Jump to content

Hvilken kartplotter til snekke?


bao

Recommended Posts

Har god erfaring med Geoanav plottere med Navionics kart.

 

Til deg vil jeg tro at en Geonavn 6 Sunshine passer bra. Er ikke sikker på hva de koster nå, men tro det ligger innefor ditt budsjett (12-13`) med kartbrikke.

Siden du har "åpen" båt er det stor fordel med skikkelig dagslysskjerm.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garmin 182Ci eller 192Ci. 182Ci gikk ut for et par år siden - men det finnes restlager visstnok. 192Ci er i ferd med å bli erstattet - tror det kommer erstatter til 06 sesongen. Burde kunne skaffes billig, og plotterne er bra. Et litt billigere alternativ er 172Ci, men skjermen er kanskje litt liten?

Link to post
Share on other sites

Hvilken Kartplotter ?

Skal annskaffe meg kartplotter nå i vår til snekke på 25'. Hva passer best?. Pris opp til 12-13.000.

 

Takk for alle svar ang. produksjon av Fram 25.

Hei.

 

Anbefale ny type Navman Trackfish 6500 c-map Max 5" tommer plotter. Den kan også to delt ekkolodd/kart i plotter.Tror den vil koster under 10.000kr.Lykke til.

Jeg har Navman tracfish 6600 et år gammel. Meget fornøyd. :yesnod:

At-le :wink:

https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1652/2005_1125I...um___Small_.JPG

Redigert av at-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken Kartplotter ?

Skal annskaffe meg kartplotter nå i vår til snekke på 25'. Hva passer best?. Pris opp til 12-13.000.

 

Takk for alle svar ang. produksjon av Fram 25.

Jeg har b enyttet flere kartplottere opp gjennom årene og synes stort sett de fleste har vært gode.

 

Jeg vil anbefale deg å starte med å vurdere hvor du skal ferdes. Dette vil være avgjørende for hvilke kartområder som skal dekkes. Deretter kan du undersøke hvem som har gode dekninger av områdene til akseptabel pris.

 

Når du har funnet kartområdet kan du eksempelvis se på tilbudene fra Seatronic:

http://seatronic.no/

 

Dersom du ringer Seatronic og spør etter Ketil vil du få snakke med en entusiastisk og kunnskapsrik fagmann som vil kunne rettlede deg innenfor et stort utvalg av kartplottere.

 

Selv har jeg ønsket å ha store kartutsnitt på en kartbrikke og har derfor stadig vært "nødt" til å oppgradere kartplotterne med stigende prosessor-hastighet. At du har snekke er ingen begrensning for dine farvannsområder, men som sagt: farvannsområdet gir etter min erfaring et greit utgangspunkt for hvor "kraftig" kartplotter du trenger.

 

Om du i dag velger kartplotter med C-map eller Navionics eller Blue-chart kommer stort sett ut på ett.

 

For ett år siden var nok C-map mest nøyaktig, siste oppdateringer for Navionics tyder på at de bruker samme kartdatabase som C-map. Så vidt jeg er informert gjelder det samme for Blue-chart (Garmin kartplottere).

 

Jeg antar at tilværelsen i snekke gjør det uaktuelt å benytte portabel PC. Dersom det er mulig for deg å bruke portabel PC ville jeg i første omgang benyttet billig GPS-mottager (fåes kjøpt hos Clas Ohlson) og BBS-kart.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gode priser på kartplottere flere steder ser jeg, her er enda en mulighet på nettet.

Nautisk Forlag .

Ser blandt annet de selger:

 

Garmin - GPSMAP 172 Ci

 

Den nye GPSMAP 172C representerer både tradisjon og nyvinning. Plotteren har 4,5" fargeskjerm og et tiltalende utseende. En justerbar hurtigbrakett gjør det mulig å svinge og vinkle plotteren nøyaktig slik du ønsker.

 

Les mer..

 

NOK 4,995.00

 

Hadde en slik i min forrige båt, og var godt fornøyd.

Som andre har pekt på i denne tråden er skjermen kanskje litt liten, men til vårt behov fungerte det greit. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...