VegJoh Startet igår klokken 07:56 Link til dette innlegget Startet igår klokken 07:56 Jeg lager denne tråden da jeg fant veldig lite om dette på internett når jeg skulle sette i gang med å finne ut hva som var feil med min Lewmar Integra autopilot drivenhet. Det ligger noe på utenlandske forum og noe på youtube, men de mangler bilder og mer detaljert beskrivelse. Det ble i stor grad å ta den fra hverandre og utforske hvordan det virket selv. Historen starter med at vi kjøpte en Bavaria 36 Cruiser 2011 modell i sommer. Allerede ved visning merket jeg at roret ikke var som det skulle. Dette ble påpeket og skulle utbedres, noe det etterhvert ble, men ikke slik det skal være. Den prosessen kommer eventuelt i en tråd seinere. Men her er fokus på autopiloten. Når vi hadde fremdrift i båten merket jeg hele tiden at det var napping i rattet også i de tilfellene der autopilot ikke var koblet inn. Den var også betydelig tyngre på rattet en det tilsvarende seilbåter var. Jeg mistenkte derfor at autopilot lå delvis på selv om den var clutchet ut og det var det som gjorde tregheten og nappingen i rattet under gange. Kjedet fra autopilot sitter rett på rattstammen sammen med kjedet som går til kvadranten til roret. Autopilot sitter festet med 4stk M8 bolter Etter litt mikkmakk klarte jeg å få tredd ut autopiloten gjennom luken i taket fra babord akterkabin. Det sitter fire kabler til autopilot. 2 som går til elektromotor som styrer tannhjulet ved polaritetsvending og to kabler som går til solioniden som kobler inn og ut clutch (12V). Autopiloten kan deles ved å ta ut de 6 skruene som fester det ene girhuset til det andre. Prinsippet er at det er et girhus for å gire ned elektromotor til clutch og et girhus fra andre siden av clutch og til tannhjul til kjede. På motor side sitter det 3 stk skruer som må fjernes for å få av motor. Mellom motor og girhus sitter det en o-ring. I girhuset på motorside, sitter det 3 lag men planetgir i plast. Disse kan enkelt plukkes ut. Når jeg kom til nederste lag, fant jeg at en skrue som festet basen på nederste planetgir mot clutchen var skrudd delvis ut. (Øverst ). Det manglet også en av skruene, den ble gjenfunnet i fettet under basen. Når de 4 skruene er fjernet kan man ta ut clutchen. Den sitter et kulelager på motorgirsiden av huset og en kulelager på clutch siden av girhuset (ses i bildet på clutch her). Ved å fjerne låseklipset på bolten i midten kan man fjerne akslingen til tannhjulet som går inn på kjedegirhus-siden. Etter klips sitter en plastkopp og under der en fjærskive. Obs. Akselen har en kile. Når aksel er fjernet, kan man ta clutchen i fra hverandre. Som det sees på bildet så var lamellene fulle av olje (utskilt fra fettet) på begge sider av lamellene på min clutch. Den ene lamellen sitter festet med 3 skruer med flattrekker hode. I mellom disse sitter det fjærskiver. Det er denne delen som «utvider» seg når man aktiverer magneten på solioniden og aktiverer clutchen. Disse skruene skal kun sitte med 1nm moment slik at de to flatene er mulig å dra litt fra hverandre hvis man bruker makt. (typ når man aktiverer magneten). Det ble rengjort godt mellom disse flatene da dette er noe av klaringen som utnyttes når clutchen kobles fra. Deler ble rengjort og klart for montering igjen. Etter spec, jeg fant på nett skulle det være 0,2-0,3 mm klaring mellom lamellene ved montering. Jeg brukte 3 stk bladfølerer (kun en på illustrasjonsbildet). Og klemte sammen og låste av med setskruen på aksel mot tannhjul (venstre i bildet) Brukte også loctite på denne. Lamellene ble grundig rengjort og vasket lett med brake-cleaner før sammensetting. Testet videre med å sette 12V på clutch kablene og sjekke at den spinte fritt ved avkobling og låste ved tilkobling. Her er et nytt «oversiktsbilde» over deler etter at clutch er montert sammen igjen. Lager ble satt inn og nederste base til planetgir ble montert med de fire skruene og loctite. Alt ble fettet inn med nytt fett. Brukte et syntetisk PTFE fett som er det som lewmar bruker. Dog er fettet Lewmar oppgir, PFG-210, ikke lengre å få tak i men det er et syntetisk PTFE fett. Så ble motor (som sitter i lokk) montert tilbake og festet. Husk sjekk O-ring status. så fikk kjedetannhulsiden samme ny innfetting og ble montert sammen med de 6 skruene. Så ble den testet med 12V både på motor side og clutch side. Fungerte nå utmerket igjen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser Link to post
VegJoh Svart igår klokken 09:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:20 Første posting av dette innlegget ble halvparten av tekst og alle bilder borte. Men nå ser det ut til å fungere. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser Link to post
abbor Svart igår klokken 11:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:00 Nå er vel ikke Lewmar Integra en autopilot, men en autopilot drivenhet som typisk integreres i et Simrad, Raymarine eller Garmin autopilotsystem Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart igår klokken 12:05 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:05 abbor skrev 1 time siden: Nå er vel ikke Lewmar Integra en autopilot, men en autopilot drivenhet som typisk integreres i et Simrad, Raymarine eller Garmin autopilotsystem Emnetittel er endret fra: «Lewmar Integra autopilot «overhaling»» til «Lewmar Integra autopilot drivenhet «overhaling»» Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser Link to post
Komodo Svart igår klokken 12:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:29 Bra jobbet @VegJoh Men ripe i lakken til forhandler som ikke klarer å rette opp i alle feil ved overlevering av brukt båt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart igår klokken 14:24 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:24 Flott system og utmerket beskrivelse. Hulda har et 'helhydraulisk' system som er tilnærmet 'evigvarende'. Ulempen her er at man, når autopiloten er frakoblet, må dra med hydraulikkoljen rundt. Hvilket gir motstand/treg styring. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart igår klokken 15:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:39 Komodo skrev for 3 timer siden: Men ripe i lakken til forhandler som ikke klarer å rette opp i alle feil ved overlevering av brukt båt Ja det stemmer jo som du sier at det var via en forhandler. Skulle tro man kunne ha litt mer forventning til de om profesjonalitet. Hulda skrev 1 time siden: Ulempen her er at man, når autopiloten er frakoblet, må dra med hydraulikkoljen rundt. Hvilket gir motstand/treg styring. Det var litt av problemet her også før jeg fikset drivenheten. Når clutchen ikke frikoblet fullstendig ble det til at man dro med seg girkassen(den i plast) og elektromotoren når man tørnet på rattet. Det skapte mye friksjon og motstand og gjorde rattet «tungt» å dra rundt. Men etter at drivenheten ble montert tilbake i båten er situasjonen en helt annen. Nå frikobler den helt og roret kan styres med en finger Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.