Lazyjack Startet 23.September Link til dette innlegget Startet 23.September Holder på å overhale en Lewmar Pro-Fish 700W ankervinsj. I den forbindelse bytter jeg lagrene som alle er nålelagre. Når jeg mottar repsettet med nye lagre så ser jeg at det ene lageret har en pil som så vidt jeg kan forstå indikerer dreieretning (se bilde). Når jeg forsøker å spinne dette lageret klarer jeg ikke å bevege det noen vei, noe jeg synes er merkelig. De andre lagrene spinner lett rundt på fingeren. De gamle lagrene er forøvrig så rustne og ødelagte at det ikke er mulig å se om det har stått noe på dem. Noen som har en god forklaring på at ett av lagrene er merket med denne pila? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Kunne kanskje stått 'denne siden ut'? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Så vidt jeg kan forstå er dette et standardlager. Kan ikke forvente noen merking på lageret da. Men tegningen burde vist retningen. Jeg synes også det er rart at det ikke vil dreie i noen retning. Lite vits i et lager som ikke dreier. Står litt om lageret her: https://bearing-king.co.uk/products/hf1816-ina-drawn-cup-roller-clutch-bearing-18x24x16mm Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Et slikt nålelager har ikke en indre lagerring fordi det skal spinne direkte mot akslingen. Derfor kan det ikke spinnes på fingeren slik som vanlige kulelagre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 24.September Link til dette innlegget Svart 24.September Yess, glemte det. På norsk kaller vi det 'frihjul'. Det er altså et lager som kiler fast rullene i den ene retningen og frir i den andre retningen. Biler som blant andre Saab og Studebaker hadde girkasser med denne funksjonen. På Studebaker kunne funksjonen kobles ut og inn i overdrive- kassene. Bilen kunne bremse på tredjegiret eller rulle fritt i overdrive. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September @Brigg Ja når jeg trer lageret på akslingen så ser jeg at det faktisk ruller i ene retningen og sperrer i andre. Da må jeg bare finne ut hvilken vei det skal rulle så jeg får satt det riktig vei inn. Takk for nyttig info👍 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Hulda skrev On 24.9.2025 at 8.15: Biler som blant andre Saab og Studebaker hadde girkasser med denne funksjonen. Hos Saab kom dette nærmest som en nødvendighet på totakterne. Om man slipper gassen og bremser på girene på en totakter får ikke motoren smurning, og vil derfor ofte havarere. Med frihjul kunne motoren putre på tomgang mens bilen tok seg ut nedover bakkene.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gunga Din Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Fars-gubben kjørte Saab….. en annen fordel med frihjul, var att du kunde skifte gir uten å trykke ned clutchen…….. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
J-Å Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Er det slik at denne motoren går bare på inn, og at det skal sperre på ut? Slik at all utslakking gjøres med frittfall funksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September @J-Å Jeg vet ikke helt. Jeg kjøpte vinsjen hos et firma som driver med hugging av båter. Da jeg åpnet vinsjen var den full av sjøvann så alle tetninger og lagre måtte byttes, motoren hadde heldigvis klart seg. Slik jeg har forstått det kan den enten kjøres ut elle det kan benyttes frifttall. Jeg sliter med å forstå hvordan systemet rundt enveis lageret fungerer men håper at det blir klarere når jeg begynner å sette det sammen igjen. Skal oppsummere når jeg finner ut hvordan dette virker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.