Jump to content

Overhaling av Lewmar ankervinsj - Hvorfor er ett av lagrene enveis (unidireksjonalt)?

Lazyjack

Recommended Posts

Holder på å overhale en Lewmar Pro-Fish 700W ankervinsj. I den forbindelse bytter jeg lagrene som alle er nålelagre. Når jeg mottar repsettet med nye lagre så ser jeg at det ene lageret har en pil som så vidt jeg kan forstå indikerer dreieretning (se bilde). Når jeg forsøker å spinne dette lageret klarer jeg ikke å bevege det noen vei, noe jeg synes er merkelig. De andre lagrene spinner lett rundt på fingeren.

De gamle lagrene er forøvrig så rustne og ødelagte at det ikke er mulig å se om det har stått noe på dem.

Noen som har en god forklaring på at ett av lagrene er merket med denne pila?

PXL_20250923_175439575.jpg

Screenshot_20250923-233108~2.png

Et slikt nålelager har ikke en indre lagerring fordi det skal spinne direkte mot akslingen. Derfor kan det ikke spinnes på fingeren slik som vanlige kulelagre. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Yess, glemte det. På norsk kaller vi det 'frihjul'. Det er altså et lager som kiler fast rullene i den ene retningen og frir i den andre retningen. Biler som blant andre Saab og Studebaker hadde girkasser med denne funksjonen. På Studebaker kunne funksjonen kobles ut og inn i overdrive- kassene. Bilen kunne bremse på tredjegiret eller rulle fritt i overdrive.

Hulda skrev On 24.9.2025 at 8.15:

Biler som blant andre Saab og Studebaker hadde girkasser med denne funksjonen. 

Hos Saab kom dette nærmest som en nødvendighet på totakterne. Om man slipper gassen og bremser på girene på en totakter får ikke motoren smurning, og vil derfor ofte havarere. Med frihjul kunne motoren putre på tomgang mens bilen tok seg ut nedover bakkene....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@J-Å Jeg vet ikke helt. Jeg kjøpte vinsjen hos et firma som driver med hugging av båter. Da jeg åpnet vinsjen var den full av sjøvann så alle tetninger og lagre måtte byttes, motoren hadde heldigvis klart seg. Slik jeg har forstått det kan den enten kjøres ut elle det kan benyttes frifttall. 

Jeg sliter med å forstå hvordan systemet rundt enveis lageret fungerer men håper at det blir klarere når jeg begynner å sette det sammen igjen. 

Skal oppsummere når jeg finner ut hvordan dette virker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...