tobixen Startet 18.September Link til dette innlegget Startet 18.September Jeg har havnet i en situasjon hvor jeg etterhvert har endt opp med ansvar for å self konstruere krybbe for båten, dette fortjener vel omtrent en prosjekttråd. Her er noen designtegninger: I prossesen har jeg vært nødt til å frekventere steder som dette for å få kjøpt materialer: Her er én støtte omtrent ferdigstilt (trodde jeg - i realiteten var det fortsatt mye gjenværende arbeid): Bakgrunn Som nevnt i et par andre tråder hadde jeg et uhell i Foca, Tyrkia for en måneds tid siden - men den historien hører hjemme i en annen tråd. Resultatet var at båten måtte opp på land igjen. Klimatisk sett skulle jeg helst være i Middelhavet vinterstid, men Tyrkia er utelukket, Hellas er mye byråkrati, antok det ville være dyrt, jeg hadde sendt masse mail og meldinger og de som gadd å svare skrev at alt av plass allerede var booket. Det var fortsatt minst ett potensielt sted på Paros som jeg burde ringt til, mange steder kunne kanskje vært mulig om jeg hadde ringt i stedet for å sende meldinger. Chios, et stenkast unna der jeg lå for anker, sendte melding litt for sent med en prisliste som egentlig var helt OK. I etterpåklokskapens lys burde jeg kanskje lagt ned mer innsats på å finne et sted i Grekenland - men jeg kjørte også et parallelt spor med å se etter muligheter i Bulgaria. En venn av meg stakk innom det stedet hvor jeg var oppe på land tidligere i år og spurte om jeg kunne være der, og fikk tommel opp. På det tidspunktet hadde jeg altså enda ikke fått noen reelle tilbud fra Hellas. Stedet i Bulgaria var relativt billig. Jeg vil ikke karakterisere det som noe pent eller trivelig sted - men det er et kjent sted, jeg vet hva jeg kommer til. Mange relevante butikker i området. Jeg har også opparbeidet meg et sosialt nettverk der. Dermed valgte jeg Marina Tortuga i Varna. Vennen min sendte melding om at kranbil var bestilt til 1. september. Dette er et veldig enkelt sted, man leier plass på land, det er omtrent alt man får - man må selv organisere kranbil, belter til kranbilen, krybbe, høytrykkspyler og det meste. Sist jeg var der, så ble båten tatt opp mens andre båter ble satt ut, så det var lett å få lånt krybbe eller støtter. "Hva med krybbe?" spurte jeg. Jeg fikk et inntrykk av at min venn ville organisere noe. Vedkomne kan sveise, og anslo at det ville ta et dagsverk å konstsruere støtter/krybbe til båten. Sjefen på marinaen anslo at det var et ukesverk. Jeg hadde allerede da satt meg i en ganske dårlig situasjon - heisekran bestilt, reservert plass på land, men helt avhengig av frivillig innsats fra en person jeg egentlig ikke kjenner så veldig godt for å få i stand en krybbe - og det uten noe som helst avtale, inkludert noe avtale om vederlag for tjenesten. En god del misforståelser og miskommunikasjon senere, og det gikk jo som det måtte gå - først ble heisekranen ombestilt til 3. september pga risiko for at jeg ikke kom frem i tide pga motvind, dernest ble heisekranen ombestilt to ganger til fordi krybben ikke var klar. Jeg er på land nå, men må fortsatt jobbe videre for å få i stand en konstruksjon som tåler vinterstormer. I etterpåklokskapens lys er det mye som skulle eller kunne vært gjort anderledes. Det enkleste ville uten tvil være å dra til Hellas - men for en som har gjort svært lite av metallarbeid før, så er det utrolig lærerikt å konstruere en krybbe. Det jeg ergrer meg mest over er nok at jeg ikke har greid å kommunisere klart og tydelig, med gjensidig forventningsstyring med vedkomne som jeg trodde skulle trylle frem en krybbe for meg. Jeg håper på å få tid til å poste mer om prosjektet i dagene som kommer. Neste punkt på lista nå er å kjøpe et sveiseapparat og prøve å lære meg enkel sveising. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Kanskje du finner noe nyttig her. Merk hakkene som er laget for å feste kjetting, både i platen øverst og nede på stativet: Kanskje det burde vært en dobling der støttene sveises inn? Tilsvarende klammeret øverst. https://www.maritim.no/batstotter Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September Designeren planla å sveise på noen "ører" hvor man kunne feste kjettinger, bjelker eller lastestropper, men det ble ikke implementert. Min tanke er å koble sammen støttene jeg har nå med rør eller hjørneprofiler for å sikre at ingen av støttene beveger på seg gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September Slike justerbare støtter er gull verd. Med litt flaks finner man slike på skraphandleren her for mellom 0.5 EUR og 1.5 EUR pr kg. De finnes i forskjellige varianter, noen er solide og tunge, andre er lette og tåler trolig mindre vekt. De fleste er rundt 2 meter høye - og det er 1.80 opp til vannlinja på min båt. Helt i akterenden av skipet fikk jeg skråstilt to slik at de passet inn uten kapping, de andre må kappes. I forgårs var jeg innom tre skraphandlere. Den første hadde en haug med diverse rør, tunge konstruksjoner og til og med en rull med piggtråd (jeg gjorde mitt beste, og lykkes med å ikke skrape meg opp på piggtråden) - og nederst så jeg et par-tre slike støtter. Jeg brukte 5-10 minutter på å prøve å grave én av dem ut før jeg gav opp for å besøke de andre to skraphandlerene. På den andre hadde de massevis av slike støtter - jeg fant meg den jeg mente passet best, gikk for å betale men fikk beskjed - "næhei, de der er reservert for en annen kunde" ellerno slikt. Den tredje hadde ikke slikt inne. Så da var det tilbake til stedet hvor jeg måtte flytte på tunge ting, grave, og unngå piggtråd. Men jeg fikk med meg en støtte til slutt. Transportmiddelet mitt er sykkel. Jeg har fått noe hjelp med transport, men ønsker helst ikke å plage for mange folk ... tidvis er jo tingene jeg skal ha lengre enn en liten bil, skitne, så det er ikke alltid stas å "slenge" slikt inn i en fin og nyvasket bil. Leie varebil eller bil med henger kunne vært et alternativ, men det er visst ikke så enkelt i Bulgaria, og da må man i tillegg vite eksakt hva man trenger og dedikere en dag på å kjøre rundt og lete etter ting. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September Dette er første støtte - jeg trodde den var klar, men den var bare heftesveiset. (gummien her ble funnet i veikanten. Det er pakninger til lasterom til større fraktskuter) Da jeg senere fikk bilde av seks støtter trodde jeg at vi nesten var i boks. I virkeligheten var det ganske mye mer arbeid som gjenstod ... Rammen ble gjort justerbar ved å sveise en kort bolt på den med mutter. Så ble det sveiset en skrueskive på toppen av røret. Dermed hadde platen noe bevegelsesfrihet rundt tre akser. Designeren mente at toppen av innerrøret i de justerbare støttene var et svakt punkt, så det ble slengt inn et tynnere rør. Her ser man også skruskiven som er loddet fast. Så har jeg etterhvert lært at for å drille mer enn ett hull i stål, så trenger man noe bedre enn HSS, og man må være forsiktig så ikke drillen blir for varm. Jeg drillet tre hull @ 13mm diameter gjennom hver av disse forsterkningsrørene - seks rør og bakside/forside, det ble 36 hull tilsammen, en jobb som var veldig mye større enn hva jeg hadde forventet meg. Jeg fant til slutt butikken som solgte gode drillbits i alle mulige størrelser. Jeg tror siste runde med drillbits kostet meg mer enn hundre euro, men resten av drillingen gikk radig unna. (Litt reklame: designeren bak disse støttene heter Radi, når han ikke er steller i hagen jobber han som regel med båtvedlikehold på Kanariøyene, Mallorca, Bahamas eller USA. Han har jobbet i Norge tidligere, og ønsker gjerne oppdrag i Norge nå. Dyktig og løsningsorientert mann som kan sveise, men ekspertisen hans ligger i båtelektro og batterier). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September Designeren hadde det bråttom ifbm en reise, og kunne ikke hjelpe til mer. Jeg fikk hjelp med å transportere prosjektet over til marinaen, tegnet kontrakt for leie av plass og tilgang til strøm, og fikk leid inn en mann som kunne sveise. Han kunne ikke engelsk, men vi jobbet forbausende effektivt sammen - av og til er det kanskje best å ikke kaste bort tid på å kommunisere for mye. Støttene var bare heftesveiset - nå skulle de sveises skikkelig. Designidéen var å putte noen stålplater rundt rørene i skjøtene for å kunne sveise uten å svekke rørene for mye. Designeren var allikevel ikke helt fornøyd med sveisingen. Rørene ble nok litt svekket. I en av støttene gikk sveisingen gjennom røret slik at innerrøret ikke kunne tas hele veien ned. Problemet løst med å kappe innerrøret, men det svekker jo også konstruksjonen noe. Støttene skal festes parvis til hverandre, sies det. Dette kan gjøres med kjetting, lastestropper eller bjelker/rør. For min del synes jeg det siste ser mest robust ut. Designeren mente først at det var en god idé å feste i allefall to støtter sammen før båten gikk opp - tross alt visste vi omtrentlige mål og kunne flytte disse støttene litt frem og tilbake. Senere mente han at det ville være en bedre idé å lage noen ører på støttene for å kunne feste lastestropper, kjetting, eller skru fast en bjelke. Jeg fikk nå allikevel laget noen bjelker på støttene for å kunne feste de sammen. På akterstøtten ble denne konstruksjonen laget. Det var i utgangspunktet en god konstruksjon, men problemene ble synlige så snart vi flyttet litt på den. For det første ... en støtte med tre føtter som står løst kan lett justeres slik at alle tre føttene er i berøring med bakken. Når bakken ikke er helt flat, så blir det i praksis umulig å flytte litt på en konstruksjon og ha syv berøringspunkter i bakken. Vi justerte litt på konstruksjonen og fikk det sånn omtrentlig til - men det ble jo rot igjen når båten kom opp og støttene igjen ble flyttet litt. Det var to andre problemet også med det, det kommer jeg tilbake til senere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Jeg er litt skeptisk til geometrien på de støttene dine, men det er vanskelig å se hele bildet før båten kommer på. Mine støtter ligner på de Maritim har. Det er to sidebein utover, og ett innover. Fire kontaktpunkter er jo en ulempe hvis underlaget er ujevnt. Men med dine støtter, som mangler bein utover, tror jeg det er viktig at topp-platen står mest mulig 90 grader på røret. Hvis platen kommer for høyt oppe på skroget, slik at den heller innover i forhold til hovedrøret , så vil du få en vippekraft. Den motvirkes jo av et stag til motsatt støtte. Men hvis båten presses til én side, så vil motsatt støtte ha liten last, og vil kunne skli. Et stag inn mot det kjølen står på er absolutt det beste. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September Du har et gyldig poeng i at dersom platene står litt høyere på skroget (og det gjør de), så medfører det en ekstra sidekraft som presser støtten utover. Støtteføttene som går innover hjelper ikke i det hele tatt mot dette. For å motvirke dette kan man bruke lastestropper, kjetting e.l. mellom støttene for å presse de innover. Så langt har vi koblet sammen støttene i front og midten med gamle riggtau, planen min er å sveise på noen metallstenger - men jeg har også kjøpt inn lastestropper dersom det blir for vanskelig med sveisingen. VInkel mot båten har stor betydning,. Dersom topplaten står helt vinkelrett på røret og tangerer båtskroget, så er det kraftmessig perfekt - all kraften fra båten vil da gå parallelt med røret og rett ned pw bakken. De to ekstra føttene har da ingen betydning utenom å få støtten til å stå stabilt mens båten løftes på plass. Jeg har lagt på noen ekstra støtter etter at båten kom opp fra land, disse er alle så rette som mulig. Jeg