pullerten Startet 16.September Link til dette innlegget Startet 16.September Noen som kan komme med tips om behandling av ubehandlet treverk under vann. Det er vel her snakk om både grunning og bunnsmaling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September Link til dette innlegget Svart 16.September Du kan vel starte med å fortelle båttype og om den går i fersk- eller saltvann. Ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
pullerten Svart 17.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September Det er en ny selvbygget "pram" som skal brukes i saltvann men også i ferskvann. Kommer til å ligge fortøyd på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Og treverket er . . ? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Det er vanskelig å behandle treverk under vann. Ta den opp og la den tørke;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Regner med at det er furu, og da er @Hakkannenen av gutta med erfaring. Jeg ville behandlet treverket med Ovatrol D1 og deretter grunning/maling og (mykt) bunnstoff. @indexbare fleiper, han kan bare plastikk som klør :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Hulda skrev 4 minutter siden: @indexbare fleiper, han kan bare plastikk som klør :-) Liker best det som klør ja! Metting med olje og deretter bunnstoff blir nok bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Støtter metting med penetrerende/impregnerende olje og så grunning, før bunnstoff😊 Vann vil alltid trenge inn i mer eller mindre grad, selv om trevirket er impregnert, men hvis det er impregnert (og man har gjort tiltak for å hindre at impregneringen blir vasket ut) vil det ikke trekke så mye vann at båten blir alt for tung. Samtidig, for større båter som går i saltvann (salt preserverer og kan dempe/hindre soppvekst) er det tradisjonelt sett også blitt praktisert å ikke impregnere nevneverdig under vannlinja, primært grunne og stoffe. Rett og slett fordi vannet alltid vil trekke inn, og hvis det stort sett er saltvann det er snakk om er det viktigere å lage en ytre barriere i form av grunning og bunnstoff for å hindre at mark og andre dyr tar bolig i treet. Det et med andre ord ikke nødvendigvis krise å ikke få impregnert tvers gjennom bordene så lenge båten går i saltvann, men for din del (regner ikke med prammen er så veldig stor) er det nok greiest å impregnere, med de fordelene det har. Spesielt siden du også tenker bruke båten i ferskvann, treets fiende. Prammen er (sannsynligvis) ikke større enn at du får impregnert mer enn godt nok med noen få spann med olje. Owatrol D1, Jotun Yachting Clipper 1 eller tilsvarende fungerer fint. Nå skriver du ikke type treverk eller tykkelse på bordene @pullerten, men disse oljene er såpass penetrerende at de kan trekke tvers gjennom treet, forutsatt bordene ikke er for tykke. Oljene kan eventuelt toppes med noen herdende strøk D2 eller Clipper 2 over vannlinja, for å unngå at D1/Clipper 1 vaskes ut av treet ved regn og ytre påvirkning fra vann/sjø. Disse herdende oljene/lakkene er forholdsvis myke og elastiske, dermed vil de til en viss grad bevege seg med trevirket. Bakdelen er at de ikke tåler veldig med slitasje, likevel tåler de langt mer enn f.eks. Benar, som er en enda mykere herdende olje/lakk. Den siste der er populær å bruke steder som ikke får nevneverdig mekanisk slitasje, da den (hvis riktig påført) er godt motstandsdyktig mot vær og vind over tid, til enkomponent å være. Under vannlinja kan du grunne med et par strøk med f.eks. Arcanol, før bunnstoff. Felles for overnevnte oljer er at de er "blanke", altså gjennomsiktige og ikke farger treet så mye. Litt mer gyllent preg kan du forvente, men dette skjer også i sammenheng med at trevirket i seg selv gulner i sola. Et annet, mer tradisjonelt alternativ, er tradisjonell oljeblanding, gjerne basert på rå linolje, men hvis ikke denne er tilsatt en form for soppdreper kan det lettere oppstå sopp i trevirket (hvis linolja blir brukt alene). Hvis du skulle ønske et mer tradisjonelt og mørkere utseende på prammen (og takler godlukta av tretjære) går det an å lage en blanding av rå linolje med litt tjære i til impregnering, for så å toppe med kokt linolje med tretjære i (tørker mer, kokt linolje vil herde/tørke mer enn rå). Tretjæra tørker i sollys, men kan likevel oppleves seig i varmen, derfor er slikt som tofter og tiljer oftest greiest å male. Ble gjerne mer enn du i utgangspunktet spurte om dette her, men det er nå så😄 Har du bilder av prammen? Alltid kjekt å se hva folk driver på med rundt forbi😀 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Linolje + jernmønje + (primer) + bunnstoff Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
index Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September enslagsgjest skrev for 8 timer siden: Linolje + jernmønje + (primer) + bunnstoff Det ville ha vært mitt valg også. Men rå linolje, ikke kokt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Rå linolje og maling er ikke verdens beste kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Lar du jernmønja herde ordentlig blir det ikke noe problem med bunnstoffet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
index Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Hulda skrev for 8 timer siden: Rå linolje og maling er ikke verdens beste kombinasjon. Der tillater jeg meg å være uenig. Rå linolje trekker inn og herder ikke. Den impregnerer treverket uten å tette porene. Og en linoljebasert jernmønje oppå denne sitter som støpt. Kokt linolje derimot er en herdende olje og bør kun benyttes som overflatebehandling. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Fattern satte inn noen vinduer (furu) med rå linolje. Jeg malte disse vinduene sist jeg var på fjellet. Etter en uke er malingen fremdeles klissete. Fattern døde i 1997. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Hulda skrev 20 minutter siden: Fattern satte inn noen vinduer (furu) med rå linolje. Jeg malte disse vinduene sist jeg var på fjellet. Etter en uke er malingen fremdeles klissete. Fattern døde i 1997. Det er bra . De vinduene kommer aldri til å råtne. Jeg håper du brukte linoljemaling, som ikke stenger fuktigheten inne i treverket? Den tørker sent, men den tørker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September index skrev for 2 timer siden: Den tørker sent, men den tørker. Det er nærmest en myte. Linoljemaling tørker i løpet av dager, ikke timer som moderne maling. Det moderne mennesket har tydeligvis ikke tid til å vente noen dager på å male neste strøk. Smør tynt med en stiv kost og jobb malingen godt inn i underlaget. Rå linolje er en prima grunning. Linoljemaling er i mange tilfeller overlegen moderne maling. Men det vil ikke Jotun at du skal vite. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Den gangen i min ungdom da jeg jobbet intest med trebåter av alle slag, var mantraet at man ikke satte inn treverket med rå linolje om det skulle overmales. Det samme gjalt for så vidt også tjære (kølatjære). Vi hadde nok av eksempler der skrogmaling boblet i solsteken. År etter år. Malingen jeg bruker på fjellet heter Tjæralin (eller noe i den duren). Koster en del mer enn 'vanlig' maling. Men funker helt utmerket inn- og utendørs. Tynnes med whitespirit. Så når den er klissete etter en uke innendørs, så sier vel det noe om rå linolje. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Hulda skrev Just now: Malingen jeg bruker på fjellet heter Tjæralyn (eller noe i den duren). Koster en del mer enn 'vanlig' maling. Men funker helt utmerket inn- og utvendig. Tjæralin burde fungere utmerket over rå linolje. Men det går nok noen uker/måneder før den oppleves som tørr. Jeg har malt noen hundre kvadratmeter med god gammeldags linoljemaling, og der bruker jeg 50% rå linolje i første strøket iht produsentens anbefaling. Og det sitter enn så lenge veldig godt. Jeg bruker også linoljebasert jernmønje på metalldeler, den fungerer ypperlig mot rust men trenger fort et par uker for å tørke. Så det er ikke helt som med plastmaling der man tar to strøk på en dag. Men det er vel ofte slik at det man bruker tid på det holder ofte desto lengre. I Sverige er det jo tradisjon for å mette trebåter med rå linolje, og deretter legge på et par strøk kokt linolje utvendig som lakk. Innvendig bruker man kun rå, for at treverket skal få puste og for å lette etterbehandlingen. Jeg har mye mer tro på dette enn den norske Owatrolløsningen, som består av mye white spirit og litt kinesisk Tung treolje. Linolje er et fantastisk produkt om man bruker det rett. Og bruker rett kvalitet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Jeg er enig i det du skriver. Men jeg husker med skadefyd de som satte inn robåtene med rå linolje og hvordan klærne klistret seg fast til toftene. Nesten så tofta ble med opp. Og hvor vanskelig det var å holde båtene rene innvendig. Og dette var årevis etter at behandlingen hadde funnet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.