tobixen Svart 22.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September For å illustrere dette med vinkler ("ja" indikerer retninger hvor det er fint å stramme f.eks. med jekkestropp, "nei" er retninger hvor man helst ikke vil at ting skal bevege seg): Øverst til venstre: Støtte står vinkelrett mot klossen. Dette gir i utgangspunktet optimal belastning bortsett fra at foten på støtten lett kan gli ut. Foten av støtten kan strammes med jekkestropp innover (mot støtte på motsatt side som ikke er tegnet inn). Øverst på støtten må man unngå bevegelser, enhver bevegelse på klossen og ting kan ramle sammen. Øverst til høyre: klossen står nå litt høyere på skroget. Støtten kan med fordel strammes innover både ved foten og toppen. Nederst til venstre: støtten står nå helt vertikalt vinkelrett mot bakken. Risikoen for at foten skal gli ut er lavest, men foten kan ikke strammes - enhver bevegelse av foten medfører ustabilitet. Nederst til høyre: klossen står litt for lavt på skroget ifht vinklingen på foten. Klossen kan fort gli nedover og ting raser sammen. Jeg har kommet frem til at situasjonen øverst til høyre er mest optimalt for støtter som står forran eller bak kjølen - klossen plassert litt høyere på skroget enn hva som kraftmessig er optimalt, og deretter jekkestropper over til motsatt side både ved foten og oppe langs skroget. Det fungerer også for støtter ved kjølen - jekkestropper ned til et forankringspunkt ved kjølen kan også sørge for at ting holder seg på plass. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 22.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September Nå er babord side relativt godt sikret. Jobbet iherdig med sveising i dag, prøver å sikre at særlig de enkleste støttene er godt forankret. Det føles som at jeg har fått litt bedre sveis på sveisinga, men klokka på veggen går i turbofart mens jeg holder på. Plutselig var det solnedgang, og jeg har fortsatt én støtte igjen på babord side pluss hele styrbord side. Hm. Hadde det enda bare vært krybbe/støtter på programmet for i morgen, så kunne jeg fått til noe bra. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 22.September Link til dette innlegget Svart 22.September Tenker du får sikre støttene med noen treskruer inn i skroget også Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September 21 hours ago, J-Å said: Tenker du får sikre støttene med noen treskruer inn i skroget også Synd det ikke er stålbåt, da kunne jeg bare sveiset støttene fast i båten. Så får jeg jo et avhendingsproblem også når båten skal sjøsettes ... men om krybba var sveiset fast, kunne jeg jo bare tatt den med meg på nye eventyr og latt den være der til neste gang båten skal opp :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September @Roger jo var det noe slikt du mente? Aldri sett noen som har noe lignende løsning, men det bidrar vel til å holde klossene på plass. Jeg er ikke helt fornøyd med vinklingen på den siste, men godt nok Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September Krybbeprosjektet er ferdig. Ble mye jalla i starten, men jeg synes jeg fikk kontroll på ting etterhvert - kommer med mer informasjon etterhvert som jeg får tid. Har fortsatt en liste med gjøremål før jeg kan ta kveld. Jeg tror vi overtenkte det litt i begynnelsen. Jeg tror egentlig at alt som skal til for å holde båten stabilt i relativt lite vind er tilstrekkelig antall metallrør av omtrent riktig størrelse, jekkestropper og treklosser. Det er ikke egentlig nødvendig med justerbare støtter eller støtter med støtteben. Jeg har brukt utrolig mye tid og krefter på dette prosjektet, i tillegg til at jeg har mottatt mange dagsverk med hjelp fra diverse folk her, så mange jeg skylder både en stor takk og en tjeneste. Rasjonelt sett skulle jeg heller betalt litt ekstra og tatt opp båten på et sted i Hellas hvor man ikke trenger tenke på krybbe eller støtter - alt i alt hadde det vært billigere. På den andre siden har dette vært utrolig lærerikt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September 12 hours ago, tobixen said: men om krybba var sveiset fast, kunne jeg jo bare tatt den med meg på nye eventyr og latt den være der til neste gang båten skal opp :-) Særlig nyttig når man kommer til den engelske kanal og Nederland, hvor tidevannsforskjellene er signifikante. Men, det er kanskje en bedre løsning å ha to kjøler på båten eller flatbunnet båt og utvendig kjølbord, slik det er på de tradisjonelle nederlandske båtene. Da trenger man heller ikke bekymre seg så mye om krybbe når båten skal opp :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 23.