Jump to content

Da var hummersesongen 2025 i gang

Mastiff

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Tok den enkle metoden i dag.
Kjöpte hummer. 

Isolert sett dyrt men billig i forhold til å fange selv.
Ble ett godt måltid men kommer til å stemme på det partiet som gjör noe med prisen på kongekrabbe. 

Kjöpte ofte en 2,5kg med klör i fra fiskeruta for ca 12-1300 kroner. De siste årene koster denne kartongen kr 6990. 

Da blir det speilegg og tomatbönner isteden..makan

Kongekrabbe klör har også forsvunnet i fra ferskvaredisken på den lokale meny butikken som ligger i ett godt strök. 

Så jeg tipper prisen har en stor betydning også her da det er begrenset med folk i norge som er villige til å gaffle nedpå noen tusenlapper med loff og majones.

• 3 uker senere...

Hummersesongen min er ferdig, etter fem hummer og mye sykdom og uvær. Men jammen kom det en og ga meg fingeren (siden den bare hadde ei klo, ble det bare én finger) i havteina i dag! 32 cm, blå bein og tatt på drøyt 80 meters dyp! Det er klar ny dybderekord for meg med hummer, jeg har fått en på rundt 50 før. Men siden den var tatt i ei teine uten fluktåpning, er den ikke lovlig, så den fikk et svalestup uti igjen.

image.png.993f33d1b40e2bb64bd8d3520f46c1f8.png

Mastiff skrev for 7 timer siden:

Men jammen kom det en og ga meg fingeren (siden den bare hadde ei klo, ble det bare én finger) i havteina i dag! 32 cm, blå bein og tatt på drøyt 80 meters dyp! Det er klar ny dybderekord for meg med hummer, jeg har fått en på rundt 50 før.

Det var dypt! Sbakket med en fisker her om dagen som hadde fått hummer på 70m, men 80m var jo enda dypere. Han snakket forresten om at de fikk hummer i trålen av og til også når de gikk nærme fjellkantene, men han sa ikke noe om dybde da.

Jeg fisker forresten mest rundt 28-35m nå. Synes også krabbene er gjennomgående bedre på det dypet. 

Mastiff skrev for 7 timer siden:

Men siden den var tatt i ei teine uten fluktåpning, er den ikke lovlig, så den fikk et svalestup uti igjen.

:sjokkert:

Angående krabbe og hummer i samme teine. I dag trakk jeg ei teine med 2 hummer og 16 krabber. 15 av krabbene og den største hummeren hadde trengt seg sammen i hvilekammeret. Der var det stappa kan du si. 

Trakk også ei teine med tre lovlige hummere, og ei teine med tre rognhummere. Det er sjeldent så sent som dette i sesongen. Rekorden i år er 4 lovlige i ei teine. I den siste der var det ei diger hoe på 35-40cm som hadde tatt livet av de to andre. Synes ofte det skjer med de virkelig store rognhummerne. De virker aggresive.

Snakket forresten med en bekjent i dag, han fikk tidlig i sesongen 7 hummer i ei teine. Der hadde det vært massakre, og bare 2 var i live, bla. ei diger hoe med rogn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...