ble imidlertid oppmerksom på ett problem med dette når jeg installerte disse støttene: siden båten er buet, så betyr det at dersom topplaten forskyver seg i noen som helst retning, så øker avstanden til skroget, presset på støtten forsvinner, og den faller i bakken. Jeg har bare brukt treklosser mellom støtte og båt på de siste støttene som kom opp. Jeg hadde en tanke om å sage opp et gammelt bildekk og bruke gummi mellom båt og støtte for å øke friksjonen, men det ble med tanken - jeg (følte at jeg) hadde dårlig tid. Bakstøttene er nå det mest kritiske - de som er festet sidelengs med hverandre. på grunn av konstruksjonen på bildet over så står støttene helt normalt på båtens lengderetning, og det er ikke mulig å justere det - men båten er jo buet, så kraftvektoren fra båten går aktover (jeg skal poste bedre bilder av dette etterhvert). Sidestøttene på støttefoten gir noe støtte for disse kreftene, men det er ingen idéell sitasjon. Litt mer teori ... jeg er ingen ekspert på dette, så korriger meg svært gjerne om jeg tar feil! * Å støtte opp båten er ikke rakettvitenskap - ved lite vind så kan man om så støtte opp en seilbåt bare med å hamre inn planker/bjelker. * Støttene/krybba gir støtte for vertikale krefter (tyngde) og horisontale krefter (vind). * Mesteparten av tyngden skal hvile på kjølen. Båten tåler i utgangspunktet å stå med all vekta på kjølen. Jeg tror allikevel at det vil være fordelaktig at krybba støtter opp litt av vekta fra baugen og hekken. * Båten kan selvfølgelig ikke stå stabilt bare på kjølen. Uten annen støtte vil den tippe over. Det er altså essensielt med noe horisontal støtte, også på en vindstille dag. * Båten har et stort vindfang (særlig med masta oppe - jeg har planer om å ta ned rullegenoa om ikke annet), og blir det storm så kan kreftene mot sidene være formidable. Det er altså essensielt at den sideveise støtten er solid nok til å tåle mye vind. * Støttene må gå tilstrekkelig langt ut fra båten. Uansett hvor solid man lager krybba, er grunnflata for smal, så vil både båt og krybbe tipper over ved kraftig sidevind. Nå har jo seilbåter stort sett et ganskelavt tyngdepunkt, så dette er sikkert et sjeldent problem. Jeg aner ikke, men magefølelsen min tilsier at for en båt på min størrelse, så bør avstanden mellom krybbeføttene på styrbord og babord side være minimum tre meter. Vi beregnet 3.5 meter omtrent da vi designet opplegget. Nå som jeg har fått på plass to tometersstøtter helt i hekken så er det 5 meters avstand mellom disse på bakken. * Ved vind så vil båten vibrere. Dette kan føre til at støttene beveger noe på seg, derfor er det essensielt at de er festet sammen, enten gjennom en solid krybbe, eller i det minste med kjetting eller lastestropper. * Ved et kraftig vindkast fra én side, selv om støttene på le side holder stand, så kan støttene på lo side forskyve på seg når presset avtar for så å komme tilbake. For å være helt trygg på at ingenting forskyver seg bør man ha en solid krybbe, og ikke bare uavhengige støtter som er festet med kjetting eller lastestropper. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Henger ikke helt med her, skal kjølen stå på de tre klosseneSå burde bukkene hvert vridd 90 grader hvis dette er ST eller BB side støtter, Eller er det støtten til SB og BB side Er glad jeg hadde langkjøl, da jeg laget min krybbe til 17 tonn. hengslet nede og justerbar med stilarsjerør og klammer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September Nei, de murstenene som er på bildet er bare tilfeldig støy. De tåler ikke vekta av en seilbåt. Kjølen står nå på en planke. Det paret med støtter som er koblet sammen med en horisontal bjelke var ment (og har havnet) aktenfor kjølen. Det blir mer bilder ila dagen dersom jeg får tid. Jeg hadde en idé om å legge ned noe solid stål under kjølen, trolig under planken, og så kunne forankre støttene