enslagsgjest Svart 6.Oktober Link til dette innlegget Svart 6.Oktober Lewmar er jo også beryktet for stive priser på reservedeler! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
dennrick Svart 6.Oktober Link til dette innlegget Svart 6.Oktober 7 minutes ago, Seilars said: Konklusjonen til Thomas er vel at han er godt fornøyd med Bavaria, men mindre fornøyd med Lewmar som har levert endel av utstyret ombord. Men det er jo alltid litt vanskelig å beregne hvor mye ekstra hardkjør slikt utstyr har fått pga. langturen som har vart i flere år. Langturseilere pleier jo å si at de fikser båt på eksotiske plasser. Regner med at endel av de lewmar feilene Thomas har opplevd skyldes hard bruk over veldig mange timer. Han har vel vært 7 år underveis nå. Jeg har en kompis som har vært seiler i flere år og som leter etter ny seilbåt. Han er en bestemt mann som vet hva han vil ha, og han er av den formening at han ikke ønsker en brukt langturbåt pga det den kan ha blitt utsatt for av langvarig stress. Antar det samme kan gjelde for charterbåter? Så også videoen. Syntes denne Cruiser serien er fine båter. Den vi har nå lå på FINN samtidig som en Cruiser 45. Den ble kjøpt av en bekjent av oss, og vi hadde samme hjemmehavn et år. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Ask Svart 6.Oktober Link til dette innlegget Svart 6.Oktober Hei. Stemmer det at Bav. har dekksutstyr frå leverandørar som er kjent for kvalitet, men at dekksutstyret jamnt over er eit nummer for lite? Altså at dekksutstyret på Bav. er underdimensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 6.Oktober Link til dette innlegget Svart 6.Oktober Ask skrev 1 minutt siden: Hei. Stemmer det at Bav. har dekksutstyr frå leverandørar som er kjent for kvalitet, men at dekksutstyret jamnt over er eit nummer for lite? Altså at dekksutstyret på Bav. er underdimensjonert. Det vil alltid være noen som mener det, men det gjelder nok også for tilsvarende turbåter, og ikke bare for Bavaria. Større winsjer var på utstyrslista da jeg kjøpte båten vår ny i 2003, men kan ikke huske at jeg har sett noen som er solgt med større winsjer. Alt av utstyr er nok iht. leverandørens anbefalinger, og innafor de anbefalingene disse har for belastning. Det samme gjelder for motor der man får den minste som fungerer fint, men kan betale ekstra for en større. Det er litt som med bilkjøp, man har ikke så lyst på basis modellen, det må kjøpes litt ekstrautstyr. Men selv om man velger standard, så fungerer det helt utmerket på en bavaria, for det er noen som har regnet på det. Å kalle dekksutstyr eller motor underdimensjonert handler nok mer om egne ønsker. Vi valgte eksempelvis stor motor, men de jeg kjenner med samme båt og standard motor er veldig godt fornøyde med det også. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober Det er vel slik at det alltid vil være snakk om en balanse mellom pris og utstyrsnivå for en nyprodusert båt, og det vil vel også være en forskjell mellom det typiske bruksområdet til en slik båt, å krysse de store hav i all slags vær, eller å seile langs norskekysten, i pent vær. Når det gjelder Lewmar utstyr så er det da fortsatt i god stand etter 43 år, ut i fra det bruksområdet som denne båten har hatt. Da har det jo sånn sett hatt en god nok kvalitet. For min del, så blir det nok stort sett norskeysten i pent vær, men når jeg var inne på kanalen til Thommas, så fant jeg en video som bør være relevant, hvis man har tenkt å legge litt penger i en seilbåt, uansett merke: Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 7.