ko-stens Startet 29.September Link til dette innlegget Startet 29.September Må ha ny vinsj til båthengeren da den som sitter der nå er i overkant godt brukt, og båndet er dårlig. Titter (selvfølgelig) på Biltemavinsjer. De er sikkert greie nok med tanke på lite bruk gjennom året. Båten ligger stort sett i havna, slik at den brukes ved utsetting på våren og opptak på høsten. Men så er det slik at jeg gjerne bruker den tre, fire ganger til i løpet av sesongen. Er passe lei av å styre med dårlig vinsj, særlig når jeg har en skulder som tidvis ikke bør brukes til tyngre arbeid, så da plutselig dukker tanken opp på elektrisk vinsj. Biltema har noe som kan funke, ser jeg, og til en ganske hyggelig pris, faktisk. Båten er ikke så store saken. 14,5 fot og totalt kanskje 450 kilo med full tank og med utstyr. Vil en vinsj som har maks 907 kg passe godt til denne bruken? Den vil jo trekke i motbakke på slippen. Og hvor stort batteri bør en ha til denne? Tenker rett og slett å ha batteriet i bagasjerommet på bilen og koble til når jeg trenger det. Jeg har et ubrukt startbatteri på 12V/80Ah stående i kjelleren. Det holder sikkert det, men kan jeg bruke et som ikke er så stort? Eller egner ikke startbatteri seg til slik bruk? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Hadde togears håndvinsj på forrige båt. 19 fot og over 1000 kg, ikke noe tungt å sveive opp den, så lenge du har en sikkelig henger med vugger og trinser som går lett. Den vinsjen er nok sikkert dyrere enn den elektriske vinsjen fra Biltema. Skulle jeg kosta på el. vinsj måtte det ha vært en type jeg kunne operert fra båten med fjernkontroll, slik at jeg kunne tatt opp alene. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Honduras Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Jeg er passe lei av å vinsje opp min White Shark 205 ( ca 1100-1200kg med motor) manuelt, men jeg kommer til å bestille meg et slikt adapter til drillen. https://www.ebay.com/itm/406103593915?_skw=ice+housewinch+adapter&itmmeta=01K6BQ1SWQ6YD02S0PK0XDNKWD&hash=item5e8da913bb:g:ALkAAeSwI05okHCY&itmprp=enc%3AAQAKAAAA8FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1e4wgFkMnIG0Lv%2FfnPQe%2B8Gm5Sgg9U5%2BdjQtZeVuyl70y72mrewuEtONvklfL%2Fyr%2BVsK7tiLXR76SG6pPvrvn7jk2bkeX%2FgYkNW2O9OrxLUyn4NS5jlSp7yflXX8SLjA6zv8oCCsPkeZcTtdUHP9NakQn5dF%2FGrArLvQDG7atEIjVmyHn2BCFaOrhemSw0pAMfYum7AsI5kplS3SiprmSwlxMLfEAB0YVv0rZ7HjcJAqX2xuAtpTDRG8X8ONZ6Ly3CRUaDGf5oe%2B4xI8boN03oiBenN3YLP6F4lVBA1PCXQaQ%3D%3D|tkp%3ABFBMnKCH97Jm i følge reklamen og videoer på YouTube så skal det fungere utmerket med en 18V drill. Ingen erfaring med dette før neste høst, men det ser lovende ut. Og prisen er særdeles mye hyggeligere enn dedikert elektrisk winch. Tappen på min Brenderup Easyline henger/winch passer akkurat til dette adapteret. Må bare finne hvem i Kina som produserer/selger disse 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ko-stens Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September -morten- skrev for 23 timer siden: Hadde togears håndvinsj på forrige båt. 19 fot og over 1000 kg, ikke noe tungt å sveive opp den, så lenge du har en sikkelig henger med vugger og trinser som går lett. Den vinsjen er nok sikkert dyrere enn den elektriske vinsjen fra Biltema. Skulle jeg kosta på el. vinsj måtte det ha vært en type jeg kunne operert fra båten med fjernkontroll, slik at jeg kunne tatt opp alene. Ja, en skikkelig fjernkontroll hadde vært kjekt det. Det er fjernkontroll til den Biltemasaken også, men der er det kabel, så den kan jo ikke brukes når en er i båten. Noe å tenke på! Henger er noe gammelt ræl fra Gaupen... Tenker å ta en total gjennomgang av den neste vår, etter at båten er satt ut i båthavna. Da skal den demonteres i partikler og få masse nye deler. Ruller, kanskje vugge, lamper, el-nett, gangbru og vinsj. Av med hjula og smøre opp lagere, evt bytte dem og. Og får jeg tak i maling som funker godt på