Arne2 Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden 1 hour ago, Seilars said: Det står i det heftet som følger motoren. Alle Bavaria båter leveres ut med ei dokumentmappe. Oppi denne ligger manualene på alt av utstyr, samt «manual for owners and skippers» som er ei brukerveiledning på båten. Volvo Penta har ett hefte i denne dokumentmappa, og i den har Volvo Penta beskrevet dette service punktet. Det som er en forskjell mellom seilbåter og luftfartøy, det er jo at luftfartøy vanligvis har en dokumentasjon som ligger på et helt annet nivå. Veldig bra at Bavaria har hentet inn noen ideer og prinsipper på det området også. 1 hour ago, Seilars said: Du kan se på det som veldig positivt at mange har prøvd å finne ut av dette uten å få noe svar. Jeg har sett en slik belg på youtube som var synlig dårlig. Det var i en halvferdig katamaran som hadde to «nye» D2-55 motorer. Båten hadde vært forlatt på land i 15 år i tropisk klima pga. konkurs verft etc. Belgen var ikke revnet, men hadde ett mosaikk mønster, og var ikke så myk og fin som den skal være. Det er akkruat det som var/er min antakelse om den saken, at en nedbryting av belgen vil starte med små, men synlige sprekker i belgens overflate, slik at dette i noen grad kan være "inspiserbart". Har ellers sjekket opp hva som finnes av tilgjengelige e-bøker, ut i fra forslag om "bok" nevnt over. Fant denne som kansje kan ha noe for seg: https://www.amazon.com/dp/B006M4CM4K/ Googlet også for å finne eksempler på ferdige sjekklister, men synes nok at disse blir i overkant litt for enkle: Eksempel 1 Eksempel 2 Eksempel 3 Eksempel 4 En del kan nok brukes, men det behøves vel en god del mer detaljer omkring "hvordan". Jeg har laget en webside som egentlig handler om noe annet, men der har jeg også tatt med noe som vil være aktuelt for de fleste kjøp av "dyr båt" og det er heftelser. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Teknisk feil Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Teknisk feil Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Arne2 skrev for 7 timer siden: Ellers så går nok det meste på engelsk her nede, og på Internett og da het det jo lett for å bli "main-sail". Her er ett utmerket forum på engelsk, med vesentlig flere bidragsytere enn båtplassen, og med mange fastboende og båtboende på Fillipinene: https://forums.sailinganarchy.com Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 16 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16 timer siden 40 minutes ago, Code0 said: Her er ett utmerket forum på engelsk, med vesentlig flere bidragsytere enn båtplassen, og med mange fastboende og båtboende på Fillipinene: https://forums.sailinganarchy.com Båten er i Norge og seilingen skjer i Norge, men planleggingen av neste båtsesong skjer her på Filippinene. Har faktisk ikke sett en eneste seilbåt her på Filippinene. Kan nok ha noe med værforhold og tyfoner å gjøre. Det skal finnes noen i nærheten av Manila. Var på Borneo, Malaysia en tur, og der lå det "vanlige seilbåter" på rekke og rad. Forslaget om å bruke en bok var sånn sett ikke så dumt. Kjøpte inn en elektonisk utgave av den boken som jeg linket inn over, og den må vel nærmest kunne beskrives som en "illustrert sjekkliste" på 150 sider for teknisk gjennomgang av en seilbåt. Forholdsvis gammel, men noe av det bedre jeg har sett. Kombinerer man en slik "generell sjekkliste" med en som er litt mer spesialisert og som går spesielt på Bavaria, så bør det fungere bra. Takker ellers for info. For diskusjon rundt bruk av Bavaria seilbåt i Norge så kan det se ut som at baatplassen fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Arne2 skrev 38 minutter siden: Takker ellers for info. For diskusjon rundt bruk av Bavaria seilbåt i Norge så kan det se ut som at baatplassen fungerer bra. Så da er det bare begrepet ‘main sail’ som du ikke klarer å akseptere at heter storseil på norsk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Mens du aksepterer at forseil heter "Code0" osv. ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden J-Å skrev for 7 timer siden: Mens du aksepterer at forseil heter "Code0" osv. mange eksempler på at noe har samme navn på engelsk og norsk. Men det er ikke noe seil som heter 'hovedseil'. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 56 minutter siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 56 minutter siden 46 minutes ago, Code0 said: Men det er ikke noe seil som heter 'hovedseil'. Da får man vel være storsinnet nok til å heise storseilet, enten det nå er av type rullgardin eller trekkspill. Hele hensikten med denne tråde det var jo bare å få en brukbar oversikt over de tekniske problemstillingene man behøver å vite noe om, når man skal kikke på og vurdere en Bavaria seilbåt. Det eneste jeg vet om Bavaria sine seilegenskaper, det er at den kjører i fra meg både for motor og under seil. Men det kan vel være at straks jeg har tatt over kontrollene, så går en Bavaria akkurat like sakte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.