Jump to content

Drikke vannet ombord i vår 37 år gamle båt. Kan det la seg gjøre?

Mr_Stian

Recommended Posts

Spiller liten rolle hvor gammel båten er hvis du renser tanken. 

Vår Viksund er fra 1984, og vi drikker vannet fra tanken. Det har vi alltid gjort. Ekstra vannkanner til drikkevann er et styr vi ikke ønsker å ha.

Vår oppskrift er følgende:

- Tøm tanken helt.

- Fyll på ei hel flaske med klorin. Med så stor tank som det du har ville jeg gått opp til 2-3 liter. Billig klorin får du på Europris, og den er helt ok.

- Fyll tanken helt opp med vann, og tapp vann i alle kraner slik at alle slanger flushes. Etterfyll tanken til det spruter ut av luftingen. 

- La stå i 24 timer. 

- Tapp tanken helt, og fyll på rent og friskt vann. Gjenta dette helt til det ikke lukter og smaker klorin av vannet.

- Vær nøye med å bare fylle vann der du vet at du får vann av god kvalitet. 

- Lag deg en slangestuss på ca 1m med Gardenakobling og en kuleventil. Bruk denne når du fyller vann slik at du unngår å putte en ukjent slange som ei bikkje kan ha stått og pisset på ned i tanken. 

Ungene våre drikker vannet rett fra krana akkurat som hjemme, det har de vært vant til siden de satt i bærebag. Blander saft osv av det samme vannet og setter i kjøleskapet. Ikke snakk om at noen av oss har blitt syke av dette. 

20241005_162212.jpg.7579365ad6d95cb233957d5b3144f54f.jpg

Alt vann du får i springen i Norge er klorbehandlet i utgangspunktet. Jeg har naturlig nok en hurtigere turnover på vannet mitt siden jeg bor ombord. Men det har aldri vært et problem selv om vannet har stått i en måned.
Det finnes en mengde remedier man kan rense tanken med. Men det mest effektive og det billigste er klor som @Komodo beskriver.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg renset begge tankene i fjor. Mye gørr på dem, noe som lignet på kalk, men noen mente det var rester av vannrense-tabletter. 

20240425_195135.jpg.7ba591698b0fd50c60dec95acf30d66c.jpg

20230224_123810.jpg.fff363f2df60d2b16add735036f8271e.jpg

Jeg skrudde av mannlokket og satt dem på hodet og spylte lenge med høyt trykk. 

Det ble ganske bra....til tannpuss og dusjing og utvortes.....

20240426_122134.jpg.428c498c5a8fc20952d52598508c57ba.jpg

... men vi drakk kjøpevann..  

Og jeg vet jo ikke om kjøpevannet kommer fra noen bedre tanker...:bekymret: 

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Mr_Stian skrev On 23.9.2025 at 22.23:

Rør opplegg er originalt vil jeg tro. Kobber rør med enkelte slanger her og der

Jeg har syrefast vanntank  fra 1977 den er som ny etter en innvendig rep .for et par årside

Ser du har kobber rør ,klor og kobber er ikke den beste kombien.

Jeg bru klor hver vår og  bakvasker tanken et par ga ger i sesongen

https://baatplassen.no/i/topic/170073-sprekk-i-sveis-i-drikkevannstanken-hva-kan-en-tette-med-fra-innsiden/#elControls_2409104_menu

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det var en ting jeg kom til å tenke på mens jeg leser alle innleggene her om at vann fra norske vannverk er trygt å drikke, også etter langtidsoppbevaring på en 37 år gammel vanntank.  For svært mange folk i verden - inkludert svært mange i EU, og også enkelte i Norge, så er det ikke aktuelt å drikke noe som ikke er pakket inn i plast og kommer fra butikken (eller eventuelt er levert på døra).  Hvor mye dette er en kulturell greie, frykt og redsel, eller reelle problemer med at vannet fra krana ikke er drikkbart vet jeg ikke - men det er ikke til å komme utenom at vannet som kommer ut fra krana mange steder smaker veldig mye klor.

Klorert vann er tildels en vanesak.  Som nevnt lengre opp, da de startet å klorere vannet i Tromsø så reagerte jeg veldig på det, vannet var jo ikke drikkbart lengre!  Men nå merker jeg ingen klorsmak på vannet i Tromsø.  I Athen kan man stoppe i nærmest hvilken som helst kaffebar og be om kaffe - og uten at man har bedt om det, så følger det med et glass med vann.  Så tar man en slurk av vannet ... fysjom, helt udrikkelig, det er vann rett fra krana med enorme mengder klor.  (Dette gjelder sikkert ikke bare Athen, men ute på øyene er det ofte ikke klorsmak på vannet).

