Jump to content

Tragisk ulykke med alubåt i Napostraumen. Aronet 33

-morten-

Recommended Posts

Båtkantringen i Lofoten: Jente (11) funnet død

Dyp medfølelse til de berørte her.  Men hva i all verden har skjedd.  Utrolig merkelig at en slik båt kan kantre i normale forhold, og hvorfor falt styrhuset av!?

Håper de finner ut av dette og kan ta lærdom. Hadde intrykk av at Aronet var kvalitetsbåter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

En slik velt kan vel forårsakes av en "spinout", tilsvarende det som har skjedd med Hydrolift X-27 SUV. https://youtu.be/J0mvtB3Hsos. Kanskje i sammenheng med bølger. At styrehuset falt av tyder vel på høy hastighet.  Slike lukkede styrehus på så små og raske båter ser ut til å være en sikkerhetsrisiko, både mhp. stabilitet og rømningsmulighet. 

Jeg lurer litt på hvorfor fisketurisme drives med båter med 500 Hk.  

enslagsgjest skrev 16 minutter siden:

Jeg har hørt fra lokale fiskere rundt Mosken at man plutselig kan få svære bølger kræsjende over båten omtrent uten forvarsel. Da må man bare holde seg fast og håpe på det beste mens vannmassene dundrer rundt en. 

I følge artikkel i VG har guiden i båten forklart tilsvarende.

Sitat

Guiden skal selv har forklart til xxxxxx hva som skjedde.

– Han forteller at det kom en bølge bakfra som gjorde at båten gikk mot styrbord og krasjet inn i neste bølge som gjorde at han kantret og havnet opp ned:

– Det gikk veldig fort.

Båtkantringen i Lofoten: Jente (11) funnet død

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ser ut som styrhuset er fjærbelasta så da er det nok ikke konstruert for å henge opp ned.   lett å bli desorientert inni et styrhus opp ned., mnåtte vært forfærdelig.

Har gått Nappstrumen flere ganger med MTB . Utrolig tragisk. folkene var rutinerte. Opplevde ikke noen strømkjeler der.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kan det tenkes at styrehuset har løsnet ifm at havaristen ble slept inn mens den lå opp-ned?

Opplevde mikroversjonen av samme ved slep av jolle som havnet opp-ned, (RIB 325 cm) hvor styrekonsollen løsnet og ble hengende etter i styre-/gasswire som fortsatt hang fast i motoren.

Kan være meget robust styrehus og innfesting, men når dette slepes i opp-ned-stilling, så blir kreftene ekstreme. Tror flere styrehusbåter ville mistet styrehuset i liknende slep, (kanskje mot kraftig strøm).

HansH skrev 37 minutter siden:

Kan det tenkes at styrehuset har løsnet ifm at havaristen ble slept inn mens den lå opp-ned?

Den omkomne ble funnet sammen med styrehuset. Det tyder vel på at det falt av på krasjstedet. Uten å spekulere for mye, så må det ha skjedd noe overraskende for den omkomne dykkeren. Det kan vel nettopp være at styrehuset løsnet og sank i det han forsøkte å hente ut barnet.  Dette styrehuset hadde en form for gummioppheng, det tyder vel på at det var en egen dørk, slik at styrehuset ble en lukket boks da det løsnet. Det vil sikkert havarikommisjonen komme med detaljer om.

Sitat

En tätslutande kabin med gummiupphängning ger en tyst, torr och bekväm transport till fisket.

https://nordic-sea-angling.se/destinationer/batarna/

Steihy skrev 1 time siden:

Sitter ikke redningsflåten fast i stroppene? 

Jeg har vært borti noen svært få folk som stropper fast slikt utstyr "for ikke å miste det". Sier ikke at det har skjedd her men det er jo en tragisk mangel på forståelse av sikkerhetsutstyr...

