tobixen Startet 12 timer siden Link til dette innlegget Startet 12 timer siden Jeg har havnet i en situasjon hvor jeg etterhvert har endt opp med ansvar for å self konstruere krybbe for båten, dette fortjener vel omtrent en prosjekttråd. Her er noen designtegninger: I prossesen har jeg vært nødt til å frekventere steder som dette for å få kjøpt materialer: Her er én støtte omtrent ferdigstilt (trodde jeg - i realiteten var det fortsatt mye gjenværende arbeid): Bakgrunn Som nevnt i et par andre tråder hadde jeg et uhell i Foca, Tyrkia for en måneds tid siden - men den historien hører hjemme i en annen tråd. Resultatet var at båten måtte opp på land igjen. Klimatisk sett skulle jeg helst være i Middelhavet vinterstid, men Tyrkia er utelukket, Hellas er mye byråkrati, antok det ville være dyrt, jeg hadde sendt masse mail og meldinger og de som gadd å svare skrev at alt av plass allerede var booket. Det var fortsatt minst ett potensielt sted på Paros som jeg burde ringt til, mange steder kunne kanskje vært mulig om jeg hadde ringt i stedet for å sende meldinger. Chios, et stenkast unna der jeg lå for anker, sendte melding litt for sent med en prisliste som egentlig var helt OK. I etterpåklokskapens lys burde jeg kanskje lagt ned mer innsats på å finne et sted i Grekenland - men jeg kjørte også et parallelt spor med å se etter muligheter i Bulgaria. En venn av meg stakk innom det stedet hvor jeg var oppe på land tidligere i år og spurte om jeg kunne være der, og fikk tommel opp. På det tidspunktet hadde jeg altså enda ikke fått noen reelle tilbud fra Hellas. Stedet i Bulgaria var relativt billig. Jeg vil ikke karakterisere det som noe pent eller trivelig sted - men det er et kjent sted, jeg vet hva jeg kommer til. Mange relevante butikker i området. Jeg har også opparbeidet meg et sosialt nettverk der. Dermed valgte jeg Marina Tortuga i Varna. Vennen min sendte melding om at kranbil var bestilt til 1. september. Dette er et veldig enkelt sted, man leier plass på land, det er omtrent alt man får - man må selv organisere kranbil, belter til kranbilen, krybbe, høytrykkspyler og det meste. Sist jeg var der, så ble båten tatt opp mens andre båter ble satt ut, så det var lett å få lånt krybbe eller støtter. "Hva med krybbe?" spurte jeg. Jeg fikk et inntrykk av at min venn ville organisere noe. Vedkomne kan sveise, og anslo at det ville ta et dagsverk å konstsruere støtter/krybbe til båten. Sjefen på marinaen anslo at det var et ukesverk. Jeg hadde allerede da satt meg i en ganske dårlig situasjon - heisekran bestilt, reservert plass på land, men helt avhengig av frivillig innsats fra en person jeg egentlig ikke kjenner så veldig godt for å få i stand en krybbe - og det uten noe som helst avtale, inkludert noe avtale om vederlag for tjenesten. En god del misforståelser og miskommunikasjon senere, og det gikk jo som det måtte gå - først ble heisekranen ombestilt til 3. september pga risiko for at jeg ikke kom frem i tide pga motvind, dernest ble heisekranen ombestilt to ganger til fordi krybben ikke var klar. Jeg er på land nå, men må fortsatt jobbe videre for å få i stand en konstruksjon som tåler vinterstormer. I etterpåklokskapens lys er det mye som skulle eller kunne vært gjort anderledes. Det enkleste ville uten tvil være å dra til Hellas - men for en som har gjort svært lite av metallarbeid før, så er det utrolig lærerikt å konstruere en krybbe. Det jeg ergrer meg mest over er nok at jeg ikke har greid å kommunisere klart og tydelig, med gjensidig forventningsstyring med vedkomne som jeg trodde skulle trylle frem en krybbe for meg. Jeg håper på å få tid til å poste mer om prosjektet i dagene som kommer. Neste punkt på lista nå er å kjøpe et sveiseapparat og prøve å lære meg enkel sveising. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Kanskje du finner noe nyttig her. Merk hakkene som er laget for å feste kjetting, både i platen øverst og nede på stativet: Kanskje det burde vært en dobling der støttene sveises inn? Tilsvarende klammeret øverst. https://www.maritim.no/batstotter Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Designeren planla å sveise på noen "ører" hvor man kunne feste kjettinger, bjelker eller lastestropper, men det ble ikke implementert. Min tanke er å koble sammen støttene jeg har nå med rør eller hjørneprofiler for å sikre at ingen av støttene beveger på seg gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Slike justerbare støtter er gull verd. Med litt flaks finner man slike på skraphandleren her for mellom 0.5 EUR og 1.5 EUR pr kg. De finnes i forskjellige varianter, noen er solide og tunge, andre er lette og tåler trolig mindre vekt. De fleste er rundt 2 meter høye - og det er 1.80 opp til vannlinja på min båt. Helt i akterenden av skipet fikk jeg skråstilt to slik at de passet inn uten kapping, de andre må kappes. I forgårs var jeg innom tre skraphandlere. Den første hadde en haug med diverse rør, tunge konstruksjoner og til og med en rull med piggtråd (jeg gjorde mitt beste, og lykkes med å ikke skrape meg opp på piggtråden) - og nederst så jeg et par-tre slike støtter. Jeg brukte 5-10 minutter på å prøve å grave én av dem ut før jeg gav opp for å besøke de andre to skraphandlerene. På den andre hadde de massevis av slike støtter - jeg fant meg den jeg mente passet best, gikk for å betale men fikk beskjed - "næhei, de der er reservert for en annen kunde" ellerno slikt. Den tredje hadde ikke slikt inne. Så da var det tilbake til stedet hvor jeg måtte flytte på tunge ting, grave, og unngå piggtråd. Men jeg fikk med meg en støtte til slutt. Transportmiddelet mitt er sykkel. Jeg har fått noe hjelp med transport, men ønsker helst ikke å plage for mange folk ... tidvis er jo tingene jeg skal ha lengre enn en liten bil, skitne, så det er ikke alltid stas å "slenge" slikt inn i en fin og nyvasket bil. Leie varebil eller bil med henger kunne vært et alternativ, men det er visst ikke så enkelt i Bulgaria, og da må man i tillegg vite eksakt hva man trenger og dedikere en dag på å kjøre rundt og lete etter ting. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Dette er første støtte - jeg trodde den var klar, men den var bare heftesveiset. (gummien her ble funnet i veikanten. Det er pakninger til lasterom til større fraktskuter) Da jeg senere fikk bilde av seks støtter trodde jeg at vi nesten var i boks. I virkeligheten var det ganske mye mer arbeid som gjenstod ... Rammen ble gjort justerbar ved å sveise en kort bolt på den med mutter. Så ble det sveiset en skrueskive på toppen av røret. Dermed hadde platen noe bevegelsesfrihet rundt tre akser. Designeren mente at toppen av innerrøret i de justerbare støttene var et svakt punkt, så det ble slengt inn et tynnere rør. Her ser man også skruskiven som er loddet fast. Så har jeg etterhvert lært at for å drille mer enn ett hull i stål, så trenger man noe bedre enn HSS, og man må være forsiktig så ikke drillen blir for varm. Jeg drillet tre hull @ 13mm diameter gjennom hver av disse forsterkningsrørene - seks rør og bakside/forside, det ble 36 hull tilsammen, en jobb som var veldig mye større enn hva jeg hadde forventet meg. Jeg fant til slutt butikken som solgte gode drillbits i alle mulige størrelser. Jeg tror siste runde med drillbits kostet meg mer enn hundre euro, men resten av drillingen gikk radig unna. (Litt reklame: designeren bak disse støttene heter Radi, når han ikke er steller i hagen jobber han som regel med båtvedlikehold på Kanariøyene, Mallorca, Bahamas eller USA. Han har jobbet i Norge tidligere, og ønsker gjerne oppdrag i Norge nå. Dyktig og løsningsorientert mann som kan sveise, men ekspertisen hans ligger i båtelektro og batterier). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.