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober 9 hours ago, Seilars said: Når jeg ser forskjellen på Thomas sin Bruce Farr og vår J&J design Bavaria, så tenker jeg at Bruce Farr båtene seiler enda bedre enn J&J båtene, men at innredningen er noe mer påkostet i J&J båtene. Det var en interessant problemstilling, hvilket designbyrå det er som har designet båtene. Forstår det slik at Bavaria har skiftet designbyrå opp gjennom årene og at J&J ble brukt tidlig på 2000 tallet. Så ble det Bruce Farr en periode, og nå er det C-LINE designet og Cossutti Yacht Design, hvis jeg har forstått det rett. Det som slår meg som litt spesielt det er at det kan se ut som at forskjellige båter i fra Bavaria har ganske forskjellig vekt, og da skulle man jo tro at det var brukt forskjellig mengde byggematerialer. Da jeg selv har en 33 fot båt med noenlunde de samme ytre mål som en tilsvarende (like lang), så blir det jo naturlig å bruke min bått til å sammeligne med. En Bavaria 32 i fra 2001, skal være i overkant av 33 fot og er oppgitt å veie 3.7 tonn. Det er ca 1 tonn mindre enn min båt. https://sailboatdata.com/sailboat/bavaria-32/ https://www.bavariayacht.org/downloads/manual/Bavaria 32 Cruiser 2001.pdf En bavaria Criuser i fra 2006 er oppgitt å veie 5.4 tonn. Det er 700 kg mer enn min båt, og 1.7 tonn i forskjell mellom to ca like lange båter i fra Bavaria??! https://www.bavariayacht.org/downloads/manual/Bavaria 33 Cruiser 2006.pdf Begger disse er designet av J&J design? Kan dette stemme og har det noen god forklaring? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Bavaria 33 Cruiser er 35 cm lenger og 13cm bredere enn 32AC. 33 cruiser er en mer volumiøs båt, og den har ca. 400 kg mer kjølvekt. Hadde du fått en omvisning ombord i en 33 cruiser, så tenker jeg du hadde forstått at dette er to litt ulike båter. 33 Cruiser er mer fokusert på familie seilas, mens 32AC tilhører AC klassen som er litt slankere og har ett mer tradisjonelt design. Da bavaria verftet spisset Cruiser mot familieseilas, og Match mot performance cruisere, så var nok tanken å treffe begge gruppene bedre ved at dem som foretrekker seilegenskaper foran volum skal velge match, og dem som foretrekker bo komfort fremfor ekstra seilegenskaper skal velge Cruiser. Bavaria gav rett og slett turbåtene sine mer volum uten å gi dem stort mer av seil areal. På de minste så ble det en revolusjon i forhold til volum og bokomfort. Fra 42 fot og oppover, så tenker jeg at det ikke lenger var noen forskjell. Det er også liten forskjell på 38AC 02-05 og 39 Cruiser som avløste 38AC. (cruiser). De har samme rigg/seilutrustning, og begge disse båtene er like over 39 fot i skroglengde. 39 Cruiser har litt mer volum, men først og fremst i form av ståhøyde ombord. Så oppsummert, man kan ikke sammenligne vekt på AC serien og Cruiser serien uten å legge merke til at de båtene som er designet som cruisere har mer volum og bo komfort. Det er også litt vanskelig å sammenligne dem med en Moody som er 20 år eldre og bygget uten divinycell fordi designere på disse 20 årene også har fått bedre verktøy til å dimensjonere etter. Bavaria verftet og andre store verft har nok også veldig god tilgang på ingeniører og designere fordi kostnadene kan deles over ett stort produksjonsvolum. Jeg hørte en gang at båtene i AC serien ble produsert til de hadde slitt ut formene ved ca. 800 produserte båter. Verftet fikk mye kritikk på den tiden for å stadig bytte ut modeller, men samtlige verft har tatt etter Bavaria på dette og mange andre områder. Da båten vår ble bygget i 2003, så ble det sagt at 12% av kostnadene ved å produsere en båt var lønnskostnader. Selv Hallberg Rassy har sett seg over skuldra og produserer idag mer effektivt og etter min mening mer interessante båter pga. den teknologiske utviklingen i bransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober On 10/7/2025 at 12:56 PM, Seilars said: Bavaria 33 Cruiser er 35 cm lenger og 13cm bredere enn 32AC. Ja, jeg oppdaget i ettertid at dette var litt forskjellige båter, men en vektforskjell på 50% opp, er jo likevel betydelig. Ellers så fant jeg en ganske god video, som gjelder vurdering av og reparasjon av skader etter en (kraftig) grunnstøting. Eksemplet er vel en båt i fra Hanse, men noe av informasjonen er vel relevant for de aller fleste mordene seilbåter: Ellers så må jeg si at jeg liker bedre Bavaria sin løsning, der bunnrammen i større forholdsvis grad ser ut til å være integrert inn i skroget. Det ser også ut for meg som om Bavaria sin løsning gir forholdsvis enklere og rimeligere reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Arne2 skrev for 5 timer siden: Ellers så fant jeg en ganske god video Ja, endte opp med å se den videoen. Som jeg begynte med, så er det ikke så viktig hva slags merke som står på båten, det er byggemetodene som betyr noe. Båten i videoen ovenfor har en bunnramme som er limt fast, og han sier at det er vanlig på produksjonsbåter, men at en bedre og dyrere metode er å laminere/glasse fast bunnrammen. Men det han ikke sier er at det finnes også en enda dårligere metode, og det er innerliner. Da går man på grunn, men kan ikke se om båten har gått opp i limingen. Man kan heller ikke på noe tidspunkt inspisere innfestingen på bunnrammen for sprekker / dårlig vedheft av lim. For mange vil det da ende opp med at man etter en middels grunnstøting løfter på skuldrene, rister av seg hendelsen, og tenker at det gikk sikkert greit. Men så burde båten blitt vurdert av profesjonelle, og det finner man først ut mye senere. Og her vet jeg at J&J Bavaria båtene slik som vår 38AC er bygget etter den beste metoden som er laminering/glassing, hvilket fremkommer på bildet ett stykke ovenfor. Men jeg tror muligens at jeg har sett at en 37 fots bavaria av Bruce Farr typen hadde den samme limingen som Hanse har i videoen ovenfor. Det bør kanskje kunne bekreftes/avkreftes av eiere av slike båter? Men jeg var litt overrasket over hvor tynt skroget var på båten som er i videoen ovenfor. Vi er jo ganske nærme kjølen, og da er ikke 10mm så mye. Men jeg har ikke kompetanse til å vurdere hva som er nok, eller byggemetode som benyttes av det merket. Det jeg har liggende nede på verkstedet i kjelleren er endel kjerneprøver fra vår bavaria båt. Jeg har jo laget litt hull i båten vår opp igjennom, og har da tatt vare på alle kjernene. Dette er en bavaria 38AC fra 2003. Bak ved mansjetten på seildrevet så måler jeg 30mm. Aktenfor thruster har jeg laget en gjennomføring til en forward scan sensor. Her er skroget 15,7mm. Da vi tok ut hull til baugthruster, hvilket er langt foran, så var tykkelsen på det minste 13mm og på det meste 23mm. Thruster ligger i en nedtrapping/opptrapping, det er derfor det skiller 10mm. Når båten vår i tillegg veier omtrent som andre båter på samme størrelse, og det er gode dimensjoner på viktige områder, så må det være bra. Den har jo i tillegg divinycell på skutesider og i dekk hvilket gir mye stivhet pr. kg, så jeg tenker at vi har en båt som er godt bygget. Men det er ingen moderne båter som tåler en grunnstøting slik som i videoen ovenfor, og Hanse båten så ut til å bli veldig fint reparert. Artig å se hvordan en båt kan repareres og bli god som ny. Viktig å ta vare på dokumentasjon ved slike reparasjoner, slik at neste eier ser at båten er like god eller bedre enn en tilsvarende uskadet båt. Jeg er ikke skeptisk til båter som har vært skadet, men jeg er skeptisk til båter som ikke har god dokumentasjon på reparasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Seilars skrev 50 minutter siden: Og her vet jeg at J&J Bavaria båtene slik som vår 38AC er bygget etter den beste metoden som er laminering/glassing, hvilket fremkommer på bildet ett stykke ovenfor. Men jeg tror muligens at jeg har sett at en 37 fots bavaria av Bruce Farr typen hadde den samme limingen som Hanse har i videoen ovenfor. Det bør kanskje kunne bekreftes/avkreftes av eiere av slike båter? Dette bildet viser et av hulrommene under dørken i min Bavaria 36 Farr (2011). Jeg har markert en sprekk i lakk/gelcoat, etter min grunnstøting. Denne, og det faktum at det kom én til to dråper saltvann per døgn, samt informasjon om sammenstøt som fikk komfyren til å hoppe ut av festene, gjorde at det ble demontering av kjøl. Bildet viser