Kjetil-Fenix Startet 20 timer siden Link til dette innlegget Startet 20 timer siden Er det bare noe jeg tenker, eller er snittalderen på de som bruker båten til å feriere i økt med åra? Straks man komme litt mer enn småbåtavstand unna hjemmehavna, føler jeg at mange i nabobåtene er godt vokse, typisk par i 50-60-70 åra. Er jo selv passert 50, så er ikke helt ung lenger jeg heller.... Synes jeg ser det samme i havna om våren, når båten skal vaskes, poleres og ellers klargjøres, så er folk mellom 20-40 nesten ikke å se. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Har jeg ikke tenkt på før men flere ganger att båtlivet ikke er en multikulturel arena. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden I alderen 20-40 år er gjerne mange (for) opptatt med familieliv, småbarn og hyppige fritidsaktiviteter? Selv om det er nettopp når ungene er små de gode minnene på sjøen skapes, sånn sett er det jo leit når det blir slik. Gjerne folk som er 40+ har større barn og dermed bedre tid til båtpuss og båtliv? Det går mye tid på å ha barn som skal delta på alt mulig av aktiviteter, og antallet aktiviteter barn forventes delta på har nok muligens økt noe de siste årene. Da blir det dessverre mindre tid til båt. Når det gjelder båtliv og "multikulturellhet", enig, har også inntrykk av at folk fra andre kulturer, gjerne spesielt fra lengre sør og østlige strøk, har mindre drag mot sjøliv enn lengre nord. Heldigvis med unntak, selv om dette ikke er like vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Båtlivet med og uten seil er forgubbet iallfall i gjestehavner Gelcotkatedralene har tatt over. Sjelden å se snekker med unger som,leker, bader, barnelatter og fisker krabbe på bryggene Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden 2022-07-25 møtte vi Ali Baba i Cuxhaven, med unge norske damer ombord, de skulle krysse både Atlanterhavet og Stillehavet. Vi møtte båten flere ganger på vei sørover, ikke alltid med samme mannskap, men alltid med unge damer ombord, og så vidt meg bekjent lyktes de i sitt prosjekt. Så der er i allefall en punkterfaring på at det ikke bare er eldre gubber som driver med seiling :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Framtia Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden jeg tenker snittalderen på de jeg møter på regatta er rundt 55-60 år. Og det er dessverre veldig få jentebåter. Sist helg seilte jeg Onestar, 31 båter totalt og kun en av disse var damebåt. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
El barco de Sol Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Samfunnsutvikling ! Jeg tror den største gruppen er pluss 50. Jeg hadde amerikanske biler i en periode. Her var den største gruppen godt over 50. Jeg solgte alle amcars og det var ikke en under 50 år som var interessert. De yngre er vel opptatt med sitt og kan jo dra på båttur ved å bruke et program på pc? Med pc og apper reiser man rundt i hele verden og slipper havneavgifter. Trenger ikke løfte på fortøyningstau heller. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Jeg er veldig enig i at snittalderen øker blant båtfolk. Jeg tror samtidig det er generasjonen 50+ som ta skylden for det. Det å leke med vannet er i dag assosiert med fare. De å skru på en moderne båtmotor er assosiert med med fare for liten og stor. Det å bade er ofte assosiert med fare, dat kan jo være brennmaneter og skarpe skjell. Det å fortøye en båt er jo så vanskelig. Det kan jo være det ikke blir gjort ordentlig, og da blir det jo en ripe i den blanke blå båten og far blir sinna. Det å fiske i fra en ny båt er for mange utenkelig. Det å få en sei som blør på teaken hadde jo blitt tull. Osv Når jeg var liten så fikk vi som barn leke alene ved vannet. Jo av og til ble vi brent av manet, men det gikk bra. Av og til blødde vi på beina av rur på fjellet, men det gikk bra, selv om badesko ikke var oppfunnet. Av og til så løsna dreggen, båten gikk mot fjell, men det gikk bra. Det å få fisk var positivt. Det var jo mat, og blo var lett å vaske bort. Sum av alt dette så ble denne, litt krevende