Mr. Albin Startet igår klokken 09:40 Link til dette innlegget Startet igår klokken 09:40 Hei! Jeg har en Eberspächer D4 ombord i båten, denne funker bra. Men så føles det litt meningsløst å bruke den når jeg har mye varme i motoren. Det jeg lurer på er følgende : Kan jeg koble en defroster på innsuget til Eber'n, så jeg kan bruke defroster når jeg går for motor? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart igår klokken 10:25 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:25 Hvorfor ikke sette defrosteren etter Eberen? Jeg vet ikke, men jeg kan se for meg at Eberen ikke har så godt av kontinuerlig gjennomstrømning av varmluft når den ikke er i bruk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart igår klokken 11:47 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:47 Defroster i serie vil gi større luftmotstand og føre til mindre luft gjennom varmeapparatet slik at termosikringen løser ut. Disse må normalt resettes manuelt. Effekten av defrosteren vil også bli mindre grunnet motstanden gjennom varmeapparatet. Bedre alternativ er å bruke et fjernbetjent spjeld som veksler mellom uttakene fra defroster og varmeapparat og sender luften videre gjennom en felles luftekanaler. Men da vil man neppe kunne bruke defroster og varmeapparat samtidig. Du vil også trenge defroster med kun étt uttak, disse har lavere kapasitet enn de mest populære. Typisk 2-3 kontra 10kw. Og større luftmotstand. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart igår klokken 12:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:16 Mr. Albin skrev for 2 timer siden: Men så føles det litt meningsløst å bruke den når jeg har mye varme i motoren. Min erfaring er at EBERSPÄCHER Defroster 12V/2 Kw HELIOS 20 vrmer beder enn, Isotherm Defroster 10 kW på til Eberspächer D5 vannvarmer. Den beste varmeren jeg har i båten, er et varmeregister med vifte fra en gammer Ford transit koplet til motoren. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.