Jump to content

Mulig å få propellen blank?

PaulS

Recommended Posts

PaulS skrev On 2.10.2025 at 19.05:

er det mulig å få den slett og blank igjen?

JA, Etter å  ha telt bare 6 ruer aå vil jeg si ar "tæringene " er mange gamle lag med bunnstoff.

Puss med lett hand , det kan godt være et lag med epoxy under bunstoffet.

Vet noen slipt ned propellen lapå ett tynt lag 2-komp Hempel og bubsdtoff etter 4 tiner. 

image.png.8b2729a7fa95544c113d8d962cfbcd3e.png

ER enig med @ Komono vinkelsliper med flapdisk 

husk ordentlig verneutstyr det støvet er GIFTIG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

2 hours ago, PaulS said:

ar pusset litt, og fasit er at dette er gammelt bunnstoff. Da prøver jeg med flap disc og slipepapir etter hvert:)

Ja, det var min konklusjon også. Dette lignet ikke på gropkorrosjon i det hele tatt. Har hatt 3 seilbåter av årgang, 1982, 1983 og 1974, og har hatt gleden av å pusse opp propellen på samtlige opp til flere ganger. På den ene båten så hadde forrige eier malt hele propellen med bunnstoff. Hvis man er forsiktig med pussingen, så kan en slik propell holde veldig lenge. Behøvde aldri å skifte ut noen av dem.

Har hatt roterende redskap, slik som beskrevet over, hele tiden, men har for det meste klart å begrense meg til håndpussing. Mulig det ble litt maskinelt på den som var malt over med bunnstoff, det husker jeg ikke.

Det er ellers overraskende stor forskjell mellom "vannsliping" og "tørrsliping". annsliping i sirkelbevegelser mens man trykker litt på med fingertuppene eller tommeltottene, pleier å fungere bra. 

Husker ikke numret på se vannslipepapirene som jeg har pleid å bruke. Tar bare ut grovt, mellomgrovt og fint, uten å kikke noe særlig på numrene.

Det er mulig at vannsliping med Dremmel, slik som foreslått over, er noe som kan fungere veldig bra. Har aldri prøvd, men det kunne jeg tenke meg å prøve. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...