Ole78 Startet 25.September Link til dette innlegget Startet 25.September Hei. I går hadde e problemer med å starte båten. Jeg lada opp alle batterier osv og alt var i orden. Startet ikke. Så dunket jeg lett på starter å dermed kom den med en gang. Jeg har fått beskjed om at det ikke er nødvendig og bytte ut starteren da dette er ganske vanlig, men er det vanskelig å finne en ny starter til denne motoren? Blir litt forvirret når jeg googler om hvem som er rett. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.September Link til dette innlegget Svart 25.September Ole78 skrev for 13 timer siden: Så dunket jeg lett på starter å dermed kom den med en gang. Jeg har fått beskjed om at det ikke er nødvendig og bytte ut starteren da dette er ganske vanlig, men er det vanskelig å finne en ny starter til denne motoren? Blir litt forvirret når jeg googler om hvem som er rett. Jeg ville helt klart byttet ut starteren i fra pil og bue med en ny en selv om den gammle kan få liv i den ved å bytte børster. Mange klarer å bytte starter men færre klarer å bytte børster så er du ikke av de er det etter min mening tullette å bruke halve prisen av en ny på det. Det stemmer att det er brukt to forskjellige startere på denne motoren der den ene er av merket Lukas...om disse går om hverandre vet ikke jeg. Men hvis du skrur den ut så finner du fabrikat og delenummer på selve kroppen på starteren. Da er det lett å finne riktig på nett. En ting til. Fortsetter du å slå på starteren får å få den til å virke så kommer snart den dagen att ikke det fungerer lengre. Så få ut starteren når båten har gått i opplag så har du hele vinteren på deg til å skaffe en ny på ebay.uk til en god pris med riktig delenummer. Antagelig billigere enn å betale noen for å bytte børster på den gamle om du henter den i england og tid har man nok av på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Hei. Takk for svar. Båten her ligger ikke i opplag. Sjø hele året, men skal ta en prat med det mekaniske verkstedet her ute å høre. Motor var totalrenovert i 2022. Det er bare en gang jeg har behøvd å dunke på starter til nå :) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Har ikkje Maritim starter?er jo ein svert kurant motor Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Jeg har 2 selskap nå som har startere som jeg venter tilbakemelding fra. Det var jo ikke børstene, men det er antagelig start releet som er dårlig. Så får bytte hele greia.. Det er ikke lett å finne starter ved å bare søke på motor i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 26.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September Det er ikke børstene, men start relee som jukser som regel sier de på elektro. Er ikke bare å finne starter har jeg funnet ut. Nå leter de etter ny :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September Jeg ville tatt den ut, rengjort og smurt opp der det er nødvendig. Man skifter ikke ut en starter som virker. Dette er nok bare en liten treghet i mekanismen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 26.September Link til dette innlegget Svart 26.September index skrev 1 time siden: Jeg ville tatt den ut, rengjort og smurt opp der det er nødvendig. Man skifter ikke ut en starter som virker. Dette er nok bare en liten treghet i mekanismen. Enig. Pusset kontaktflate på startinnslag på min gamle Ascona etter at den trengte et par kakk etter en mnd stillstand i 1987 og den virket like fint når den gikk videre til ny eier i 1996.. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Ole78 skrev for 18 timer siden: Det er ikke børstene, men start relee som jukser som regel sier de på elektro. Er ikke bare å finne starter har jeg funnet ut. Nå leter de etter ny :) tja jo nei. Blir jo bare en gjettelek om oversak hvis man ikke undersøker isteden for å stille en fjærn diagnose. Har drevet med salg av dynamo og startere i 30 år så min erfaring er att børster er langt vanligere problem en innslag. Men uansett så løser deg seg ved å bytte ut skiten med noe nytt. Tipper du kommer langt med 2k på en ny i fra england aå akjønner ikke att noen hverken orker eller gidder å pusse over kontaker for å lure seg selv ril å tro att kanskje det løser problemet. Så skjer det igjen og da må man i beste fall vente på redningskjøta. Sier ikke att det ikke er lurt å ha kontroll på kontaktpunkter men finner man ikke noe åpenbart så ikke tro det løser noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Ole78 skrev On 25.9.2025 at 8.00: I går hadde e problemer med å starte båten. i følge Sabb manualen er det en LUCAS MG 50 https://www.google.com/search?q=lycas+mg50&oq=lycas+mg50&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQIRgKGKABMgkIAhAhGAoYoAHSAQkxOTgxM2owajSoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Send en forespørsel til frydenbø https://www.frydenbo-maritime.no/forward/merkevarer/lister-petter?utm_term=sabb motor&utm_campaign=Merke+|+Sabb&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5115889099&hsa_cam=20594375484&hsa_grp=159333809692&hsa_ad=675598267652&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-321637356888&hsa_kw=sabb motor&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gad_campaignid=20594375484&gbraid=0AAAAAqOCUxQuB7ubxxGZTtRjjdVdd-Px3&gclid=CjwKCAjwlt7GBhAvEiwAKal0crTJMVi62MHN6UhArf55lKN7X8gA6mBP1oJP5yMzin2qazlFFdeXGxoCaloQAvD_BwE# Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pipe Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Roger jo skrev for 1 time siden: Send en forespørsel til frydenbø Det er jo et greit råd hvis man har det travelt eller hvis pris ikke spiller noe særlig rolle. Plukke ut den gamle,lese av delenummer og bestille ny i fra UK gjør det nok endel billigere. Surre med å bestille deler til en starter i fra pil og bue når man ikke har filla peiling er ikke måten å gjøre det på....er nå min mening. Smukk inn enn ny så funker det uten problemer i 20 nye år. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September På øverste skissen som Roger jo la ut ser man et nr 11125 omtrent midt i tegningen. Nummeret viser til en skrue, en mutter og en brei ring. Løsner man skrua og trekker ringen bakover blir børstene synlig i åpningene. Jeg gjorde dette på min egen starter og sjekket at børstene beveget seg i holderen og sprayet med egnet spray. Da ble børstene lette å bevege. Det var ingenting galt med starter, men gjorde det fordi motoren likevel var ute. Nå skriver ikke Ole 78 om det klikker i starter eller om det er helt stille når start mislykkes. Regner med det klikker. Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Roger jo skrev On 27.9.2025 at 15.07: i følge Sabb manualen er det en LUCAS MG 50 https://www.google.com/search?q=lycas+mg50&oq=lycas+mg50&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIJCAEQIRgKGKABMgkIAhAhGAoYoAHSAQkxOTgxM2owajSoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Send en forespørsel til frydenbø https://www.frydenbo-maritime.no/forward/merkevarer/lister-petter?utm_term=sabb motor&utm_campaign=Merke+|+Sabb&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5115889099&hsa_cam=20594375484&hsa_grp=159333809692&hsa_ad=675598267652&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-321637356888&hsa_kw=sabb motor&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gad_source=1&gad_campaignid=20594375484&gbraid=0AAAAAqOCUxQuB7ubxxGZTtRjjdVdd-Px3&gclid=CjwKCAjwlt7GBhAvEiwAKal0crTJMVi62MHN6UhArf55lKN7X8gA6mBP1oJP5yMzin2qazlFFdeXGxoCaloQAvD_BwE# Har sendt de en forespørsel. :) Jeg har enda ikke hørt fra de 2 andre heller. Starteren var også slik på lørdag så tydelig noe er feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September hegra skrev On 27.9.2025 at 18.07: På øverste skissen som Roger jo la ut ser man et nr 11125 omtrent midt i tegningen. Nummeret viser til en skrue, en mutter og en brei ring. Løsner man skrua og trekker ringen bakover blir børstene synlig i åpningene. Jeg gjorde dette på min egen starter og sjekket at børstene beveget seg i holderen og sprayet med egnet spray. Da ble børstene lette å bevege. Det var ingenting galt med starter, men gjorde det fordi motoren likevel var ute. Nå skriver ikke Ole 78 om det klikker i starter eller om det er helt stille når start mislykkes. Regner med det klikker. Det er ikke børstene. Det er start rellee. Elektro ute på Leinane her jeg bor sa at det aldri er børstene som tar natta på de der. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Ole78 skrev On 25.9.2025 at 8.00: Hei. I går hadde e problemer med å starte båten. Jeg lada opp alle batterier osv og alt var i orden. Startet ikke. Så dunket jeg lett på starter å dermed kom den med en gang. Jeg har fått beskjed om at det ikke er nødvendig og bytte ut starteren da dette er ganske vanlig, men er det vanskelig å finne en ny starter til denne motoren? Blir litt forvirret når jeg googler om hvem som er rett. Da er problemet løst. Ny starter er på vei. Tusen takk for alle tips og engasjement :) Jeg fikk ny starter for rundt 3400 kr :) Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Problemet er nå løst. Igjen vil jeg takke for alle kommentarer å engasjement. Ny starter kostet 3400 kr :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Ole78 skrev for 10 timer siden: Det er start rellee. Elektro ute på Leinane her jeg bor sa at det aldri er børstene som tar natta på de der. :) Kan være enig i det det er altid en fordel å ha rutine på alle viktige koplingspunkter som Fantino foreslo. Det var innbytte på de før.? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Honduras Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Når man har byttet til ny, så kan man jo som vintersyssel ta fra hverandre den gamle, gjøre reint, smøre opp og legge på hylla. Man vet aldri… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ole78 Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Honduras skrev 1 time siden: Når man har byttet til ny, så kan man jo som vintersyssel ta fra hverandre den gamle, gjøre reint, smøre opp og legge på hylla. Man vet aldri… Jeg er nok ikke så utrolig god på slike ting, men mulig jeg kan ta vare på den å se litt på det :) Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September pipe skrev On 27.9.2025 at 8.44: tja jo nei. Blir jo bare en gjettelek om oversak hvis man ikke undersøker isteden for å stille en fjærn diagnose. Har drevet med salg av dynamo og startere i 30 år så min erfaring er att børster er langt vanligere problem en innslag. Men uansett så løser deg seg ved å bytte ut skiten med noe nytt. Tipper du kommer langt med 2k på en ny i fra england aå akjønner ikke att noen hverken orker eller gidder å pusse over kontaker for å lure seg selv ril å tro att kanskje det løser problemet. Så skjer det igjen og da må man i beste fall vente på redningskjøta. Sier ikke att det ikke er lurt å ha kontroll på kontaktpunkter men finner man ikke noe åpenbart så ikke tro det løser noe som helst. Den kosta 3400 kr her i Norge. Levert hos meg i morgen :) Det var verdt det for min del :D Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.Oktober Link til dette innlegget Svart 1.Oktober Ole78 skrev On 30.9.2025 at 20.15: Den kosta 3400 kr her i Norge. Levert hos meg i morgen :) Det var verdt det for min del :D Det var jo ikke så galt men det beste er att du får ny starter som du kan stole på i årene som kommer. Godt valg å kjöpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
Ole78 Svart 2.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober pipe skrev for 13 timer siden: Det var jo ikke så galt men det beste er att du får ny starter som du kan stole på i årene som kommer. Godt valg å kjöpe ny. Det var supert. Montert i dag. Fungerer som bare det :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.