miljøet, en arena som VI mestret. En arena som gir glede, fordi det alltid har gitt oss mestring. Basert på dagens opplæring av kommende generasjoner, så vil dette fremstå som en skummel plass, som de ikke mestrer og vil gil liten glede. Slik jeg ser det nå, så er det vel først når barna har lagt seg i kabinen med smågodt og iPad at roen senker seg for far og mor. Det blir jo ikke båtfolk av å ligge i kabinen å spille fotballspill. For øvrig et spill som gir far og mor mer ro en om de skal ut å løpe. Dette synes heller ikke er gøy på sikt. De gleder seg til å komme hjem, dra på kjøpesenteret, bor det er vist trygt for mor… så jeg skjønner godt det er slik, og jeg tror ikke denne trenden kommer til å snu før foreldrene snur. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden så må vi ikke glemme at båtliv er forbundet med betydelige kostnader og det tar veldig mye tid. Ikke så enkelt for de yngre som skal betjene store boliglån og følge barna på mest mulig i fritiden. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
index Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Det har det vel egentlig alltid vært. Seilbåt er noe man skaffer seg når ungene blir store og man får tid til seg selv igjen. Med noen hederlige unntak da, det finnes jo både ungdommer og småbarnsfamilier i seilbåt. Men hovedtyngden er nok 50 pluss. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden 45 minutes ago, Framtia said: så må vi ikke glemme at båtliv er forbundet med betydelige kostnader og det tar veldig mye tid. Ikke nødvendigvis. Som en kjent nordmann sa, stor båt, store problemer - liten båt, små problemer. Og selv om foreldregenerasjonen ikke har kapasitet til å styre med egen båt, gjennomsnittsgubben har jo barn og barnebarn som med fordel kan være med på båtturer - eller som kan låne båten, dersom man har vært flink nok til å lære bort hvordan båten håndteres. Så er det også til en viss grad mulig å velge mellom "betydelige kostnader" og "veldig mye tid". Problemer som tar veldig mye tid kan man ofte sette bort til profesjonelle, og takket være Internett, søkemotorer og nå også AI-søkemotorer så har man alt av kunnskap tilgjengelig som man trenger for å få gjort ting. Men ja, "vi" må vel ta litt ansvar for at vi ikke drar inn unga mer aktivt. Her har jeg også svin på skogen - det har etterhvert utviklet seg til at jeg er eneansvarlig for alt av båtting, mens både kjerring og unger ofte sitter opptatt med hver sin skjerm eller andre fritidssysler. 14-åringen ville ikke engang bli med på årets sommerferie. Jeg burde bli flinkere til å engasjere dem, bli mer eksplisitt på hva jeg forventer av hjelp, men uten at det skaper negative opplevelser. Begrensing av skjermbruk er kanskje et stikkord her. Foreldrekontroll hvor skjermtid brukes som belønning kan kanskje være en god idé. Jeg minnes mitt første barn, han var i svært ung alder ganske ivrig på å hjelpe til med ting - men det ble jo ofte slik at han var mer i veien enn til hjelp. En god pappa bør ikke bli sint i slike tilfeller, en god pappa bør ta seg god tid til å involvere barna såfremt det ikke går ut over sikkerhet, selv om jobben da tar mye lengre tid. I etterpåklokskapens lys så har jeg nok sviktet litt som ung og stresset pappa. Her om dagen brukte jeg to timer på å forklare og veilede en ny kollega i stedet for å selv gjøre jobben på ca tyve minutter - så jeg har vel lært noe i løpet av de siste par dekadene. Jeg håper jeg får en ny sjanse med barnebarn etterhvert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