galvanisert stål, skal skiten få bli svart! Felgene skal lakkeres opp igjen også, evt byttes. Mulig jeg setter på noen kule alufelger også. Skal det være, så skal det være! Så får jeg gruble videre på dette med vinsj. El med trådløs fjernkontroll var et godt tips Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Just now, ko-stens said: Ja, en skikkelig fjernkontroll hadde vært kjekt det. Det er fjernkontroll til den Biltemasaken også, men der er det kabel, så den kan jo ikke brukes når en er i båten. Noe å tenke på! Henger er noe gammelt ræl fra Gaupen... Tenker å ta en total gjennomgang av den neste vår, etter at båten er satt ut i båthavna. Da skal den demonteres i partikler og få masse nye deler. Ruller, kanskje vugge, lamper, el-nett, gangbru og vinsj. Av med hjula og smøre opp lagere, evt bytte dem og. Og får jeg tak i maling som funker godt på galvanisert stål, skal skiten få bli svart! Felgene skal lakkeres opp igjen også, evt byttes. Dumt det er 10" hjul, ellers skulle jeg satt på kule alufelger. Skal det være, så skal det være! Så får jeg gruble videre på dette med vinsj. El med trådløs fjernkontroll var et godt tips Om dette er en gammel henger som ikke er vedlikeholdt og ruller ikke går sikkelig, og ikke har vugger som justerer seg selv, blir det ofte tungt å dra opp. sjekka prisen på den manuelle vinsjen jeg hadde, og bare sveiva er dyrere enn den biltemavinsjen. Det må helst være en sammenheng på kvalitet av utstyr! tipper den ledningen til BT vinsjen ikke trives så godt i saltvann Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September ko-stens skrev for 23 timer siden: Båten er ikke så store saken. 14,5 fot og totalt kanskje 450 kilo med full tank og med utstyr. båt mener jeg er oppgitt til i overkant av 300, og motor ca 100 kg, i praksis så havner nok de to sammen på nærmere 450 i praksis. Så kommer batteri, bensin, anker og annet stash, så jeg ville regnet med i overkant av 500 kg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ko-stens Svart 30.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September Stemmer nok med rundt 500 kg. Totalvekt på hengeren er 750 kg, med maks nyttelast på 570 kg. Den er uten brems. Fin størrelse til båten, i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Da jeg kjøpte en Askeladden 505 Excel for et par tiår siden fulgte der med en BK henger. Hengeren hadde akkurat nok nyttelast til båten uten motor og annet pjask og var et helvete i bruk. Tung som fy å vinsje opp. Etter noen år solgte jeg den hengeren for den var jo alt for liten og kjøpte meg en Respo henger med nyttelast på 900 kg og med el.vinsj. Nå ville tilfeldighetene det slik at jeg betalte for vinsjen men fikk den ikke levert for den var ikke på lager i butikken og etter å ha tatt båten opp et par ganger viste det seg å være heeeelt unødvendig med el.vinsj. På gamlehengeren løftet baugen seg høyt opp og var svintung å dra før den omsider kom over "knekkpunktet" og la seg ned på kjølen. Nyehengeren har vugge med 4 ruller helt bak og da glir båten opp lett som bare det. Jeg sleit med å få båten opp på gamlehengeren mens poden på 10 lett dro den opp på nyehengeren... og det er samme båt og motor... Litt sidesprang i tråden men det er nå min erfaring med tung skjærgårdsjeep og henger... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