lensepumpe montert i skrog, og «veggene» er rammen. Dette er nok laminert: Det kan se ut som at det er delvis en innerliner eller en form for deksel over kjølkassa, men det kan sikkert noen med mer erfaring vurdere: Uansett «A laminated grid gives strength in the bilges» som det står i Yachting Monthly. Og Canadian Boating skriver The interior is an S-glass structure rather than a liner. This structure, hand laminated into the hull, gives the boat greater rigidity and is especially important in case of a collision or hitting a hard submerged object. Having seen the results of someone running aground at six knots, I can attest to the importance of this feature. The grid prevents hull damage and disburses the energy of the impact and protects the hull integrity. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Kan er jernmann få lov til å blande seg inn med noen tanker om vekt? OK, tusen takk. Hulda: Stål i båten, med søkke og snøre, rundt 6,5 tonn. Om jeg skulle gått opp med 1 mm i platetykkelse hele veien, ville det blitt et par hunder kilo. Ikke mer. Og styrken ville heller ikke blitt særlig øket. Neste høye vekt er rundt 5 tonn bly. Da er vi på 11, 5 tonn. Resten er motor, baugpropell, wincher, rigg, seil og greier. Si rundt 1,5 tonn. Da er vi på 13 tonn. Sleng med kobberkabler og skilletrafo pluss batterier, da er vi på 13,5 tonn. Og da mangler vi 3 tonn. Og de 3 tonna kan ikke være annet enn innredning i treverk. Så det kan man vel merke seg, innredning er forbausende tungt. De som følger med på YouTube RAN Sailing, ser at han har bygget et 50 fot skrog som nå veier rundt 11 tonn. Og innredning i form av skott og dekk/overbygg er i 'skumplater' som veier nesten ingenting. Og de er veldig bekymret for vekten på båten. Som i sum blir en båt jeg ikke ville hatt. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Mye Bavaria propaganda i denne tråden. Det henvises hele tiden til Hanse, Dufour og andres produsenters skavanker. Hadde jeg vært interessert i en Bavaria, hadde jeg vært mer opptatt med svakhetene til Bavaria enn konkurrentenes svakheter. Det er flust av videoer om Bavaria sine svakheter på nettet. Filmen viser at Bavaria også limer fast bunnrammen. På tidligere modeller ble de nok laminert fast, slik de også ble hos de andre produsentene. Masseproduksjon handler ikke om å produsere bedre produkter, men om å tene noen tusenlapper mer pr stk. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober dobsen62 skrev 1 time siden: Filmen viser at Bavaria også limer fast bunnrammen. Det er bunnstokker og langsgående bjelker som er laminert fast til skroget og beskrives som bærende «grid». Dørkmodulen er limt inn og har liten eller ingen bærende funksjon i kjølkrefter, men hjelper å avstive og fordele laster samt gir et ferdig, glatt interiør. Dette samsvarer med fabrikkens egne beskrivelser: «hull stiffened by a laminated grid; inner liner bonded for interior finish.» Hvorvidt dette er dårligere eller bedre enn andre fabrikanter (eller eldre Bavaria) har jeg ikke sagt noe om. Men jeg vet at alle dører går like bra på kryss i mye vind som i havn, og jeg vet at en signifikant grunnberøring med min båt medførte at limfugen i kjøl-skrog-overgang løsnet tilstrekkelig til at enkeltdråper saltvann kom inn via en kjølbolt, men uten andre strukturelle skader. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober dobsen62 skrev for 2 timer siden: Det henvises hele tiden til Hanse, Dufour og andres produsenters skavanker. Hvor? Og på hvilken måte? dobsen62 skrev for 2 timer siden: Hadde jeg vært interessert i en Bavaria, hadde jeg vært mer opptatt med svakhetene til Bavaria enn konkurrentenes svakheter. Denne tråden handler om hva man bør se etter i en eldre Bavaria, og jeg kan ikke se at noen har klart å spore av tråden ved å snakke ned andre fabrikater. For egen del, så ønsker jeg ikke å ha ett fokus på hva som er bedre på en Bavaria enn på en tilfeldig nabobåt i