lr-80 Svart Fredag 13:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:22 J-Å skrev 22 minutter siden: En bombrems kan jeg være enig i, men en preventer som er bundet fast fremme på dekk vil jeg ikke anbefale i hardt vær. For det første kan den gi enda verre belastning på bommen, for det andre kan båten gå i en "kineserbroach" og komme helt ut av kontroll. Så ihvertfall bør en preventer kunne løses ut fra rormannplass. Ja, det jeg prøvde å si her. Jeg har latt den gå gjennom fremre kryssholt tilbake til aktre for å stramme og slippe fra cockpit. Men skal som sagt få meg noen erfaringer med rapellåtter. lr-80 skrev for 1 time siden: For fast preventer er ikke alltid så hensiktsmessig, og er ofte ikke rigget når den trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 13:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:40 Fine greier. Si fra når du finner bronse strekkfisker og Garmin hos Biltema. Jeg handler også det jeg kan bruke der. Men så langt er det dårlig med motorer basert på Mitsubishi, deler til Northern Light, osv. Men det er klart fartsområdet teller. Og som jeg skriver, volum og vekt. Men de som har oppgradert for 600.000 har en 37 fot klassiker. Må riggen oppgraderes, så har jeg indikert hva det kan koste. Poenget, om det glipper, sjekk prosjektet nøye ut fra forventninger og fartsområde. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Fredag 16:31 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:31 Arne2 skrev for 2 timer siden: Jeg vil nok mene litt av det motsatte. I det å ha "teknisk innsikt" så ligger det først og fremst å kunne vudere båtens tekniske status opp mot de behov som faktisk finnes. Ja, hva som er ett behov og hva som er kjekt å ha vil alltid avhenge av hvem man snakker med. Bavaria båtene ble den gang jeg kjøpte båten annonsert så ribbet for utstyr at det neppe ble solgt ett eneste eksemplar til denne prisen. Vår båt ble kjøpt med det utstyret som man ikke kan ettermontere, og oppgradert kraftig i årene som fulgte. Det tok meg 3 dager før den første uplanlagte oppgraderingen var utført. Båten ble levert med ett 140Ah bosch heavy duty forbruksbatteri av utmerket kvalitet, men det var på ingen måte tilstrekkelig. Heldigvis var det god plass til flere. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Fredag 17:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 17:44 49 minutes ago, Seilars said: Vår båt ble kjøpt med det utstyret som man ikke kan ettermontere, og oppgradert kraftig i årene som fulgte. Det tok meg 3 dager før den første uplanlagte oppgraderingen var utført. Ville jo være tilbøyelig til å tro at mange av de Bavariane som er 20-25 år gamle, etter hvert har fått det utstyret som de behøvde å ha, mens de var i bruk, opp gjennom disse årene. Ellers så er det vel mitt generelle inntrykk at Bavaria eiere generelt vanligvis er ganske flinke til å ta vare på båtene sine. Det er egentlig ikke så mange som man ser som er preget av "langtkommet forfall". Jeg vil nok mene at hvis man kjøper en båt innenfor denne aldersgruppen, som er i middels god stand, så er sjansen for å få seg en brukbar turbåt til kystseilas absolutt til stede. Den båten som jeg har er i fra 1983, og der er det ingen problemer. Hvis en 20 år nyere Bavaria teknisk sett er like bra og problemfri som en 20 år eldre Moody, da er jo sånn sett de fleste probmer løst. Hvis man unngår å velge en båt som har en litt større strukturell skade, så vil jeg mene at det er rimelig grunn til å forvente at en Bavaria i fra 2003 kan fungere like bra som en Moody i fra 1983. I så fall så fungerer jo alt helt fint. Har vanskelig for å se for meg at Bavaria båtene ikke er av en ganske brukbar kvalitet, hvis man tar litt vare på dem. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Fredag 19:31 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:31 Det er en Moody til salgs... Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 03:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 03:02 7 hours ago, J-Å said: Det er en Moody til salgs... Har sett det, men 850.000,- for en båt som er 2 år eldre enn den båten som jeg har nå, det synes jeg blir litt i drøyeste laget. For samme prisen kan man jo få en noe nyere Bavaria en denne Moodyen i fra 1981. Det som gjør en Moody til en Moody, det er jo bare at det er brukt veldig enkle, robuste og funksjonelle løsninger. Det er lite som kan gå i stykker, og det er lett å vedlikeholde. Når man ser inn på en Bavaria (uten faktisk å ha hatt en) så kan det se ut som at det er brukt noe av den samme systemfilosofien. Løsningene framstår som enkle, forholdvis robuste og forholdsvis enkle å vedlikeholde og reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Lørdag 14:01 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:01 Arne2 skrev for 8 timer siden: Når man ser inn på en Bavaria (uten faktisk å ha hatt en) så kan det se ut som at det er brukt noe av den samme systemfilosofien. Løsningene framstår som enkle, forholdvis robuste og forholdsvis enkle å vedlikeholde og reparere. Det er jeg enig i. Alt av deler er av anerkjente fabrikater, og de er produsert og solgt i store antall. Mens man hos konkurrerende verft gjerne kunne velge mellom 2-3 ulike motormerker, og det var store ulikheter mellom løsningene i de store og små utgavene, så kjørte Bavaria ett strømlinjeformet opplegg med langt færre valg, og mer like løsninger på tvers av størrelser og generasjoner. De inngikk store kontrakter med leverandører som Volvo Penta, Selden, Harken, Lewmar, og kunden fikk langt færre valgmuligheter enn hos konkurrentene. Det var også ganske lav avanse hos importørene, så de måtte selge endel båter for å tjene penger. Alt var basert på høyt salgsvolum, så det ble ganske upopulært hos konkurrentene. Spesielt i Norge tok Bavaria store markedsandeler, men var nok også med på å løfte hele markedet i konkurranse med andre bransjer. Tyskerne finpusser stadig på produksjonsmetodene der nede på verftet, men det norske markedet er ikke lenger hva det en gang var bla. pga. svak krone. Sett i ettertid på bruktmarkedet, så kan det virke som om denne strømlinjeformede produksjonen med relativt like båter har gjort det enklere og tilsynelatende tryggere å kjøpe Bavaria brukt. Det var vel ei stund jeg tenkte at det ble i meste laget med Bavaria båter på fjorden, men det har jevnet seg med årene. Å eie en Bavaria føles litt som å ha en Toyota. Veldig ålreit båt, men ikke like spennende som en X yacht eller eksklusiv som en Hallberg Rassy. Det kan jeg leve greit med, men vinner vi i euro jackpot, så blir det nok en tur til Düsseldorf messa. Spennende båter i 2025 lages ikke lenger av de store verftene. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 14:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:15 Seilars skrev 14 minutter siden: Å eie en Bavaria føles litt som å ha en Toyota. Eller en Tesla, slik det er blitt nå. Så du blir "mr. nobody" når du kommer i havn med en Bavaria @Arne2. I motsetning til med en Moody (ihvertfall en ny Moody) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 14:30 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:30 Æsj, kasse med mast. Dama er ekstrautstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 14:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:48 Hulda skrev 14 minutter siden: Æsj, kasse med mast. Dama er ekstrautstyr. Her er utvalget av de nominerte båtene for yacht of the year. Hvilke båter i ‘Bavaria-klassen’ faller i smak? https://www.europeanyachtoftheyear.com Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 15:12 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:12 Moody DS 48, den der jeg ville måtte stå på en skammel helt akter. Slik at jeg holder på å ramle i vannt for å se over taket. Og slik at jeg kan bli kasta 3 meter over salongen i en bråttsjø. Takke meg til en katamaran. Eller Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 17:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:17 Kanskje på tide at ts kjøper ein..... Bavaria? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 17:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:31 3 hours ago, Seilars said: Det er jeg enig i. Alt av deler er av anerkjente fabrikater, og de er produsert og solgt i store antall. Mens man hos konkurrerende verft gjerne kunne velge mellom 2-3 ulike motormerker, og det var store ulikheter mellom løsningene i de store og små utgavene, så kjørte Bavaria ett strømlinjeformet opplegg med langt færre valg, og mer like løsninger på tvers av størrelser og generasjoner. De inngikk store kontrakter med leverandører som Volvo Penta, Selden, Harken, Lewmar, og kunden fikk langt færre valgmuligheter enn hos konkurrentene. Det var også ganske lav avanse hos importørene, så de måtte selge endel