Jump to content

Vi som er i båten i Svartehavet

tobixen

Recommended Posts

Jeg har skrevet litt om turene mine i den parallelle tråden "Vi som er i båten i Middelhavet", men det passer jo ikke så bra når jeg ikke er i Middelhavet lengre.

Jeg har ikke seilt så mange steder i Svartehavet.  Constanța i Romania er det nordligste jeg har vært - så har jeg tilbragt mye tid i Varna, men også en del for anker utenfor Sozopol.

Sommerstid domnieres kysten her av solgangsbris, og dominerende vindretning på Svartehavet forøvrig er etter hva jeg kan se fra NØ.  Det finnes dager hvor sjøen er stille og rolig. 

Svartehavet er langt mindre salt enn Middelhavet, det er mindre klart og flere maneter - men ingen farlige maneter.

Det er bemerkelsesverdig forskjell på klima i Middelhavet og Svartehavet.  Langs Svartehavskysten har man stort sett fire årstider, slik vi er vant til - mens i Middelhavet er det vinteren som er vekstsesong for plantene, mens sommeren mest bare er tørr og trasig (og veldig varmt).

Er det flere enn meg som oppholder seg langs Svartehavskysten, eller har tenkt seg hit?  Er det noen som har seilt andre steder, f.eks. langs kystlinja i Tyrkia eller Georgia?  Nordsiden er jo dessverre lite aktuell akkurat nå, men man kan jo håpe på at det endrer seg etterhvert.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har aldri tatt opp båten i Sozopol :-)

Sozopol er mest av alt et feriested.  Det er nok muligheter for å ta opp båt der, men det finnes lite av issenkramforretninger i området, så man ender vel opp med å måtte dra inn til Burgas hver gang men trenger noe verktøy eller utstyr.

Sozopol er et av de få stedene i Svartehavet hvor det er mulig å ankre opp tilnærmet uansett hva slags vær og vindretning det er på sjøen - og sjøen er langt klarere og mer innbydende til bading der enn i Varna, hvor jeg befinner meg nå.  (Spesifikt befinner jeg meg i Varnasjøen - tidligere en innsjø, men så har de gravd ut kanaler slik at det nå er saltvann.  Det er mye jordbruk og industri, mye kloakk som kommer ut, det ryktes også at det har vært store lekkasjer på kloakknettet.  På en god dag så er det god sikt gjennom vannet her, da det regnet mye her om dagen så både luktet det og så ut som et kloakkbasseng).

Sozopol er best i skuldersesong, i høytiden er det mye støy og leven.

Dette er forøvrig tredje gangen jeg finner veien fra Middelhavet til Svartehavet og opp til Bulgaria.  Etter å ha vært i Hellas og særlig Tyrkia i lengre tid, så føltes det omtrent som å komme hjem da jeg kom til Bulgaria (det hjelper jo litt på at jeg har en del erfaring med slavisk kultur).

Jeg føler meg rett og slett velkommen her.  Å ankomme Tsarevo var så utrolig kontrast fra Hellas og Tyrkia.  Ingen krav til god nok forsikring, TEPAI, mannskapsliste som må oppdateres, transittlogg som skal stemples, agent som må bistå, løping mellom toll, passkontor, havnekontor, betaling, etc.  Det var folk på plass både for å ta meg i mot da jeg kom inn i havna og til å sjekke meg inn i Bulgaria.  Jeg fant det litt utrolig at de i Tsarevo har passkontroll som er åpen 24/7 - bare i tilfelle det kommer en fritids båt fra Tyrkia.  I sesong skjer det kanskje i snitt under én gang for dagen, utenfor sesong ganske så sjeldent.

Det finnes selvfølgelig mange folk som ikke kan engelsk i Bulgaria, men jeg føler at engelskkunnskapene her er langt bedre enn i Hellas og Tyrkia.  Særlig i Tyrkia er det tidvis vanskelig å finne folk som kan engelsk.  Så har jeg en liten fordel, jeg kan bittelitt russisk, det hjelper ofte på når man skal forsøke å forstå Bulgarsk eller prøve å kommunisere med folk som ikke kan engelsk her.

