Jump to content

Kan det være at kompressoren på den ene KAD44 motoren ikke slår inn?


wilma

Recommended Posts

Av flere grunner har jeg etterhvert begynt å få en mistanke til at kompressoren på babord motor ikke slår inn. Men er ikke sikker. 2000 KAD 44.

 

Grunnen til dette er flere. Ved kaldstart ser babord motor ut til å ryke mer enn styrbord. Ved turtall over 2000 virker det som den soter mer. Ved en anledning ga jeg bånn gass og båten dro gradvis mot babord. Så da at turtallet var høyere på styrbord motor enn på babord. 

 

Ja, det skal vel låte litt fra de, men hver eneste oppstart i sommer har foregått fra fly og da hører jeg ikke motorene uansett.

 

Er det noen enkel måte å teste kompressoren, og hva kan sjekkes? Har ingen feilkilder og er usikker på om jeg hører noen lyd.

Link to post

@ohio Jeg synes egentlig ikke jeg hører noe kompressorlyd fra noen av motorene, men pga det fine været i sommer har all kjøring foregått fra flybridge, og da hører jeg ikke annet enn vindsus :smiler:. Såvidt jeg har forstått er det EDC som styrer innslaget, og det er etter behov? Vil det da si at ved rolig kjøring og ved rolig pådrag vil nødvendigvis ikke kompressoren slå inn. Uansett får jeg vel ikke mer enn 1500 o/min i fri, og det er vel for tidlig for kompressoren, mener å ha lest rundt 1700 o/min før innslag, men uansett styrt av EDC. Det jeg skal gjøre er og følge litt med på styrbord motor, om jeg merker noe kompressor.

 

Etter å ha lest litt om dette slo det meg plutselig at årsaken til mer røyk ved kaldstart og turtall i 2XXX området kan da være at kompressor ikke slår inn. Altså at det blir for mye diesel i forhold til luftmengden, og at det kan forklare røyken.  Ved rolig og jevnt pårdrag ender begge motorene opp på ca 3800 o/min, så turboene virker i hvertfall. De har forsåvidt bare gått 100 timer siden de ble byttet våren 2023.

Link to post

Da har jeg forhåpentligvis løst problemet 😊

 

Har googlet, søkt info på utenlandske forum og nilest instruksjonsmanualen for EDC systemet. Forberedte meg for diverse feilsøk, men startet med og sjekke sikringene og det var bra, for de var defekte. Men avlesing av feilkoder på begge motorer viste 1.1, altså ingen feil.

 

Yes, satte i nye sikringer, startet opp......og ingen av kompressorene slår inn. Hmm, sjekket sikringene på nytt, begge var hele. Hadde som sagt ingen feilkoder, men utførte sletting av feilkoder på begge motorene. Startet motorene på nytt, og jippi. Begge kompressorene slår inn og holder det gående til motortemperaturen når 40 grader. Da koblet de ut  og det ble (nesten) stille. Skjønner nå hva dere mente med lyden fra kompressor...🙄

 

Mistenker egentlig at kompressorene har vært koblet ut med vilje, for jeg har etterhvert forstått at forrige eier har stort sett bevegde seg rundt i lav fart.

20250920_183907.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...