wilma Startet 18.September Link til dette innlegget Startet 18.September Av flere grunner har jeg etterhvert begynt å få en mistanke til at kompressoren på babord motor ikke slår inn. Men er ikke sikker. 2000 KAD 44. Grunnen til dette er flere. Ved kaldstart ser babord motor ut til å ryke mer enn styrbord. Ved turtall over 2000 virker det som den soter mer. Ved en anledning ga jeg bånn gass og båten dro gradvis mot babord. Så da at turtallet var høyere på styrbord motor enn på babord. Ja, det skal vel låte litt fra de, men hver eneste oppstart i sommer har foregått fra fly og da hører jeg ikke motorene uansett. Er det noen enkel måte å teste kompressoren, og hva kan sjekkes? Har ingen feilkilder og er usikker på om jeg hører noen lyd. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 18.September Link til dette innlegget Svart 18.September Du vil jo høre om de slår inn når du kjører opp turtallet i fri eller hver motor hver for deg Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 19.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September @ohio Jeg synes egentlig ikke jeg hører noe kompressorlyd fra noen av motorene, men pga det fine været i sommer har all kjøring foregått fra flybridge, og da hører jeg ikke annet enn vindsus . Såvidt jeg har forstått er det EDC som styrer innslaget, og det er etter behov? Vil det da si at ved rolig kjøring og ved rolig pådrag vil nødvendigvis ikke kompressoren slå inn. Uansett får jeg vel ikke mer enn 1500 o/min i fri, og det er vel for tidlig for kompressoren, mener å ha lest rundt 1700 o/min før innslag, men uansett styrt av EDC. Det jeg skal gjøre er og følge litt med på styrbord motor, om jeg merker noe kompressor. Etter å ha lest litt om dette slo det meg plutselig at årsaken til mer røyk ved kaldstart og turtall i 2XXX området kan da være at kompressor ikke slår inn. Altså at det blir for mye diesel i forhold til luftmengden, og at det kan forklare røyken. Ved rolig og jevnt pårdrag ender begge motorene opp på ca 3800 o/min, så turboene virker i hvertfall. De har forsåvidt bare gått 100 timer siden de ble byttet våren 2023. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 19.September Link til dette innlegget Svart 19.September Kompressor slår jo inn når du starter med kald motor også. For å få opp tempratur på motor. Du får ta med en kompis på båttur, så får du se om de slår inn på 1700 omdr +- Burde jo høres for det bråker endel.. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September Da har jeg forhåpentligvis løst problemet 😊 Har googlet, søkt info på utenlandske forum og nilest instruksjonsmanualen for EDC systemet. Forberedte meg for diverse feilsøk, men startet med og sjekke sikringene og det var bra, for de var defekte. Men avlesing av feilkoder på begge motorer viste 1.1, altså ingen feil. Yes, satte i nye sikringer, startet opp......og ingen av kompressorene slår inn. Hmm, sjekket sikringene på nytt, begge var hele. Hadde som sagt ingen feilkoder, men utførte sletting av feilkoder på begge motorene. Startet motorene på nytt, og jippi. Begge kompressorene slår inn og holder det gående til motortemperaturen når 40 grader. Da koblet de ut og det ble (nesten) stille. Skjønner nå hva dere mente med lyden fra kompressor...🙄 Mistenker egentlig at kompressorene har vært koblet ut med vilje, for jeg har etterhvert forstått at forrige eier har stort sett bevegde seg rundt i lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Bravo Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 20.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September @ohio 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 20.September Link til dette innlegget Svart 20.September Så bra👍 🥳 Det er mange som legger inn brytere på kompressor, hvis de ligger mye i det turtallet som de slår inn. For eks, ved mye sjø og hvor man ikke kan ligge i plan. Da er det greit å slå de av. Slitsomt å høre på og sikkert bedre for kompressor i lengden.. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 22.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September Ny oppstart i går. Kompressorene slo inn ved oppstart og holdt det gående som de skal til motorene oppnådde 40 grader. Og kanskje det beste, betydelig mindre røyk ifbm kaldstart Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.