Klor kan relativt enkelt filtreres bort, det er vel bare kullfilter som skal til?  (Når det er sagt, jeg har en venn i Istanbul som synes flasker med drikkevann er en forferdelig uting, han har noe filtergreier, men han serverer allikevel vann med et hint av klorsmak).

Dette er en avsporing ifht trådtema, men ikke helt.  Enkelte (inkludert meg) har eller har hatt problemer med biofilm på vanntankene og vond smak på vannet, andre har ikke hatt slike problemer.  Kan et alternativ til sjokklorering (altså å la tankene stå i 24 timer med svært mye klor for å rense dem) være å tilsette noe klor til vannet hver gang man fyller vann, og så ha et filter som fjerner klorsmaken?  I såfall må man ha klor av "drikkevannskvalitet".  Hvor får man kjøpt slikt?  Jeg har en boks med bassengklor som jeg har kjøpt til dette formålet, kan den brukes til drikkevannsformål?

En annen avsporing - forrige eier av båten installerte en egen tank som var tiltenkt drikkevann, med en egen drikkevannskran - og påfyllingsstuss til drikkevannstanken på dørken, inne.  Tanken da var å kjøpe vann på dunker i land hvor det er vanskelig å stole på vannkvaliteten fra krana, og så helle det over på drikkevannstanken.  Det synes jeg høres ut som en tullete løsning - skal man først kjøpe drikkevann, så tenker jeg at det en fordel at man oppbevarer vannet på uåpnet orginalemballasje så lenge som mulig.

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med løsningen nå med vannfilter og egen drikkevannskran, selv om vannfilteret ikke er effektivt på å fjerne bakterier.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 38 minutter siden:

Jeg har en boks med bassengklor som jeg har kjøpt til dette formålet, kan den brukes til drikkevannsformål?

Å svelge basengvann i små mengde er ikke farlig, men som drikkevann nei.

tobixen skrev 40 minutter siden:

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med løsningen nå med vannfilter og egen drikkevannskra

På jobben ble det montert  vannfilter på drikkevannsfontenen (KaltVann). reklamen sa et år labben splittet et filter ettter 9 mnd.

Det ble rutine på bytte hver 6 mnd. fabrikken mente vi overskrer antal liter som han ikke kunne si hva var.

vi byttet levrandør, som sa at det kunne holde i 12mnd ved fornuftig bruk.

De gangene vi har hvert i Hellas ble vi vist enkelte merka poster for å hente Drikkevann. springvannet kunne brukes til tannpuss i nøden..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har båt fra 1993, med plast vanntank på drøyt 400 liter. Renser tanken kjemisk 1 gang i året, har et grovfilter som også renses 1 gang i året. Bruker vann uhemmet, som hjemme, sparer aldri på det. Er nøye med å sjekke vannet ved fylling, og er særlig nøye på småsteder uten skikkelig vannverk. Aldri noe problem med å bruke vannet.

Den slangestumpen til Komodo er ikke dum, men jeg putter slangestussen ned i en Klorinflaske, etter et tips jeg faktisk fikk her inne på BP, husker ikke hvem..

Vi har drukket vann fra tankene i alle båtene vi har hatt. Fyller på rens fra Maritim på våren, bruker så mye vann vi klarer på tur, slik at det blir en del utskifting. Aldri hatt noen problemer med det. Ellers har vi lagret vann på plastdunker på loftet hjemme(beredskap). Det skal vist holde i minst 10 år. Vannet på kloden vår er vel egentlig det samme som har vært her til alle tider....så det er vel i utgangspunktet ganske gammelt...😅

Scand 360 dc skrev for 12 timer siden:

Vi har drukket vann fra tankene i alle båtene vi har hatt. Fyller på rens fra Maritim på våren, bruker så mye vann vi klarer på tur, slik at det blir en del utskifting. Aldri hatt noen problemer med det. Ellers har vi lagret vann på plastdunker på loftet hjemme(beredskap). Det skal vist holde i minst 10 år. Vannet på kloden vår er vel egentlig det samme som har vært her til alle tider....så det er vel i utgangspunktet ganske gammelt...😅

Er jo litt morsomt dette med vann og lagring. Står jo på etiketten til en type flaskevann at det er tappet fra en 10000 år gammel kilde, men så er det plutselig bare holdbart et halvår når det kommer på flaske? 

Cheyenne skrev 18 minutter siden:

Er jo litt morsomt dette med vann og lagring. Står jo på etiketten til en type flaskevann at det er tappet fra en 10000 år gammel kilde, men så er det plutselig bare holdbart et halvår når det kommer på flaske? 