Jeg føler at folk i Bulgaria er åpne, hyggelige og vennlige - lett å bli kjent med folk, lett å komme i prat med folk.  Stort sett litt billigere med flybileltter hjem.  Flust av muligheter sommerstid, jeg tror det er direkteruter fra Bucharest hele året.

Sosialt sett så trives jeg godt i Bulgaria.  Når det kommer til natur, kyst og vann så er det ingen tvil - Middelhavet og Egerhavet er stort sett langt foretrukkent.  Bortsett fra at det er alt for varmt i Middelhavet sommerstid.

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Temperaturen har svingt som en jojo i det siste.  Med båten på land merker man temperatursvingningene ute godt inne i båten.  Innetemperaturene uten oppvarming har ligget på mellom 11C og 22C i de siste dagene.  I går morges var det såpass varmt at jeg ikke gadd kle på meg før etter en time.  Det blir lite av båtrelevante bilder når jeg står på land.  Men jeg fikk meg om ikke annet en ny nabo for halvannen uke siden.  Jeg forventet en mye mindre båt, for kranbilen som kom var en god del mindre enn kranbilen jeg brukte for å komme meg på land.

IMG_20251113_130524.jpg.d43f59fb2dfe9f619c6bb1c0308696dc.jpg

I løpet av de siste par årene har jeg vært en del frem og tilbake langs kystlinjen i Bulgaria, men for første gang hadde jeg meg en innlandstur forrige helg.  Av ulike grunner kom vi oss ikke frem til turisthytten før kl 01:30 natt til søndag.  Jeg våknet neste dag til nydelig utsikt.

IMG_20251116_082411.jpg.fe509488b1071442603e36d245c703de.jpg

Jeg var der med to andre, men de var helt utslitt fra å klatre opp til turisthytten natterstid og sov tungt frem til lunchtid, så jeg måtte klatre opp alene til 2255 moh mellom frokost og lunch.  Vi har mye fin natur og utsikt i Norge, men i november er det definitivt bedre å dra på fjelltur i Bulgaria enn i Norge

IMG_20251116_112959.jpg.2d6b2cb82c7e20743d324c3b6c528e47.jpg

IMG_20251116_114146.jpg.bff062087be91cc7d07a87b5f48e015c.jpg

Her er utsikt mot turisthytten, 1397 moh.  Han som var lokalkjent påsto at turisthytten var over tregrensen.  Neida, det er nok heller det at det har vært en gård der for lenge siden, slik at det er blitt ryddet for trær.  Så kunne man også se utrolig langt den dagen.  For ca en måned siden var jeg på Gaustatoppen, det ryktes at man kan se store deler av Sørøst-Norge derfra ...

IMG_20251116_115316.jpg.3203ed303281c3bd88d8952439a8f8ba.jpg

Nabotoppen Ботев er noen få meter høyere, derfra kan man nok se enda lengre.  Det står noe på Wikipedia om at 65% av Bulgaria får TV/radio-signaler fra masta der, så da slår det vel lett Gaustatoppen i utsiktspotensial?

IMG_20251116_114440.jpg.8568f410ec076793f87739e57a1381c2.jpg

Det ble til at vi tok mandagen fri - ellers ville vi ha måtte springe rett ned igjen etter lunch.  De to andre fikk seg ikke noe lengre gåtur allikevel, det ble til noen få hundre meter ned i skråningen for å se på solnedgangen - deretter middag og avslapping resten av kvelden.

IMG_20251116_161428.jpg.4e35e0a933d019b526c833f5fba906d6.jpg

I dag har jeg igjen vært på spasertur - denne gangen til  Самотино (wikipedia) og Karaderestranden (noforeignland).  Jeg har sett mange rare skilt, men "forbudt for kaniner" har jeg aldri sett før.  Jeg tenkte ikke noe over det selv, men det ble påpekt at navnet på bedriften til venstre var omtrent det samme som navnet på båten.