Jeg har lang erfaring med Arronet-båter, både i jobb og fritid. Svært solide og sjøsterke båter med enorm byggekvalitet. Nappstraumen kan være skummel, og har man hatt god fart i medsjø så er det ikke umulig at man kan ha tverret båten skikkelig og at den har slått rundt. Tragisk, på alle måter. Har tidligere vært kollega med den omkomne redningsarbeideren. Det var en mann av første klasse. 

Burde vært flyteelementer på taket av styrhuset, som holder det flytende i vannlinja i riktig posisjon og ikke opp ned, om det løsner. Blir fort en farlig "dykkerklokke" ellers som i denne saken. Har vært med på trening av helikopter evakuering på Falk Nutec ved to anledninger. Men da vet man hva som skal skje. Jeg var raskt ut begge gangene, men uansett så blir man desorientert når man henger opp ned i vannet. i Tillegg er det sikkert mye løsøre som flyter rundt.

1 hour ago, LAKA said:

Jeg har lang erfaring med Arronet-båter, både i jobb og fritid. Svært solide og sjøsterke båter med enorm byggekvalitet. Nappstraumen kan være skummel, og har man hatt god fart i medsjø så er det ikke umulig at man kan ha tverret båten skikkelig og at den har slått rundt. Tragisk, på alle måter. Har tidligere vært kollega med den omkomne redningsarbeideren. Det var en mann av første klasse. 

Jeg ser for meg mindre båter kan hvelve rundt på den måten ja, men om forholdene ikke var ille synes jeg det er merkelig at en såppass stor båt på 33 fot gjør det.  Mulig det har vært svært ugunstig strømsjø og bølger motsatt veg.  Har vært i gansje store krappe strømsjø bølger med min lille styrehusbåt, men aldri følt jeg skulle være i fare for hvelving! hverken fra siden eller i medsjø. Har inntrykk i at Aronet er kvalitet

chrisrik skrev 3 minutter siden:

AIS tracket viste en fart på mellom 10 og 15 knop.

Så Hydrolift SUV er nok ikke relevant i denne sammenhengen.

Det kan være en litt krevende hastighet i medsjø/strømsjø. Med opptil syv knops strøm og bølger i mot så kan man få ganske stygge og krappe bølger. Denne båten har et forhøyet innvendig dekk. Det betyr sikkert ikke så mye for stabiliteten, men har båten dratt ut til en side i kraftig medsjø og man prøver å svinge kontra for å rette opp og treffer neste bølge skjevt så kan man være skikkelig uheldig. 

7 minutes ago, chrisrik said:

AIS tracket viste en fart på mellom 10 og 15 knop.

Så Hydrolift SUV er nok ikke relevant i denne sammenhengen.

Hydrolift SUV har steppet skrog og ekstrem V-bunn. Ganske usamenliknbar med denne Aronetten ja

https://www.batmagasinet.no/arronet-drukning-toppsak/batens-konstruksjon-kan-ha-reddet-liv/940516

Sitat

– Jeg kjenner kun en annen båttype over seks meter som er synkefri. At båten ble flytende opp ned kan ha bidratt til at ikke flere liv gikk tapt i denne tragiske ulykken, sier Vikingstad til Båtmagasinet.

Det virker ganske repektløst å påstå at konstruksjonen kan ha reddet liv ved at den fløt, når det lukkede styrehuset med redningsflåten på uoppblåst går til bunns. Hvis slike båter i det hele tatt skal tillates, bør de ha en evakueringsluke under eller akter, slik endel katamaraner og ekstreme enskrogsbåter har.

Jeg visste at Arronet har de fjærede styrehusene, så jeg tenkte umiddelbart på om det kunne være gummiopphenget og demperne til styrehuset som ikke hadde tålt belastningen på den ene siden da båten ble slengt kraftig rundt, sånn at styrehuset la seg oppå rekka og ubalansen fikk båten til å kantre. Men det virker som om det ikke stemmer med det båtføreren sa.

Høres ut til at det blir gjennomført en skikkelig granskning av denne ulykken, det er bra!    Også forbausende stille fra BP,s granskningskommisjon - tenker det også er bra.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

6 minutes ago, ivar said:

Høres ut til at det blir gjennomført en skikkelig granskning av denne ulykken, det er bra!    Også forbausende stille fra BP,s granskningskommisjon - tenker det også er bra.   