Ja, ganske festlig det der... men det har jo med at når naturlige ting er behandlet av menneske/maskin så tar vi på oss et ansvar og må sette begrensinger for å ikke måtte være erstatningsansvarlige til evig tid...

Mange folk er heeeelt hysteriske når utløpsdato er passert og gjerne gir bort en masse flotte og fullt brukbare varer på Finn. De fleste av oss har såpass syns- og luktesans at vi fint klarer å styre unna dårlig mat samme hvilken dato der står på den. Det mest hysterisk morsomme jeg ser i butikken er vellagret ost som selges til nedsatt pris fordi den er gått ut på dato... Den burde jo være satt OPP i pris!

Vann i båt kan jo være mye rart men det skal nok mye til at en blir syk av det, i alle fall om en har en normal bakteriemiks i mage/tarm. Lever en på pappmat så blir også motstandsdyktigheten mot de dårlige bakteriene ganske dårlig så spis hjemmelaget skikkelig mat og drikk vannet i båten sier nå jeg...

SveinHa skrev 13 minutter siden:

vellagret ost som selges til nedsatt pris fordi den er gått ut på dato... Den burde jo være satt OPP i pris!

Helt enig. Da er det bare å hamstre :tommel_opp: Lagrer selv uåpnet Norvegia og Jarlsberg i kjøleskap i garasjen 2-3 år. Ikke alle blir like vellykket, men det meste blir suksess.

Drakk aldri fra tanken da vi hadde stor båt. Det hadde nok ikke vært farlig, men det er så unødvendig å utsette seg for risikoen når en ikke er helt sikker. Ønsker ikke å spolere båtlivet med dårlig mage. Til drikkevann brukte vi to eller tre 5 liters dunker som ble fylt opp igjen når de var tomme. Den vi brukte ble lagret i kjøleskuffen, så det var alltid kaldt vann tilgjenelig. 

En gang fylte jeg et par av kannene fra fossen som kommer ned noen hundre meter innenfor Flørli i Lysefjorden. Ganske stilig å gå inn med riben i kløfta der og strekke seg fram og fylle kaldt friskt smeltevann som kom fra sikkert 700 meter høyere opp. Godt var det også.

Siden jeg har et redusert immunforsvar drikker jeg ikke vannet om bord. Jeg bruker rensetabletter hver gang jeg fyller nytt vann, men bruker vannet kun til kaffe- og te-laging, matlaging, vask, tannpuss osv.

I tanken et sted ligger antakelig også en slik slangestuss/Gardenakobling som falt av slangen en gang jeg skulle fylle vann... Om den ligger i tanken eller har kilt seg fast på vei ned fra påfyllingsstussen vet jeg ikke...

Det står på lista mi å rense vanntank og bytte slanger, men det er foreløpig ganske så langt ned på lista over ting som skal gjøres...

Om bord drikker jeg uansett stort sett bare Pepsi-Max og kaffe! :fniser:

Code0 skrev On 24.9.2025 at 12.49:

….I Norge med kaldt vann så skjer det ikke så mye. Hadde jeg hatt båten i Karibien / Middelhavet hvor tanken holder høyere temperatur, og jeg fyller fra lokal brønn rett bak en møkkakjeller så hadde jeg vært mer skeptisk / forsiktig.

Jeg har en tank i kjølen og en under forpikskojjen…

så det tar ikke lang stund forren vannet i tanken holder samme temp som sjøen på utsiden….akk nå her i Volosbukten ligger temp på 25-26 gr nå i sluttet på september.

så vårt drikkevann, kjøper vi , og lagres i kjølboksen innen vi drikker

og gjerne med noen isbit.

generellt er vannet her i Hellas av god kvalitet spes på fastlandet,

ute på øyene varierer det stort, fra riktig dårlig, låg på Petriti på Corfu 2024, der kunde man knappt vanne potteplanter med vannet, som grekerne sa selv ! Til de øyer som har egne WM/avsaltningsanlegg, der det er riktig godt vann !

Vi har ingen WM ombord selv, det er fortsatt i tankeboksen, det har sine fordeler men også bakdeler…..og her i Middelhavet er det relativt enkelt å finne vann om vi går i havn.

får vi fyllt opp våre 580 liter så klarer vi oss en uke/10dgr med normal konsumsjon, vi er 2 ombord

S/Y Gunga Din

Angående bassengklor i pulverform, så er det helt greit det med et forbehold: Det må være kun kalsiumhypokloritt som også kalles for ustabilisert klor. Jeg vet at HTH klorgranulat også har egen godkjenning for drikkevann. Men det de selger på biltema, europris og de fleste tilbydere av slikt er som regel stabilisert klor og inneholder blant annet cyanursyre og annet rart man ikke nødvendigvis vil ha i drikkevann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...