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September On 9/20/2025 at 5:32 PM, Roger jo said: Har "Kjempegod" erfaring med at de ALTID detter ned. fårst på en side og så på den andre siden, Det var noe jeg kom til å tenke på akkurat nå. Hypotetisk sett, med utgangspunkt i noen av de helt enkle støttene jeg satte opp, bare metallrør med et trestykke mot skroget, trestykket akkurat vinkelrett på skroget, og metallrøret banket inn med en trekile langs bakken. Ved vindstille vær så er jo alt helt perfekt. Treklossen utsettes for en kraft fra båten som kanselleres eksakt av en kraft fra støtten, og klossen beveger seg ikke noe sted.. Så begynner det å blåse. Det slår meg at vinkelen på kraftvektoren fra båten vil endres. Da får man en nettokraft på klossene, på le side vil klossen skyves oppver, mens den på lo side vil skyves nedover. Treklossen gir ikke så veldig mye friksjon, så de kan fort begynne å forskyve seg. Som nevnt tidligere, dersom klossene forskyves oppover eller nedover, så vil støtta falle. På noen av støttene - men ikke alle - så er dette løst ved at klossen står litt høyere på skroget. På ett par av støttene så er det jekkestropper både høyt og lavt på støttene, slik at klossene er i press nedover, og støttefoten er i press innover. Disse klossene vil ikke bevege seg noe sted. Alle støttene er sveiset fast nå slik at de forhåpentligvis ikke skal bevege seg så veldig mye - men konstruksjonen er kanksje ikke helt gjennomtenkt mtp effekten over (med at le klosser presses oppover og lo klosser presses nedover). Så har jeg i tillegg hyssingen som også skal bidra til at klossene holder seg på plass. Det er noe begrenset hvor mye kraft denne hyssingen tåler før den ryker - men jeg kan vanskelig forestille meg at denne kraftvektoren blir så enormt stor. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kallethekid Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Er det ikke mulig å feste treklossene til støttene på en ganske enkel måte? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September On 9/21/2025 at 9:56 AM, Roger jo said: Har du en snekkerhammer bruk den enden som du trekker spiker med til å fjerne slagg, du ser med en gang om sveisen er OK.. Her er verktøyet jeg stort sett brukte til denne jobben. Den puslete stålbørsten med en stusselig spiss for kakking fulgte med sveiseapparatet. (Joda, jeg har en bedre stålbørst om bord ett eller annet sted ... men det har blitt mye kaos ombord, stålbørsten skal normalt befinne seg i ett av de rommene hvor jeg hadde vanninntrengning). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September On 9/19/2025 at 10:42 PM, tobixen said: ... en gråvannsslange fra båten som ledes inn i et rør ... Jeg hadde besøk av et par ungdommer i noen dager, og som ungdom flest satte de pris på å kunne dusje hver dag. Så da kunne jeg se i praksis se at rørordningen fungerte som den skulle. Det er noe herk med vann som spruter ukontrollert ut av et hull høyt oppe på båten når den står på land. Særlig dersom forbipasserende skulle finne på å gå forbi. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September Krybba ble ferdigstilt i går. Jeg hadde tenkt til å be noen om transporthjelp, men kantprofiler er lett komprimerbart og jeg følte jo heller ikke behov for å kjøpe de tyngste de hadde i butikken - så det tok jeg lett på sykkel - sammen med en bursdagsgave fra Decathlon. Sluttresultatet, fra styrbord akter og mot klokka: Over: aktre styrbord støtte. Dette er et par justerbare støtter, men satt opp veldig simpelt. Mye vertikal støtte, ikke så mye horisontal støtte, men støttepunktet er trolig over tyngdepunktet, så da gir den vel noe beskyttelse mot velt allikevel. Disse støttene støtter omtrent køya mi - når hekken bare har "hengt"med nærmeste støttepunkt nært kjølen, så har jeg tidvis merket ganske mye vibrasjoner f.eks. ved vind i lufta. Med solide støtter her antar jeg at jeg kan sove bedre. Treklossen står helt normalt på skroget, dvs at treklossen kommer til á falle ut dersom den beveger seg i noe retning. Treklossen er til en viss grad sikret med hyssing. Idéelt sett skulle disse to støttene vært festet med fire kantprofiler, en relativt nært bakken, en relativt høyt oppe, og to i kryss. I stedet er de festet i underkant med en relativt stram lastereim, og i høyden med et flatt stykke metall. Skulle toppen av