hanto1 Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Ikke bare for seilbåt , men overnattingsbåt generelt: Dagens unge må bruke ca 5 millioner på en vanlig bolig, dette i kombinasjon med at ( alt for) mange er tekniske analfabeter (som ikke kan noenting sammenlignet med handyman generasjonen som er noen tiår eldre ) Med presset økonomi og tidsklemme så velges båt bort, særlig seilbåt. Derfor er havnene fulle av gråhårete skrukketroll på min alder.. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Vi skal jo heller ikke glemme at vi her oppe i nord (Norge og i noe mindre grad også Sverige og Danmark) har hatt en unik posisjon sammenlignet med "vanlige" europeiske land, hvor båt har vært og er eksklusivt og for de få priviligierte som har - tilgang på kystlinje, og dermed både tradisjon og kunnskap - midler til båt, båthold og relativt begrensede og dermed dyre havnemuligheter I steinrøysa vår bodde de fleste i nærhet til en kyst, det var flust med både enkle og billige havnemuligheter de fleste steder, folk hadde nærhet til både tradisjonene og kunnskapene. Og mange fikk båtlivet inn av nødvendighet som en del av livet på kysten, også som næringsvei. Nå er vi nordmenn blitt mer som andre - vi bor mer og mer i byer, svært mange har ikke lenger naturlig kontakt med båtmiljøer selv om vi bor relativt kystnært. Og båtlivet er blitt dyrere og mer komplisert, i takt med våre krav til komfort. Og ikke minst - det er utallige andre gjøremål tilgjengelig på fritiden, svært mange av dem fantes ikke før. Så det er egentlig en naturlig utvikling at båtliv blir for de få spesielt interesserte, og at de gjenlevende av forrige generasjon(er) befolker havnene - med hårfarger i ulike sjatteringer fra grått til hvitt... Det er selvsagt unntak, men Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden hanto1 skrev for 1 time siden: Dagens unge må bruke ca 5 millioner på en vanlig bolig, dette i kombinasjon med at ( alt for) mange er tekniske analfabeter (som ikke kan noenting sammenlignet med handyman generasjonen som er noen tiår eldre ) Litt uenig at husene har blitt dyrere for "ungdommen". Min gamle far sa alltid, et hus koster 10 brutto årslønn er. Det stemmer i dag, og stemte for 50 år siden ca. Men jeg vil heller si i interiør, alle abonnenter, på tvkanaler, nett, telefoner, trenings-abonnement, ferier og annet drar opp. Men valg og prioriteringer endrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Ut fra hva båtbransjen mener er fremtiden er gubber definitivt ut når det gjelder kjøp av nye båter. (Gubbe: Snakker om fortiden, at alt var bedre før... ) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Før var det gode avskrivninger for lån, samt at folks kjøpekraft de siste år har blitt kraftig redusert. Prisene på bolig har jo økt mye mere enn hva lønnen har. Samme med diverse avgifter til det offentlige for å eie en bolig. Båtbransjen er jo avhengig at yngre folk kjøper nye båter ellers dør hele greia ut. Problemet i dag er jo at alt for få har økonomi til dette. Samme problemet har byggebransjen. Vi har for få millionærer. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Kanskje båtmagasinene bør ta sin del av ansvaret her? Jeg er 47, på jakt etter min første selveide båt (Pappa sin båt var god å ha), ungene begynner å vokse til (7 og 9 år nå). Vi kom litt seint i gang i livet, kan vi vel si - men nå er vi vel kommet der at ting begynner å "gå seg til". Stort hus ble kjøpt i 2019, vi har gode og trygge jobber med gjennomsnittlig lønn. Altså er vi vel der mange par i 30-årene er i dag (svigersøster følger 10 år etter og er en grei pekepinn sånn sett). Men når jeg åpner båtbladene, er det langt mellom artikler som tar for seg aktuelle båter. Siste skrik til 5-600 tusen og opp til mange millioner, får spalte opp og spalte ned. År om annet kommer det en bruktbåtspesial, men også der ligger fokuset i øvre skikt. Hvermannsens båt blir som regel ikke nevnt engang. På Båtens Verden ligger det nå en samlefane for "familievennlige turbåter". Her er lista pluss et kjapt google-prissøkt: Greenline 48 Fly - 7,5 mill Aquador 400 HT - 6 mill Princess V40 - 5-7 mill brukt Marex 440 Gourmet Cruiser - 9 mill Beneteau Swift Trawler 41 - 5-6 mill brukt Nimbus 495 Flybridge - 17,5 mill Og sånn går nu dagan. Hva med å fokusere litt mer på båter som er oppnåelige for Støres "folk flest"? Hva med å skrive mer om bruktbåter, om båtliv bestemt av sparekontoen? Selvfølgelig skal vi få lese om drømmeslott og mange tonn med blankpolert gelcoat - interessen skal tross alt fores - men til slutt må vi jo komme ned på den slitte