Jump to content

Hvor får man tak i 150 mm forsenkede M6 skruer i Oslo-området?

Frittgående Høne

Recommended Posts

Takk for svar! Maritim på Slependen hadde det ikke og Wurth har det ikke på nett i alle fall. Mitt inntrykk er også at det ikke er så vanlig med så lange dimensjoner av M6. Tingstad og Arvid Nilsson har jeg ikke sjekket, så de skal jeg undersøke! Har vært innom tanken på å sveise det, men siden ikke jeg kan det tenkte jeg det var bedre å få tak i skruene. Det finnes jo. :)

Zachariassen Jernvare AS  har det meste av skruer.

https://zachskruer.no/

Telefon: 22 71 16 00
Åpningstider: 
Stengt ⋅ Åpner kl. 10 man.

Ellers er Harstad Trading bra på mye..
  • Samasjøveien 30, 9404 Harstad
  • post@harstadtrading.no
  • +47 77 01 20 10

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har handlet en del rustfrie og syrefaste skruer her. 

https://www.westfieldfasteners.co.uk/A2-ScrewBolt-HexHd-M6-THRfull.html

De har det meste: For eksempel: Senkhode M6 x 150 mm rustfri A2

https://www.westfieldfasteners.co.uk/A2-ScrewBolt-SHCsk-M6.html

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 10 minutter siden:

De har det meste: For eksempel: Senkhode M6 x 150 mm rustfri A2

Slet i et par år med at en mutter til klammeret forsvant på bøya, til jeg oppdaget at skuffen med A4 var fylt opp med A2 mutteere. siden har A4 ikke falt av.

Så en må ta i betraktning om en trenger A2 eller A4.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

M6 med senkehode stopper stort sett på 100 mm lengde.

Viktig å velge riktig spor. Rett- og krysspor er uaktuelt, unbrako er bedre, men den er bare 4 mm.

Best å få med Torx, den er TX30 og gir godt tak for å skru.

I M6 lengder over 100 mm er unbrako med sylindrisk hode lettest å få tak i opp til 200 mm, den er 5 mm unbrako.

Prøv www.bolten.as

Av kvalitet velger eg alltid A4 om det er mulig.

Tusen takk for mange gode tips! Men ser ikke ut til at de har det på de nevnte sidene. Får ta en ringerunde i morgen. Zachariassen sa de kunne bestille det, så tenkte å høre med dem hvor lang tid det ev. vil ta. Jeg har også funnet en side i England, men hadde håpet på å få tak i skruene ila uka, så jeg kunne stikke ut på tur til helga. :)

Skruene skal brukes til å feste en løygang jeg har skiftet. Den går tvers over cockpiten og mellom benkene ligger den på en teakplanke som står på høykant. Derfor den lange dimensjonen. De forrige var akkurat litt for korte for den nye løygangen. Hadde egentlig ikke tenkt å løse det på noen annen måte, men gode ideer mottas selvsagt med takk :) En ide er å sveise på hodene på gjengestenger, men for min del tror jeg det da bare blir lettere å bestille de fra England.

Her er et bilde jeg fant som viser den gamle løygangen:

IMG_0597.JPG.09898e8059d89a11d8703ec8dc83bb2e.JPG

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Slet i et par år med at en mutter til klammeret forsvant på bøya, til jeg oppdaget at skuffen med A4 var fylt opp med A2 mutteere. siden har A4 ikke falt av.

Så en må ta i betraktning om en trenger A2 eller A4.

Du får M6 x 150 mm i A4 også.

https://www.westfieldfasteners.co.uk/A4-ScrewBolt-SHCsk-M6.html

Selv går jeg alltid for A4 til båtbruk. Men godkjenner A2 til innvendig bruk dersom A4 ikke kan skaffes i riktig dimensjon.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Anbefaler å bore hull i løygangen (treverket) 4-5 cm under aluminiums skinna. Bor med ca 20 mm bor halvveis igjennom bakfra og tre mutteren inn i hullet. Samme prinsipp som på mye fra Ikea.

Da slipper du muttere og skruer som stikker ut under bjelken.

Alternativt finnes det muttere med linsehode som kan brukes sammen med Gjengestag slik som på dørhåndtak.

Det enkleste er nok noen gode treskruer.

Mons

Frittgående Høne skrev 1 time siden:

En ide er å sveise på hodene på gjengestenger, men for min del tror jeg det da bare blir lettere å bestille de fra England.

Når jeg nevnte det med å sveiseskjøte mot gjengestenger så var ikke det en generell anbefaling, kun en kommentar om at jeg gjorde det på den måten. Hvis du får noen til å sveise for deg må du være klar over at du ikke får like god holdfasthet (= blir ikke like sterkt) som en original skrue. 

Når jeg allikevel valgte å sveiseskjøte så var det av følgende årsaker:

# Jeg var ikke avhengig av at skruene skulle ha full styrke.

# Jeg har sveiseapparat i garasjen, så for meg var dette aller raskeste løsning.

# Skulle jeg bestilt de skruene jeg trengte i den lengden ville det blitt vesentlig dyrere. 

For meg er slike løsninger ofte en måte å komme ut av et problem med en gang, og ofte på en lørdag eller søndag. Mye kan bestilles og kjøpes i butikk, men da får man ikke gjort det der og da. Da hjelper det å ha litt forskjellig sveiseutstyr, en dreiebenk, søyleboremaskin, og litt av hvert av materialer liggende og slenge (til fruas store fortvilelse 🤣🤣).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...