Jump to content

Ny FM38-eier trenger tips til tur Skånevik–Bamble (avreise rundt 19.9)

Ryste

Recommended Posts

Fenris skrev On 14.9.2025 at 19.56:

Etter at du går fra Eigersund, er neste mulige stopp Farsund…. ( men her har du noen flere plasser du kan gå inn til hvis været blir for tøft)

Det er da mange plasser å komme i le mellom Egersund og Farsund. Nevner i fleng de jeg kommer på i farten: Lædre, Nesvåg, Rekefjord, Sogndalsstrand, Jøssingfjord før du kommer til Hidra. Dette er før du runder Lista. Det er flere småplasser også innimellom disse, men da skal du være ganske lokalkjent.

Da kommer jeg med en liten oppdatering. Etter vi la oss til i Egersund (Nålaugviga), merket vi at det luktet mye eksos. Jeg åpnet motorluken og så at det lekket i eksosbendet ut fra turboen – en liten sprekk. Det skulle ikke mye til før hele bendet datt helt av. Heldigvis skjedde ikke dette ute på sjøen. Vi ble tauet inn av RS til Eigerø Båt & Motor.

Det ble overnatting på kaia der. Neste morgen demonterte jeg delene, og spurte verkstedet om de kunne hjelpe en mann i nød. De slang seg rundt, laget ny flens og sveiset på bendet igjen – alt klart til å kjøre før kl. 12.00. For en service, og for noen flinke folk! 👏👏

Turen gikk så videre til Sandøy sørøst for Mandal. Her byttet jeg dieselfilter/grovfilter da jeg begynte å se skitt i vannutskilleren. I dag ligger vi på Tromøya utenfor Arendal, og i morgen er siste etappe. 😊

Vi har storkost oss, og vært kjempeheldige med været. Eneste strekningen med litt sjø var fra Stavanger til Egersund, ellers har det vært flatt hav. 😎😎 Tusen takk for at dere har delt deres erfaringer – det har vært gull verdt! 😃😃

Ryste skrev for 13 timer siden:

Da kommer jeg med en liten oppdatering. Etter vi la oss til i Egersund (Nålaugviga), merket vi at det luktet mye eksos. Jeg åpnet motorluken og så at det lekket i eksosbendet ut fra turboen – en liten sprekk. Det skulle ikke mye til før hele bendet datt helt av. Heldigvis skjedde ikke dette ute på sjøen. Vi ble tauet inn av RS til Eigerø Båt & Motor.

Det ble overnatting på kaia der. Neste morgen demonterte jeg delene, og spurte verkstedet om de kunne hjelpe en mann i nød. De slang seg rundt, laget ny flens og sveiset på bendet igjen – alt klart til å kjøre før kl. 12.00. For en service, og for noen flinke folk! 👏👏

Turen gikk så videre til Sandøy sørøst for Mandal. Her byttet jeg dieselfilter/grovfilter da jeg begynte å se skitt i vannutskilleren. I dag ligger vi på Tromøya utenfor Arendal, og i morgen er siste etappe. 😊

Vi har storkost oss, og vært kjempeheldige med været. Eneste strekningen med litt sjø var fra Stavanger til Egersund, ellers har det vært flatt hav. 😎😎 Tusen takk for at dere har delt deres erfaringer – det har vært gull verdt! 😃😃

Se der ja, da la dere til på Lædre ja. Når det gjelder Eigerøy båt&motor så er det skikkelig raklige folk der ja. ( Er kanskje litt partisk siden jeg kjenner eieren og bor ca 300 m fra,  men skitt au 🙂)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...