teak-dørken igjen. Jeg må også si at jeg savner info om hva båtlivet egentlig koster. Om jeg kjøper en båt i mitt pris-segment med innenbords motor og aksling, hva kan jeg forvente det vil koste meg i året? Og som andre her har nevnt: tidsklemma tar oss. Vi må prioritere hva vi skal bruke fritiden til, og når både mor og far er i 100% jobb, ungene har aktiviteter (og i vårt tilfelle driver vi Fredagsklubben annahver fredag i Kirka), rekker vi ikke over alt. Men: jeg skal altså kjøpe båt. Det er håp for temaet i denne tråden - selv om det bare er 3 år til ungene synger "Hei Hurra for bamsefar...". JEG, derimot, er ikke en gubbe. Ikke om 3 år heller. Jeg identifiserer meg nemlig ikke som en! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Erik Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Om bord hos oss har i hvert fall gjennomsnittsalderen steget for hvert eneste år som er gått Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Schjell Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden 45 minutes ago, Vidar F.H. said: Jeg må også si at jeg savner info om hva båtlivet egentlig koster. Om jeg kjøper en båt i mitt pris-segment med innenbords motor og aksling, hva kan jeg forvente det vil koste meg i året? Eg er 46 år og har to ungar i samme aldersgruppe som dine. Kort fortalt så føler eg at det er mykje sant i det at den årlege kostnaden med båt er på rundt 10% av det båten er verdt, finanskost i tillegg.. Trur det er 10% som blir sagt om både småfly og superyachts, men i underkant av 10% snitt over åra stemmer bra for meg i allefall. Har en 36 fots seilbåt frå 2012 som er verdt alt mellom 1,2-1,5 mill vil eg anta, litt avhengig av svingninger i marknaden. Båtplass (15 tusen) Forsikring (20 tusen) Motor / seil utgifter (kor langt er eit tau? - eg har vel brukt ca 5 tusen på den vesle motoren min i snitt, men dei nye flotte seila mine kom vel på 200 tusen og skifte av pakninga på seildrevet 25 tusen....) Kalesjer / sprayhood / kapell (Nytt kvart 10 år kanskje - tippar det koster 50 tusen) Slipping - Koster vel ca 10-20 tusen når alt er slipt, mala og satt på sjøen igjen Generelt shit happens heile tida - 20 tusen i året på random greier ville eg tippa (ankervinsjer, autopiloter, kjøleskap, nye blokker & fall, etc...alt går sundt eller utslitt til slutt). Eg er typen som gjer det meste bortsett frå dissekering av motor sjølv og er ikkje redd glassfiberarbeid & gelcoat. Så en kan bruke masse meir enn 10% og masse mindre trur eg. Men om forfallet byrjar å tilta så er det vanskelig å hente seg inn igjen. Kort fortalt: Masse billigare å kaste pengar i eit indeksfond og leige en båt til 50 tusen i veka på sommaren enn å eige en båt. Men utruleg masse mindre gøy dersom en er glad i litt prosjekt gjennom heile året der en lærer nye ting og treffer nye folk heile tida. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden 47 minutes ago, Vidar F.H. said: Kanskje båtmagasinene bør ta sin del av ansvaret her? Jeg er 47, på jakt etter min første selveide båt (Pappa sin båt var god å ha), ungene begynner å vokse til (7 og 9 år nå). Vi kom litt seint i gang i livet, kan vi vel si - men nå er vi vel kommet der at ting begynner å "gå seg til". Stort hus ble kjøpt i 2019, vi har gode og trygge jobber med gjennomsnittlig lønn. Altså er vi vel der mange par i 30-årene er i dag (svigersøster følger 10 år etter og er en grei pekepinn sånn sett). Men når jeg åpner båtbladene, er det langt mellom artikler som tar for seg aktuelle båter. Siste skrik til 5-600 tusen og opp til mange millioner, får spalte opp og spalte ned. År om annet kommer det en bruktbåtspesial, men også der ligger fokuset i øvre skikt. Hvermannsens båt blir som regel ikke nevnt engang. På Båtens Verden ligger det nå en samlefane for "familievennlige turbåter". Her er lista pluss et kjapt google-prissøkt: Greenline 48 Fly - 7,5 mill Aquador 400 HT - 6 mill Princess V40 - 5-7 mill brukt Marex 440 Gourmet Cruiser - 9 mill Beneteau Swift Trawler 41 - 5-6 mill brukt Nimbus 495 Flybridge - 17,5 mill Og sånn går nu dagan. Hva med å fokusere