støttene finne på å bevege seg mot hverandre, så vil metallstykket her flekse. Ikke idéelt, men jeg regner med at det holder til jeg er tilbake. Med tolv støtter så skal dessuten båten teoretisk stå solid selv om seks av dem faller ned. Neste støtte ble festet med sin makker på andre siden før båten kom opp. Jeg har nevnt lengre opp at dette var en tabbe: Ifht båtens lengdekase, så ble støttenstående vinkelrett - men båten buer jo, så det ble feil vinkel mot båten. Presset fra båten går aktover, dette medfører et dreiemoment på støtten. Jeg har satt inn en vertikal skrånende kantprofil for å ta opp noe av kreftene fra båtskroget. Denne er så forankret i aktre støtte. Denne forankringen be litt jalla, men solid nok. Midtpunktet berørte bakken. Jeg prøvde å feste en stram snor mellom første og andre støtte på styrbord side, men støtten begynte å bevege på seg. selv etter å ha skrudd til støtten temmelig hardt så oppdaget at ingen av de bena på bukken var i berøring med bakken! Jeg hamret inn en trekile for å forebygge dette. Jeg har også strammet opp bunnen av støttene mot hverandre med et riggtau: Sammenkoblingen mellom støttene fungerer jo tilsynelatende meget godt, men det burde vært stål i stedet for tau langs bunnen, og dette burde kommet på plass etter båtløft for å få vinklene korrekt Det er ikke jeg som har laget disse hullene. I går fikk jeg besøk av en Ukrainer som hjalp til i et par timer, meget mer effektivt å jobbe med fire hender og to hjerner i stedet for én, og han var ivrig etter å ta over sveisingen, men etter et mislykket forsøk på å feste en støttebjelke her så tok jeg tilbake kontrollen over sveiseapparatet Neste støtte er en simpel greie, metallrør av fast lengde, trekloss som står løst mellom kloss og rør, Stammet opp vha jekkestropper og ved å hamre inn kiler langs bakken. Her er igjen klossen normalt på båtskroget, det hadde vært smartere å sette klossen litt høyere på skroget, da kunne man strammet opp med jekkestropp også på toppen. Legg merke til kantprofiler av nytt stål, med trekantfeste, dette er arbeidet som ble gjort i går. Jeg hadde opprinnelit en tanke om å ikke svekke røret ved å lodde rett på røret, men min ukrainske medhjelper så ikke noe grunn til ikke å la det være en liten sveis mellom kantprofil og rør. Det kunne også vært en idé å drillet et hull i "ermet" som er brettet rundt røret og så sveise metallermet fast i røret gjennom dette hullet. Denne støtta føler jeg at står fjellstøtt. Det er også noen av de mer solide støttene. Den er forankret til undersiden av kjølen, både med stålskinner, diagonalt rør og diagonalt tau. Stålskinnene er imidlertid ikke malt, så det er jo en risiko for at de ruster opp ila vinteren. En nabo fortalte meg at under kraftig pålandsvind så hendte det at hele området ble oversvømt med saltvann. Den femte støtten er den jeg tror kommer til å rase ned først. Vinkelen ble litt gal, treklossene står for lavt på båtskroget ifht foten - ref håndtegnet skisse over med påskrift "nei, nei, nei!". Jeg tror støtten allerede har beveget seg noen millimeter ila de siste dagene. Festepunktet for jekkestroppene burde nok også ha vært levere på støtta. Støtten kunne også med fordel vært forankret til skinnene som går under kjølen. Og da er vi kommet til baugen. Denne støtta er ikke med gummi og ikke forankret til kjølen, men jeg tror ikke den kommer til å bevege på seg - støttet opp både med stål og jekkestropper til motpart på andre siden. Denne har en god vinkel og er strammet opp med jekkestropper både i høyden og langs foten. Anker og kjetting tok jeg ned for å gi en ferskvannsskylling - men jeg burde nok flyttet det litt lengre vekk fra sjøen. Også burde jeg låst det fast ved å sveise en metallskinne fast til støttene i stedet for å bruke en sykkellås som kanskje er rusten og ubrukelig når jeg kommer tilbake. Nabvosttta på babord side er litt mer "jalla"> simpelt stålrør og kloss, holdt på plass med vinkling, jekkestropper høyt og lavt, samt hyssing og kantprofil. Det var noe som ikke føltes helt riktig ut når denne konstruksjonen med korte kantprofiler var sveiset fast - dagen etter ser jeg helt klart at det skulle vært minst ett til kort stykke med hjørneprofil her for å lage en slid konstruksjon. Dette er babord parnerstøtte til den støtta som kan rase ned på styrbord side. Det er en solid støtte. Froankringen til stålskinnene under kjølen er imidlertid noe jalla og kunne med fordel vært forbedret. Jekkestroppingen langs bakken vil jo