Korsfjord Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Jeg tror observasjonen til trådstarter er riktig, og årsakene tror jeg er sammensatt. En del mulige årsaker har blitt påpekt allerede. Jeg er nesten 50 år selv, og det er egentlig få jeg kjenner på egen alder som driver noe særlig aktivt båtliv, til tross for at vi bor i en kystkommune med rike tradisjoner for å være i båt. Og de som er yngre en nesten helt fraværende. Jeg kommer på noen flere mulig årsaker til "forgubbingen": - Mye fokus på å reise utenlands når man skal på ferie - Høye krav til komfort, vi er blitt for godt vant. Båter som tilfredsstiller kravene blir dyre både i innkjøp og drift. Rimelige båter er gamle. - Vansker med å skaffe båtplass. "Gubbene" holder på plassene. I min hjemmehavn for eksempel, er det båter som har lagt i ro i årevis uten å bli løsnet fra fortøyningene. Disse blokkerer jo for interesserte folk som venter på båtplass. Videre utbygging av havner er vanskelig eller kostbart. - Båtliv er kanskje ikke så trendy og får lite oppmerksomhet rundt omkring? Jeg tror ikke dette snur før det blir trendy igjen med båtliv i mindre båter som er rimelig i innkjøp og drift. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Seilbåt: en får mye bra seilbåt for en overkommelig pris hvis den kan hete Bavaria. Ganske god plass for størrelsen har de også, sammenliknet med dyrere båter. Her i huset stiger snittalderen for hvert år, men når 15-åringen får båtførerbevis, skal han jammen få prøve å ta den ut på egenhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Korsfjord skrev 1 time siden: - Vansker med å skaffe båtplass. "Gubbene" holder på plassene. I min hjemmehavn for eksempel, er det båter som har lagt i ro i årevis uten å bli løsnet fra fortøyningene. Disse blokkerer jo for interesserte folk som venter på båtplass. Videre utbygging av havner er vanskelig eller kostbart. Slike ting er fryktelig irriterende, men det kan løses. I pistolklubber er det krav om aktiv deltakelse, ellers mister man bæretillatelsen. Nå kan det være mange grunner til at båter blir liggende ubrukt. Å landsette en gammel sjøulk skal man ikke ta lett på - og noen bruker kanskje båten som "furtebu" - stikker ned i havna med avisa og koker en skvett kaffe i båten, mens man mimrer. Det må være rom for det også - inntil en viss grad. På et punkt må folk legge vekk egoet og innse at det er en tid for alt her i livet, selv om det nok koster litt. Det samme tenker jeg gjelder for folk som eier båtplass, men som ikke bruker den. Da bør båtforeningen ha anledning til å framleie plassen for å skaffe inntekt. Skal plassen stå tom i påvente av reparasjon eller kjøp av ny båt, må det varsles til foreningen - som kan leie ut plassen som gjesteplass. Slike regler kan være greie å få på plass. Nå er jeg ikke sikker på jussen i dette, men det må kunne løses. En siste utvei er jo å hente inn tilbud på utbygging, dele på antall eksisterende pluss nye plasser og øke prisen. Eventuelt si opp samtlige plasser, gi eksisterende eiere forkjøpsrett til plassen sin - men da til ny pris. Trussel om noe slikt burde frigjøre noen plasser av "bergsitterne". Man er tross alt best tjent med en aktiv båtforening der medlemmene faktisk BRUKER fasilitetene. Og det kan hende jeg tar fullstendig riv, ravende feil her. :) Jeg eier ikke båtplass selv - enda. Men snart... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
tobixen Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Hvem leser båtmagasiner nå for tiden? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
skagenekspressen Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Tror som Korsfjord at krav/forventning til komfort er noe helt annet i dag. Men ønsker vi flere båter? Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Litt av utfordringen er att undommen ikke lærer å mekke og fikse service selv. Bilforhandlere gjør oss til idioter med tykke instruksjonsbøker der de 50 første sidene omhander at en ikke skal drikke bremseveske eller røre noe ting som helst, da ryker garantien. Folk bor i fjonge boliger uten ett eneste vertøy. Og nåde den som fikler med ett vannrør eller bytter en stikkontakt. I båtverden blir ting dyrt om en skal gjøre alt på verksted. Og når en ikke har vært å fiklet rundt om i motorrommet og gjort seg kjent, blir ennhelt hjelpeløs når den minste ting oppstår.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil-Fenix Svart 16.