havna. Men det må være lov å skrive positive ting om byggekvaliteten som utføres av ett verft som har vunnet «european yacht of the year» med begrunnelsen god byggekvalitet. De fleste båteiere liker båtene sine, men kan ofte overraskende lite om hvordan de er bygget. Samtidig så kan folk ha veldig sterke følelser knyttet til fabrikatet på båten de har, og sterke meninger om andre båtmerker. Jeg synest det er unødvendig å prate ned båtene som andre har gode følelser rundt. Av den grunn har jeg kun skrevet konkret om hvordan bavaria bygger båtene sine, og hvilke feil man bør se etter på dem. Når andre byggemetoder eller spørsmål om mulige feil som angår andre fabrikater har vært tatt opp, så har det vært referert til byggemetoder for å ikke snakke ned andres båter. Jeg vet utmerket godt hvordan flere av de ulike fabrikatene bygger båtene sine, men lar med andre ord være å nevne hvem som gjør hva. Vel og merke med mindre det er en bavaria, for det er jo ett ønske fra TS å vite mer om hva han skal se etter på en eldre bavaria. Men når det gjelder propaganda, den videoen du linket til måtte jeg nesten se to ganger. Den bekrefter det meste som er skrevet av positive ting om Bavaria i denne tråden, og jeg er rimelig sikker på at mange vil se veldig mye mer positivt i den videoen ved å se den to ganger. Youtube videoen til @dobsen62 ovenfor bekrefter bla. følgende påstander i denne tråden. -Grid rammen er laminert fast der det er krav til styrke, og limt i ytterkantene der det ikke er samme krav til styrke. - Alt av treverk er lakkert med 6 lag UV tørket lakk etter at delene er ferdig kappet og borret. Det beskytter endeved og hull. -Divinycell benyttes på store områder i dekk og på skutesider. -Bulkheads er laminert fast til skroget, og beskyttet med topcoat. Det gir både økt styrke, og ytterligere beskyttelse mot fukt opptak (i tillegg til 6 strøk med lakk). -Skroget er relativt stivt, og kan derfor løftes opp av forma uten bulkheads eller øvrig innredning for å gi plass til neste båt som skal støpes. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 8.Oktober Link til dette innlegget Svart 8.Oktober lr-80 skrev for 4 timer siden: Bildet viser lensepumpe montert i skrog, og «veggene» er rammen. Dette er nok laminert: Wow, den rammen ser sterk ut i lengderetning. J&J Bavaria båtene har «spant» som kun går på tvers over kjølen. Her har Bruce Farr tilsynelatende lagt inn enda mer styrke enn på min J&J design Bavaria ved å legge langsgående grid over kjølen. Det er laminert ja, ikke limt slik jeg muligens trodde jeg hadde sett på en 37 foter. Videoen til @dobsen62 var jo også veldig detaljert, og den bekreftet at jeg tok feil da jeg mistenkte Bruce Farr båter for å kanskje ha begynt med liming av grid. Vel og merke med mindre de har endret noe etter at videoen ble produsert….. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Takker fro fantastisk mye god informasjon! 2 hours ago, Seilars said: Denne tråden handler om hva man bør se etter i en eldre Bavaria, og jeg kan ikke se at noen har klart å spore av tråden ved å snakke ned andre fabrikater. Det er jo ikke snakk om "å snakke ned andre fabrikater", men der i mot om å kunne ha litt dybdeforståelse av de ulike tekniske kontruksjonsprinsippene som er i bruk. Det dreier seg også om å kunne fjerne de innvendige gulplatene, inspisere området rundt innfesting av kjølen, og så forstå (godt nok) hva man ser. Den byggemetoden som man kan observere, og de metodene som er brukt for å bygge strukturell styrke, vil jo også ha en del å si for i hvilken grad det er mulig å bedømme om båten har større strukturelle skader, mens den ligger på vannet, eller om den også må heises opp for en inspesjon i fra undersiden for å kunne si noe om det. Så vidt som jeg kan bedømme, så har "klassisk Bavaria" ganske gode muligheter for at man kan gjennomføre en ganske god inspesjon av gulvkonstruksjonen også når båten ligger i vannet, slik at det vil være