefalt å bytte svingningsdemperen etter veivakselbruddet. Dette firmaet er iallefall spesialister på slike viskosedempere fra bl.a. Metaldyne https://www.metaldyne.co.uk/ American Axle & Manufacturing (AAM) acquired Metaldyne Performance Group in April 2017. Informasjon fra 2006 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
RR A Svart Søndag 13:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 13:23 Takker for svar! Veldig fint Svingningsdemper og oljeslanger får oppmerksomhet. Går det egne oljeslanger til oljekjøler? - disse er vel kanskje lavtrykkslanger? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart igår klokken 08:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:33 Hvis du ikke har service manual for motoren, så burde du få tak i en. Kan laste ned fra flere steder, tror og det er en i dokument arkivet her på Båtplassen. Der er det en oversikt over service intervaller og hva du må gjøre. Som på alle motorer, er oljeskift viktig å gjøre. På din motor er det etter kjørt 50 timer eller hver sesong. Bruk en god olje, f.eks Mobil Delvac eller Castrol. Da bytter du og oljefilter, diesel filtre, fin og grov. Sjekke reimer til generator og servopumpe. Gå over alle slanger, kjølevann og oljeslanger. Sjekk at frosvæsken er ok og holder minus temperatur som kreves der du bor. Rundt minus 20 grader bruker jeg på mine motorer. Kan bli dårligere kjøling og det er mye konsentrert kjølevæske. Og skifter hvert femte år. Oljeslanger er nevnt, men de virker solide, jeg har to 4.2L 220hk motorer og de ser iallefall ok ut der. Sjekk at oljetrykket er ok. 4-5Bar ved oppstart og 1,5-2 Bar ved varm motor er ok. Drev om du har det, bytte giroljen ifølge service oversikten. En gang i året. Belger er anbefalt hvert 5.te år. Det andre som er nevnt, ventiler og veivbrudd er relativt sjelden. Normalt er det bra motorer, men ville ikke kjørt motoren på full guffe, det er ofte da det smeller. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
RR A Svart igår klokken 08:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:53 Takk for info og tips. Motoren er koblet til drev (Bravo I) og med dette set up så gjør båten 30 knop ved 2400 omdr hvilket betyr at motor sjelden er over dette turtallsområdet hvilket kanskje heller ikke er optimalt? Oljetrykket er 4 bar ved oppstart, men kun 1-1,5 ved varm (85-90c) motor og tomgang (600 omdr). Olje er 15W 40 og av nevnte merke og skiftes hver ca. 30 time. Ved turtall over 2.000 omdr er oljetrykk 4 bar. Er det noe spesielt man bør gjøre med dyser/dieselpumpe eller vil feil/slitasje vise seg med røyk eller ujevn gange? Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Man kan ikke se på slangene at di er i dårlig forfattning da di har fiberbeskyttelse utenpå, men dersom di ikke har vært byttet tidligere så er det definitivt aktuelt og gjøre det snarest. Du sier at du får 30kn ved 2400 rpm! er det maks fart og rpm du klarer og oppnå? Dersom det er tilfelle så er oppsettet alt for tungt, gå ned på propellstigning/størrels til du oppnår fullt turtall med moderat last i båten. Det er absolutt ikke bra og kjøre med for tungt oppsett og kan på sikt føre til havari. Påse imidlertid at båt, drev og propell er fri for groe når du skal endre/teste propell-oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
RR A Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Max fart er 47 knop ved 3.800 rpm, men kjører hovedsakelig rundt 30 (mest behagelig). Godt tips for slanger, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden RR A skrev On 13.9.2025 at 18.42: leser jo noen horror stories om brukne ventiler og veivaksel. Mulig det er denne 19 år gamle tråden til Teerex du tenker på: Veivakselbrudd Mercruiser/VM 4,2 L diesel? Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Ok, men da har du en forholdsvis lettdrevet båt og motor med kraftoverskudd som gjør at motoren jobber lett, det har mye og si for holdbarheten. Et par ting med disse motorene i kombinasjon med drev, det kan være en god oppgradering og flytte vanninntaket fra drev til separat inntak gjennom skrog. Samt ta vekk eksosforbindelsen som er montert på transom/drev da den kan strupe eksos-siden på motor(disse motorene produserer mye eksos) Sitér dette innlegget Link to post
RR A Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Skal du gjøre noe prevangtivt ville jeg nappet ut dysene og levert de inn på ett diesel verksted for kontroll. Selv om timeantallet bare er 500timer er jo motoren 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
HRH-Z Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Kan tildels være enig, men det har lite for seg og bare sjekke dyser, da må du ta med dieselpumpen også (hjelper ikke med tip top dyser dersom pumpen ikke er helt på spec). Du får imidlertid en god indikasjon på tilstand på dyser og dieselpumpe ved å lytte på motor ved oppstart kald motor samt se på eksos opp gjennom turtalsområdet. (skal umiddelbart gå på alle sylindre og ikke ryke nevneverdig ved kaldstart) Dersom den ikke ryker så er forbrenningen med stor grad av sikkerhet riktig og da ville i allefall ikke jeg kastet bort penger og energi på dyse/dieselpumpe sjekk. Bytt fin og grovfilter før hver sesong, drener tanken før siste tur på høsten samt hell i en skvett totaktsolje i tanken samtidig, da får du ut eventuelt vann som har samlet seg på bunnen av tanken gjennom sommeren pluss at du får litt ekstra smøreegenskaper på dieselen som skal stå i systemet gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Ingar skrev for 2 timer siden: Mulig det er denne 19 år gamle tråden til Teerex du tenker på: Veivakselbrudd Mercruiser/VM 4,2 L diesel? Det er vel også noen tråder om ventilhavari på disse motorene (både svart og hvit versjon), 4,2L og 2,8L utgaver (samme topper, bare forskjellig antall). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden RR A skrev for 3 timer siden: Max fart er 47 knop ved 3.800 rpm, men kjører hovedsakelig rundt 30 (mest behagelig). Godt tips for slanger, takk! Du kan få lov til å fortelle hvilken båttype dette er. Høres iallefall artig ut Vanligvis er disse motorene montert i båter med toppfart rundt 30-35 knop (med drev). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
RR A Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Det er en Cormate T27. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Ja det forklarer jo saken. Drømmeskrog Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Denne halvannet år gamle tråden bør være obligatorisk for de som har disse motorene. Her får man virkelig en kirurgisk gjennomgang av det meste i en slik motor. En D4.2L 300, som er relativt identisk med 320-hesteren. Her var det en bøyd råde som var synderen. Utrolig små toleranser/klaringer for slikt, og veldig bra å oppdage det tidlig iallefall, før det går helt galt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.