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September Mitt inntrykk er at det ikke er mangel på båtplasser. Tvert om, det lyses ut ledige plasser gjennom hele sommeren. Tror ikke det er så mye dyrere å kjøpe båt nå enn tidligere. Feks ligger det ute på finn.no en 37ft Bavaria fra 2001, med tre kabiner og ny motor med en prisantydning som er lavere enn prisen på Norges for tiden mest solgte bil. Mangle på tid vel ikke noe nytt. Unger har alltid vært i korps eller spilt fotball 8 dager i uka. Ellers svarer jo artikkelen under på mye av det vi diskuterer her: Study on the competitiveness of the recreational boating sector Final Report Client: DG Enterprise and Industry Rotterdam / Brussels, 24 November 2015 Side 17: The demand trends are also reflected in the age of the boat owners. The user demographics are drastically changing. In the last 10 years the average age of users more or less changed by 10 years from around 45 to 55 years. This means that basically no young boat owners entered the market. Reasons quoted by stakeholders are, apart from the overall economic crisis affecting Europe, a lack of available capital among the younger generation purchase recreational craft, but also a changing attitude of young people towards owning a boat (vis-à-vis using a boat). The problem for the sector is however that if people don’t start young, experience shows that they won’t start at a later age. According to industry representatives, to a certain extent this is countered by a trend towards more chartering. The above demand trend is also attributed to the phenomenon that today’s users of boats appear to be less willing to accept long preparation of their boating trips, constant maintenance or dealing with upcoming problems, leading to decreasing tendencies to own a boat and an increased growth demand for charters. They want to go to their preferred destination, have a boat ready and everything functioning throughout their holidays. In the past, boat owners took all these issues into account when using their boats.12 In the last years, sales of boats went down, but chartering went up, even though periods of charter were shortened. This trend was confirmed through the interviews with boating associations and charter companies. They stated that consumers spend less and less time on the boat and renting gaining popularity. Recreational boating is gaining popularity as a new type of spending vacations. 13 Chartering therefore endured the crisis rather Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September 2 minutes ago, Luske_Ludvig said: I båtverden blir ting dyrt om en skal gjøre alt på verksted. Og når en ikke har vært å fiklet rundt om i motorrommet og gjort seg kjent, blir ennhelt hjelpeløs når den minste ting oppstår.. Det har jeg sagt flere ganger ... som båteier så må man ha mange hatter ... snekker, rørlegger, elektriker, motormekaniker, og lista fortsetter. Sveising har jeg enda ikke lært meg, men jeg har behov for å lære meg det denne uka :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Traale Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Har klart å lære opp to av ungene til å like båtlivet ! Men som det står i den engelske teksten; hvis de ikke begynner tidlig er det mindre sjanse for at de begynner i det hele tatt. Vi som har vært på sjøen siden 70 tallet merker spesielt nedgangen i "bobåter" i uthavner. Og bobåt på 70 tallet var gjerne en Nidelv 24 ! I dag er kravene til bekvemmelighet mye høyere. De som er ute haster avgårde til en flytebrygge med strøm og restaurant.. Og går glipp av den magiske skjærgården vi har ! Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Flertallet er nok 50 pluss ja, men absolutt ikke bare det. Har en del år igjen til jeg er 50 selv og er ivrig seiler. Sønnen på 14 styrer snart hele showet på ferieturene, jeg drikker kaffe og holder i rattet mens han styrer seil, fortøyninger, fendere osv 😎 gleder meg til han er trygg nok til å ta båten ut alene med venner. Jeg har troa på at det betaler seg på sikt å aktivisere ungene fra de er små i arbeidet ombord, går selvsagt mye kjappere å gjøre tingene selv de første mange årene. Men så plutselig er en der at de er til kjempegod hjelp! Og jeg tror de ønsker å være med mye ledig fre enn om de er vokst opp som passasjerer. Det finnes topp familie seilbåter på finn.no til godt under 100k om en har