Ja vi som er selvutnevnte ekspertter på BP har jo uansett siste ordet.   Utrolig tragisk når en 11 år gammel jente blir revet bort!   Håper de finner ut hva som har skjedd og hvorfor.  Det skal store krefter for å kaste rundt en båt på 33 fot med lavt tyngdepungt!  Her har det ihvertfall vært maximalt dårlig kombinasjon av strøm/bølger vinkel og hastighet inn i bølgedal.  Ikke noe vits i å spekulere før havarikomisjonen har konkludert

Jens_P skrev On 29.9.2025 at 7.55:

I følge artikkel i VG har guiden i båten forklart tilsvarende.

Sitat

Guiden skal selv har forklart til xxxxxx hva som skjedde.

– Han forteller at det kom en bølge bakfra som gjorde at båten gikk mot styrbord og krasjet inn i neste bølge som gjorde at han kantret og havnet opp ned:

– Det gikk veldig fort.

Denne har jeg ikke lest tidligere, men underbygger mine tanker om en slags broach i skrå medsjø som ikke er heldig for  en slik båt med lavt dekk innenfor skrogsidene.  Hekken blir løftet av bølgen bak, baugen dyttes inn i neste bølgedal på skrå og legger seg hardt over på siden. Da flommer vannet innover dekket innenfor skrogsidene og man har mistet oppdrift og rettende moment, godt hjulpet av bølgen bak som dytter og løfter ene siden av hekken.

-morten- skrev On 29.9.2025 at 7.58:

Da måtte det jo ha vært store bølger, for å få en 33 foter med lavt tyngdepungt til å kantre! ser ikke stort og tungt ut det overbygget egentlig, men dørken er ganske høyt over vannlinja.

33-cc-4.jpg

Har den egentlig et lavt tyngdepukt?

Lettbygget, smal båt (kun 280 cm) med to utenbordsmotorer. Utenbordsmotor gir høyere tyngdepunkt enn innenbords, og 2 stk utenbords står høyere enn 1 stk.

Jeg er faktisk ikke overbevist om at komboen åpen båt med styrehus, 2 stk høyt monterte utenbords og fravær av motorer og andre tunge gjenstander lavt nede er ideelt med tanke på sjødyktighet i scenario som skissert over. Det er plass til mye vann i "bassenget" foran styrehus hvis baugen går under i en broach og båten krenger over, godt hjulpet av bølgen bakfra som også gjør at vannet ikke renner akterover.

Ang "spinout" så er undervannshusene på utenbords vesentlig mindre fysisk størelse og grep en feks DPH/ DPI drev fra VP som også ville hatt fordelen av 1/2 stk tunge motorer lavere nede.

SveinHa skrev On 29.9.2025 at 9.08:

Jeg har vært borti noen svært få folk som stropper fast slikt utstyr "for ikke å miste det". Sier ikke at det har skjedd her men det er jo en tragisk mangel på forståelse av sikkerhetsutstyr...

Mange flåter er stroppet i krybba originalt for å ikke bli kastet ut og krever at de løsnes.

LAKA skrev On 29.9.2025 at 9.21:

Nappstraumen kan være skummel, og har man hatt god fart i medsjø så er det ikke umulig at man kan ha tverret båten skikkelig og at den har slått rundt.

Sjøsterke i mange situasjoner, men virker som at de som mange andre båter kan være mer sårbare for visse situasjoner.

LAKA skrev On 29.9.2025 at 13.18:

Med opptil syv knops strøm og bølger i mot så kan man få ganske stygge og krappe bølger. Denne båten har et forhøyet innvendig dekk. Det betyr sikkert ikke så mye for stabiliteten, men har båten dratt ut til en side i kraftig medsjø og man prøver å svinge kontra for å rette opp og treffer neste bølge skjevt så kan man være skikkelig uheldig. 