litt mer på båter som er oppnåelige for Støres "folk flest"? Hva med å skrive mer om bruktbåter, om båtliv bestemt av sparekontoen? Selvfølgelig skal vi få lese om drømmeslott og mange tonn med blankpolert gelcoat - interessen skal tross alt fores - men til slutt må vi jo komme ned på den slitte teak-dørken igjen. Jeg må også si at jeg savner info om hva båtlivet egentlig koster. Om jeg kjøper en båt i mitt pris-segment med innenbords motor og aksling, hva kan jeg forvente det vil koste meg i året? Og som andre her har nevnt: tidsklemma tar oss. Vi må prioritere hva vi skal bruke fritiden til, og når både mor og far er i 100% jobb, ungene har aktiviteter (og i vårt tilfelle driver vi Fredagsklubben annahver fredag i Kirka), rekker vi ikke over alt. Men: jeg skal altså kjøpe båt. Det er håp for temaet i denne tråden - selv om det bare er 3 år til ungene synger "Hei Hurra for bamsefar...". JEG, derimot, er ikke en gubbe. Ikke om 3 år heller. Jeg identifiserer meg nemlig ikke som en! Er mange år siden jeg slutta å lese båtblader gitt!! og NEI!! folkebåten koster ikke 4 millioner! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tilplan Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Drømmebåten koster nok fort 4 millioner, men det finnes masse flotte brukte båter under millionen. Men i konkurranse med blankpolerte glis og alt annet vas en bruker tid til på skjermen, er ikke konkurransen lett. Drømmen er gjerne ikke å ut i egen båt. Samtidig så er det ikke få båter på sjøen en fin sommerdag, både med barnefamilier og de som er eldre. Sjøen vil alltid være attraktiv, men hvis en ønsker samme komfort som hjemme, og garantert finvær, er det nok bedre å bestille en all inclusive-pakke i syden. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Vidar F.H. skrev for 1 time siden: Kanskje båtmagasinene bør ta sin del av ansvaret her? 6 år gammel artikkel som presenterer ungdomsbåt i termoplast med 9.9hk til kr 72.899. Vil tro at selv for dagens konfirmanter er dette utenfor rekkevidde Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden 1 hour ago, Schjell said: Båtplass (15 tusen) Forsikring (20 tusen) (...) Nye seil koster jo også fort mellom 20k og 500k avhengig av hvor stor båten er og om man skal ha bleeding edge regattaseil eller "turseil". Seil kan vare i mange dekader dersom de ligger fint pakket inn i poser mesteparten av året og "luftes" i bris på bølgefritt hav av noen som kan seile et par helger i året, et par år ved hardt bruk - eller de kan slites ut på er par timer dersom de plutselig ruller ut av seg selv i storm. Det er ikke mange år siden jeg betate omtrent 100k for nye seil da de gamle var så utslitte at jeg ikke kom meg frem i motvind lengre, og de "nye" er allerede godt slitt, det er kanskje 20k med nautiske mil siden de ble byttet ut sist. På den andre siden, drivstoffutgifter og gjestehavnsavgifter listes jo ikke opp i regnestykket over, seilbruk er vel på sett og vis i samme kategori - det kan man se på som en brukskostnad heller enn en vedlikeholdskostnad. Det føles allikevel veldig mye riktigere å be gjester om å spleise litt på drivstoffet etter en båttur enn å be de om å spleise litt på seilkostnader :-) (Jeg avsporer tråden - igjen. Beklager. Det er visst hobbyen min) 1 hour ago, Schjell said: Eg er typen som gjer det meste bortsett frå dissekering av motor sjølv og er ikkje redd glassfiberarbeid & gelcoat. Så en kan bruke masse meir enn 10% og masse mindre trur eg. Men om forfallet byrjar å tilta så er det vanskelig å hente seg inn igjen. Dersom man inkluderer en liten symbolsk kostnad for "egeninnsats", så tror jeg 20% er et litt mer realistisk anslag enn 10%. Så kan man dra litt på det, det er ikke alt av vedlikehold som er like kritisk, og det finnes hjørner man kan kutte og innsparinger som kan gjøres. Avskrivninger må man regne med, uansett hvoriherdig man vedlikeholder. Ja, det er ingen tvil om at det koster å ha båt. Men igjen, stor båt, store kostnader, liten båt, små kostnader. Ungdommen har fint råd til båt om de kan ta til takke med noe som ikke er