-morten- Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September 15 minutes ago, SveinHa said: Da jeg kjøpte en Askeladden 505 Excel for et par tiår siden fulgte der med en BK henger. Hengeren hadde akkurat nok nyttelast til båten uten motor og annet pjask og var et helvete i bruk. Tung som fy å vinsje opp. Etter noen år solgte jeg den hengeren for den var jo alt for liten og kjøpte meg en Respo henger med nyttelast på 900 kg og med el.vinsj. Nå ville tilfeldighetene det slik at jeg betalte for vinsjen men fikk den ikke levert for den var ikke på lager i butikken og etter å ha tatt båten opp et par ganger viste det seg å være heeeelt unødvendig med el.vinsj. På gamlehengeren løftet baugen seg høyt opp og var svintung å dra før den omsider kom over "knekkpunktet" og la seg ned på kjølen. Nyehengeren har vugge med 4 ruller helt bak og da glir båten opp lett som bare det. Jeg sleit med å få båten opp på gamlehengeren mens poden på 10 lett dro den opp på nyehengeren... og det er samme båt og motor... Litt sidesprang i tråden men det er nå min erfaring med tung skjærgårdsjeep og henger... Min erfaring også, ihvertfall på en 14 foter. sånn hadde jeg på opplagshengeren min, og på hovedhengeren var det en med to gear. Mp gjerne ha henger som er et par fot større enn beregnet størrelse! mye bedre å kjøre med Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
TåT Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September -morten- skrev On 29.9.2025 at 10.53: Hadde togears håndvinsj på forrige båt. 19 fot og over 1000 kg, ikke noe tungt å sveive opp den, så lenge du har en sikkelig henger med vugger og trinser som går lett. Den vinsjen er nok sikkert dyrere enn den elektriske vinsjen fra Biltema. Skulle jeg kosta på el. vinsj måtte det ha vært en type jeg kunne operert fra båten med fjernkontroll, slik at jeg kunne tatt opp alene. Jeg sjøsetter og tar jevnlig opp en 20 foter alene på en henger med håndvinsj. Det går helt fint så lenge man ser an været litt. Hengeren er en 1500 kg Respo. Sikkert tilsvarende som den som er omtalt over her. Å kunne operere vinsjen mens man står ved båten og kan styre denne inn på hengeren, ser jeg at kan være en fordel. Men om man trenger en trådløs fjernkontroll til det, kommer jo an på hvor lang ledning det er til den faste kontrollen. Å kunne betjene vinsjen fra en posisjon oppe i båten, ser jeg intet poeng med. Men det er det kanskje ingen som har ment heller. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September SveinHa skrev 21 minutter siden: Nyehengeren har vugge med 4 ruller helt bak og da glir båten opp lett som bare det. henger med og uten vugge er to vidt forskjellige ting når det begynner å bli litt vekt i båten. Uten vugge tenker jeg er best egnet for små joller / landstedsbåter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ask Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Hei. Eg har ein slipp der eg tek opp småbåtane mine. Slippen har ikkje vogn, men ca. ti båtstøtter, med hjul, frå Biltema. Eg monterte ein rimeleg seglbåtvinsj eg kjøpte på finn for nokre hundrelappar. Føremonane er at det ikkje blir tyngre og tyngre jo meir band som kjem på vinsjen. I tillegg er det to gir, og eg slepp å sveiva bandet ut. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September 1 hour ago, ivar said: henger med og uten vugge er to vidt forskjellige ting når det begynner å bli litt vekt i båten. Uten vugge tenker jeg er best egnet for små joller / landstedsbåter Det var vugger både på oplagshengeren og hovedhengeren min, så det er nok en kjempefordel ja. store hjul som løper lett Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 1.Oktober Link til dette innlegget Svart 1.Oktober TåT skrev On 30.9.2025 at 11.21: Jeg sjøsetter og tar jevnlig opp en 20 foter alene på en henger med håndvinsj. Det går helt fint så lenge man ser an været litt. Hengeren er en 1500 kg Respo. Sikkert tilsvarende som den som er omtalt over her. Å kunne operere vinsjen mens man står ved båten og kan styre denne inn på hengeren, ser jeg at kan være en fordel. Men om man trenger en trådløs fjernkontroll til det, kommer jo an på hvor lang ledning det er til den faste kontrollen. Å kunne betjene vinsjen fra en posisjon oppe i båten, ser jeg intet poeng med. Men det er det kanskje ingen som har ment heller. Hvis man skal ta opp båt alene kan det være en stor fordel å kunne operere vinsjen fra båten, spesielt hvis det blåser litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.