IMG_20251122_112521.jpg.a17720a0e902cf824de06d93080541bc.jpg

"Samotino" betyr visst bokstavelig talt noe slikt som "landsby for én person", og i følge Wikipedia er det én fastboende i landsbyen.  Kanskje han hadde besøk, for vi så minst fire personer der.  Ihht trafikkreglene her er det 90 km/h fartsgrense frem til skiltet, og 50 km/h bak ...

IMG_20251122_122424.jpg.ebf471ea05e459c987d5da4c28a0dfca.jpg

Kaderestranden ligger ganske ubeskyttet til, og det er grunt et godt stykke ut - jeg har passert her noen ganger, men aldri vært særlig nært.  Den er beryktet for å være en av de siste (og lengste) "ville" strendene i Bulgaria, altså uten (nevneverdig) kommersiell aktivitet.  Det jeg har lagt merke til når jeg har seilt forbi sommerstid var at det var mange biler og campingvogner der.  Nå vet jeg at man må være spesielt interessert for å kunne ta seg dit med bil - i allefall nå på høsten hvor veiene er gjørmete.

IMG_20251122_140926.jpg.9bc53793e777127f36b02dcb1e38f85e.jpg

Stort sett varmt i lufta  dag, rundt 18C, men det blåste litt på stranda ... så noen kledde på seg, det ble reist opp et vindtelt, mens jeg heller valgte å kle av meg og ta meg en svømmetur.  Vannet holder fortsatt rundt 15-15C etter hva jeg kan bedømme, jeg hadde i allefall ingen problemer med å ta meg en lengre svømmetur - dro i land igjen ikke fordi det var kaldt men for å spise lunch med de andre :-)

IMG_20251122_141113.jpg.7e82d852e172a95a43d618b8e212212e.jpg

IMG_20251122_141115.jpg.33a08608b1362c8cbc6c73d181fa9829.jpg

IMG_20251122_151752.jpg.00bc4c02317d69a32fbe72affef97d30.jpg

Vi var ikke helt alene på stranden.  Litt lengre bort var det tilsynelatende fastboende i campingvogner.  Det var 4-5 personer der.  Jeg hadde ikke lyst til å a noe nærfoto.

IMG_20251122_153145.jpg.3cb575aa58e09197e3c594f521990133.jpg

Et par steder i skogen fant vi deler av avrevne støtfangere fra uheldige bilister.

IMG_20251122_154856.jpg.70a6f94bb14fea46c01b608cb058cd2a.jpg

I morgen kan jeg velge mellom å bli med på tre spaserturer ... jeg tror jeg hiver meg med på en "spasertur i parken etterfulgt av kaffe", arrangert av en Waliser.  Parken i Varna er stor! :-)

Jeg har før kommentert hvor bemerkelsesverdig jeg finner det at klimaet er totalt anderledes her i Svartehavet, sammenlignet med Middelhavet "et stenkast unna".

En annen ting med tanke på klimaet - Svartehavet magasinerer mye varme, konsekvensen er at sommertemperaturene kommer sent på året, men varer lenge.  Som nevnt, jeg svømte forrige lørdag, jeg hadde forventet at det skulle være bikkjekaldt, men det var slett ikke så ille.  7. april så snedde det her i Varna, mens det var varmt og nydelig i Oslo.

Dette har utslag i den lokale definisjonen av "båtsesong".  Jeg hadde jo planer om å ta båten opp av vannet for vedlikehold i april, jeg regnet med at det skulle være trivielt å få båten opp på land i den tiden, start av båtsesongen og masse båter som skulle sjøsettes.  Jeg lyktkes i planen min, fant plass på land, kunne låne en krybbe, og det ble også billig siden krana allerede var på stedet for å ta ut båter, men jeg kom meg ikke opp på land før laenderen viste juni!  Så hadde jeg altså et uhell og måtte få båten opp på land igjen i begynnelsen av september - jeg trodde jeg hadde det travelt, da mange andre båter sikkert også hadde behov for plass på land i september, men neida ... i går, tampen av november, fikk jeg to nye naboer (en av dem gikk ut den dagen jeg kom opp i juni)

IMG_20251124_093959.jpg.0f37f0f4a41eb625ab9335844baae5d3.jpg

Hadde det vært mitt problem hadde jeg sørget for å montere krybba før krana kom ...

