Korsfjord Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Jeg tror observasjonen til trådstarter er riktig, og årsakene tror jeg er sammensatt. En del mulige årsaker har blitt påpekt allerede. Jeg er nesten 50 år selv, og det er egentlig få jeg kjenner på egen alder som driver noe særlig aktivt båtliv, til tross for at vi bor i en kystkommune med rike tradisjoner for å være i båt. Og de som er yngre en nesten helt fraværende. Jeg kommer på noen flere mulig årsaker til "forgubbingen": - Mye fokus på å reise utenlands når man skal på ferie - Høye krav til komfort, vi er blitt for godt vant. Båter som tilfredsstiller kravene blir dyre både i innkjøp og drift. Rimelige båter er gamle. - Vansker med å skaffe båtplass. "Gubbene" holder på plassene. I min hjemmehavn for eksempel, er det båter som har lagt i ro i årevis uten å bli løsnet fra fortøyningene. Disse blokkerer jo for interesserte folk som venter på båtplass. Videre utbygging av havner er vanskelig eller kostbart. - Båtliv er kanskje ikke så trendy og får lite oppmerksomhet rundt omkring? Jeg tror ikke dette snur før det blir trendy igjen med båtliv i mindre båter som er rimelig i innkjøp og drift. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Seilbåt: en får mye bra seilbåt for en overkommelig pris hvis den kan hete Bavaria. Ganske god plass for størrelsen har de også, sammenliknet med dyrere båter. Her i huset stiger snittalderen for hvert år, men når 15-åringen får båtførerbevis, skal han jammen få prøve å ta den ut på egenhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Korsfjord skrev 1 time siden: - Vansker med å skaffe båtplass. "Gubbene" holder på plassene. I min hjemmehavn for eksempel, er det båter som har lagt i ro i årevis uten å bli løsnet fra fortøyningene. Disse blokkerer jo for interesserte folk som venter på båtplass. Videre utbygging av havner er vanskelig eller kostbart. Slike ting er fryktelig irriterende, men det kan løses. I pistolklubber er det krav om aktiv deltakelse, ellers mister man bæretillatelsen. Nå kan det være mange grunner til at båter blir liggende ubrukt. Å landsette en gammel sjøulk skal man ikke ta lett på - og noen bruker kanskje båten som "furtebu" - stikker ned i havna med avisa og koker en skvett kaffe i båten, mens man mimrer. Det må være rom for det også - inntil en viss grad. På et punkt må folk legge vekk egoet og innse at det er en tid for alt her i livet, selv om det nok koster litt. Det samme tenker jeg gjelder for folk som eier båtplass, men som ikke bruker den. Da bør båtforeningen ha anledning til å framleie plassen for å skaffe inntekt. Skal plassen stå tom i påvente av reparasjon eller kjøp av ny båt, må det varsles til foreningen - som kan leie ut plassen som gjesteplass. Slike regler kan være greie å få på plass. Nå er jeg ikke sikker på jussen i dette, men det må kunne løses. En siste utvei er jo å hente inn tilbud på utbygging, dele på antall eksisterende pluss nye plasser og øke prisen. Eventuelt si opp samtlige plasser, gi eksisterende eiere forkjøpsrett til plassen sin - men da til ny pris. Trussel om noe slikt burde frigjøre noen plasser av "bergsitterne". Man er tross alt best tjent med en aktiv båtforening der medlemmene faktisk BRUKER fasilitetene. Og det kan hende jeg tar fullstendig riv, ravende feil her. :) Jeg eier ikke båtplass selv - enda. Men snart... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tobixen Svart 30 minutter siden Link til dette innlegget Svart 30 minutter siden Hvem leser båtmagasiner nå for tiden? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.