båter for å tjene penger. Alt var basert på høyt salgsvolum, så det ble ganske upopulært hos konkurrentene. Spesielt i Norge tok Bavaria store markedsandeler, men var nok også med på å løfte hele markedet i konkurranse med andre bransjer. Tyskerne finpusser stadig på produksjonsmetodene der nede på verftet, men det norske markedet er ikke lenger hva det en gang var bla. pga. svak krone. Sett i ettertid på bruktmarkedet, så kan det virke som om denne strømlinjeformede produksjonen med relativt like båter har gjort det enklere og tilsynelatende tryggere å kjøpe Bavaria brukt. Det var vel ei stund jeg tenkte at det ble i meste laget med Bavaria båter på fjorden, men det har jevnet seg med årene. Å eie en Bavaria føles litt som å ha en Toyota. Veldig ålreit båt, men ikke like spennende som en X yacht eller eksklusiv som en Hallberg Rassy. Det kan jeg leve greit med, men vinner vi i euro jackpot, så blir det nok en tur til Düsseldorf messa. Spennende båter i 2025 lages ikke lenger av de store verftene. Det var en veldig interessant betratning. Uten å ha eid en Bavaria selv, og ut i fra bare å ha betrektet Bavariamerket i fra utsiden, så er det vel nokså likt den samme konklusjonen som jeg har kommet fram til, bare ved å sjekke opp informasjon i fra Internett og ved å diskutere her på forum. Så har man jo også fått lært litt av forskjellige Bavariaeiere man har truffet rundt om i marinaene, og ikke minst når man har hatt båten på land og det har stått en Bavaria ved siden av. Ettersom jeg en gang tidligere og før i tiden har hatt teknisk driftsansvar for flyverksted og luftfartsselskap, så synes jeg jo at dette konsptet til Bavaria, med å standardisere mht produkt, produksjonsmåte og tekniske løsninger, så synes jeg dette ligner en hel del på det som man praktiserer innenfor luftfarten, for eksempel i regi av store selskaper som Boeing og Airbus. Det som jeg ville vurdere som positivt, hvis jeg skulle kjøpe "gammel brukt båt", det er at den selvfølgelig er i brukbar god stand, og samtidig "mest mulig original", med færrest mulige endringer i regi av tidligere eiere. Hvis det er gjennomført endringer, så bør dette være godt nok dokumentert. Mitt syn ppå saken, det er at de tekniske løsningene og det ekstrautstyret som ikke må være der, det kan man med fordel unngå. Med en gang man har innført et nytt utstyr som ikke må være der, så har man også innført en teknisk feilkilde som ikke behøves. Jo enklere og jo mer robust og jo færre mulige feilkilder, desto bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 17:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:36 3 hours ago, J-Å said: Eller en Tesla, slik det er blitt nå. Så du blir "mr. nobody" når du kommer i havn med en Bavaria @Arne2. I de bransjene som jeg kjenner til så er det for det meste en fordel å være "Mr nobody". Kvalitetssyring handler jo på et vis ganske ofte om sånn omtrent det. Men Tesla, huff og huff. En bil som logger seg på internett og rapporterer kjøreturene mine til produsenten og som produsenten kan slå av og fjernstyre, det er det aller siste jeg kunne tenke meg. Her er man vel så langt unna en "enkel og funksjonell produktfilosofi" som det er mulig å komme. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 17:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:51 Jeg frosøkte å google litt og finne ut hvordan det foregår når man skal skifte motor, saildrive eller belg på en Bavaria. Jeg klarte ikke å finne noe særlig beskrivelse av det, for rett båttype, men jeg fant for motortype (MD2020) og seildrev. Dette ser da ut til å være litt mer omfattende enn det jeg hadde tenkt meg. Er det virklig slik at man må løsne motoren i fra fester og tilkoblinger for å skifte belg på en bavaria? Ellers når det gjelder mottortypen MD2030, så er det min erfaring at dette er en fantastisk enkel, robust og driftssiker motor i fra Perkins og Volvo. Mitt eksemplar gikk jo aldri i stykker, men det ser ut som en motor som det optimalt enkelt å skru på, og kjemisk fri for all "tesla-aktig" elektronikk. Her er også en sjøvannskjølt VP2003, med litt mer detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Lørdag 18:00 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:00 Jeg byttet belg på D2-55F / 130S vinteren 22/23. Motoren måtte vel bli dratt litt frem. Så ikke jobben ble gjort, men var innom og så at det var rigget med solid plank og