Jump to content

Vi som er i båten i Svartehavet

tobixen

Recommended Posts

Jeg har skrevet litt om turene mine i den parallelle tråden "Vi som er i båten i Middelhavet", men det passer jo ikke så bra når jeg ikke er i Middelhavet lengre.

Jeg har ikke seilt så mange steder i Svartehavet.  Constanța i Romania er det nordligste jeg har vært - så har jeg tilbragt mye tid i Varna, men også en del for anker utenfor Sozopol.

Sommerstid domnieres kysten her av solgangsbris, og dominerende vindretning på Svartehavet forøvrig er etter hva jeg kan se fra NØ.  Det finnes dager hvor sjøen er stille og rolig. 

Svartehavet er langt mindre salt enn Middelhavet, det er mindre klart og flere maneter - men ingen farlige maneter.

Det er bemerkelsesverdig forskjell på klima i Middelhavet og Svartehavet.  Langs Svartehavskysten har man stort sett fire årstider, slik vi er vant til - mens i Middelhavet er det vinteren som er vekstsesong for plantene, mens sommeren mest bare er tørr og trasig (og veldig varmt).

Er det flere enn meg som oppholder seg langs Svartehavskysten, eller har tenkt seg hit?  Er det noen som har seilt andre steder, f.eks. langs kystlinja i Tyrkia eller Georgia?  Nordsiden er jo dessverre lite aktuell akkurat nå, men man kan jo håpe på at det endrer seg etterhvert.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har aldri tatt opp båten i Sozopol :-)

Sozopol er mest av alt et feriested.  Det er nok muligheter for å ta opp båt der, men det finnes lite av issenkramforretninger i området, så man ender vel opp med å måtte dra inn til Burgas hver gang men trenger noe verktøy eller utstyr.

Sozopol er et av de få stedene i Svartehavet hvor det er mulig å ankre opp tilnærmet uansett hva slags vær og vindretning det er på sjøen - og sjøen er langt klarere og mer innbydende til bading der enn i Varna, hvor jeg befinner meg nå.  (Spesifikt befinner jeg meg i Varnasjøen - tidligere en innsjø, men så har de gravd ut kanaler slik at det nå er saltvann.  Det er mye jordbruk og industri, mye kloakk som kommer ut, det ryktes også at det har vært store lekkasjer på kloakknettet.  På en god dag så er det god sikt gjennom vannet her, da det regnet mye her om dagen så både luktet det og så ut som et kloakkbasseng).

Sozopol er best i skuldersesong, i høytiden er det mye støy og leven.

Dette er forøvrig tredje gangen jeg finner veien fra Middelhavet til Svartehavet og opp til Bulgaria.  Etter å ha vært i Hellas og særlig Tyrkia i lengre tid, så føltes det omtrent som å komme hjem da jeg kom til Bulgaria (det hjelper jo litt på at jeg har en del erfaring med slavisk kultur).

Jeg føler meg rett og slett velkommen her.  Å ankomme Tsarevo var så utrolig kontrast fra Hellas og Tyrkia.  Ingen krav til god nok forsikring, TEPAI, mannskapsliste som må oppdateres, transittlogg som skal stemples, agent som må bistå, løping mellom toll, passkontor, havnekontor, betaling, etc.  Det var folk på plass både for å ta meg i mot da jeg kom inn i havna og til å sjekke meg inn i Bulgaria.  Jeg fant det litt utrolig at de i Tsarevo har passkontroll som er åpen 24/7 - bare i tilfelle det kommer en fritids båt fra Tyrkia.  I sesong skjer det kanskje i snitt under én gang for dagen, utenfor sesong ganske så sjeldent.

Det finnes selvfølgelig mange folk som ikke kan engelsk i Bulgaria, men jeg føler at engelskkunnskapene her er langt bedre enn i Hellas og Tyrkia.  Særlig i Tyrkia er det tidvis vanskelig å finne folk som kan engelsk.  Så har jeg en liten fordel, jeg kan bittelitt russisk, det hjelper ofte på når man skal forsøke å forstå Bulgarsk eller prøve å kommunisere med folk som ikke kan engelsk her.

Jeg føler at folk i Bulgaria er åpne, hyggelige og vennlige - lett å bli kjent med folk, lett å komme i prat med folk.  Stort sett litt billigere med flybileltter hjem.  Flust av muligheter sommerstid, jeg tror det er direkteruter fra Bucharest hele året.

Sosialt sett så trives jeg godt i Bulgaria.  Når det kommer til natur, kyst og vann så er det ingen tvil - Middelhavet og Egerhavet er stort sett langt foretrukkent.  Bortsett fra at det er alt for varmt i Middelhavet sommerstid.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...