mot denne stålbiten - men fant aldri noe passende stålbit, og heisekrana kom så kjapt, det ble litt panikk. Folk spurte meg om nårtid heisen kom. Etter å ha ombestilt den noen ganger så ville jeg ikke bestille heis før jeg var helt sikker på å ha alt under kontroll. Bildene over ble tatt søndagen. Planen var å bestille heisekran mandags morgen og be de komme "til uka, så snart som mulig, men tidligst tirsdags morgen". Så fikk jeg beskjed "vi kan komme i dag kl 11". "Dét går ikke, jeg er ikke klar". "Ok, i dag kl 17". Jeg vet ikke, kanskje heisekrana hadde fått noe langtidsoppdrag, men jeg fikk det i allefall svært travelt med de siste forberedelsene før heisen kom. Da båten ble satt på land, så hadde jeg tre par støtter klar, hvorav ett par var festet til hverandre. Fra de andre par støttene fikk jeg festet noen lange diagonale rør som jeg hadde tenkt til å koble til forankringspunkt under kjølen. Vel, jeg har fortsatt planer om dét. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September 17 minutes ago, Roger jo said: hengslet nede og justerbar med stilarsjerør og klammer. Det er bra med trekantkonstruksjoner, og bra å ha støttene godt forankret under kjølen - men jeg synes de vertikale stillasrørene ser ganske tynne ut. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Jeg synes ihvertfall de midterste støttene burde kobles mot kjølblokkene. Kanskje en lang bjelke på bakken, som går under kjølen, og som skråstagene går til? Langskips jekkestropper eller lignende mellom støttene vil hjelpe noe på det du nevner om at kraftvektoren går akterover. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September 45 minutes ago, J-Å said: Jeg synes ihvertfall de midterste støttene burde kobles mot kjølblokkene. Kanskje en lang bjelke på bakken, som går under kjølen, og som skråstagene går til? Den lange bjelken glimret med sitt fravær da heisen plutselig kom mye tidligere enn hva jeg hadde ønsket - men jeg har noen stykker med stål under kjølen, planen er å sveise på noen stykker med stål parallellt med kjølen på hver side, og deretter sveise støttene fast i denne. Bilder kommer etterhvert. 48 minutes ago, J-Å said: Langskips jekkestropper eller lignende mellom støttene vil hjelpe noe på det du nevner om at kraftvektoren går akterover. Inntil videre har vi et gammelt riggtau til dette formålet, som går mellom aktre og forre støtter, og som er gjort ganske stramt. Planen min var å feste med stål, men vi får se hva jeg makter ... nå har jeg kjøpt en god del meter med jekkestropper. Jekkestroppene kommer med forutsetning om at støttene tåler krefter i den retningen man strammer. Midtstøttene de står midt på og skal hverken presses mot forover eller akterover. I slike tilfeller er det bedre å feste ting med f.eks. hjørneprofiler av stål, da forblir avstanden konstant uten å påføre noen ekstra krefter i noen retninger. Med stål og trekantkonstruksjoner kan man også sørge for at vinklene blir korrekt. Da vil støttene stå der man forventer at de skal stå, uansett hvor mange rykk og vibrasjoner været påfører båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September Her er noen flere fotos. Mitt primære oppholdssted i dagene før jeg kom på land: Her ser man riggtauet som forbinder forre og aktre støtter. Det er bare festet på styrbord side. Jeg skal se om jeg husker på å ta noen bilder fra babord side neste gang jeg er ute. Dette var stabilt nok til å holde båten oppreist i relativt lite vind. Jeg har sikret båten med noen flere støtter senere. Bilder kommer etterhvert. Her er aktre støtte, styrbord side. Det kan være en idé å få huket inn et ekstra støtterør på konstruksjonen for å få avlastet hovedstøtten, som nå står skjevt. Siden vi gikk tom for gummi er det brukt treklosser mellom båt og støtte. Hjørneprofilen på bildet er ikke festet - den er bare løst plassert mest mulig parallellt med