IMG_20251124_094013.jpg.9833d101128c8b006651623ba13fbbb9.jpg

Legg merke til at det fulgte en mann med ombord i båten mens den ble løftet opp fra sjøen ... absolutt ikke kosher!

IMG_20251124_100302.jpg.0c2fa890b7ba3e513876db8c47bd41bd.jpg

Neste båt, "Magica" (polskregistrert) gikk ut i vannet tidlig i juni.

IMG_20251124_104203.jpg.7790433790e7ed5258542a3190d108c7.jpg

IMG_20251124_110245.jpg.399bd7927d09a5a644ec005cf637239b.jpg

Forøvrig ble jeg med på tur i parken søndagen, og godt var det, for det kom et sabla regnskyll ila turen.  Det var også derfor turen ble planlagt til parken.  "Gjør ingenting om det kommer litt regn - det er bare bra nå som det har vært så varmt" sa Wallisieren, iført kun shorts og t-skjorte.  "Kommer kanskje an på hvor mye det regner?" repliserte jeg.  Og joda, han ble bløt til skinnet.  Da jeg gikk på do etter å ha kommet frem så stod han i bar overkropp over vasken og vrengte T-skjorta.  Det tok ikke så veldig lang tid før han tok taxi tilbake til parkeringsplassen og kjørte hjem.  Det går en del elver gjennom parken, her er før og etter regnskyllet.  Merk forskjellen!  Vannføringen er én ting, men jeg tenker på fargen!

IMG_20251123_123222.jpg

IMG_20251123_155527.jpg.11a9aff478a61a063f1597a78d588491.jpg

Varna er stor havn, med verft, opplag, utskipningshavn for mineraler og diverse og whatnot.  Selvfølgelig ligger det alltid skip for anker utfor og venter på ledig havnekapasitet.  Her er det en stor forskjell på sommertid og vintertid - vintertid så henvises skipene til å ligge for anker litt lengre sør, utenfor Galata - der er det fltote sandstrender, men lite kommersiell aktivitet.  Vinterstid ligger de nærmere senrum, og iltt i le for nordlige vindretninger.  Jeg antar at de forvises til Galata fordi de "skjemmer utsikten" fra bystranden såvel som fra de helkommersielle strendene i "Golden Sands"-området.  Forøvrig, da jeg kom hit i slutten av august, så forsøkte jeg å ligge på innsiden av moloen på bildet - for å møte folk på pub like i nærheten.  Det va rblitt mørkt.  Det jeg ikke visste var at de to tårnene der er for slike "zip lines", det er kabler som går rett over sjøen og ned til moloen.  Jeg hadde selvfølgelig svært lite fart, og undret meg stort over hvorfor masta lagde så merkelige ulyder.  Jeg tror det tok meg over en time å finne et annet sted å legge båten og ta bena fatt til pub'en ....

IMG_20251123_124341.jpg.374e0fb2bac89b2e5969aa60b87278a1.jpg

Ja, jeg dro jo oppover Romania en tur og tilbringte en uke der juni 2024 - Mangalia, Constanta og retur via Mangalia igjen.  Jeg var noen dager i Constanta,  Jeg aner ikke om jeg hadde trivdes å bo i Constanta, men å være der noen dager som båtturist var helt greit.

Romania og Bulgaria er jo i utgangspunktet to veldig forskjellige land, helt forskjellig språkkultur, mens Bulgaria er del av "Balkan" så hevder Romania at de ikke er det.  Ikke har de vært direkte underlagt Ottoman-imperiet heller.  Bulgaria kom seg ganske bra gjennom kommnuisttiden, mens i Romania tviholdt  Ceaușescu på makten.  Slikt setter spor, skulle jeg tro.  Allikevel, for meg så er det veldig store kulturlikheter.  Jeg følte meg godt mottatt både i Mangalia og Constanta.  Begge steder var det naboer som bød meg på en dram så snart jeg hadde lagt til omtrent.

