bliss X Startet 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2006 Se http://www.noap.no/opprop/ Sitér dette innlegget Link to post
upperten Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 BRA LASSE !!! Det var på tide at denne miljøskandalen kommer på dagsordenen her på baatplassen. Indre Oslofjord/Bundefjorden har de siste 10 årene sakte men sikkert vist klare tegn til bedre helsetilstand. Reka er tilbake, selvom det enda ikke er grunnlag for yrkesfiske. Det ryktes stadig om slengere av hummer. faktisk helt inn til Blylaget. På forsommeren går store mengder makrell inn i samme fjordområdet. Forøvrig raskt og effektivt oppfisket av sjarker fra Østfold. (Hva med kvotebegrensninger her ?) I fem år fremover skal den merkbart bedre helsetilstanden i denne delen av fjorden settes tilbake, ved å mudre opp og forflytte et ekstremt forgiftet bunnslam noen titalls hundre metere, sydover kloss inntil Langøya. Selv setter den rød(grønne) miljøvernministeren foten ned for en tilsvarende dumping i sin "egen" fjord. En giftdumping som bare representerer en brøkdel av hva som skal foregå her i det indre fjordbassenget. Om nødvendig, hvis ikke politikerne snur, bør båtfolket protestere til sommeren. Sivil ulydighet med blokkering slamlekterne. JA, Lasse. Jeg protesterer !!! Mvh. Nils Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Støtter denne saken jeg og, og det syns jeg ale andre her også skal gjøre!!!! Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Er det noen som vet hvor lang tid det tar før sedimentet som blir flyttet, har satt seg igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 På forsommeren går store mengder makrell inn i samme fjordområdet. Forøvrig raskt og effektivt oppfisket av sjarker fra Østfold. (Hva med kvotebegrensninger her ?) Såvidt jeg skjønner står det adskillig værre til med torsken enn med makrellen i Oslofjord området. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 BRA LASSE !!! På forsommeren går store mengder makrell inn i samme fjordområdet. Forøvrig raskt og effektivt oppfisket av sjarker fra Østfold. (Hva med kvotebegrensninger her ?) I de seinere åra har 8 fiskebåter fra Østfold lagt seg tilrette (tatt seg tilrette) i Indre Oslofjord på forsommeren. De strekker flytegarn fra Fornebulandet til Nærsnes og soper med seg allt som finnes av fisk (makrell og ørret) i de øvre vannlag. De kommer i Mai måned og ligger til fjorden er fiska tom, normalt ved St. Hanstider.Når det gjelder Malmøykalven velger jeg å stole på miljømyndighetene våre som jo går gode for dumping i dypvannsdeponiet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Rastløs Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 - og herved er også mitt opprop også sendt til mijøvernministeren Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Oppropet er "signert" og avsendt. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Oppropet er "signert" og avsendt. Samme her. Lurer på hvorfor man ikke kan deponere slammet på Langøya utenfor Holmestrand. Det samme gjelder det som kanskje skal dumpes i Dramstadbukta Sitér dette innlegget Link to post
upperten Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Når det gjelder Malmøykalven velger jeg å stole på miljømyndighetene våre som jo går gode for dumping i dypvannsdeponiet. Du sier det selv rem og siterer Storm P.: Selv den mest nitidige planlegging, kan ikke erstatte rent svineheld!! Dumpingen i deponiet ved Malmøykalven er såvidt jeg har forstått et pilotprosjekt. Mao. har ikke metoden/opplegget vært forsøkt tidligere. Den bygger på modeller og teorier. Utarbeidet av eksperter. Og av alle; så er det vel ingen som kan gå så solid i "vannet" som en ekspert eller to. Tør vi satse på " rent svineheld" og risikere at hele indre fjordbasseng blir liggende som en ugjennomsiktig og giftig pøl i flere år fremover ? Jeg har selvsagt ikke noen faglige forutsetninger for å påstå det sistnevnte. Kanskje jeg bare representerer sunnt bondevett, eh unnskyld sjømannsvett . Føre var prinsippet er slett ikke å forakte. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Kjempebra tiltak Lasse. Det er helt utrolig at " miljø og kunnskapsnasjonen" Norge greier å bla opp milliarder av kroner på et operabygg i strandkanten uten at de giftige massene som blir hentet opp i området omkring blir tatt forsvarlig vare på. Det er fin arv å sende til barn og barnebarn. Har ikke myndighetene sett dokumentarene om PCB og annet svineri fra Grønnland og Svalbard? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Festina Lente IV Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Signert og avsendt Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Shore Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Se http://www.noap.no/opprop/Finnes det noen teller på denne? Det ville vært fint å se hvilket engasjement som ligger hos båtfolket. Jeg vil sterkt oppfordre også dere som ikke sogner til indre oslolfjord å ta avstand fra denne type miljøkriminalitet. Det kan tidsnok gjelde deres barn og barnebarn. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
hekta på båt Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Den er signert og sendt Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Kjempebra tiltak Lasse. Det er helt utrolig at " miljø og kunnskapsnasjonen" Norge greier å bla opp milliarder av kroner på et operabygg i strandkanten uten at de giftige massene som blir hentet opp i området omkring blir tatt forsvarlig vare på. Det er fin arv å sende til barn og barnebarn. Har ikke myndighetene sett dokumentarene om PCB og annet svineri fra Grønnland og Svalbard?Det er ikke jeg som står bak denne aksjonen. Fant linken et annet sted og ville bare opplyse om det. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Det er vel og bra at det protesteres mot denne dumpinga, såvel som andre ikke-realiserte planer. Jeg ønsker hellere å etterlyse alternative steder for hvor denne kan dumpes. Et sted må jo spesialavfallet deponeres. Det synes jeg tales lite om i forbindelse med slike saker. Er også det tilfelle her ? Om det finnes andre alternativ, kan noen fortelle meg hvorfor det da er så mye værre om det deponeres i Oslofjord, istedet for eksempelvis Drammensfjord, Sandefjord, Grimstadfjord, eller hva katta? Et sted må jo avfallet uansett deponeres. Deponering på land? Neppe, for om det er korrekt slik jeg har oppfattet det, utgjør dette avfall større fare og risiko på landbasert deponi, fremfor vannbasert........ Jeg har såpass tiltro at myndighetene har bedre kompetanse fremfor deg og meg på hvor beste avfallsdeponi-alternativ er, og derav handler utfra dèt. Jeg har ihvertfall ingen kompetanse på dette området, har dere? Jippi, tenker jeg får verbal juling nå Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Jeg ønsker hellere å etterlyse alternative steder for hvor denne kan dumpes. Et sted må jo spesialavfallet deponeres. Det synes jeg tales lite om i forbindelse med slike saker. Er også det tilfelle her ? Dette har vi utenfor Holmestrand, nærmere bestem Noah på Langøya. De tilbød seg og deponere den massen som er tiltenkt for dumping i Dramstadbukta, men Noah ble for dyre. Man kan undres hva som betyr mest, penger eller miljø? Jeg mener staten kan bevilge penger for og dumpe dette, når det finnes anlegg som kan ta det imot Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Dette har vi utenfor Holmestrand, nærmere bestem Noah Akkurat, her er detaljer som ikke jeg ante noe om. Da våger jeg påstanden om at oppropet ville være mye mer verd dersom oppropet også initierer myndighetene om å satse på Noah, istedet for bare å protestere mot ethvert deponi, slik det nå foreligger. Det er nå engang slik at om myndighetene ser at innbyggere kan se gjennom fingrene med dyrere deponi, så er det lettere for dem å velge det. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Akkurat, her er detaljer som ikke jeg ante noe om. Da våger jeg påstanden om at oppropet ville være mye mer verd dersom oppropet også initierer myndighetene om å satse på Noah Det hadde vært nyttig, helt klart. Selv om det er en del instanser som vet om Noah. Sjekk linkene på Noah´s side Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Det er vel og bra at det protesteres mot denne dumpinga, såvel som andre ikke-realiserte planer. Jeg ønsker hellere å etterlyse alternative steder for hvor denne kan dumpes. Et sted må jo spesialavfallet deponeres. Det er ikke bra uansett hvor man dumper PCB holdig avfall eller annet giftavfall hverken i den ene eller andre fjorden. Faktum er at nå advarer myndighetene mot å spise ørret fra mjøsa, lever fra fisk i indre Oslofjord, ditt og datt herfra osv. Da er det ganske korttenkt og meningsløst å hente oppgiftig avfall et sted for så å dumpe det et annet sted, bare for å spare noen kroner. Her har ikke alternativet vært landdeponi men destruksjon under sikre forhold på avfalsdestruksjonsverket til Gjelsten på Langåra. Dessverre ønsket man å spare disse pengene og heller feie driten under teppet slik at barnebarna våre kan slite med det. Jeg vil anbefale de av dere som ikke har sett dokumentarfilmene om giftstoffer i sjølevende dyr og organismer om å ta en titt neste gang de går på fjernsynet. Vi er øverst i næringskjeden og kan få i oss svimlende mengder. Uffameg, dette blei mye men jeg blir så forbainna. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Verrie Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Shore, jeg er enig at dette er frustrerende, helt klart. Du skriver at landbasert deponi ikke har vært aktuelt. Du er klar over at oppropet råder man til å oppbevare giftstoffende på land? Les siste setning i opprop. Dette blir feil, det tror jeg vi begge er enige i. Nå har Bastard kommet med Noah, som tydligvis har resurser og midler til å oppbevare dette på en mer riktig måte (merk, jeg skriver "mer riktig", ikke riktig måte!), og jeg mener da at oppropet er null verd, når det protesteres og foreslåes alternativ på feil måte. Oppropet skulle hellere komme med realiserbare avfallsdeponi, slik som Noah....... Min hensikt med mine innlegg, er hellere på en korrekt måte legge føringer for våre politikere, fremfor det å "bare slenge ut protester", slik at det lettere kan oppnåes enighet mellom private og offentlige interesser..... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Se http://www.bellona.no/imaker?query=malm%F8...hod=findit.show for dem som vil lese mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Se det ja, takk for link Lasse. Nå begynner det jo å bli klarere for oss hva vi (eventuelt) egentlig skriver under på Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Hei Perlen. Jeg gjorde et eller annet feil slik at det ble mange innlegg. Uansett hva som står i oppropet så er vel hovedmeningen klar. Saken det gjelder er om man skal destruere avfallet på forsvarlig måte eller dumpe det på nytt i fjorden. Man vil spare penger ved å ikke destruere det, altså dumper man det. Da vil det komme inn i sjølevende organismer med stor sannsynlighet. Alternativet om det ble dumpet på land ville vært mye dårligere enn destruksjon men om man greide å forhindre avrenning til sjøen ville det neppe bli så skadelig. Uansett, min mening er: Har man først fått det opp i dagen, bruk de midlene som kreves for å destruere det på forsvarlig måte. Ikke lever det videre til etterslekta. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Verrie Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Uansett, min mening er: Har man først fått det opp i dagen, bruk de midlene som kreves for å destruere det på forsvarlig måte. Ikke lever det videre til etterslekta. 100% enig med deg! Men jeg mener fortsatt da at oppropet blir feil, da det fortsatt ikke initieres alternative deponi/bedre deponi/krav om økte bevilgninger. Jeg er overbevist om at politikere er møkk-lei alle protestaksjoner mot ditt&datt som ikke innbyr til konstruktiv løsningsrettet handling. Vil man virkelig oppnå noe, bør man legge seg i selen for å gjøre det. Det er lite som skal til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.