kjetting i båten. Etter dette fikk jeg en oljelekkasje fra bunnpannen. Da tok Ragnar Ringstad hele motoren ut i salongen, tror jeg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Arne2 Svart Lørdag 19:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:03 Her fant jeg omsider en video som viser ganske mange detaljer rundt utskifting av belg på en Bavaria 37 Cruiser med VPD1-30. Den viser også noe annet ganske interessant. Mitt syn på saken, og "tekniske antakelse" det er at det vil være en fordel å holde alle komponenter som er i kontakt med sjø og som kan være utsatt for korrosjon, isolert i fra hverandre og isolert i fra "båtjord". Spesielt så gjelder jo dette for komponenter laget av aluminuimslegeringer. I denne videoen, så kan det se ut som at de praktiserer akkurat dette prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Lørdag 20:49 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:49 Arne2 skrev for 1 time siden: Men Tesla, huff og huff. En bil som logger seg på internett og rapporterer kjøreturene mine til produsenten og som produsenten kan slå av og fjernstyre, det er det aller siste jeg kunne tenke meg. I en original Bavaria fra tidlig 2000 tall, så trenger du uten ekstrautstyr papirkart for å vite hvor du er, og ingen andre vet hvor du er. Kartbordet vårt er fortsatt fullt av papirkart. Men mitt inntrykk er at den tekniske utviklingen har vært positiv i årene som har gått siden Bavaria’en ble kjøpt ny i 2003. De fleste norske Bavaria båtene ha fått endel oppdateringer, og du skal lete lenge for å finne ett originalt eksemplar. Simrad VHF’en som fulgte båten vår i 2003 hadde ikke distress funksjon. Den ble senere byttet til en ny med distress funksjon som også leverer posisjonen fra en nyere kartplotter. Det føles ikke feil å ha en slik VHF i tillegg til at jeg nå også ser andre på kartet pga. AIS mottaker. Det ble kjøpt inn etter en ettermiddag for ca. 10 år siden ute i Skagerak. Tåka la seg som ett teppe rundt båten, og jeg kjente etter en stund lukta av tungolje. Noe senere hørte jeg også lyden av ett skip som nærmet seg. Plutselig dukket en sort vegg opp i tåka 2-300 meter foran baugen. Det gikk veldig bra, men det ble en vekker. Alt av navigasjon og VHF ble etter dette byttet ut til siste versjon fra B&G. Jeg har aldri hatt problemer pga. at båten er modernisert. Elektronikken ombord er mer stabil og på lag nå i 2025 enn den var i 2003. Det har virkelig skjedd en revolusjon de siste 10-15 årene som du går glipp av om du kjøper ett originalt eksemplar fra 2003. Den originale Raymarine autopiloten var helt uforståelig, og stein stokk dum. Den vi har nå har ett selvforklarende farge display, og den styrer som en drøm. Slik kan lista fortsette, gass alarm med automatisk stenging av gassen, strømprosjekter , etc. Jeg ville mye heller kjøpt en båt som har fulgt litt med i tiden, enn en original båt der tiden har stått stille. Unntaket er dersom oppgraderingene ikke fremstår som fagmessig godt utført. Men leter du, så finnes det nok eksemplarer der det aller meste er originalt og fra byggetiden. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 04:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 04:51 8 hours ago, Seilars said: I en original Bavaria fra tidlig 2000 tall, så trenger du uten ekstrautstyr papirkart for å vite hvor du er, og ingen andre vet hvor du er. Kartbordet vårt er fortsatt fullt av papirkart. Men mitt inntrykk er at den tekniske utviklingen har vært positiv i årene som har gått siden Bavaria’en ble kjøpt ny i 2003. De fleste norske Bavaria båtene ha fått endel oppdateringer, og du skal lete lenge for å finne ett originalt eksemplar. Simrad VHF’en som fulgte båten vår i 2003 hadde ikke distress funksjon. Den ble senere byttet til en ny med distress funksjon som også leverer posisjonen fra en nyere kartplotter. Det føles ikke feil å ha en slik VHF i tillegg til at jeg nå også ser andre på kartet pga. AIS mottaker. Det ble kjøpt inn etter en ettermiddag for ca. 10 år siden ute i Skagerak. Tåka la seg som ett teppe rundt båten, og jeg kjente etter en stund lukta av tungolje. Noe senere hørte jeg også lyden av ett skip som nærmet seg. Plutselig dukket en sort vegg opp i tåka 2-300 meter foran baugen. Det gikk veldig bra, men det ble en vekker. Alt av navigasjon og VHF ble etter dette byttet ut til siste versjon fra B&G. Jeg har aldri hatt problemer pga. at