Det er mye større miljø for seiling i Bulgaria enn i Romania vil jeg påstå.  Mangalia og Constanta er vel omtrent de eneste lystbåthavnene av noe størrelse i Svartehavet, Mangalia har flest seilbåter - men det er ikke mange.  I Mangalia var det yrende liv i helga, men søndags kveld var det plutselig helt stille - båtene der eies ikke av lokalbefolkning, men av seilinteresserte folk fra Bucarest.

Jeg ser ingenting av betydning nordover på kartet.  Det er mange laguner/innsjøer nordover, men så vidt jeg kan skjønne er de tingen seilbar forbindlese til Svartehavet.  Så har Donau et par armer hvor det er mulig å seile inn før grensen til Ukraina.  I allefall teknisk mulig, hvilke lover og regler som gjelder aner jeg ikke.  Det meste av trafikk inn på Donau går jo forøvrig inn Constanta og via kanaler.  Jeg skulle gjerne ha tatt meg en tur oppover og et stykke innover Donau.  Det er vel mulig å ta seg frem til brua mellom Ruse/Giurgiu uten å ta ned masta.

Det ble meg fortalt at Ceaușescu forbydde folk å eie båter, fordi han var redd for at de ville bli brukt på å forlate Romania - så det er en av grunnene til at det er så lite båtliv i Romania.  I Bulgaria har det vært motsatt, i Varna har det vært flere seilklubber og ungene har lært jolleseiling fra tidlig alder gjennom kommunisttiden.

Jeg noterte meg i natt at det var eksplosjoner i to såkalte "skyggeskip" et sted nord for Tyrkia, ikke så langt unna Bulgaria.

Det var først spekulasjoner i at den første hadde gått på en mine, men det er vel tvilsomt at begge skipene har krasjet med miner så nært hverandre i tid og sted, og samtidig så langt unna krigssonen.

Personlig ville det bekymret meg mest om de gikk på miner - miner kan jo ramme hvem som helst, inkludert meg, jo færre nyheter jeg leser om skip som har gått på miner i Svartehavet, jo mindre bekymrer jeg meg om miner.  De av lokalbefolkningen her som ikke driver med seiling her er mer bekymret over eskaleringer, underforstått at Bulgaria eller Tyrkia kan bli dratt inn i konflikten.

Kul @tobixen å lese om dine eskapader i Svarte havet !

mulig jeg har spurt om det tidligere, men det har ikke fastnet 

når du forlater Tyrkia mot Bulgaria, må du da klarere ut i Istanbul, og ikke gå iland forren du kommer til Bulgaria,

ser att det finnes en del mindre havner etter Istanbul, som ser interessante ut men som ikke er offisiell klareringshavn

har sånn lyst å gå Donau hjem, da vi har seilt klart i Hellas…..

S/Y Gunga Din

4 hours ago, Gunga Din said:

når du forlater Tyrkia mot Bulgaria, må du da klarere ut i Istanbul, og ikke gå iland forren du kommer til Bulgaria,

Det er slik jeg har oppfattet reglene. I praksis virker det å være trivielt å sove for anker natterstid både i Istanbul og i nordre deler av Bosporus, men deretter er det åpent hav frem til Tsarevo. I Bulgaria følger de nøye med på båter som kommer før nært land.

21 hours ago, tobixen said:

Jeg synes det er rart at det ikke er nevnt mer i norske medier. Jeg så det først på NRK.no, men bare som en kortvarig notis 

Det er enda rarere at dette omtrent ikke nevnes i Tyrkisk media.  Jeg spurte to personer fra Istanbul i dag, den ene hadde ikke fått det med seg i det hele tatt og fant en liten notis som druknet i informasjon om at paven har besøkt Istanbul.  Den andre hadde sett videoklipp på 9gag, men var forferdet over å finne ut av at dette hadde skjedd i hans eget nabolag.

For Ukraina er det vel ganske greit at dette ties om i media - risiko for oljesøl på sanstrendene i Tyrkia eller Bulgaria vil naturlig nok ha en kraftig negativ PR-verdi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...