kraftvektoren for å vise hvilken vei støtten burde pekt. Jeg antar at mesteparten av vekta fra denne støtta nå er på det aktre støttebenet. Det forre støttebenet er løftet noen cm opp fra bakken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September Under baugen min er det av ukjente årsaker en forhøyning av betong: Denne hadde vi bokstavelig talt ikke tatt høyde for. Støtten som skulle stå ved baugen på babord side ble rett og slett for lang. Dermed måtte det i all hast lånes en båtstøtte. Jeg er litt skeptisk til støtten som står der (ca midt på bildet), den tror jeg lett kan forskyve seg. Uansett skal den vekk - den er lånt, og må leveres tilbake før eieren skal på land. Jeg har valgt å ikke strekke noe tau eller lastereimer på babord side enn så lenge, da jeg er redd for at stramming av slikt kan føre til at støtten som står der kommer ut av posisjon. Dette er støtten som var ment å stå ved baugen - nå er den flyttet litt bakover slik at den går fri for betongklossen. Dette er litt asymmetrisk, da det ikke er noe tilsvarende støtte på andre siden. Jeg er litt usikker på om jeg bare skal la denne støtta stå der den er eller finne på noe annet - men jeg må bestemme meg i morgen, planen er å sveise det lange støtterøret fast i et forankringsbpunkt som sitter fast under kjølen. Dette er vel det så enkelt som det kan bli. Ett enkelt rør, hamret inn og en treblokk mot skroget. Men jeg føler meg ikke helt trygg på at den tåler vind og vær. Dette røret står ikke vinkelrett på skroget, men peker litt oppover. Dermed er det mulig å bruke en jekkestropp over mot motstående støtte for å stramme den opp. Dersom røret hadde stått helt vinkelrett på røret, så risikerer man at røret går i bakken i det man strammer opp jekkestroppen. Jeg kjøpte meg sveiseutstyr Her er min aller første sveis. Denne var enkel. To relativt tynne stålplater med relativt lite rust normalt på hverandre: Jeg var ganske fornøyd med resultatet. Denne "jobben" gjorde jeg i utgangspunktet bare for å prøve ut sveising, jeg hadde ikke noe større plan bak det ... men hvorfor ikke bruke det til noe nyttig? I starten av dette innlegget hadde jeg dette fotografiet - legg merke til at det er noe rot på venstre side: Dette "rotet" er en gråvannsslange fra båten som ledes inn i et rør - også har jeg stablet opp noen metallbiter og noe mursten for å holde røret på plass. Kanskje røret kunne holdes oppe bare ved å sveise T-stykket på? Det var en veldig mye vanskeligere jobb. Røret var rustent (vinkelsliper med flapdisk lå oppe i båten pga regnvær - av og til er jeg helt irrasjonell og bruker heller fem minutte ekstra på å krangle med utstyret jeg har tilgjengelig heller enn å ta turen opp stigen og hente vinkelsliper). I tillegg viser det seg at når man gjør en liten loddejobb på et solid kaldt rør, så kjøles sveiseskjøten ned for raskt og sprekker - og så sitter ikke ting fast allikevel. Pluss at man som nybegynner ofte ender opp med at metallet bare forsvinner i stedet for å smelte sammen. Men det er jo lærerikt uansett. Jeg endte opp med å bruke en del ekstra biter med stål og en bit av et tykkere rør der, før ting endelig satt - se der, bittelitt mindre rot og kaos: Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alphaman Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September bra du er oppe da hva er planen nå Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September I morgen tidlig skal jeg ut og leke med sveiseapparatet. Jeg har noen biter av stål under kjølen - disse tenkker jeg å feste sammen slik at det blir noe solid som kan brukes som forankringspunkt (dessverre hadde jeg bare noen tynne skinner tilgjengelig da båten kom opp ... jeg håper at det ikke ruster helt vekk før vinteren er over). Her er bilde av hvordan ting ser ut nå: Så følger jeg opp med bilder i morgen når jeg har fått gjort noe mer her. Jeg håper det blir bra, men jeg har jo omtrent tolv tommeltotter, så vi får se hva det blir til. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Litt mer sveising i dag, men tar meg en pause. Siden jeg fortsatt ikke aner noe om hva slags risiki jeg utsetter meg for har jeg på meg jakke mens jeg sveiser, og det blir fryktelig varmt etterhvert. Dessuten har jeg mange andre ting som må gjøres, hente klesvask fra vaskeri bl.a. Så, arbeidsflaten vises i siste bilde i forrige innlegg. Slik så det ut etter litt jobbing:  Det er ikke pent, men jeg tror det sitter. Just in case hadde jeg en bøtte med vann ved siden av meg, men jeg skulle nok også ha sørget for å fukte bjelken før jeg gjorde mitt beste med å sette fyr på den i stedet for etter. Jeg ønsker best mulig feste på rørene samtidig som at jeg sveiser minst mulig på dem, siden sveising svekker materialet. Dette er riktignok langt nede på røret, så ikke det mest kritiske stedet. Det tykke røret er jo det som er mest kritisk, men der loddet jeg på en del av røret som allerede var litt hevet fra bakken. Jeg har tenkt til å fortsette og feste alle støttene til denne forankringen. Gir dette mening? (Delspørsmål: holder sveisingen min, eller kommer sveiseskjøtene til å knekke av under den minste belastning?) Tanken er å sikre seg at føttene på støttene ikke kan bevege seg som følge av vibrasjoner eller kraftige vindkast. I tillegg tenker jeg å feste noen kantprofiler lengre opp på støttene, for å forsikre meg om at toppen av støttene ikke kan forskyve seg på noen måte. Fortsatt mye arbeid igjen ... rekker jeg det før jeg skal hjem, mon tro? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September tobixen skrev for 19 timer siden: Men jeg føler meg ikke helt trygg på at den tåler vind og vær. Det har du reett i. Her må du skru inn to halle smulteringer og sikkre med et tau opp til dekk og ta med en på andre siden opp til dekk. Har "Kjempegod" erfaring med at de ALTID detter ned. fårst på en side og så på den andre siden, Det samme med kiler som er slått inn, er de ikke sikkret detter de ut. Har du kakket vekk slaggen? Her ser ut som at mesteparten av larva ligger oppå Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September 1 hour ago, Roger jo said: Her må du skru inn to halle smulteringer og sikkre med et tau opp til dekk og ta med en på andre siden opp til dekk. God idé. Huff, enda flere arbeidsoppgaver før avreise. 1 hour ago, Roger jo said: Har du kakket vekk slaggen? Her ser ut som at mesteparten av larva ligger oppå Nei, ikke enda. Jeg tar det i morgen, går over med en liten hammer, stålbørst og flapdisc og prøver å få fjernet etter beste evne. Eller kanskje stålbørst på vinkelsliperen er en bedre idé. Jeg har enda mye å lære om sveising, men det er gøy, og jeg synes jeg får det til bedre etterhvert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Jeg jobbet til det ble mørkt nå, jobber fortsatt med skinner langs bakken for å forankre føttene på støttene. To og en halv støtte har jeg fått festet så langt, dette tar mye mer tid enn hva jeg hadde forventet. I tillegg skal jeg også ha noen hjørneprofiler i høyden for å være helt sikker på at toppen av støttene holdes på plass. Det hadde kanskje gått fortere hvis jeg hadde kjøpt nytt stål og fått det kappet i butikken etter mål - men det er middels langt til butikken som selger ferskt stål, og jeg har begrenset kapasitet på sykkelen. Skal se i morgen kveld hvor mye som gjenstår da, hva jeg trenger og måle opp. Det er min tro at tre par (altså seks) støtter som er godt nok forankret burde holde båten gjennom en storm. Nå har jeg 11 støtter, men mange av de er relativt enkle, og ingen er godt nok forankret enda. Det er mulig at jeg gir opp prosjektet med å forankre alle, og bare sørger for at minst tre par er godt nok forankret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September tobixen skrev