PaulS Svart Lørdag 15:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:56 @Arne2 hva tenker du er ideelt som grovt? f.eks. P240? Eller grovere? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Lørdag 16:10 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:10 Med 240 blir du stående lenge vil jeg tro, i alle fall hvis du pusser for hånd. Ville prøvd meg med 80 for å se om de svarte prikkene kommer av… Bruker du maskin er det kanskje greit å bruke litt finere Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Lørdag 17:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:04 Prøv med en skrape først. Du merker fort om det er groe, bunnstoff eller tæring. Er det tæring ville jeg begynt med vinkelsliper og flapdisk med 60 korning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart igår klokken 07:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:11 PaulS skrev On 2.10.2025 at 19.05: er det mulig å få den slett og blank igjen? JA, Etter å ha telt bare 6 ruer aå vil jeg si ar "tæringene " er mange gamle lag med bunnstoff. Puss med lett hand , det kan godt være et lag med epoxy under bunstoffet. Vet noen slipt ned propellen lapå ett tynt lag 2-komp Hempel og bubsdtoff etter 4 tiner. ER enig med @ Komono vinkelsliper med flapdisk husk ordentlig verneutstyr det støvet er GIFTIG Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PaulS Svart igår klokken 14:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:52 Har pusset litt, og fasit er at dette er gammelt bunnstoff. Da prøver jeg med flap disc og slipepapir etter hvert:) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 15:05 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:05 Litt Aceton først kan fort gjøre den jobben lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 16:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:52 2 hours ago, PaulS said: ar pusset litt, og fasit er at dette er gammelt bunnstoff. Da prøver jeg med flap disc og slipepapir etter hvert:) Ja, det var min konklusjon også. Dette lignet ikke på gropkorrosjon i det hele tatt. Har hatt 3 seilbåter av årgang, 1982, 1983 og 1974, og har hatt gleden av å pusse opp propellen på samtlige opp til flere ganger. På den ene båten så hadde forrige eier malt hele propellen med bunnstoff. Hvis man er forsiktig med pussingen, så kan en slik propell holde veldig lenge. Behøvde aldri å skifte ut noen av dem. Har hatt roterende redskap, slik som beskrevet over, hele tiden, men har for det meste klart å begrense meg til håndpussing. Mulig det ble litt maskinelt på den som var malt over med bunnstoff, det husker jeg ikke. Det er ellers overraskende stor forskjell mellom "vannsliping" og "tørrsliping". annsliping i sirkelbevegelser mens man trykker litt på med fingertuppene eller tommeltottene, pleier å fungere bra. Husker ikke numret på se vannslipepapirene som jeg har pleid å bruke. Tar bare ut grovt, mellomgrovt og fint, uten å kikke noe særlig på numrene. Det er mulig at vannsliping med Dremmel, slik som foreslått over, er noe som kan fungere veldig bra. Har aldri prøvd, men det kunne jeg tenke meg å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Og propellen ser ut som den får tilbake sin normale messingfarge, da er det ingen fare for att du må bytte den. Men en ny muttersink bör få Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.