forholdvis lite sannsynlig at man får seg en stor overraskelse, når man heiser den opp, på et senere tidspunkt. Synes det vil være av helt sentral betydning å kjenne til de ulike tekniske konstruksjonspinsippene som er i bruk, enten det dreier seg om en Bavaria, eller et annet båtmerke. Det kan jo også vise seg å være forskjeller mellom forskjellige modeller og årganger i fra Bavaria, og da gjelder det liksom "å ha litt oversikt" over de ulike tekniske løsningene som er i bruk. I den videoen som jeg selv linket opp over, så bygger man faktisk om en Hanse seilbåt, i fra "Hanse designprinsipp" til "klassisk Bavaria designprinsipp" i forbindelse med reparasjonen. Ikke dumt å kjenne til disse prinsippene, i alle fall hvis man kjøper an båt som har vært reparert. Det vil jo aldri være en avsporing å bygge opp en god (nok) teknisk forståelse, snarere tvert i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Hva så med hovedseil på rull inne i masta, er dette noe som kan gi problemer? Noe man bør være spesielt oppmerksom på? Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Arne2 skrev for 3 timer siden: Hva så med hovedseil på rull inne i masta, er dette noe som kan gi problemer? Noe man bør være spesielt oppmerksom på? Gamle utblåste (dype) seil både seiler dårlig og kan være vanskeligere å rulle inn (og spesielt ut) om de blir liggende «i krøll). Men med akterstaget løst og bommen ned og litt mot babord, og samtidig holde igjen på uthalet går det nok fint. Profilet inni masta bør ha rett stramming, men det er ikke komplisert å stramme opp. Sånn sett er seil og rigg generelt viktigere enn om det er rullemast eller tradisjonelt storseil - som må sies å være en smakssak hva man foretrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Arne2 skrev for 4 timer siden: hovedseil Storseil på norsk, main sail på engelsk. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Arne2 skrev for 4 timer siden: Hva så med hovedseil på rull inne i masta, er dette noe som kan gi problemer Du vurderer bavaria 36-40 fot fra 2000 tallet. Liker du ikke rullestorseil faller Bavaria bort, om du ikke kjøper Match. Rullestorseil diskuteres så hyppig at det kan du kjapt lese deg opp om. Det er som å spørre ‘den har Volvo penta, kan det gi meg problemer’…. Som du har sett syns noen md2030 er grunn til å gå, mens andre syns det er en trofast motor, gitt nok olje og åpent sjøvannskjølesystem. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Code0 skrev 16 minutter siden: Du vurderer bavaria 36-40 fot fra 2000 tallet. Liker du ikke rullestorseil faller Bavaria bort, om du ikke kjøper Match. Jeg har Bavaria 37 cruiser fra 2007 uten rullestorseil, så de finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober shipahoy skrev for 3 timer siden: Jeg har Bavaria 37 cruiser fra 2007 uten rullestorseil, så de finnes Men den er sikkert ikke til salgs😂 da kan kanskje du si litt om fordeler /ulemper, og hvorfor du valgte den båten. Er rullestorseil en deal-braker for deg? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Valgte båten fordi den var passe stor, godt vedlikeholdt og ikke for dyr. Vanlig storseil og ingen teakdekk var et pluss, men ikke en deal-breaker. Har lite erfaring med rullestorseil. Har hatt det på leiebåt, og klart å kile det, men jeg visste heller ikke hva jeg holdt på med Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Finnes mange som er fornøyd med rulleseil, og har også seilt langt med det. Selv er jeg litt konservativ i båtveien, så det hadde ikke vært førstevalget mitt. Hadde ikke latt det være en deal-breaker. For de aller fleste er det jo en stooor fordel! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Arne2 Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Er det mulig å seile med en halvpart eller en tredjepart av rulle-hoved-seilet ute, i for eksempel dårlig vær, eller må det være helt ute eller helt inne? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.