båten er modernisert. Elektronikken ombord er mer stabil og på lag nå i 2025 enn den var i 2003. Det har virkelig skjedd en revolusjon de siste 10-15 årene som du går glipp av om du kjøper ett originalt eksemplar fra 2003. Den originale Raymarine autopiloten var helt uforståelig, og stein stokk dum. Den vi har nå har ett selvforklarende farge display, og den styrer som en drøm. Slik kan lista fortsette, gass alarm med automatisk stenging av gassen, strømprosjekter , etc. Jeg ville mye heller kjøpt en båt som har fulgt litt med i tiden, enn en original båt der tiden har stått stille. Unntaket er dersom oppgraderingene ikke fremstår som fagmessig godt utført. Men leter du, så finnes det nok eksemplarer der det aller meste er originalt og fra byggetiden. Det kan vel være at man er overfokusert på dette med å eleminere alle unødvendige feilkilder, og at man blir i overkant konservativ. Min båt ble levert med bla autopilot og kartploter. Kartplotteren har jeg aldri brukt ettersom jeg var allerede var vant til å bruke Skippo på mobitelefon. Jeg har alltid med meg to mobiltelefoner med hvert sitt sim kort. Etter å ha testet ut litt så fant jeg ut at båten var såpass retningsstabil, at når man uansett måtte holde litt utkikk, så var det ikke noe problem å dreie litt på rattet samtidig. Da ble autopiloten pakket ned. Da jeg oppdaget at kanal 16 og et nummer på mobiltelefonen kommer fram til det samme skrivebordet, så ble også VHF'en pakket ned. (Men jeg har en håndholdt VHF ombord.) Filosofien har vært å fokusere bare på "basic båt", og sørge for at den er fortløpende 100% i orden, uten at det skal medføre noen større kostnader. Filosofien har vært at alle unødvendige feilkilder skal vekk, og så "det som må fungere" skal ha fokus og følges opp fortløpende. Skippo bruker jeg på den måten at jeg tar ut landmerker, og så seiler jeg på dem, uten å kikke noe større på mobilen. (Men jeg har også seilt i tett tåke og da har det fungert ok å seile etter mobilen forløpende.) Men jeg kommer nok ikke til å vinne noen regatta noen gang, det er i hvert fall helt sikkert, og noen kryssing av Skagerak eller andre verdenshav, det blir det vel sannsynligvis heller ikke. Det kan nok godt være at både båt og fører hadde hatt behov for en liten modernisering , og det var vel egentlig det som var noe av tanken bak en mulig anskaffelse av en "ny gammel Bavaria". Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 07:22 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:22 Arne2 skrev for 1 time siden: Filosofien har vært å fokusere bare på "basic båt", og sørge for at den er fortløpende 100% i orden, uten at det skal medføre noen større kostnader. Filosofien har vært at alle unødvendige feilkilder skal vekk, og så "det som må fungere" skal ha fokus og følges opp fortløpende. Med den filosofien så ville jeg ikke kjøpt så stor båt. En av mine erfaringer er at større båter trenger mer utstyr for å være like enkle å håndtere. Dette må kompenseres ved å bruke tid og penger på fiksing i havna. Baugpropell og ankerwinsjer er eksempler på slikt utstyr. Skal jeg komme med en anbefaling, så er det å holde deg under 34 fot. Spørsmålet dersom du er med på tanken er om du skal fokusere på seiling eller bokomfort. Bavaria har tre serier som er litt ulike. De minste Cruiser båtene har stort volum i forhold til lengden. AC serien har mer klassiske linjer, og større rigg enn tilsvarende små Cruisere (Men opprinnelige AC båter ble omdøpt til Cruiser da Match kom). De nyere Bruce Farr båtene er likere AC serien igjen, men seiler enda bedre. De har imidlertid en litt enklere og mer minimalistisk innredning sammenlignet med eldre Bavaria båter. Men byggekvaliteten på Bruce Farr båtene er sannsynligvis det beste Bavaria har laget. Det ligger en 32 fots Bruce Farr bavaria på finn.no til 680 000. Den viser litt av det jeg skriver. https://www.finn.no/mobility/item/427034220 En tilsvarende 32AC som er ca. 8-10 år eldre har etter min mening triveligere innredning, men den må se seg slått av sin nyere utgave fra Bruce Farr på det meste ellers. Men 32AC er også ett godt valg selv om dette eksemplaret med teak dekk ikke nødvendigvis er ideelt. https://www.finn.no/mobility/item/419463521. De mindre båtene i Cruiser serien finnes bla. i 33 og 34 fot. De seiler ikke like godt som dem ovenfor, men de seiler likevel mer enn godt nok for folk flest. Her