Ja. Trenger ikke være så grov/ høy sjø, men krapp og brytende sjø, litt uheldig vinkel og timing så kan kjedereaksjonen av uheldige hendelser være i gang.

Man skal ikke undervurdere å dykke baugen på en åpen båt. Spesielt ikke med en bølge som løfter og dytter en siden av hekken samtidig.

J-Å skrev for 3 timer siden:

Det virker ganske repektløst å påstå at konstruksjonen kan ha reddet liv ved at den fløt, når det lukkede styrehuset med redningsflåten på uoppblåst går til bunns.

Enig. Lavmål. Den stinker i all den tid konstruksjonen går rundt og fanger folk inni styrehuset.

Ethvert tett skrog som ligger opp-ned og fanger luft holder seg flytende.

Mastiff skrev for 2 timer siden:

eg visste at Arronet har de fjærede styrehusene, så jeg tenkte umiddelbart på om det kunne være gummiopphenget og demperne til styrehuset som ikke hadde tålt belastningen på den ene siden da båten ble slengt kraftig rundt, sånn at styrehuset la seg oppå rekka og ubalansen fikk båten til å kantre. Men det virker som om det ikke stemmer med det båtføreren sa.

Styehuset skal ha hengt på i begynnelsen.

Tenker at styrehuset for mye påkjenninger når båten ligger opp-ned i krapp strømsjø og blir bikket frem og tilbake inntil festene gir seg.

ivar skrev 52 minutter siden:

Det virker slik og det er bra. Samme med litt tanker og meninger rundt båter og fiske/ safari turisme i det som må kunne kalles ville og ugjestmilde omgivelser.

Jo mer turisme vi har som skal ut i små båter, også på egenhånd, jo flere ulykker og tap av liv vil det bli.

Desto viktigere er det ar slike ulykker blir gransket slik at det blir avdekket evt svakheter slik som med Hydrolift og noen av "tysker-utleiebåtene".

Uten å sitte med fasit her, vil jeg på generelt grunnlag tro man hadde vært tryggere i en innebordsbåt i samme størrelse type Trga eller Viknes enn en åpen båt med et styrehus i midten med 2 x outboards bakpå.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Det er plass til mye vann i "bassenget" foran styrehus hvis baugen går under i en broach og båten krenger over, godt hjulpet av bølgen bakfra som også gjør at vannet ikke renner akterover...

...Uten å sitte med fasit her, vil jeg på generelt grunnlag tro man hadde vært tryggere i en innebordsbåt i samme størrelse type Trga eller Viknes enn en åpen båt med et styrehus i midten med 2 x outboards bakpå.

Det er et viktig poeng du kommer med der.  Båter med åpne fordekk har vanligvis store svalkeporter eller åpne rekker for å drenere dekket. På denne båten må alt overvann ut i hekken. Når den først ligger med baug ned blir sjøen liggende på fordekk med fri overflate, og gjør båten ustabil. Etterhvert som den krenger over vil noe renne ut, men samtidig blir folk og løst utstyr på dekk skyllet over mot le.  Jeg har dessverre erfaring fra velt med en katamarankonstruksjon. En skulle tro at når overvann og "last" kommer under vann, så vil båten rette seg opp.  Men det går så fort at det bygges opp en rotasjonsenergi, slik at bevegelsen fortsetter. 

Denne båttypen er trolig valgt fordi det er plass til mange stangfiskere rundt om.  Grunnen til at det er valgt store utenbordsmotorer er vanskelig å forstå, men det ser gjerne mer imponerende ut enn innenbords dieselmotorer. RIB pølser ville ha hjulpet godt, men de er gjerne også i veien for fiskingen.  Disse bedriftene burde uansett se mer på båttypene som Redningsselskapet velger. Det burde forsåvidt Politiet også.

Redningsflåter, skal ikke de ha hydrostatiske utløsere? Eller er det et hull i lovverket her? Kravet gjelder ihvertfall for fiskefartøy og lastefartøy mellom 8m og 15m. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...