Jump to content

Protester mot dumping av giftig avfall ved Malmøykalven


bliss X

Recommended Posts

Landets fremste ekspertise på området anbefaler faktisk dypvannsdeponering som det beste og sikreste alternativet. Deponering på tørrt land og i bassengene på Langøya ved Holmestrand har vært vurdert fra dag en og blir annsett som en klart dårligere løsning. Da dypvannsdeponering også er rimeligere er valget rimelig enkelt spør du meg.

Pengene man sparer kan jo brukes til å kjøpe opp starandeiendommer feks. på Malmøya hvor snikutbygging og konfiskering av strandperler har fått pågått mer eller mindre upåtalt i alle år.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvem er landets fremste ekspertise?

De fleste er vel enige om at SFT er landets fremste eksperter på dette området. De går god for dumping under visse forutsetninger. Saken har også vært vurdert av vår tidligere miljøværnminister og nylig av den nye miljøvernminister i den rød-grønne regjeringa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Se det ja, takk for link Lasse.

 

Nå begynner det jo å bli klarere for oss hva vi (eventuelt) egentlig skriver under på :wink:

Dette har vært mitt grunnlag hele tiden. Jeg regner jo med at de som skriver under eller uttaler seg om dette har fulgt saken såpass at de vet hva det dreier seg om. Og det har så vidt jeg har kunnet erfare ikke vært landdeponi som har vært alternativet til sjødeponi men BEHANDLING av

forurenset masse. Dette hadde det etter hva jeg forstår sansynligvis også blitt om ikke NOAH hadde justert opp prisene for behandlig av avfallet. Dermed kom kostnadsspørsmålet sterkere i fokus. Les Belonas betraktninger om usikkerhetsmomentene ved dypvannsdeponi og signer gjerne på oppropet. Mvh. Shore

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært mitt grunnlag hele tiden. Jeg regner jo med at de som skriver under eller uttaler seg om dette har fulgt saken såpass at de vet hva det dreier seg om. Og det har så vidt jeg har kunnet erfare ikke vært landdeponi som har vært alternativet til sjødeponi men BEHANDLING av

forurenset masse. Dette hadde det etter hva jeg forstår sansynligvis også blitt om ikke NOAH hadde justert opp prisene for behandlig av avfallet. Dermed kom kostnadsspørsmålet sterkere i fokus. Les Belonas betraktninger om usikkerhetsmomentene ved dypvannsdeponi og signer gjerne på oppropet. Mvh. Shore

 

Hei

Det kommer kanskje ikke som noen bombe men;

en ikke ubetydelig del av prisene er avgift til staten.

Har NOAH økt sine marginer, eller er det staten som har økt sine avgifter?

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Nå er det et stykke fra Maløykalven til Ingierstrand da, men området ved Malmøykalven brukes mye av oss med båt og her har du den eneste bukta det går an å ankre opp i på denne siden av fjorden.

 

Vi på østsiden av fjorden bruker gjerne denne bukta på samme måte som man har middagsbukta på vestsiden. En sommerdag er det tett med båter i alle størrelser som ligger oppankret, og inne på land har du Solvik som er et relativt stort fritidsområde for folk med handicap, bl.a det eneste stedet jeg kjenner til der det går an for rullestolbrukere å bade i sjøen.

 

Det er også flere gode fiskeplasser i nærheten.

 

Skulle denne dumpingen medføre noen form for forurensning ville det være en katastrofe.

Link to post
Share on other sites

Nå har også KNS engasjert seg i saken ...

Teksten i det oppropet var velkjent. Jeg tror ikke det er verre enn at det er en av de mange som har sendt inn oppropet du lenket til i starten av denne diskusjonen. Fordi brevene er rettet til statsråden har Miljøverndepartementet lagt dem ut i offentlig journal som seg hør og bør. Der går svært mange journalister og leter etter interessante saker eller navn. :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Giftdumpingen ved Malmøykalven som nå nylig er avsluttet, blir av det uavhengige instituttet NGI betegnet som meget vellykket

 

Takk til det borgelige flertallet i Oslo Kommune som klarte å holde hodet kalt og stå på sitt vedtak, til tross for massiv mobilisering fra miljøorganisasjoner, PR-kåte mangemiljonærer, lokale protestgrupper og politiske oposisjon.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Norges Geotekniske Institutt og statsbedriften Secora dumpet ulovlig giftigmasse, mener Oslo tingrett.

 

 

http://www.dagbladet.no/2010/02/01/nyheter...miljo/10200094/

 

 

http://e24.no/naeringsliv/article3496813.ece

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Giftdumpingen ved Malmøykalven som nå nylig er avsluttet, blir av det uavhengige instituttet NGI betegnet som meget vellykket

 

Har du fortsatt samme mening?? Kanskje du spytter inn litt hjelpende kapital til de bøtelagte?

Eller går i spissen for å danne en organisasjon som samler inn penger?

Du støttet jo dumpingen fullt ut i 06........ :lol:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Hvis du tror at denne dommen, som gir en rent symbolsk bot for urent trav til utøverne av dumpingen, så har du ikke skjønt hva det hele dreier seg om.

Selve deponeringsprosessen med metodevalg, lokalisering og tildekking av deponiet, samt de tunge aktørene med Oslo Havn og SFT i spissen er ikke omfattet av dommen. Og det er jo dette som er sakens kjerne og hva det hele dreier seg om.

 

At en frustrert aksjonsgruppe så velger å skyte på pianisten er et rent spill for galleriet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ekte mannfolk kjører møkk........ sier du 68 GT. Ja vel, da vil jeg forslå at ved neste korsvei, altså neste gang en av byene langs kysten skal rydde opp i svineriet sitt, så kan de som føler de har baller til det, laste det på trailere og kjøre møkka til Sør-Odal. Der oppe bor det jo nesten ikke folk og må være det ideelle stedet for et framtidig landdeponi. Litt avrenning av godsaker som bly, kvikksølv, cadmium og og arsenikk til Storsjøen får vi tåle. En trenger jo ikke å bade eller tappe vann akkurat der. Storsjøen er stor har jeg hørt?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vellykket deponering

Takk til Oslo havnevesen, Klif, Oslo Havn, Norsk institutt for vannforskning, Statens Forurensningstilsyn, den borgelige koalisasjonen i Oslo bystyre m.fl.

 

Nå kan det faktisk synes som det er mulig her i landet å gjennomføre prosjekter som er tuftet på noe så selvfølgelig som vitenskapelige metoder og faglig ekspertise.

 

Dette tiltross for storstilte protester fra at mediekåte mangebilliardærer i allianse med psevdospesiallister, selvbestaltede miljøforståsegpåere og en armada av snukappaettervindenpolitikere.

 

Det er faktisk håp for dette landet, og måtte nå bare duoen Knut Chr. Hallan og Frank-Hugo Storelv få betale en erstating som svir.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...