helt nytt og veldig stort. Regner man ut kostnad per time med båtbruk, så er det nok mange som betaler svært mye. Dette burde imidlertid ikke være noe stort hinder. Jeg kan i allefall på egne vegner si at jeg gladelig låner ut båten min til unga, så lenge de viser stor nok interesse til å tilegne seg kunnskapen som skal til med å bruke båten. Jeg tror ikke jeg er alene med å si at jeg ofte føler at unga i stedet for å bry seg om omgivelsene bare sitter der med hver sin skjerm og blir grinete dersom man gjør forsøk på å begrense skjermtiden. Vel, jeg føler at jeg har hatt litt suksess med "foreldrekontroll" på enheten og å belønne ungene med skjermtid i stedet for å straffe dem ved å ta fra dem skjermtid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Vidar F.H. Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Ingar skrev 13 minutter siden: 6 år gammel artikkel som presenterer ungdomsbåt i termoplast med 9.9hk til kr 72.899. Vil tro at selv for dagens konfirmanter er dette utenfor rekkevidde Yup, og du traff poenget mitt på hodet. Sånt er uoppnåelig for "folk flest", i alle fall i konkurranse med alle de andre prioriteringene. Og la det være sagt: det finnes mange her til lands som er bemidlet nok til å kunne ha og holde båter det øvre segmentet, og det er viktig at også den grupperingen "får sitt". Unner dem det av hele mitt hjerte! Men hvis båtmagasinene fortsetter å hamre ut artikler om våte drømmer (!!!), er de bare med på å fundamentere misoppfatningen om at båtlykken koster mer enn huset. Det samme må vel kunne påpekes til båtbransjen - når Hansvik og Rana ikke fulgte med i timen, gikk tiden fra dem (i kombinasjon med en haug handre faktorer, naturligvis), og det ble kroken på døra. Det nytter ikke å produsere noe som mannen i gata verken vil ha eller har råd til. I sin tid drev jeg et av Nordens største nettsteder hvor vi skrev produktomtaler og artikler relatert til PC-komponenter (siden het Overklokking.no, var en del av Hardware.no -nettverket som nå heter tek.no). Så jeg vet et og annet om hvordan man skriver artikler og hvordan man skaper interesse og nyskjerrighet. Båtjournalister: jeg driter i at du mener du tok det nye "elg i solnedgang" av artikkelobjektet, som du så tapetserer over 2 fulle sider i båtbladet, og så legger du til 2-3 KNØTTSMÅ intetsigende bilder. Jeg er heller ikke interessert i bilder med vidvinkeobjektiv som får en Pioneer 8 til å se gigantisk ut. Jeg _er_ derimot interessert i å se bilder nedi stuverom, bilder av en fyr som meg - 47, barnepappa, godt gift med tilhørende velstands- og ekteskapspondus - plassert på strategiske steder i bildene. Vær bananen for skala! Eller lær av Instagram-kjendisen "presten Per" (anbefales! Han er morsom!) og skaff 1-3 utstillingsdukker som kan plasseres rundt om. Skriv noe om ståhøyder, ræv-bredder og så videre. Og skriv om båtlivet slik vi ser det her på forumet: et tverrsnitt av befolkningen representert på kjøler fra attenhundreogbrødmangel, gjennom de glade 70-åra, de perfekte 80-åra og opp til i dag. Skriv om han som plukka sin tilårskomne Nidelv i atomer og bygde den opp igjen. Skriv om seifiske i en åpen 14-foter. Og skriv om de manglende krokene til ull-kapteinslua på brua i flaggskipet til trawlerprodusent X! Så kanskje gjennomsnitts-olsen, med hus, 2 elbiler, hytte i Røldal, 1,8 barn og bikkje, skjønner at båtlivet ER oppnåelig! Ja, kanskje litt-under-gjennomsnitts-olsen - The Hansens - ser at dette er et alternativ. Takk for oppmerksomheten. Det var godt å få det ut. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Ingar Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Vidar F.H. skrev 11 minutter siden: Men hvis båtmagasinene fortsetter å hamre ut artikler om våte drømmer (!!!), er de bare med på å fundamentere misoppfatningen om at båtlykken koster mer enn huset. Har vært tema så lenge jeg kan huske. Men likevel fortsetter båtbladene på samme kurs. @Vetle Børresen som står bak Båtens Verden, Norges nest største båtblad, kan kanskje forklare litt rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.