litt moderate krav så innstegsbåtene trenger ikke koste millioner Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Ser det samme selv og tror det er økonomi som styrer det meste. hadde unge småbarnsfamilier hatt råd til en ok familiebåt uten å være redd for uforutsette utgifter og andre ting ville de vært ute på sjøen. Ikke alle, men flere enn i dag. jeg drømmer selv om en ok snekke eller i beste fall en nyere halvplaner på 27-30 fot. Men så kommer fornuften og sier at det er dumt. Går rentene opp igjen? Må huset(som var alt for dyrt) fikses? To unger i idretten koster fort 30-50000 inkludert alt. Osv.. kan fort hende jeg blir gammel og grå selv før jeg får en stor båt. Vi får se.. fordelen til de gamle og grå er vel at de kjøpte et hus til kanskje 5-10 ganger brutto årslønn. Og mens de betalte det ned lån har verdien 5-doblet seg. Så da har de vel råd til båt. det har nok vi også når lånet er litt mer nedbetalt. vi får se. Kanskje neste år.. det har jeg sagt siden jeg solgte gamlebåten i 2020.. har heldigvis en liten skjærgårdsjeep nå så vi kommer oss på sjøen. Kjøpte en jolle til ungene også, men motoren ble stjelt. Økonomien tillater ikke å kjøpe ny motor hvert år 🤣😅 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Lars H. Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Traale skrev 36 minutter siden: bobåt på 70 tallet var gjerne en Nidelv 24 ! I dag er kravene til bekvemmelighet mye høyere. Da jeg kjøpte min Saga 27 1986 modell i 1987 (som jeg har fremdeles) syntes jeg det var en STOR båt. At den ikke hadde varmtvann, et skarve 75Ah batteri, toalett uten dusj på 80 × 80cm og ikke gikk fortere enn 7knop gjorde ingen ting. Men for meg var det ren luksus. Jeg betalte forresten vel 300000 for den (1 år gammel). Det tilsvarer vel rundt 800000 nå. Les teksten fra reklamen for Saga 27 fra sent 70-tallet der ordene stor båt gjentas flere ganger og der Saga'n betegnes som en hytte på sjøen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Framtia skrev for 13 timer siden: jeg tenker snittalderen på de jeg møter på regatta er rundt 55-60 år. Og det er dessverre veldig få jentebåter. Sist helg seilte jeg Onestar, 31 båter totalt og kun en av disse var damebåt. Regattaseiling spesielt har dessverre blitt en "gubbesport" for godt voksne gutter. Båtene blir større og større, og hottere og hottere. Det er ikke SÅ mange år siden regattabåtene var vanlige familieseilbåter, om enn med noe tilpasning og råere seil. Nå er det fler og fler "regattamaskiner" som ikke egner seg spesielt godt til familieseiling om man er en famile på mer enn to. Og de koster så mye at en småbarnsfamilie ikke har råd til å henge med hvis de vil ha en båt som fungerer både på tur og i regatta. Bare se på Færdern, hvor antallet deltakerbåter går ned for hvert år, og båtene fra 70-, 80- og 90-tallet snart ikke er representert utenom enkelte klassebåter. Noen unntak er det jo, men vil man hevde seg så må man henge med på utviklingen. Flere jeg kjenner var tidligere med på Færdern fordi det var en koselig helgetur med kompiser eller kollegaer, men med den konkurransen og det utstyrsjaget som er nå har flere blitt skremt vekk fra denne regattaen. Det har blitt så seriøst. Det er konkurranse for alle pengene - god mat, gitar på kvelden(!) og familie/venner som koser seg sammen gjennom natta ser man bare unntaksvis om i det hele tatt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tobixen Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September 1 hour ago, Popeye70 said: Det er ikke SÅ mange år siden regattabåtene var vanlige familieseilbåter, om enn med noe tilpasning og råere seil For noen år siden hadde jeg en kollega (Italiener!) som var ivrig regattaseiler og snakket varmt om "Internasjonal Folkebåt" - som virket å være en ganske rimelig greie. Han mente det var viktig å ikke ha for tungt anker i ankerboksen. Jeg har litt andre prioriteringer selv, jeg ønsker å kunne sove godt og bekymringsløst for anker :-) Men ja, regattaseiling krever nok mer økonomi enn turseiling dersom man er "seriøst" interessert i regatta - dyre seil som slites fort, dyr båt, etc. Nå ser jeg jo at det vanligvis er ganske mange folk ombord i hver båt når det seiles regatta, dersom kostnadene fordeles på hele mannskapet blir det kanskje ikke så mye? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Popeye70 Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September tobixen skrev 40 minutter siden: Nå ser jeg jo at det vanligvis er ganske mange folk ombord i hver båt når det seiles regatta, dersom kostnadene fordeles på hele mannskapet blir det kanskje ikke så mye? You wish. De fleste hobby-teamene har en båteier som tar brorparten (dvs «alt») av faste kostnader og variable kostnader), og så deler man evt på alle/noen av kostnadene for den enkelte regattaen (mat, drikke, kanskje startavgiften). Mannskapet bidrar med arbeidskraft under regattaer og evt ved båtpuss. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September tobixen skrev 56 minutter siden: Nå ser jeg jo at det vanligvis er ganske mange folk ombord i hver båt når det seiles regatta, dersom kostnadene fordeles på hele mannskapet blir det kanskje ikke så mye? You wish. De fleste hobby-teamene har en båteier som tar brorparten (dvs «alt») av faste kostnader og variable kostnader), og så deler man evt på alle/noen av kostnadene for den enkelte regattaen (mat, drikke, kanskje startavgiften). Mannskapet bidrar med arbeidskraft under regattaer og evt ved båtpuss. tobixen skrev 56 minutter siden: For noen år siden hadde jeg en kollega (Italiener!) som var ivrig regattaseiler og snakket varmt om "Internasjonal Folkebåt" - som virket å være en ganske rimelig greie. IF er av de billigere regattabåtene, ja. svensk design, langkjølet og «bananfasong som så mange andre båter designet på 60-tallet. Den seiler ganske godt, men sliter på kryssen om det er motstrøm. Fun fact: Seiler du klasse med IF var det i hvert fall tidligere krav om bl.a. original bestikkskuff om bord for å unngå tilleggsstraff. Det er mulig det kravet er fjernet nå - det er rimelig vanskelig å finne en brukt bestikkskuff om du skulle mangle din… Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Arne2 Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September 8 hours ago, Kjetil-Fenix said: Tror ikke det er så mye dyrere å kjøpe båt nå enn tidligere. Feks ligger det ute på finn.no en 37ft Bavaria fra 2001, med tre kabiner og ny motor med en prisantydning som er lavere enn prisen på Norges for tiden mest solgte bil. Den største kostnaden med å ha båt, er vel lett å glemme vekk, det er jo kapitalkostnaden, hvis man har en litt større og dyrere båt. Hvis man hr en båt til 1 mill, så blir jo kapitalkostnaden, noe slik som ca 4-5.000,- pr mnd enten man tar pengene i fra sparekonto eller låner beløpet. En annen ting som koster, det er jo forsikring, og jo dyrere båt, desto dyrere forsikring. Inklusive forsikring, så er man vel raskt oppe i 6.000,- pr mnd i kapitalkostnad (?!) I tillegg til kapitalkostnadene så kommer jo driftsutgiftene, som følge av, leie av båtplass, årlig tur på land, drivstoff og generelt vedlikehold. Driftsutgiftene vil nok kunne variere ganske mye fra båt til båt, men med en båt som er i generelt god stand, så blir jo ikke dette veldig dyrt. Med gammel båt i forholdsvis god stand, så regner jeg vel med ca, ca 2.000,- pr mnd i samlet kostnad pr mnd. Når man har blitt litt "gammel og grå" så har man jo saktens råd til det, men den gang man var ung, så var vel fokus mer på å få endene til å møtes, pluss selvfølgelig alt det man kastet bort av penger på bil. Den gang så var jo liksom ikke båt eller seilbåt det nærmeste å fokusere. En annen faktor å ta med i regnskapet, det er jo hva man ville brukt av penger, i stedet for til båten, gjennom andre alternative aktiviteter i det samme tidsrommet som man brukte til båt, for eksempel til ferieturer og slikt. Hvis man er ung, så kan man jo for eksempel også ha muligheten til å bo i båt, mens man studerer. Tar man så med alle innsparinger så kan det jo være at båtholdet ikke lengre er "kostbart", men at det går med overskudd. Skulle jeg ha levd livet om igjen, så hadde jeg faktisk startet med seilbåt mye tidligere, og så hadde jeg vært "båtboer" og fått finansiert båten i løpet av studietiden. Er man ung og erstatter "husleie" og "bilhold" med "båthold", da er man jo kanskje raskt over i noe som gir overskudd. Når det gjelder Bavaria, så synes jeg løsningen med seilbåtdrev og spaderor, ser litt "skremmende" ut, men bortsett ifra det så gir jo Bavaria, en utrolig flott "leilighet eller hytte på vannet". Bortsett i fra disse to dyre komponentene, så ser den jo ellers ut til å være forholdsvis enkel å vedlikeholde. Kunne faktisk veldig godt ha tenkt meg en slik, om jeg skulle gått litt opp i månedlig og årlig kostnad. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Popeye70 skrev for 5 timer siden: You wish. ... Mannskapet bidrar med arbeidskraft .... og evt ved båtpuss. You wish Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Framtia skrev for 1 time siden: You wish Da er ikke båteieren streng nok, @Framtia. Foreningens ilandsatte skotte hadde, da han satset, et mannskap som hjelp til med rens/smøring av vinsjer og blokker, fiksing av elektronikk og alt mulig annet forefallende på organiserte dugnader 1-2 ganger i året. Om bord hos oss har hele mannskapet også vært eiere, så vi har tatt alle oppgaver sammen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lykke R Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September En båteier er aldri så ensom som de ukene på våren når båtpussen pågår, og har flest venner i i juli-august Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Lykke R skrev 5 minutter siden: En båteier er aldri så ensom som de ukene på våren når båtpussen pågår, og har flest venner i i juli-august It’s funny ‘cause it’s true. Dessverre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Indy Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September 10 hours ago, Popeye70 said: Regattaseiling spesielt har dessverre blitt en "gubbesport" for godt voksne gutter. Båtene blir større og større, og hottere og hottere. Enig i det første, men ikke så mye i det siste. I shorthanded, og kun der, har det blitt et lite miljø med nyere, relativt små, men hotte båter med eiere som satser litt. I mannskapsklassene har de større båtene blitt mer og mer borte, og det fins nesten ingen nyere, større regattabåter lenger. De som dominerer der er 20+ år gamle båter. Det er samme båter og skippere som vinner Skagen Race, Færder'n og Hollænder'n nå som det var for 10 år siden. Bortsett fra i shorthanded. Nå kommer det visstnok en ny XR-41 til Norge neste år, den er hot! Men jeg tror den blir en enslig svale i mannskapsklassene, og kommer til å konkurrere mot 20 år gamle Landmark'er. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September 46 minutes ago, Lykke R said: En båteier er aldri så ensom som de ukene på våren når båtpussen pågår, og har flest venner i i juli-august Litt rart at ingen har tid til å bli med på båtpussen ja.. men når våren og sommeren er der har de tid til å være med ut på sjøen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JanBanan Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Som en av de som gikk gradene tidlig og tilbake igjen fra skjærgårdsjeep 17ft -> Cabincruiser 30ft -> Seilbåt 42ft -> seilbåt 33ft -> bowrider 16ft med henger. Det koster rett og slett mer en det smaker, Vi er en vanlig familie midt i 40 årene med våre tilmålte ferieuker, kostnaden ved større båt er såpass at vi ikke syns det er verdt det, hverken i kostnad eller tid på vedlikehold selv om det har ett visst hobby element. Jeg konkluderer at jeg får 80% av båtgleden med en liten båt på henger jeg raskt kan ta i bruk på godværsdager, koster lite og er det lykkelige båtliv syns jeg. Det å våkne i en uthavn til en sol morgen er flott, eller ligge en høstdag med regnet plaskende på dekk er ett savn, men -Sjekke båt i uvær gjerne på kvelden. -Stadig nye ting som må byttes som koster. -Dugnader i båtforening -Vakt på sene nattestid i båtforening. -Betale båtplass. -Opptak og service koster. -Betale for forsikring. Er ting jeg ikke savner. Og tenker jeg meg godt om kommer jeg nok aldri tilbake til det heller. Og jeg tror nok mange yngre heller ikke ønsker alt dette, prioriteringene er annerledes, mange ønsker å reise som og koster rikelig, krav til komfort er annerledes, da jeg vokste opp var en 30ft båt stor, nå har den ikke god nok komfort. Man har sett samme utvikling på hytter med større og mer komfort, med en viktig faktor at hytter ikke er ett tapssluk på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Hadde jeg jobbet vanlig mandag til fredag og ikke rotasjons jobb med masse fri, så hadde ikke jeg heller brukt tiden på feriebåt, men heller hatt en solide skjærgårdsjeep å bruke når været var ok. Men med masse fri, så en kan ha 4x3 ukers fri i perioden slutten av april til start september, så blir det litt annet bilde, da en kan bruke båten mye mer å i lange perioder på lange turer. Da blir utgifter enklere å akseptere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.