Lord River Startet 8 timer siden Link til dette innlegget Startet 8 timer siden Har kjøpt/byttet til meg en seilskøyte hovedsakelig bygget i mahogni og teak på verft i Sverige i 1974. Skroget er kravellbygget og lakket med epoxylakk og ser fortsatt ut som nesten nytt. Men dekk og overbygg har ikke fått tilstrekkelig vedlikehold. Både blåning og avflassing har oppstått. Båten har helt ny Nogva motor, gått vel 100 timer, og splitter ny seilrigg, så den fortjener å bli ordentlig pusset opp. Prøvde meg først fram på inngangsluka. Skrapet og slipte ned på helt friskt tre. Natingen ser heldigvis ut til å være like fin selv om jeg brukte ganske brutalt utstyr. Både vibrasjons- og båndpussemaskin. Men knock on wood som det heter. Påførte deretter et utall strøk Owatrol D.1 dekksolje, minst 10-15 strøk, og deretter Owatrol D.2. Noe som viste seg litt problematisk utendørs grunnet lang tørketid på D.2 oljen før den tålte fukt. Gikk da over til Owatrol Edelolje og fikk minst like bra resultat uten fukt- og tørkeproblemene. Har nå gjort det samme med hele overbygget. Resultatet ser ut til å bli bedre og bedre for hvert nytt strøk. Edeloljen blir minst like blank som D.2 oljen, men gir en noe mykere overflate, noe som burde være en fordel når det gjelder avflassing og sprekker. Produsenten lover i alle fall det i sin omtale av den. Og den virker over tid å bli så hard at man kan gå på den uten å sette merker. Men frykter vinteren da båten skal ligge ute og brukes jevnlig. Så langt så ser det ut til at verken sol, nedbør eller fugleskitt har noen negativ innvirkning på overflaten. Er det noe mer jeg bør gjøre for å bevare resultatet ut over å jevnlig toppe med nye lag edelolje og evt legge over en presenning på høyeste vinteren? Edeloljen overrasket meg. Veldig rask og enkel å påføre, siger ikke så lett, og gir en blank overflate. Ser ut som om den tåler å bli påført i relativ lav temperatur og tåler nedbør etter ganske kort tid. Et par timer alt etter lufttemperaturen. Og man kan smøre den på i direkte solskinn også. En fordel på våre kanter når man jobber utendørs med skiftende vær. I motsetning til Owatrol D.2 som krever høy lufttemperatur over mange timer før den evt tåler fukt. Båten har ligget på vannet hele tiden. Båten har kun en styreposisjon, inne. For å bedre på oversikten under trange havneforhold, så har jeg tatt hull for en luke. Skal bygge luken selv og kopier den luken som allerede er der, men med et lexan lysfelt. Skal montere en ekstra posisjon med gass, gear og styring utendørs, og har ratt og pumpe fra en annen båt. Hva trenger jeg ut over det? noen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.