feile så snart støtten på andre siden raser ned, men den er ikke essensiell. Her er partneren til den solide støtten på andre siden. Dette er "hovedstøttene", de er solide og står fjellstøtt. Tror jeg. Tredje støtte telt fra akter, babord side. I likhet med makker på andre siden er det simpel greie, og treklossen står normalt på skroget. Det er en viss asymmetri her. Jeg anså ikke behov for å strekke noe diagnoal hjørneprofil ned mot bakken her. Det utøves itt trekkraft med jekkestropp langs bakken. En annen asymmetri, mens jeg har brukt nye kantprofiler og trekantkonstruksjoner på styrbord side, så tok jeg det jeg hadde for hånden mens jeg jobbet med babord side - og det var stålskinner som ikke tåler kompresjonskraft. Støttene på styrbord side er altså støttet opp bedre enn på babord side. Og da er vi ved veis ende ... jeg har visst ikke tatt noe siste bide av babord støtte helt i akter. Enda en detalj. Når det regner ønsker jeg helst ikke at det skal bli vått der hvor båtskroget er skadet. Disse tapebitene sørger for at mesteparten av vannet drypper av i stedet for å følge langs skroget mot kjølen: Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Så en kuling/stormvarsel fra Varna Radio på Navtexen i morges, så da får du kanskje testet krybba? 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September tobixen skrev On 23.9.2025 at 9.25: var det noe slikt du mente Savner smulteringen eller har du forsinket hull i klossen. N Kan også borre inn 5 lange skruer og et par runder med gaffatape. Så klossen ikke stikker av. (ALLE støtteputer må sitte fast på støtten.) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 25.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September 3 hours ago, Bitteliten said: Så en kuling/stormvarsel fra Varna Radio på Navtexen i morges, så da får du kanskje testet krybba? 😊 De er flinke på å rope "ulv, ulv", regelmessige DSC-oppkall (som lager vedvarende uling fra VHF-radioen jeg har ombord, helt til jeg går inn og trykker på en knapp) selv for "near gale"-advarsler som gjelder på et begrenset område av svartehavet. Høyeste tall jeg ser på "wind" i Wind (over 6 forskjellige modeller) er vindkast på 27 knop. Det er relativt mye vind, men ikke nok til å flytte noen av støttene. Worst case kommer støtte nummer fem på styrbord side til å bli slakk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 25.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September 8 hours ago, Roger jo said: Savner smulteringen eller har du forsinket hull i klossen. Kan også borre inn 5 lange skruer og et par runder med gaffatape. Så klossen ikke stikker av. Aha. Hyssingen sørger for at blokka ikke kan forflytte seg særlig ifht båtskroget, men det er fortsatt en risiko for at røret sklir på treblokka. Jeg hadde planer om å lage noe smart her, men det ble med tanken. Mellom kloss og skrog er jo friksjonen litt begrenset, mellom enden på røret og treklossen tenkte jeg at røret kommer til å skjære seg litt inn og lage sitt eget spor - men blir det særlig kraftige vibrasjoner eller så mye press på den ene siden at presset totalt forsvinner på andre siden så ja, røret kommer til å falle i bakken. Fire eller fem skruer fro å holde røret på plass kunne vel ha gjort nytten. Jeg får se, kanskje jeg drar tilbake i november allerede. Etter min mening er november en trasig måned å oppholde seg i Norge - det kan umulig være særlig mye værre i Varna, selv om boligen er opp en skrøpelig stige og med suboptimale toalettfasciliteter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alphaman Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September hva er skader på båten og hvordan skal de fikses Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Sâr på skroget under vannlinja styrbord side, med vanninntrengning ett sted. Jeg lar det stå og tørke, senere plaster jeg med epoksy og glassfiber. Mistet noen cm av roret, lapper på med skum og glassfiber. Røret har opplevd ganske sterke krefter sidelengs, men roraksen ser rett og fin ut Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Første prøve overstått - båten står trygt, og alle støttene (inkludert den som har feil vinkel) står stramt og solid etter uværet som har herjet både i Middelhavet, Svartehavet og Norskehavet. https://www.facebook.com/share/r/19tkrZwQAH/ (Jeg får en innloggingsside som jeg ikke blir kvitt på mobil, men på laptopen er det en X man kan krysse for å se videoen) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.