Sørlandet2 Startet 26.September Link til dette innlegget Startet 26.September På min Mercury Verado så har jeg jeg ved jevne mellomrom kjøpt nytt sett med anoder fra forhandler. Komplett, Mercury, sett er ganske gunstig priset hos forhandler. Da her jeg fått anoder av aluminium. Skal vel være bra det. Båten går i saltvann, men i havna så er det en bekk med ferskvann, så brakkvann i havna. Det har primært vert den store anoden på motorbraketten som har vært tært som har ført til at jeg har kjøpt nytt sett. Kom over separat anode til motorbrakett på Maritim, også gunstig priset. Den var av zink. Så på med den, i kombinasjon med de resterende anoder som var veldig gode. Når båten nå er kommet på land etter en sesong, så ser jeg at anoden på motorbraketten, den av zink har tilnærmet ingen tæring. Normal tæring på de resterende. Så til spørsmålet. Er det ugunstig å ha en kombinasjon av zink- og aluminium-anoder? Eller var denne zink-anoden av den dårlige typen som ikke tæres? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Eg ventar på kloke ord frå @Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Kloke ord fra Hulda, teori: Alu har høyere drivende spenning enn sink ref. til SHI (nullpunkt). Det medfører at alu fórer elektroner til motoren og sinkanoden. Alu-anoden er dum og ser ikke forskjell på sink, alu og andre metaller. I den perfekte verden vil sinkanoden ta over jobben når aluminiumsanodene er brukt opp. I virkelighetens verden kan sinkanoden ha blitt passivert og riggen står uten beskyttelse. Anbefalingen er å gå over til alu hele veien. Så kommer skeptikerne: Men Hulda, du har aluanode på baugpropellen og sink på skroget? Her kommer U=R*I inn. Det er så lang vei (høy R) mellom baugpropell og nærmeste sink at det går uansett greit. Det er altså flytende overganger, ingen absolutte sperrer. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September Tja. Jeg har zink på trimflaps, og tidligere aluminium på motor. Dette har vært i normal, god rate. Så litt rart. Merket på zink fra Maritim er Martyr. Det er vel noen som hevder "billig-zink" (Biltema) ikke funker. Er det forskjell på Zink? Legger ved bilder. Jeg skal se om jeg tar den av og veier den, men den ser ut som ny.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Sørlandet2 skrev 21 minutter siden: Merket på zink fra Maritim er Martyr. Pussig navn på en anode. Handler det om at den ofrer seg? Sørlandet2 skrev 21 minutter siden: Det er vel noen som hevder "billig-zink" (Biltema) ikke funker. Er det forskjell på Zink? I prinsippet ikke forskjell på sink, for det er jo et grunnstoff. Men det er forskjell på sinkanoder, de kan ha litt ulik legering. Anodene blir tilsatt små mengder av f.eks indium (fritt etter hukommelsen) for at den ikke skal passiveres og slutte å virke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 27.September Link til dette innlegget Svart 27.September Sinken fra Biltema har over mange år vist seg å være helt OK. Å sammenligne anoder på motor og trimflaps gir ingen mening om ikke har en solid elektrisk forbindelse. Kan legge til at anoder, uansett grunnmateriale, er innlegert med elementer som bryter ned anodens oksidskikt. Derved blir anoden senket i spenningsrekken til under basematerialets potensiale. Tidligere var kvikksølv populært, noe som også forhindret groe på anodene. Nå forbudt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September Det kan jo legges til at jord-ledningen fra denne anoden går til en anode på motorbraket. Så det forsterker teorien til @Hulda. På med aluminium for neste år 👍 Ser det har vert litt tæring det hvor jord-ledningen har ligget. Ellers samme vekt som en ny zink anode. Hadde kanskje håpet at den hadde blitt "porøs", og lett. Så veldig billig zink anode for motorbraket er tilgjengelig her. En ny, og en pent brukt 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.