er en 30 foter, den eneste på finn.no. La inn link til annonsen for å vise hvor mye man kan få ut av 30 fot i denne serien. Legg også merke til bildet av lensepumpa. Her har det vært ett fuktig klima, dvs. det har stått vann under dørken. På en Bavaria så betyr det at eier har eller har hatt vannlekkasjer som ikke er fikset på lang tid. Det er ikke normalt med vann her i en tett Bavaria. https://www.finn.no/mobility/item/403688475 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 07:45 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:45 Imponert over hvordan de greier å utnytte volumet i båtene. Man trenger ikke så stor tonnasje for å få med seg det man har behov for, selv for en lengre tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart Søndag 08:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:48 At motoren må løsnes og flyttes frem for å få bytte belg er jo ikke noe som er unikt for Bavaria, men er likt for alle båter med seildrev Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 08:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:49 1 hour ago, Seilars said: En av mine erfaringer er at større båter trenger mer utstyr for å være like enkle å håndtere. Dette må kompenseres ved å bruke tid og penger på fiksing i havna. Baugpropell og ankerwinsjer er eksempler på slikt utstyr. Skal jeg komme med en anbefaling, så er det å holde deg under 34 fot. Spørsmålet dersom du er med på tanken er om du skal fokusere på seiling eller bokomfort. Bavaria har tre serier som er litt ulike. De minste Cruiser båtene har stort volum i forhold til lengden. AC serien har mer klassiske linjer, og større rigg enn tilsvarende små Cruisere (Men opprinnelige AC båter ble omdøpt til Cruiser da Match kom). Ja, det ligger nok noe der. Jeg har jo 33 for nå og hadde 32 for før, og tro det eller ei, så ga økningen på en fot en ganske stor forskjell i kravene til håndtering, å legge til land og slike ting, når man praktiserer en slik minimalistisk filosofi, med fravær av baugtruster osv. Det er jo ikke bare lengden på en fot som utgjør forskjellen, men bredde og innvendig volum på 33 foteren er også mye større. Det tok nok litt tid å venne seg til den båten som jeg har, og jeg har nok gjort meg den tanke at for en 40 foter eller tilsvarende, så vil "tillærte metoder" ikke lengre fungere. 1 hour ago, Hulda said: Imponert over hvordan de greier å utnytte volumet i båtene. Man trenger ikke så stor tonnasje for å få med seg det man har behov for, selv for en lengre tur. Ja, det er jo som flytende små leiligheter, og det er jo det som frister litt. Den båten jeg har er jo veldig økonomisk i drift, og den fungerer helt all right til det meste, men det skulle da vært ganske gøyalt å hatt en slik moderne sak også. Tro det er det som de kaller for trefot syken og det kan vel sikkert utarte til syvfotsyke også. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Søndag 08:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:51 Hulda skrev 24 minutter siden: Imponert over hvordan de greier å utnytte volumet i båtene. Ja, Bavaria 30 Cruiser er helt unik, og ett funn for en familie på inntil 4 som ønsker seg en rimelig seilbåt med 4 faste køyeplasser. Dagens unge kan klage på boligpriser, men de har veldig god tilgang på flotte rimelige turseilbåter. 340 000 for en god turseilbåt med 2 dobbelt lugarer og bad med dusj er ikke akkurat dyrt. Markedet er veldig interessant for dem som forstår hvor mye man faktisk får for pengene innen brukte turseilere. Det skjedde jo mye med komforten på 90 tallet da varmtvannstank, dusj innendørs, og dieselvarmer ble nærmest standardutstyr. Når alt dette presses inn i 30 fot, og prisen er 340 000, så er det litt unikt. For @Arne2 så tenker jeg at båten hans fra 80 tallet mangler endel av det som gjør båtene fra 2000 tallet mer komfortable. En overgang fra 33 fot Moody til en 33 Cruiser som er 20 år nyere vil både gi mer bo volum og høyere komfort. Samtidig så er ikke en 33 foter så stor at den trenger ei lang og kostbar utstyrsliste. Bekymringen for at man ender opp med masse ekstra arbeid kan fort være overdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 08:58 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:58 For sommerseilas er det mindre bokomfort i Hulda enn i Bavaria 33. I og med at Hulda ikke har planer om dusj. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.