for 15 timer siden: Eller kanskje stålbørst på vinkelsliperen er en bedre idé Har du en snekkerhammer bruk den enden som du trekker spiker med til å fjerne slagg, du ser med en gang om sveisen er OK.. Trenger ikke bruke tid på å hente nytt stål , fei over med vinkelsliper bare der du skal sveise, Husk briller. Det kan være lurt og betaler en for å holde øye ned båten "ringe sende bilde" og fortelle hvordan det det stå til etter første vind bølgen. har du ikke tynne skiver til vinkelkutteren til å kappe stål med, bare husk og legge vinkelsliperen pent fra deg så ikke bladet knekker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 21.September Link til dette innlegget Svart 21.September https://www.byggmax.no/slagghakke-rimac-p6478643 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September 4 hours ago, Roger jo said: Har du en snekkerhammer bruk den enden som du trekker spiker med til å fjerne slagg, du ser med en gang om sveisen er OK.. Ja, jeg tok runden i morges. De "gode fine" sveisingene mine hvor rikelig med smeltet stål hadde fått smeltet sammen forsvant nærmest da jeg kakket med hammeren, bare slagg alt sammen, mye som jeg trodde var festet var ikke festet og andre steder var det noen millimeter tykke metalltråder alt som holdt ting sammen. Nå begynner jeg å få litt panikk, mye som skal gjøres før jeg forlater. Skal prøve å ikke bruke tid på å oppdatere denne tråden før jeg har kommet meg vekk herfra :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 21.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September Jeg hadde en tanke om å starte med noen frittstående støtter, og så bygge en fin og solid krybbe ut av det, ved å sveise sammen støttene med stålrør, både i høyden og langs bakken, samt ha alt sammen forankret under kjølen. Jeg har en lei tendens til å ha et mål om å lage noe som er både fint og solid, men på grunn av manglende planlegging, manglende evner, overdreven optimisme, for lite tid, for lite materialer, etc, så blir det bare rot og kaos. Det positive er at jeg føler at jeg har en viss form for kontroll over rotet og kaoset nå. Jeg hadde tenkt til å unngå å surret ting sammen med tau, kjettinger og jekkestropper, men til slutt så blir det mye av det. De fleste støttene jeg har er justerbare, men jeg har også noen rør av fast lengde - bruk av jekkestropper eller andre strammemetoder virker å være en langt mer effektiv og sikker måte å få strammet opp disse enn å hamre inn kiler. Så er det dette med vinkel mot båten. Jeg har en del støtter med treklosser mot skroget, hvor støtten står helt normalt på båtskroget - jeg har kommet frem til at dette er lite optimalt, dersom trebiten beveger seg i hvilken som helst retning blir det mer slakk og de vil (som @Roger jopåpeker over) falle i bakken. Støttene har jo god vinkel mot bakken, så jeg bruker jekkestropper langt nede på støttene for å øke presset og dermed redusere risikoen for at klossene beveger på seg - men jeg har også planer om å bruke øyeskruer og tau (som foreslått over) for å holde klossene på plass. (og ellers, nå har jeg tolv støtter på plass, det er begrenset hvor mye vekt jeg kan putte på hver av støttene, det er ikke akkurat noe mål å løfte kjølen opp fra bakken). Det blir mer bilder og forklaringer senere. Må komme meg tidlig til sengs så jeg kan få unnagjort resten av arbeidet i morgen tidlig ... også har jeg en lang liste over andre ting som må gjøres før jeg forlater båten. Jeg kommer til å be alle jeg kjenner om å stikke innom og sjekke opp at alt ser bra ut nårhvis de tilfeldigvis passerer. Så får vi se hvor fort jeg kommer meg tilbake. Her er det (i motsetning til i Middelhavet) fire årstider, og risiko for betydelig nattefrost. Jeg tror ikke jeg rekker å frostsikre båten, så jeg må uansett ned hit igjen før det blir skikkelig vinter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.